אביר קארה, מייסד קבוצת אני שולמן (צילום: באדיבות המרואיין)
באדיבות המרואיין

הפגנת השולמנים אביר קארה דואג בעיקר לעצמו

אביר קארה יהיה הערב ממובילי הפגנה שנויה במחלוקת - ובעיקר תמוהה - של תנועת "אני שולמן" ● נראה כי קארה זנח את המאבק למען העצמאיים ובעלי העסקים הקטנים, לטובת קידום אג'נדת ההפרד ומשול של כ"ץ: לתקוף את ההסתדרות ולהתעלם ממחדלי הממשלה ● לא מן הנמנע שזה ייגמר בשריון נוצץ באחת הרשימות לכנסת ● פרשנות

הפגנת "אני שולמן" שתתקיים הערב לא תהיה נגד הסחבת בהעברת התקציב, היא לא תיגע בהבטחת הממשלה הלא-מקוימת לקידום דמי אבטלה לעצמאיים, וגם לא תראו שם שלטים נגד האוצר שלא משחרר כספים שכבר הוקצו לעצמאיים.

חברי "אני שולמן" – או לפחות מה שנותר מהם – יפגינו למען המטרה ההזויה של קידום האג'נדה המרכזית של מי שנושא באחריות לרוב הבעיות שלהם. מדובר במאבקו של שר האוצר, ישראל כ"ץ, נגד שביתת ההסתדרות. יש האומרים כי ההפגנה הזו מסמלת את סופה הטרגי של מחאת העצמאיים שהתקיימה בשנה האחרונה, אף שמדובר במחאה המרשימה ביותר שהייתה להם מאז ומעולם.

אותה קבוצה אדירה וחוצת מפלגות של עצמאיים, עם פעילים איכותיים וכוח מקצועי מהמעלה הראשונה, החלה את פעילות "אני שולמן" בקול תרועה, אך איבדה את דרכה במחאה, עד שכלל לא ברור עוד מה הקשר בינה לבין העצמאיים.

קשה להאמין שמישהו בעל שכל ישר והיגיון בריא יכול באמת ובתמים להבין איך מניעת השביתה של ההסתדרות, תגרום לממשלה לקדם שינויים מבניים ארוכי וקצרי טווח בנוגע לעצמאיים, שזו מלכתחילה הייתה המטרה בהקמת השולמנים.

שלא יהיה ספק: זה לא שאחרי ההפגנה הערב, תנועת "אני שולמן" תיעלם. עם זאת, נראה כי מייסד התנועה, אביר קארה, העדיף רשמית להפוך אותה בחודשים האחרונים לחיקוי לא מוצלח של מפלגת "זהות", בואכה מפלגת "ימינה", פינת ישראל כ"ץ. פעילים מרכזיים שנטשו בחודשים האחרונים את "אני שולמן", מספרים על ארגון שנחטף על ידי קארה בחסות קומץ ליברלים ימניים.

רואה החשבון ולדימיר בליאק, עד לאחרונה חבר בחטיבה המקצועית של השולמנים, ופעיל ביש עתיד, כתב בדף הפייסבוק שלו:

"לצערי, בחודשים האחרונים חשתי כי 'אני שולמן', בעיקר הנהגת התנועה, מאבדת גובה ודרך. ראיתי כיצד 'אני שולמן' נעלמה מהמחאה. כיצד היא מתיישרת לחלוטין עם השלטון ומתחילה אט אט לשרת את האינטרס הפוליטי של שר האוצר כ"ץ וראש הממשלה נתניהו, ופחות את האינטרסים של 600 אלף בעלי העסקים הקטנים, הכורעים תחת נטל המשבר"

לאחר לבטים לא מעטים, שנמשכו מספר שבועות, החלטתי להפסיק את פעילותי בתנועת "אני שולמן".הייתי בין הראשונים שנעניתי להצעה…

פורסם על ידי ‏‎Vladimir Beliak‎‏ ב- יום שבת, 5 בספטמבר 2020

מדריך לפירוק הפגנות

ההנחיה הראשונה בכל מדריך לפירוק הפגנות נגד הממשלה, היא ליצור הפרד ומשול בתוך הגופים המוחים. הסיבה שהפגנות בלפור – על כל יתרונותיהן וחסרונותיהן – מצליחות לשמור על הגחלת כבר כ-11 שבועות ברציפות, היא שכל ניסיונות הממשלה לעשות להן הפרד ומשול נכשלו.

בכל שבת מגיעים לבלפור אלפי אנשים, שלא בהכרח מסכימים עם כל המסרים שהם רואים, אבל מוכנים לשים הכל בצד למען המטרה של הדחת מנהיג עם כתב אישום חמור. אחרי שזה יקרה, כבר ישברו את הראש על צדקת דרכו של כל אחד.

מהבחינה הזו, לאביר קארה הייתה הזדמנות פז להיות חלק מאיחוד ארגוני העובדים, מכל הקשת הפוליטית – שכירים, עצמאיים, עובדים מאוגדים ולא מאוגדים – ולצאת יחד איתם למאבק אחד גדול. אבל קארה החליט לעשות פיגוע במאבק, כאשר בחר לאמץ את האג'נדה של כ"ץ נגד ההסתדרות.

לקארה הייתה הזדמנות להיות חלק מאיחוד ארגוני העובדים, מכל הקשת הפוליטית – שכירים, עצמאיים, עובדים מאוגדים ולא מאוגדים – ולצאת יחד איתם למאבק אחד גדול. אבל הוא אימץ את האג'נדה של כ"ץ

כשר אוצר, כ"ץ מנסה להעסיק את ארגוני העובדים בסכסוכים ובמאבקים פנימיים, כדי שהאש לא תוסט נגדו, וקארה פשוט נחלץ לשירותו. זה לא שההסתדרות חפה מטעויות ומבזבזנות מכעיסה, אבל לצאת נגדה דווקא עכשיו מזכיר יותר סצנות מנשיונל ג'אוגרפיק על לווייתנים שמתעקשים להתאבד על החוף.

גם המסר של קארה לקראת ההפגנה נע על הספקטרום של בין ההזוי לפופוליסטי. "בפעם הראשונה יש מול ההסתדרות צבא עצמאיים מאורגן וחזק. צבא עצמאיים שמחבק את העובדים ואת העבודה, אך לא את הסיאוב והסחטנות של כספי המסים" – כתב בגלובס, כאילו ההסתדרות היא הבעיה הבוערת של העצמאיים.

הרי אם סחטנות של כספי ציבור היא זו שמפריעה לקארה, מדוע הוא ממקד את המאבק דווקא נגד ההסתדרות? במקרה כזה, אני יכול להציע לו עוד רשימת מטרות אינסופית: מדוע, למשל, קארה לא מפגין מול בתי ראשי מפלגות החרדים, שבשיא המשבר הפעילו מנגנון סחיטה במטרה להוציא מקופת המדינה 400 מיליון שקל על חשבון העצמאיים? או יוצא נגד החזרי המס האדירים שנתניהו סידר לעצמו, במקום לדאוג לעצמאיים שהופקרו על ידי ממשלתו בשיא המשבר?

מדוע קארה לא מפגין מול בתי ראשי מפלגות החרדים, שבשיא המשבר הפעילו מנגנון סחיטה במטרה להוציא מקופת המדינה 400 מיליון שקל על חשבון העצמאיים? או יוצא נגד החזרי המס האדירים שנתניהו סידר לעצמו?

אבל עם כל הכבוד לכל קבוצות הלחץ במשק, הכסף הגדול של העצמאיים נמצא דווקא אצל האיש שקארה מתגאה בשיתוף פעולה איתו – שר האוצר, ישראל כ"ץ. מדובר בשר שמחזיק בתקציב המדינה כבן-ערובה לחילוצו של נתניהו ממשפטו, ובכך מקפיא במו ידיו רפורמות חשובות שנועדו למען העצמאיים.

גם מכספי התקציב שכבר הוקצו לעצמאיים ובעלי העסקים ל-2020, כ"ץ העביר עד כה רק חלק קטן: בתחילת השבוע פרסם החשב הכללי שמתוך תקציב של 10.7 מיליארד שקל, שהוקצה לסיוע סוציאלי לעצמאיים, הועברו רק 5.6 מיליארד; מתוך תקציב סיוע לעסקים של כ-20 מיליארד שקל כ"ץ העביר עד סוף אוגוסט רק כ-3.9 מיליארד; רק 71% מ-3.9 מיליארד שהוקצו להנחות בארנונה הועברו; ואפילו שקל אחד מ-275 מיליון שיועדו להכשרות מקצועיות לא יצא מהקופה.

בנימין נתניהו וישראל כ
בנימין נתניהו וישראל כ"ץ (צילום: Gali Tibbon/Pool Photo via AP)

לכו תבינו איך שביתת ההסתדרות הפכה אצל קארה לאירוע חשוב ודחוף יותר מהמיליארדים שתקועים באוצר, ועשויים להציל עצמאיים ועסקים רבים מקריסה.

אם בכל זאת מחפשים הגיון במעשיו, אפשר לשמוע את מכריו מספרים שאמנם פעילותו פוגעת בעצמאיים, אך מנגד היא פותחת עבורו הרבה דלתות בצדה הימני של המפה הפוליטית, למקרה שירצה לרוץ לכנסת הבאה על תקן "פייגלין תורן".

בימינה ברוכת המנדטים בסקרים, ישמחו בוודאי לשבץ את קארה במקום ראלי. גם קשריו הטובים עם שר האוצר לא יזיקו לו בבחישה בביצה הפוליטית. הבעיה היא שלעצמאיים, שלשמם בכלל הקים את העמותה, זה יעזור קצת פחות. מה שנקרא העצמאי עשה את שלו. העצמאי יכול ללכת להפגין נגד ההסתדרות.

אם בכל זאת מחפשים הגיון במעשיו, אפשר לשמוע את מכריו מספרים שאמנם פעילותו פוגעת בעצמאיים, אך מנגד היא פותחת עבורו הרבה דלתות בצדה הימני של המפה הפוליטית, למקרה שירצה לרוץ לכנסת הבאה

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 874 מילים ו-1 תגובות
סגירה