עופר שלח (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

ביש עתיד עדיין בהלם סביב הכרזת המלחמה של עפר שלח ● בישיבת הסיעה התרשמו הח"כים כי לפיד מראה לשלח את הדרך החוצה ● שלח אומר לזמן ישראל שהוא לא הולך לשום מקום, אבל קשה לראות איך הוא שורד כאופוזיציונר במפלגה של איש אחד ● "אין לי מושג מה שלח יעשה", לפיד אמר למקורביו, "אם הוא רוצה, שילך" ● פרשנות

"מבחינתי האירוע הסתיים", הודיע יאיר לפיד בנחרצות למקורביו ביום שני בצהריים.

לפיד סיים לשאת נאום תקיף בישיבת סיעת יש עתיד בכנסת, דחה על הסף את הדרישות של ח"כ עפר שלח לקיים מייד פריימריז פתוחים על ראשות התנועה, והודיע כי איש לא יעמיד מולו אולטימטום. שלח מיהר לצייץ בתגובה כי "אנשים חזקים לא מפחדים", משפט שיכול להשתמע לשתי פנים: גם היכה בלפיד וגם החמיא לעצמו.

אבל האירוע לא הסתיים, גם אם לפיד רוצה להעביר דף במהירות. בימים האחרונים יש עתיד סוערת. אין שם את התחושה של מפלגת שחרור שהולכת להיפטר מדיקטטור רשע שנכפה עליה. זה לא. לפיד הוא עדיין מנהיג שייבחר בכל קונסטלציה בקלפי חופשית. אבל שלח הכניס במפלגה הזו רוח תזזית, הותיר את הבכירים בהלם, זעזע את דפוסי הפעולה והמחשבה ובעיקר – הותיר סימני שאלה רבים סביב עתידו שלו.

מקורבי לפיד, שנמצאים ביחסים טובים עם שלח עצמו, לא ממש מבינים את המהלך. "אתה לא יכול לבוא יום אחד ולהטיל פצצה כזו בלי הודעה מוקדמת", אמר אמש אחד מהם לזמן ישראל.

"נניח שאתה רוצה פריימריז ולהתמודד על ראשות המפלגה. אוקיי, תעבוד בשכל, תעשה קמפיין, תיצור בריתות, תגייס תמיכה. אתה לא לבד פה. דווקא במפלגה כמו שלנו אי אפשר לעשות מהפכה ביום אחד, ומי כמו שלח מבין את זה".

"נניח שאתה רוצה פריימריז ולהתמודד על ראשות המפלגה. אוקיי, תעבוד בשכל, תיצור בריתות, תגייס תמיכה. אתה לא לבד פה. דווקא במפלגה כמו שלנו אי אפשר לעשות מהפכה ביום אחד, ומי כמו שלח מבין את זה"

"שלח רוצה פריימריז פתוחים. איזה מין דבר זה?", המשיך המקורב. "לוקחים מפלגה אפילו בלי מוסדות ונותנים לכל אחד לבחור ולהיבחר? בוא נניח שהיו פריימריז פתוחים לפני הבחירות במועד א'. אתה יודע מי היה עומד היום בראש יש עתיד? בני גנץ. הוא היה מאד פופולרי, היה מודיע שהוא מועמד, כולם היו בוחרים בו, מה הבעיה?"

בכירים ביש עתיד סבורים כי שלח גרם נזק קשה דווקא בתקופה שבה המפלגה נמצאת בקו עלייה. "לפיד הפך להיות בפעם הראשונה מועמד אלטרנטיבי לראשות הממשלה", אמר אחד מהם. "אף פעם הוא לא היה במעמד כזה. פתאום הוא חוטף מכה כזו בכנף. עכשיו אנחנו יורדים בסקרים בגלל זה".

במפלגה כועסים, אבל גם מדגישים את המבוכה. יש שם הערכה גדולה לשלח, אבל בנסיבות שנוצרו איש לא מוכן לתמוך בו בפומבי ולהכעיס את לפיד.

יאיר לפיד בכנסת (צילום: Oren Ben Hakoon/POOL)
יאיר לפיד בכנסת (צילום: Oren Ben Hakoon/POOL)

בישיבת הסיעה ביום שני התרשמו חברי הכנסת כי לפיד מראה לשלח את הדרך החוצה. שלח אמר בתגובה לזמן ישראל שהוא לא הולך לשום מקום, אבל קשה לראות איך הוא שורד כאופוזיציונר ראשי במפלגה של איש אחד, שגם לא יכול לממש את התביעה שלו להתמודד.

לכולם ברור כי אם הבחירות לכנסת יהיו במרץ 2021, לא יקדמו להן פריימריז ביש עתיד – מעבר לפריימריז לוקח זמן, זה לא יקרה תוך חודשים ספורים. במועד מאוחר יותר, אולי. במרץ 2021 – לפיד יקבע שוב את הרשימה, ולא בטוח שהוא יכלול בה את שלח.

בישיבת הסיעה ביום שני התרשמו חברי הכנסת כי לפיד מראה לשלח את הדרך החוצה. שלח אמר בתגובה לזמן ישראל שהוא לא הולך לשום מקום, אבל קשה לראות איך הוא שורד כאופוזיציונר ראשי במפלגה של איש אחד

יש אמנם ועדה בראשה עומדים חברי הכנסת יואב סגלוביץ ואורנה ברביבאי שמגבשת מודל לבחירות פנימיות, אבל העסק מתנהל בעצלתיים. אפילו על זהות הגוף הבוחר לא החליטו שם.

"אין לי מושג מה שלח יעשה. אם הוא רוצה, שילך", נשמע לפיד אומר לאנשיו ביומיים האחרונים. אבל דווקא בסביבה שלו יש מי שממליצים לו לחטוף את ההצעה של שלח ודווקא לא לעכב אותה, לטובתו שלו.

"לפיד צריך לארגן גוף בוחר, עם ראשי מטות ופעילים ולעשות פריימריז. זו הזדמנות לצאת לשטח, לחרוש את הארץ ולהשיג תמונת ניצחון בסוף. תראה מה הפריימריז עשה לנתניהו. הוא הרי ידע שהוא מביס את גדעון סער בליכוד, אבל שיחק את המשחק. זה היה פרומו לבחירות שבהן הוא זכה ב-36 מנדטים".

"לפיד צריך לארגן גוף בוחר, עם ראשי מטות ופעילים ולעשות פריימריז. זו הזדמנות לצאת לשטח, לחרוש את הארץ ולהשיג תמונת ניצחון. תראה מה הפריימריז עשה לנתניהו. זה היה פרומו לבחירות שבהן זכה ב-36 מנדטים"

ואם שלח זוכה לתמיכה כלשהי, הרי שהיא באה מבחוץ.

במהלך השנים שבהן שולט לפיד במפלגה שלו ביד רמה הוא הצליח לפגוע באנשים רבים, שמצאו את עצמם מחוץ לכנסת. "במפלגה הזו אתה לא יכול באמת להילחם על הנושאים שלך, אם זה נוגד את הרעיונות של לפיד", אמר חבר כנסת לשעבר במפלגה, שביקש להישאר בעילום שם.

"לפיד מקיף את עצמו באומרי הן, יס-מנים כאלה. לשלח נמאס. הוא מבין שעם יש עתיד אי אפשר להגיע לשלטון. הוא לא יכול להישאר שם, כי לפיד לא ייתן לו לנשום. אני רואה אותו במפלגה אחת עם איציק שמולי, מירב מיכאלי, יאיר גולן, תמי זנדברג. לדעתי זה הכיוון".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עצם עובדה שישב עם לפיד מעידה על כך שהוא מרכז , אני אישית איש שמאל שלח ותמר זנברג עם כול הערכה שלי לשניהם אינם אותו הדבר שלח הנו ליברל עם מודעות סוציאליסטית ערך שמזמן לצערי הפך למוקצה ,... המשך קריאה

עצם עובדה שישב עם לפיד מעידה על כך שהוא מרכז , אני אישית איש שמאל שלח ותמר זנברג עם כול הערכה שלי לשניהם אינם אותו הדבר שלח הנו ליברל עם מודעות סוציאליסטית ערך שמזמן לצערי הפך למוקצה , ובכול הנוגע למדיניות חוץ וביטחון הנו ראליסט – הסכמים עם הפלסטינים והנגזרות הביטחוניות שמתלוות אליהם .

עוד 710 מילים ו-2 תגובות
סגירה