אסון אסדת הגז לוויתן (שטרם התרחש) בחוף דור-נחשולים

צילום מסך מתוך סרט על אסון אסדת הדיפווטר הורייזון של נשיונל ג'אוגרפיק
צילום מסך מתוך סרט על אסון אסדת הדיפווטר הורייזון של נשיונל ג'אוגרפיק

"היתה לנו האסדה המודרנית הזו, חברות עם יכולת רבה, וככל הנראה אנשים מנוסים מאוד. זה פשוט לא אמור היה לקרות אי פעם, מה יכול היה להשתבש"? (ריצ'רד סירס, היועץ מדעי לוועדה הלאומית של הנשיא אובמה שבדקה את אסון אסדת דיפווטר הורייזון)

"פיצוץ עז החריד הבוקר את תושבי אזור החוף מקיסריה וצפונה" (סוכנויות הידיעות, 2 מאי 2020, 04:00).

"פיצוץ עז וגל הלם אדיר החרידו הבוקר את תושבי אזור החוף מקיסריה וצפונה. להבות ענק נצפו מאסדת לוויתן הממוקמת מול חוף דור-נחשולים. פיצוץ גז ושריפה גדולה באסדת לוויתן, כ-10 ק"מ בים מחוף דור-נחשולים" (סוכנויות הידיעות, עידכון משעה 9:00): "פיצוץ גז ושריפה גדולה באסדת לוויתן כ-10 ק"מ בים מחוף דור-נחשולים, התרחשו הבוקר בסביבות השעה 4:00. עדיין לא ברורות נסיבות הפיצוץ ואם היו נפגעים, אם כי לפי שמועות, שלא אושרו רשמית, יש הרוגים ופצועים".

"11 עובדים נהרגו, ו- 17 עובדים נוספים נפצעו בפיצוץ גז ובשריפה באסדת לוויתן.
סוכנויות הידיעות" (עידכון מ-4 למאי 2020): "התפוצצות הגז באסדת לוויתן והשריפה העזה שלאחר מכן הביאו לשקיעת האסדה ולמותם של 11 עובדים, 17 עובדים נוספים נפצעו. הניצולים תיארו את האירוע כפיצוץ פתאומי שנתן להם פחות מחמש דקות לברוח. בעקבות הפיצוץ התרחשה שריפה על האסדה ולאחר יומיים, ב-4 למאי, האסדה שקעה. הפיצוץ גרם גם לזרימת קונדנסט לחוף הים באזור, הנחשבת לזליגת הנפט הימית הגדולה בישראל, ולאסון הסביבתי הגדול ביותר בישראל".

האירוע הזה לא התרחש, אבל יכול היה להתרחש עקב דליפת גז באסדת לוויתן ב-2 למאי, והתיאור לעיל תואם את מתאר אסון הדיפוואטר הורייזון במפרץ מקסיקו ב-20 לאפריל 2010.

האירוע הזה לא התרחש, אבל יכול היה להתרחש עקב דליפת גז באסדת לוויתן ב-2 למאי, והתיאור לעיל תואם את מתאר אסון הדיפוואטר הורייזון במפרץ מקסיקו ב-20 לאפריל 2010

פיצוצים ושריפות כתוצאה מדליפות גז אינם תופעות נדירות. ב-14 מרס 2019: בלון גז התפוצץ ברחוב מרטין בובר באשדוד, וגרם לקריסה של חלק ממבנה חד-קומתי. שני גברים נפצעו באורח אנוש וקשה, ופונו לבית החולים אסותא עם קטיעות גפיים. על פי הדיווח, צוותי כבאות שהגיעו למקום סרקו אחר לכודים נוספים.

ב-16 מאי 2019: גבר כבן 50 נהרג ואישה בשנות ה-40 לחייה נפצעה אנוש בפיצוץ בלון גז באילת. רופאי בית החולים סורוקה קבעו את מותו של האדם שנפצע באירוע הקשה בדרום. הפצועה פונתה לביה"ח סורוקה בבאר שבע, כשהיא סובלת מכוויות בכל חלקי גופה.
.
ב-20 פברואר 2018: אדם נהרג בפיצוץ בלון גז בבניין מגורים בירושלים. הפיצוץ אירע בקומת הקרקע של המבנה בשכונת בקעה בעיר. האיש, אב לארבעה ממזרח ירושלים, נלכד תחת הריסות המבנה, שקרס חלקית, וחולץ ללא רוח חיים. גבר ואשה כבני 60 פונו במצב קל לבית החולים הדסה עין כרם.

בעולם אירעו בעשור האחרון מספר פיצוצי גז מסיביים שהביאו להרג המוני.

אסון הרכבת באופה Ufa ברוסיה ב-1989 שנגרם מפיצוץ גז שדלף מצינור כשחלפו שתי רכבות, והניצוצות שלהן הציתו את הגז. 575 איש נהרגו כתוצאה מהפיצוץ.

פיצוץ הגז של אסדת פייפר אלפא בים הצפוני, ביולי 1988, שהרס את האסדה והרג 167 בני אדם. 61 עובדים נמלטו. 30 גופות מעולם לא נמצאו.

ואסון אסדת הקידוח Deepwater Horizon ב-20 לאפריל 2010 שצוין לעיל.

זהו דוח הביקורת של חברת הייעוץ הבריטית.

בעקבות מספר רב של תקלות שהתרחשו מתחילת הפעלת האסדה בינואר 2020, החליט משרד האנרגיה על ביקורת של צוות הנדסי של אגף הנפט במנהל אוצרות טבע במשרד האנרגיה בהשתתפות מפקחים של חברת הייעוץ הבריטית RPS.
הבדיקות נערכו במהלך החודשים יוני ויולי, וב-22.6-24.6 נערכה ביקורת על גבי האסדה. הדוח של חברת הייעוץ הבריטית נחתם ב-30 ליוני.

בעקבות מספר תקלות רב שהתרחשו מתחילת הפעלת האסדה בינואר 2020, החליט משרד האנרגיה על ביקורת צוות הנדסי של אגף הנפט במנהל אוצרות טבע במשרד האנרגיה בהשתתפות מפקחי חברת הייעוץ הבריטית

רק חודשיים אח"כ, ב-31 לאוגוסט, פרסם משרד האנרגיה את ממצאי הביקורת בדוח המלא המתפרסם לציבור, עם המשימות וההשלמות שעל חברת נובל לבצע.

סיכום הממצאים העיקריים

כפי שאני מבין אותם מדוח הביקורת של חברת הייעוץ RPS והודעת משרד האנרגיה:

• לאירוע דליפת הגז מה-2 למאי היה פוטנציאל לאובדן חיים גדול במקרה שדליפת הגז תתלקח.

• זו בעייה רצינית שפוטנציאל הנזק הזה לא היה ברור לאנשי נובל, שההסכמה הכללית של אנשי נובל הייתה כי דליפת הגז לא הייתה נושא חשוב, ושההתייחסות אליה הייתה בהתאם.

• הדיווחים של נובל רחוקים משמעותית מאנליזה למציאת שורש התקלה.

• מאגר המסמכים של נובל אינו מסודר, לא נמצאו מסמכים של ניתוח הסיכונים הנדרש לפי רגולציות הממשל הפדרלי ושהוא חלק מתנאי הזכיון. לא היה אינדקס או הסבר על מחקרי הערכת הסיכונים השונים שבוצעו עבור אסדת לויתן, ומכאן ניתן להבין את חוסר ההבנה או ההבנה החלקית של צוות האסדה.

• תוצאה דומה התקבלה עבור אסדת תמר. לא נמצאו שום מסמך/ים רלוונטיים.

• אלו הן הפרות ישירה של דרישות הרגולציות, ונחשבת כאי התאמה מג'ורית של מערכת ניהול הפעולות.

ההודעה של משרד האנרגיה מציינת ממצאים עיקריים שרובם ככולם אי התאמה ביורוקרטית, אבל מתעלמת מחומרת הממצאים ומכך שלאירוע היה פוטנציאל לאובדן חיים גדול במקרה שדליפת הגז תתלקח.

הודעת משרד האנרגיה מציינת ממצאים שנוגעים בעיקר לאי התאמה ביורוקרטית, אבל מתעלמת מחומרת הממצאים ומכך שלאירוע היה פוטנציאל לאובדן חיים גדול במקרה שדליפת הגז תתלקח

ההודעה מעלה סדרת שאלות לגבי המשרד, ביניהן:

  • האם במשרד האנרגיה קראו את הדוח של RPS במלואו, ואם קראו, האם הבינו אותו ואת חומרת ממצאיו?
  • האם המשרד בודק את עמידות הזכיינים ובעלי החזקות בתנאי הזיכיון והחזקה?
  • מה עושה המשרד כאשר מתברר שבעלי הזיכיון או החזקה אינם עומדים בתנאי הזיכיון או החזקה?
  • מה המשרד מתכוון לעשות באסדת תמר שגם בה לא נמצאו מסמכי ניתוח הסיכונים שהם חלק מתנאי הזכיון?

לקריאה נוספת, הפוסט: צריך לעצור את הפעילות של אסדת לוויתן.

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 833 מילים
סגירה