כחול-לבן לליכוד: תחליפו את נתניהו, ונסכים לביטול הבחירות

בליכוד רואים את הסקרים הפנימיים ומבינים שהבחירות לא ישפרו את מצבם ● נתניהו צריך את כחול-לבן כדי לבטל את הבחירות ● גם בכחול-לבן לא באמת רוצים בחירות - אבל יותר מזה, הם לא רוצים לשבת עם נתניהו ● בכיר במפלגה לזמן ישראל: ״שהליכוד יביאו מישהו אחר – יולי, גדעון - ונשמח לעשות איתם ממשלת אחדות״

בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
נועם רבקין פנטון/פלאש90
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין

גם השר הכי אופטימי בליכוד מבין כי הבחירות הבאות ב-17 בספטמבר לא יהיו טיול ליל קיץ.

בפומבי מדברים שם על 40 מנדטים, אבל בשיחות פרטיות בכירי הליכוד נוקבים באכזבה במספר 35 – ועוד יותר באכזבה כשהם נזכרים כי הפעם הליכוד כולל גם את "כולנו" של משה כחלון. מבחינתם, כחלון לא מוסיף דבר לליכוד, ואולי אפילו גורע ממנו מנדטים.

סביר להניח שהנתונים הללו, הנשענים על כמה סקרים פנימיים שנעשו לאחרונה, עומדים גם מול עיניו של הפוליטיקאי הכי מנוסה בשטח, בנימין נתניהו.

ראש הממשלה מבין כי הבחירות הבאות מגלגלות אותו לאותו המצב בדיוק שבו מצא את עצמו ערב פיזור הכנסת האחרונה. זו הסיבה שנתניהו "בוחן ברצינות", את היוזמה של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לבטל את הבחירות, יוזמה שאין לה שום היתכנות מעשית.

היוזמה לבטל את הבחירות באמצעות החוק הקיים עלתה לדיון לפני כמה שבועות, אך הוכרזה בלתי אפשרית בידי היועץ המשפטי של הכנסת. אדלשטיין הציע אתמול מתווה שונה: לחוקק חוק חדש, שיבטל את החוק לפיזור הכנסת. חוק כזה דורש רוב של 80 חברי כנסת – ומשום כך הוא לא ריאלי.

יולי אדלשטיין וגדעון סער ב-2014 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
יולי אדלשטיין וגדעון סער ב-2014 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

במהלך הלילה הסתבר כי מפלגות הקואליציה תומכות בביטול הבחירות, אבל באופוזיציה מתנגדים לעניין הזה בנחרצות. המפלגות הערבית – בנות הברית החדשות של נתניהו – כבר הצהירו כי לא יתמכו ביוזמה, וממילא יש להן לא מעט מנדטים להרוויח מהבחירות החוזרות.

בישראל ביתנו, מפלגתו של אביגדור ליברמן, תקפו כצפוי את נתניהו אבל הצהירו במובלע כי יתמכו במהלך רק אם תוקם ממשלת אחדות עם הליכוד וכחול-לבן.

מה שמותיר את היוזמה לביטול הבחירות על כתפי ראשי מפלגת כחול-לבן, ובכירים במפלגה לא הותירו מקום לספק מה דעתם על המהלך.

ראש כחול-לבן בני גנץ מיהר להכריז כי "נתניהו מפחד מגזר הדין הציבורי, ונתניהו משקר – אין שום משא ומתן עם כחול לבן". בכיר נוסף במפלגה אמר אמש לזמן ישראל: "זה ספין עלוב, ביבי מנסה להזיז מעצמו את האשמה על הבחירות".

כחול-לבן התנגדה להקדמת הבחירות לפני ארבעה שבועות, מדוע עכשיו היא נגד ביטול הבחירות?

בני גנץ (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
בני גנץ (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

בכירים בכחול-לבן, בדיוק כמו בליכוד, יודעים כי ההישג הפנומנלי של הבחירות באפריל, 35 מנדטים, לא יחזור על עצמו. הם יודעים שישראל ביתנו עם אביגדור ליברמן והמפלגה החדשה של אהוד ברק שעתידה לקום ולחבור למפלגת העבודה – מאיימים ביחד על כחול-לבן. המפלגה גם אינה להיט גדול בימים אלה, עם המריבות, הסכסוכים הפנימיים והדה-לגיטימציה שעושים שם ליאיר לפיד.

אבל בכחול-לבן מבינים שאין להם עתיד פוליטי אם יסגרו עכשיו הסכם עם האיש שלמען הפלתו הקימו את מפלגת המרכז-שמאל. הפתרון נותר בעינו: הליכוד צריכים להחליף את יושב הראש שלהם.

"לא נשב עם בן אדם שיש לו שלושה כתבי אישום", הבהיר בכיר בכחול-לבן לזמן ישראל. "אדרבא, שהליכוד יביאו מישהו אחר – יולי (אדלשטיין), גדעון (סער) – ונשמח לעשות איתם ממשלת אחדות".

בהעדר תמיכה של 35 חברי הכנסת של כחול לבן, וללא המפלגות הערביות וישראל ביתנו, לנתניהו אין את הקולות הדרושים. הוא נשאר עם 59 קולות. באותו מקום שהיה בו לפני ארבעה שבועות. והבחירות הבאות יתקיימו ב-17 בספטמבר, כמתוכנן.

ובינתיים, בתיק תקשורת

מעבר לעיסוק האינסופי של ראש הממשלה בקיום או ביטול הבחירות, יש לבנימין נתניהו על הראש את משרד התקשורת. אחרי התפטרותו של איוב קרא, נתניהו חייב למצוא מחליף במהירות, כי הוא עצמו לא יכול להחזיק במשרד הזה.

דוד אמסלם (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
דוד אמסלם (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

נדמה לנו שדוד אמסלם יכול להתחיל ללמוד את חברות הכבלים, מפת רשתות השידור ומחירי הסלולר.

עוד 496 מילים
סגירה