הסגר הקרב של נתניהו מיותר

רחובות ריקים בתל אביב (צילום: עודד בלילתי, AP)
עודד בלילתי, AP
רחובות ריקים בתל אביב

אם לא תקום זעקה אדירה ממשלת נתניהו עלולה להטיל סגר כולל של שבועיים לפחות החל מראש השנה. זה יהיה מהלך רדיקלי שלא לצורך, ועוד מקרה של פורענות בה הרוב החילוני יצטרך לסבול כדי לשמר את הברית שאותה כונן הנאשם מספר אחד עם החרדים.

גם אם תיפול החלטה ברוח זו בממשלה, עדיין אפשר יהיה להאבק בה טרם פורענות.

אם לא תקום זעקה, ממשלת נתניהו עלולה להטיל סגר כולל של שבועיים לפחות מראש השנה. זה יהיה מהלך רדיקלי שלא לצורך, ועוד מקרה של פורענות בה הרוב החילוני סובל לשימור הברית בין הנאשם לחרדים

זה נכון שחייבים לעשות משהו בנוגע למצב בו ישראל נמצאת בצמרת העולם במקרים חדשים של קורונה לנפש – נתון שלאחרונה טיפס מעבר ל-300 למיליון תושבים. זה יותר מכפול מהנתון בארצות הברית, שגם היא סובלת מכשלון מחפיר בטיפול במגפה. זה הנתון בו משתמשים אלה שרוצים לזרוע פאניקה וליצור תמיכה בסגר. לא צריך להיות פרוייקטור כדי להבין שזה שגוי.

פריסת התחלואה בארץ איננה ומעולם לא הייתה שווה, והדפוסים ברורים ויציבים. הערים שנפגעו ביותר, אילו הנקראות "ערים אדומות", שם ישנם רוב המקרים, הן כמעט כולן ערביות וחרדיות, בתוספת שכונות בירושלים עם ריכוז של אוכלוסיות אלה. מג'לג'וליה לטייבה, מביתר עילית לבני ברק, עמנואל ואלעד, כולן שם. יש לכך סיבות אובייקטיביות כולל התפילות והצפיפות.

עובדה זו קשורה מאוד לנתון המעניין הבא: בתמותה מקורונה לנפש ישראל לא מובילה כלל. בישראל יש בשבועות האחרונים בסביבות 15 מקרי מוות ביום, שהם כ-1.5 מקרי מוות לכל מיליון תושבים. הממוצע היומי בארה"ב הוא כ-1,000, שזה שיעור כפול ביחס לאוכלוסייה, ויותר מפי 4 יחסית לדינמיקת התחלואה.

גם עם העלייה המבעיתה בזמן האחרון, ישראל נמצאת רק במקום ה-40 בעולם בתמותה לנפש, מאחורי כמעט כל מדינות המערב הגדולות. וספירה מדוייקת במדינות מתפתחות הייתה בסבירות גבוהה דוחפת אותנו עוד מטה. זה הנתון שאלה הרוצים לזרוע פאניקה מצניעים קמעה.

פער זה קורה מכיוון שרוב הנדבקים החדשים בישראל הם צעירים, דבר שמשקף את הפרופיל הדמוגרפי הצעיר של המגזר הערבי והמגזר החרדי. והצעירים הרבה פחות פגיעים, כידוע.

גם עם העלייה המבעיתה, ישראל נמצאת רק במקום ה-40 בעולם בתמותה לנפש, מאחורי כמעט כל מדינות המערב הגדולות. זה הנתון שאלה הרוצים לזרוע פאניקה מצניעים

לא שמצבה של ישראל טוב; מערב אירופה כבר ריסנה את הנגיף ובכמה מדינות כמו גרמניה התמותה נושקת לאפס. חייבים לפעול, כי הנגיף מסוכן והתפשטות לא מבוקרת תכביד על בתי החולים ותגרום לתמותה לזנק.

אבל לא צריך להיות שום סגר במטרופולין תל אביב, שהוא המנוע של כלכלת המדינה. למעט בני ברק, אף "עיר" בגוש דן (שמן הסתם הוא הוא ה"עיר") איננה אדומה – מרמת גן עד הרצליה, גבעתיים ותל אביב עצמה, וחלקן אפילו "ירוקות". זאת, למרות כל הדיבורים על חוסר האחריות שבפתיחת הפאבים בשלב מוקדם. גם חיפה, באר שבע, אילת ואפילו טבריה – אין עיר אדומה אחת ביניהן.

מה שנדרש זה סגר על הערים האדומות ועם שיעורי תחלואה מסוכנים, ואלה שלא עומדות במספר הבדיקות הנדרש. זו תהיה מדיניות מאוזנת המבוססת על מדע, בולמת את הנגיף היכן שהוא נמצא, לוקחת בחשבון שגם לסגרים יש מחיר בריאותי נורא, ומאפשרת פעילות חברתית וכלכלית היכן שאפשר.

אכן, מתווה כזה הוצע, וברור שזה יהיה הגיוני לפחות לנסות זאת קודם. אך היגיון מעולם לא היה הגורם המניע את מדיניות הקורונה של ישראל. הסגר הראשון (והרדיקלי) הרי נתפס בעיני רבים כתכסיס של נתניהו לעיכוב משפטו – בתי המשפט שובשו קשות על ההתחלה – כדי לקנות זמן ולתמרן את בני גנץ. היה לו מזל עם גנץ, האופוזיציונר היחיד בתבל שקנה את הקשקוש שלא נאה של פוליטיקה לזמן קורונה.

אם הממשלה תנהג בהגיון – נתניהו יסתכן בזעם גדול מצד החרדים (ובכל מקרה ניתן לצפות מהם להמשיך בתפילות המוניות וחתונות ענק גם במהלך סגר, תוך בטחון שהמדינה המשוקצת לא תעיז לעשות דבר). יכולתו של נתניהו להישאר בשלטון תלויה לחלוטין בחרדים. אין תרחיש מציאותי בו יש לליכוד רוב ללא מפלגות חרדיות, ומעולם לא הייתה תוצאת בחירות שכזו.

מה שנדרש זה סגר על הערים האדומות ובעלות שיעור התחלואה המסוכן. זו תהיה מדיניות מאוזנת ומבוססת מדעית, הבולמת את הנגיף היכן שהוא נמצא, לוקחת בחשבון שגם לסגרים יש מחיר

זה עד כדי כך פשוט. המגזר החרדי המסובסד בכבדות, בו ההשתתפות בכוח העבודה נמוכה, בו מקבלים תקציבי עתק לבתי ספר המסרבים ללמד מדעים או אנגלית, מתעקש על סגר מוחלט בשם "הוגנות". כך תגדל האבטלה וימריא הסבל בישראל החילונית – אותה ישראל שבגלל הליכוד מממנת לא רק את החרדים, אלא גם את המתנחלים שהופכים את ישראל למדינה דו-לאומית לא דמוקרטית.

מבחינת נתניהו, סגר כולל הוא טוב גם כאמצעי לדיכוי המחאה הגואה נגד פרשות השחיתות שלו, שהרי ההפגנות השבועיות הפכו גדולות מספיק כדי להיות מביכות. או ליתר דיוק, הן היו מביכות מנהיג פוליטי נורמלי. נתניהו, העומד לדין בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים, בימים האחרונים מגביר את ההסתה נגד מערכת המשפט ודורש ביתר שאת לחקור את חוקרי המשטרה בלקט תואנות פרוצדורליות מנופחות. ככה זה, כידוע, כשראש ממשלה שקוע עד צוואר בחקירות.

כשי לחג נתניהו יוכל כנראה גם לשמח סקטור מסוים בבייס המוסת והנבער שיצהל נוכח סבל מיותר בקרב ה"אליטות" בתל אביב – גם במחיר משבר כלכלי שיפגע בכולם.

מעניין כמה זמן החברה והמערכת הפוליטית יוכלו לסבול את הטירוף הזה. על פניו, זה עלול להיות הרבה זמן: המדינה לא בנויה להדוף דמגוגיה כה שטנית, ספק אם ליועמ"ש יהיה אומץ להוציא את נתניהו לנבצרות. הליכוד הפך למאפיה חסרת שמץ של בושה, ומתנגדי נתניהו נוטים להיות שומרי חוק.

ושומרי חוק זה טוב. אבל אינני בטוח שכולם יעמדו בעוד סגר בנסיבות הללו, כאשר נדרשת טפשות חריגה כדי לתת אמון במה שאומרת הממשלה.

המגזר החרדי המסובסד בכבדות, שההשתתפותו בכוח העבודה נמוכה, שמקבל תקציבי עתק לבתיה"ס המסרבים ללמד מדעים או אנגלית – מתעקש על סגר מוחלט בשם "הוגנות", שיגדיל אבטלה וסבל בקרב חילונים

אם הממשלה תחליט על סגר כולל יש להרעיד את האדמה מתחת לרגליה עד שתחזור בה מהשטות התורנית. ואם זה לא יצלח, מרד נגד הסגר לא יפתיע בכלל. המרכז-שמאל בכל העולם הוא בדרך כלל אסופת נעבעכים שוחרי פיוס, אבל ייתכן שאכן יש גבול לכל תעלול.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 907 מילים
סגירה