איילת שקד (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
AP Photo/Oded Balilty

ראיון "נתניהו היה צריך להתנצל בפני משפחת אל-קיעאן לפני שנתיים"

היא לא אוהבת את ההתקפות של נתניהו על מערכת המשפט ("צריך לתקן, עכשיו שוברים") ● היא מסיירת בארץ לפגישות עם אזרחים מכל קצוות הקשת הפוליטית ("זה לא ימין ושמאל, זו פרנסה ובריאות") ● היא מבטיחה שבנט ירוץ בבחירות הבאות לראשות הממשלה ● אבל דווקא בזמן שהייתה בבידוד, הגיעה שקד להכרה שכרגע צריך שיתוף של כל הסיעות במאבק בקורונה: "זו ההזדמנות של נתניהו לאחד, ולא לפלג"

בינואר 2017, בימי תקרית אום אל חיראן, במהלכה נורה ונהרג המורה יעקוב אבו אל-קיעאן, איילת שקד הייתה שרת המשפטים. השר לביטחון פנים גלעד ארדן ומפכ"ל המשטרה רוני אלשיך מיהרו להצהיר כי אבו אל-קיעאן הוא מחבל שספג השראה מדעא"ש. שקד שתקה.

היום, שקד טוענת בראיון לזמן ישראל: "ידעתי כל הזמן שהנושא לא ברור. חיכיתי לחקירה של מח"ש. הם קבעו בפירוש שאי אפשר לומר שזה פיגוע. הם פרסמו את ההחלטה שלהם. בנימין נתניהו שמע את זה והיה צריך להתנצל בפני המשפחה לפני שנתיים, לא עכשיו".

"מח"ש קבעו בפירוש שאי אפשר לומר שזה פיגוע. הם פרסמו את ההחלטה שלהם. נתניהו שמע את זה והיה צריך להתנצל בפני המשפחה לפני שנתיים, לא עכשיו"

למה עכשיו? לכולם ברור כי נתניהו קפץ על הטרגדיה באום אל חיראן ועל האימייל השנוי במחלוקת, שבו מבקש פרקליט המדינה הקודם שי ניצן לחפות על המפכ"ל כדי שלא לשמח את מי שרוצים ברעת המערכת. שקד לא רוצה להתייחס לעניין העיתוי, למרות שהיא מבינה היטב את המהלך של נתניהו, שרוצה לפרק את הכול לפני המשפט שלו.

זוהי האסטרטגיה של ימינה: מתקפות על נתניהו והקורונה – כן; מתקפות על נתניהו הנאשם בפלילים – לא. בציונות הדתית אוהבים את ראש הממשלה ורבים מאמינים שם שהוא נרדף בידי המערכת המשפטית, שלא חביבה גם על ימינה.

"פליליזציה של התהליך הפוליטי"

בשבוע הבא הסיעה תגיש למליאה את הצעת החוק להקים ועדת חקירה פרלמנטרית שתבדוק את ניגודי העניינים של השופטים ואנשי הפרקליטות. זהו אחד ממאבקי הדגל של שקד מימיה במשרד המשפטים. לשיטתה, הפיקוח על חברי הכנסת מוגזם בעוד שאין פיקוח מספיק על השופטים.

"זהו גולם שקם על יוצרו", אומרת שקד. "מהיום הראשון שלי במשרד המשפטים התרעתי בפני [היועץ המשפטי לממשלה אביחי] מנדלבליט שזו מפלצת, שאפשר לתבוע פוליטיקאי על כל צעד שלו.

איילת שקד ואביחי מנדלבליט בטקס הפרידה משקד במשרד המשפטים, 12 ביוני 2020 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
איילת שקד ואביחי מנדלבליט בטקס הפרידה משקד במשרד המשפטים, 12 ביוני 2020 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

"אנחנו תחת עין בוחנת, והשופטים לא בני אנוש? לא יכול להיות שהם לא יהיו תחת הכללים האלה. אם כבר, צריך להפוך את זה. שאנחנו נהיה משוחררים מפיקוח כמו השופטים, והשופטים מוגבלים כמונו. המצב עכשיו, זה לא נורמלי. זו פליליזציה של התהליך הפוליטי.

"לאורך השנים המערכת הפוליטית הייתה נרדפת. ביום הראשון שהפכתי לשרת משפטים אמרו לי שיתפרו לי תיק. ראית מה קרה עם יעקב נאמן, עם רובי ריבלין שהשאירו לו תיק פתוח שלוש שנים, עם אביגדור קהלני. התביעה חותרת לפליליזיציה שלנו".

"ביום הראשון שהפכתי לשרת משפטים אמרו לי שיתפרו לי תיק. ראית מה קרה עם יעקב נאמן, עם רובי ריבלין שהשאירו לו תיק פתוח שלוש שנים, עם אביגדור קהלני. התביעה חותרת לפליליזיציה שלנו"

נו, ואחרי ארבע שנים במשרד המשפטים, תפרו לך תיק?
"לא, כי לא היה על מה לתפור".

נתניהו מכנה את מערכות אכיפת החוק מערכות לעקיפת החוק. את מזדהה עם הדברים?
"מערכת אכיפת החוק לא חפה מטעויות. אני מגדולי המבקרים שלה. הכרתי אותה מקרוב, תקפתי אותה, אבל לא שברתי כלים. צריך לתקן, עכשיו שוברים".

שר המשפטים אבי ניסנקורן הוא משתף פעולה ונושא כלים של המערכת ושל מנדלבליט, כפי שכינה אותו השר דוד אמסלם?
"ניסנקורן טועה בתפיסת התפקיד של שר המשפטים. הוא לא יו"ר ועד העובדים שמייצג את הפרקליטות במשרד המשפטים, אלא מייצג את אזרחי המדינה במשרד המשפטים".

"זה לא ימין ושמאל, זו פרנסה ובריאות"

הנוסחה הזו – פעילות הממוקדת במגפת הקורונה, בעיקר של יו"ר ימינה נפתלי בנט, עם דימוי ימני-מדיני שהיום נכנס למגירה, מול הכישלון הטוטאלי של הממשלה בטיפול במגיפה – מזניקים את ימינה ל-20 מנדטים בסקרים. שקד לא חלמה על זה כשהקימה את תנועת "ישראל שלי" לפני שנות דור.

"הציבור רואה שהממשלה לא מתפקדת. כולם רבים שם זה עם זה. עכשיו מעריכים את בנט ואותי. יש לנו אלטרנטיבה בחוץ, ואנחנו יכולים לעשות הרבה כסף, אבל אנשים מבינים שבאנו לעבוד בשביל הציבור, בלי אינטרסים זרים. אנשים הבינו שבנט היה שר ביטחון רציני, עם יכולת הנהגה. זה גם מוסיף. בנט צריך להתמודד על ראשות הממשלה".

זה אומר שלא תמליצו על ראש ממשלה אחר מהימין אחרי הבחירות?
"זה מה שצריך לעשות, ימינה זו אלטרנטיבה שלטונית ובנט הוא האלטרנטיבה לראש הממשלה".

נפתלי בנט ואיילת שקד בפגישת עבודה אחרי שיצאו מבידוד, בתחילת ספטמבר 2020 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של איילת שקד)
נפתלי בנט ואיילת שקד בפגישת עבודה אחרי שיצאו מבידוד, בתחילת ספטמבר 2020 (מתוך עמוד הפייסבוק של שקד)

אני רק מזכיר לך שאתם עומדים היום על חמישה מנדטים. נתניהו יודע להחזיר אתכם למספרים האלה. לפני שנה וחצי, במועד א', הוא אפילו הוריד אתכם מתחת לאחוז החסימה.
"זה לגמרי שונה. הפעם הציבור מחפש מנהיגות אחרת, אחרי שהוא נכשל בטיפול בקורונה".

בשבוע שעבר נסעת למצפה כרמים, התנחלות שבג"ץ קבע שצריך לפנות חלקים ממנה. אתם רוצים לגייס ציבור רחב מהמרכז. זה לא האג'נדה שלהם.
"אנחנו לא מתכחשים למה שאנחנו, אבל היום אנחנו בעיקר עם הציבור הכללי. היום אני בסיור עסקים בגבעתיים, בבני ברק, בחריש. אני נתקלת בבעיות קשות. זה לא ימין ושמאל, זו פרנסה ובריאות. אנשים רוצים הנהגה שישבו בה אנשי ציבור ישרים. יבחרו בנו בגלל זה".

"אנחנו לא מתכחשים למה שאנחנו, אבל היום אנחנו בעיקר עם הציבור הכללי. אני נתקלת בבעיות קשות. זה לא ימין ושמאל, זו פרנסה ובריאות. אנשים רוצים הנהגה שישבו בה אנשי ציבור ישרים. יבחרו בנו בגלל זה"

אתם צריכים למכור לציבור הזה גם את בצלאל סמוטריץ'.
"במפלגה פוליטית זה בסדר שיש מגוון דעות רחב. גם בליכוד יש את שלמה קרעי. שמעת אותו אתמול?"

כן, הוא אמר שהוא מוכן להיות הטרקטוריסט של ה-D9 שיעלה על הפרקליטות.
"נו, מוטי יוגב מהבית היהודי דיבר בסגנון הזה וכל המדינה רעדה. כלפי הליכוד הם הרבה יותר סלחניים".

נתניהו יוצא ביום ראשון לוושינגטון לחתום על הסכם שלום עם איחוד האמירויות. את חושבת שהוא ויתר על הריבונות ביהודה ושומרון בגלל ההסכם?
"כן. הוא פספס את ההזדמנות".

זה לא מה שהוא אומר.
"אני מאמינה לג'ארד קושנר. נתניהו היה צריך לנצל את המומנטום ואת הידידות עם טראמפ ולהחיל ריבונות. אין שום קשר להסכם עם האמירויות".

אחדות רחבה עכשיו

שקד עצמה יצאה לא מזמן מבידוד קורונה אחרי שנפגשה עם השרה פנינה תמנו-שטה שנדבקה בנגיף. אנחנו לפני סגר נוסף, אבל מבחינת שקד זה רק עושה טוב. "הבידוד היה גן עדן. פעם ראשונה שאני נמצאת בבית מזה הרבה שנים ולא יוצאת החוצה 11 יום. עבדתי מהבית, לימדתי את הבן מתמטיקה".

אין רע בלי טובאני מאחלת לחברתי פנינה תמנו-שטה בריאות מעומק הלב ורוצה להודות לה שבזכותה יש לי זמן לקרוא, לבשל, ללמד את…

פורסם על ידי ‏איילת שקד – Ayelet Shaked‏ ב- יום שישי, 28 באוגוסט 2020

בימי הבידוד שקד חשבה על מתכונת חירום מיוחדת, שיתוף פעולה בין כל המפלגות לצורך השעה.

"בתקופה כזו של משבר בריאותי וכלכלי מהותי, חשוב שמישהו ינהיג וינהל. נתניהו צריך לקרוא לכל מנהיגי הסיעות והמפלגות. לשבת איתם, לקיים מסיבת עיתונאים משותפת עם גנץ, בנט, ליצמן, דרעי, ליברמן, הורוביץ ואיימן עודה. כל אחד ידבר לציבור שלו, לאנשי ההפגנות, למתפללים, לחתונות. כולם פורקי עול".

"נתניהו צריך לקרוא לכל מנהיגי הסיעות. לשבת איתם, לקיים מסיבת עיתונאים משותפת עם גנץ, בנט, ליצמן, דרעי, ליברמן, הורוביץ ועודה. כל אחד ידבר לציבור שלו"

את קצת מפתיעה פה.
"זו התדרדרות ברמת התחלואה. זה איבוד פרנסה. זו ההזדמנות של נתניהו לאחד, ולא לפלג".

עוד 976 מילים
סגירה