נתניהו הכריז על סגר ואז עלה על המטוס לארה״ב לטקס חתימת ההסכם עם האמירויות

הסגר יכנס לתוקפו ביום שישי בשעה 14:00 ● נתניהו: באנו לתקן את המצב ונתקלנו בפופוליזם בלתי רגיל בוועדות הכנסת וזה הקשה עלינו ● בסגר לא יהיו לימודים כלל מלבד בחינוך המיוחד ● יגובש מתווה להפגנות ● לפיד: "לא נהוג שרה״מ עוזב מדינה במשבר" ● ברוך קרא חשף האזנת סתר לפיה נתן אשל היה מעביר כסף מאדלסון למשפחת נתניהו להוצאות אישיות ● ליצמן התפטר

בנימין נתניהו ורעייתו שרה ממריאים לטקס חתימת הסכם השלום בוושינגטון, 13 בספטמבר 2020 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
אבי אוחיון/לע"מ
בנימין נתניהו ורעייתו שרה ממריאים לטקס חתימת הסכם השלום בוושינגטון, 13 בספטמבר 2020
06:59 עריכה

הממשלה תדון היום במתווה ההגבלות, שעליו החליט קבינט הקורונה לתקופת החגים. לפי ההצעה, מיום שישי הקרוב יוטל סגר כללי, שיימשך שבועיים, ובמהלכו ייאסר על הציבור להתרחק למעלה מ-500 מטרים מהבתים. מערכת החינוך תיסגר כבר ביום ביום רביעי. ישיבת הממשלה בנושא תחל בשעה עשר בבוקר.

שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ ושר התיירות אסף זמיר הודיעו על התנגדותם לתוכנית. גם שרים נוספים, שלא הזדהו בשמותיהם, אמרו – לפי דיווחים בתקשורת – שיביעו את התנגדותם למתווה בישיבת הממשלה.

07:13 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ימריא הלילה בראש משלחת לוושינגטון לקראת החתימה על הסכם לכינון יחסים בין ישראל ואיחוד האמירויות. בנוסף תיחתם הצהרת כוונות לקראת כינון יחסים בין ישראל ובחריין. טיסת המשלחת תצא בשעה 23:00 בלילה. יחד עם ראש הממשלה יטוסו אשתו שרה, ובניהם, יאיר ואבנר.

07:36 עריכה

אלפי מוחים הפגינו אמש נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. לצד המוחים שקראו להתפטרות נתניהו, השתתפו במחאה עובדים עצמאיים ובעלי עסקים, שהפגינו נגד הסגר הצפוי. הפגנות נערכו מול בית ראש הממשלה בירושלים, ליד מעונו הפרטי בקיסריה ובגשרים וצמתים ברחבי הארץ. תשעה מבין המפגינים עוכבו לחקירה.

מוחים מפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, 12 בספטמבר 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
מוחים מפגינים בירושלים, אמש (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
07:50 עריכה

55% מהציבור תומכים בהטלת סגר כללי, בעוד 36% מתנגדים – כך נמצא בסקר שפורסם הבוקר בתחנת הרדיו 103fm. תשעה אחוזים מבין הנשאלים לא השיבו לשאלה.

בסקר, שנערך על ידי מכון פאנלס פוליטיקס, נמצא ש"בלוק המפלגות" – הליכוד, ימינה, ש"ס ויהדות התורה – היה מקבל 57 מנדטים, לו הייתה מערכת הבחירות נערכת כעת.

בסקר, שנערך באינטרנט, השתתפו 566 מרואיינים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל.

08:04 עריכה

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן איים היום, במהלך שיחה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, להתפטר מתפקידו אם יוטל סגר בחגים – כך דווח הבוקר בשורה של כלי תקשורת.

08:17 עריכה

סיעת האופוזיציה הראשית, יש עתיד – תל"ם: "אסור לממשלה להחליט על סגר בלי תוכנית מקצועית ליציאה ממנו".

09:59 עריכה

ישיבת הממשלה, שבה ידונו השרים בתוכנית הסגר לחגים, נדחתה בשעה וחצי ותיערך בשעה 11:30.

10:15 עריכה

פרקליטיהם של שאול ואיריס אלוביץ', הנאשמים בתיק 4,000, ביקשו מבית המשפט המחוזי בירושלים להורות לפרקליטות להעביר להם חומרים, שלדבריהם, לא נמסרו להם, הנוגעים לעדי המדינה שלמה (מומי) פילבר וניר חפץ. בין יתר החומרים שדורשים הזוג אלוביץ' – מידע על תרגיל על החקירה שנעשה לבנם, אור, ואינפורמציה בעניין מעמדו של המנכ"ל הקודם של אתר "וואלה!", אילן ישועה.

10:49 עריכה

דוח של מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה, שפורסם הבוקר, קובע שקצב התפשטות הנגיף הוא הגבוה ביותר שנצפה בחודשיים האחרונים. בדוח של אגף המודיעין נכתב שנשקפת סכנה ליציבות מערכת הבריאות, בין היתר, על רקע העלייה במספר החולים הנתונים במצב קשה. עוד נכתב בדוח שישנה תחלואה גוברת בקרב האוכלוסייה הכללית.

• תמונת מצב יומית – מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה

11:43 עריכה

מספר מנהלים של בתי חולים הוזמנו לישיבת הממשלה כדי להציג את תמונת המצב העדכנית במוסדותיהם.

11:53 עריכה

שר הבינוי והשיכון מתכנן להחרים את ישיבת הממשלה שתיערך היום ותעסוק בהגבלות שיוטלו בחגי תשרי – כך דיווח קובי נחשוני ב-ynet. מוקדם יותר דווח היום שליצמן מאיים להתפטר מתפקידו בממשלה, אם יוחלט להטיל הגבלות בחגים.

12:07 עריכה

שר המשפטים אבי ניסנקורן פנה לנציב הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות דוד רוזן וביקש ממנו לבדוק טענות שהועלו לאחרונה לגבי פרשת אום אל-חיראן. רוזן – כך נמסר – יקיים בירור בעניין הטיפול של הפרקליטות והמחלקה לחקירות שוטרים בעניינו של יעקוב אבו אלקיעאן, שנהרג לאחר שנורב על ידי המשטרה.

"כל ניסיון לקשור את האירוע הטרגי באום אל-חיראן לתיאוריות קונספירציה שקריות הוא תלוש ומחפיר, ובינו לבין בירור ענייני אין כל קשר", אמר ניסנקורן.

12:10 עריכה

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן הודיע על התפטרותו מהממשלה. ההתפטרות תיכנס לתוקפה בעוד 48 שעות – ביום שלישי הקרוב. עד כניסת ההתפטרות לתוקף יכול ליצמן לחזור בו מהתפטרותו. עם כניסת ההתפטרות לפועל יוותרו בממשלה 32 חברים.

יהדות התורה, שבראש רשימתה ליצמן עומד, תוסיף להיות חברה בקואליציה.

12:31 עריכה

עמיתו של יעקב ליצמן לממשלה, השר אריה דרעי, הביע צער על התפטרות יושב ראש אגודת ישראל מהממשלה.

צר לי מאד על התפטרות חברי הרב יעקב ליצמן מהממשלה. נמשיך ביחד בממשלה ומחוצה לה להאבק בנגיף הקורונה למען בריאות תושבי המדינה. אני מקווה ומייחל שהרב ליצמן עוד יחזור לממשלה כדי שנמשיך לעבוד ביחד בעזרת השם למען העם והמדינה.

12:33 עריכה

החלה ישיבת הממשלה, שבה ידונו השרים בהצעה להטיל סגר בחגים.

12:36 עריכה

בשל התפטרותו של יעקב ליצמן מהממשלה, הוא ישוב – בהתאם לחוק הנורווגי – לכהן כחבר כנסת. לפיכך אמורה הייתה חברותו בכנסת של אליהו ברוכי להיפסק, אולם כדי לשמור על האיזון בין מספר נציגי דגל התורה למספרם של נציגי אגודת ישראל בכנסת – יגיש אליהו חסיד, המכהן כחבר כנסת מחודש יוני האחרון, את התפטרותו.

12:59 עריכה

יולי אדלשטיין, שהחליף את יעקב ליצמן כשר הבריאות, הביע צער על התפטרותו של האחרון מהממשלה.

13:00 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה: "הצטערתי מאוד על החלטתו של השר ליצמן לפרוש מהממשלה. אני מאוד מעריך את יעקב ליצמן ואני גם מכבד את ההחלטה שלו. אנחנו חייבים להתקדם, לקבל את ההחלטות הנדרשות למדינת ישראל בתקופת הקורונה וכך נעשה בישיבה הזאת".

13:42 עריכה

שר הבריאות יולי אדלשטיין איים במהלך ישיבת הממשלה שאם התוכנית המוצעת לא תתקבל – הוא לא יגיש תוכנית אחרת במקומה. "עכשיו אין מנוס מקיום סגר", קבע אדלשטיין.

13:44 עריכה

יושב ראש דגל התורה, משה גפני: "שוחחתי עם ידידי, הרב ליצמן, ואמרתי לו בשם חברי סיעת דגל התורה, שאנו מצטערים על התפטרותו מהממשלה. כולנו תקווה שהנסיבות ייפתרו, והוא יוכל לשוב לתפקידו במהרה".

13:53 עריכה

פרויקטור הקורונה רוני גמזו אמר בישיבת הממשלה שתוכנית הרמזור איננה רלוונטית עוד ושישנם 60 יישובים "אדומים" – דהיינו, בעלי שיעורי תחלואה גבוהים – ברחבי הארץ.

14:00 עריכה

שר האוצר ישראל כ"ץ מחה בישיבת הממשלה על כך שמשרדו לא התבקש להציג סקירה על השלכות הסגר על המשק.

14:15 עריכה

השר אריה דרעי ביקש בישיבת הממשלה לדחות את תחילת הסגר מהשעה שש בבוקר ביום שישי לשעה מאוחרת יותר, כדי לאפשר לציבור זמן רב יותר להתכונן לחג.

14:58 עריכה

יובל שטייניץ פנה לנציגי מערכת הבריאות בישיבת הממשלה: "את הדגל האדום הייתם צריכים להניף לפני חודשיים. היה ברור שנגיע לכאן כשאובחנו 500 חולים ביממה. במספרים האלה הנזק הכלכלי הוא בלתי אפשרי. עדיף לספוג נזק של שבועיים עם סגר נושם, כמו שקיימנו במרץ, מלהמשיך ככה לאורך שנה".

15:06 עריכה

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ יצא לנהריה והוא קורא לממשלה להתעשת.

15:09 עריכה

חברי סיעת הליכוד יפגשו לראות את ראש הממשלה בבית הלבן. כך מדווחת הכתבת המדינית של וואלה שמוסיפה גיף משעשע.

15:22 עריכה

כתב חדשות 12 ירון אברהם מדווח כי ממונה הקורונה גמזו אמר לשרים: "מגבלת 500 המטרים חשובה – לא מבחינה אפידמיולוגית אלא בגלל הקושי באכיפה"

15:40 עריכה

לא בטוח שלנתניהו יהיה זמן לקרוא את כל המכתב של חבר הכנסת סמוטריץ' אבל בתמצית: הוא שואל מה עם מנהג הכפרות ושוק ארבעת המינים.

15:52 עריכה

חברי האופוזיציה מתכוננים לסגר:

גם שר הרווחה מתנגד לסגר מלא:

16:02 עריכה

סוער בישיבת הממשלה בדיון על ההפגנות נוכח מגיפת הקורונה. על פי דיווחים, היועמ"ש אמר כי כי אפשר למנוע הפגנות, והשר אמסלם צרח עליו: "קח אחריות על המחלה – אמון הציבור נפגע‎".

הפגנה בירושלים נגד ראש הממשלה נתניהו, 12.9.2020 (צילום: אוליבייר פיטוסי)
מוקד הדבקה? הפגנה בירושלים (צילום: אוליבייר פיטוסי)

בסופו של דבר הודיע שר הבריאות יולי אדלשטיין שינחה את הצוות המקצועי במשרדו לבחון מתווה תו סגול למחאות רבות משתתפים.

ב-ynet מספרים כי תחילת ההמולה בהסבר של מנדבליט לגבי חוק הקורונה שהחריג ארבעה תחומים: כנסת, תקשורת, בתי משפט וחופש ההפגנה, וכי "להגביל את ההפגנות יחייב חקיקה", ו-"בלי זה אי אפשר לעשות זאת".

אז בתגובה צעק עליו השר אמסלם: "קח אחריות. מותר התקהלות של 10,000 איש? זה נראה לך רציני? איך אתה עומד מנגד? זה לא עניין של כמות אלא איכות. קח אחריות על המחלה, אמון הציבור נפגע בגלל ההפגנות. איך אפשר אחר כך להגיד לאנשים שהם לא יכולים להתפלל?".

דודי אמסלם מדבר בוועדת הפנים של הכנסת (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
דודי אמסלם מדבר בוועדת הפנים של הכנסת (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

למחאה נגד ההפנות הצטרפו גם השר אוחנה וסגן שר הבריאות קיש שאמר כי "צמרת משרד הבריאות בתמימות דעים שההפגנות כפי שהן מתקיימות היום הן סכנה לבריאות. חייבים פה את אמון הציבור וצריך כלל אחד לכולם".

על פי חדשות 12, השר אוחנה אמר: "התקהלות זו התקהלות. אם אסור אז להכול – כולל הפגנות".

השר ניסנקורן: "ממשלה לא יכולה למנוע מחאה נגדה. צריך למצוא מתווה לקיום הפגנות בצורה הגיונית"

ממונה הקורונה גמזו אמר: "כפי שמגבילים את התפילות – צריך להגביל גם את ההפגנות. התקהלות זאת התקהלות.

ומנדלבליט סיכם, "צריך לשמור על ההפגנות. שהמשטרה תחליט".

מ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן אמר בתגובה כי הוא מצפה לקבל מתווה ברור לגבי ההפגנות מהדרג המדיני. לדבריו, "חשוב להדגיש שללפזר הפגנה של אלפי משתתפים יש משמעויות לא פשוטות ופעולה זו כרוכה גם בנפגעים. השוטר בקצה צריך לקבל הנחיות ברורות, לא מתפקידו לקבוע מי יפגין ומי לא".

16:27 עריכה

האם ישראל מסכנת את עצמה מדי בקרבה לטראמפ?

16:32 עריכה

נתניהו אמר בישיבת הממשלה בנושא הסגר כי מערכת החינוך תהיה סגורה בשבועיים הראשונים, ותתאפשר פתיחה בשבועיים שלאחריהם בכיתות הנמוכות והגן.

17:40 עריכה

נשמע כאילו ראש הממשלה משועשע משהו בישיבה שקובעת אם כל ישראל נכנסת לסגר שני.

17:43 עריכה

בוואלה מדווחים כי ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ הביע תמיכה בהקלת הסגר המתוכנן, והוא תומך במודל שיאפשר 30% עבודה במגזר הפרטי". לדבריו, "חייבים לעמוד בהבטחה – 'נגביל-נפצה'. אנחנו צריכים לתת גז על המימוש של מתווה הפיצויים הקיים, ואם צריך לבצע בו התאמות".

17:50 עריכה

הממשלה החליטה שהלימודים ימשיכו עד יום שישי הקרוב בניגוד לעמדת גמזו שעל פי הדיווח בכאן חדשות אמר שבתי הספר הם מוקד התחלואה הגדול ביותר.

שר החינוך יואב גלנט בכל מקרה מרוצה ממהחלטה:

17:56 עריכה

שר הכלכלה עמיר פרץ הודיע בישיבת הממשלה כי יצביע נגד סגר כללי ודורש: "סגר לילי ואכיפה משמעותית". השר הוסיף כי  "אסור לנו לחזור למתווה החל"ת שהוכח כלא יעיל, חייבים לבנות מתווה פיצוי ידוע מראש. אם מגבילים מפצים".

18:04 עריכה

אם ח"כ אלהרר לא מבינה מה הולך, מה יאמרו האזרחים?

19:27 עריכה

לאחר ההתפטרות, יעקב ליצמן תוקף בערוץ 13: גמזו תכנו במשך שבועות לסגור את בתי הכנסת – זה היה בזדון.

 

בישיבת קבינט הקורונה ביום חמישי, נשמע ליצמן אומר שגמזו רוצה להפיל את הממשלה.

19:48 עריכה

תמר זנדברג מתנגדת לאיסור הפגנות:

19:49 עריכה

ח"כ איימן עודה מפרגן למשה ארבל מש"ס:

20:15 עריכה

מפגינים ניסו לחסום את הדרך לנתב"ג לקראת טיסתו של נתניהו לוושינגטון.

20:57 עריכה

כתב חדשות 13 ברוך קרא חושף האזנת סתר לפיה:

  1. הועברו כספים משלדון אדלסון דרך נתן אשל למשפחת נתניהו להוצאות שוטפות.
  2. ראש הסגל שעיה סגל ואשל היו בקשר עם אנשים בעיתון ישראל היום לצורך תיאום כתבות.
  3. עורך ישראל היום לשעבר עמוס רגב היה מקבל בכל יום עם ירידת העיתון לדפוס טלפון קבוע מבכיר בסביבת נתניהו עם הנחיות לגבי הפרסומים.

קרא מדגיש: "האזנות הסתר לא העלו כל ממצא שהצדיק את המשך החקירה בכיוון הזה".

מאוחר יותר כתב קרא: "האיחור במסיבת העיתונאים דחק אותי החוצה בצדק. שורה תחתונה – פרקליטותיו של נוני מוזס ביקשו לקבל, בין היתר, את מה שהוסתר בהשחרות הללו כחלק מקו ההגנה שלהן שמוזס זכה לאכיפה מפלה ביחס לאדלסון".

21:13 עריכה

דבריו של ראש הממשלה נתניהו נאם לפני יציאת ישראל לסגר שני:

אני יוצא בשליחותכם למשימה היסטורית להיפגש עם נשיא ארה"ב ועם נציגי איחוד האמירויות ובחריין. אני יוצא להביא שלום תמורת שלום, שלום מתוך עוצמה. שני הסכמי שלום בחודש אחד. זהו עידן חדש של שלום, שאני פועל למענו 25 שנים. ההסכמים הללו יזרימו למשק שלנו מיליארדי דולרים והשקעות. זה תמיד טוב אבל זה טוב במיוחד בקורונה.

זה שישה חודשים שהמגפה מכה בכל העולם. 30 מיליון נדבקו, מיליון בני אדם מתו. היינו בישראל בין הראשונים בעולם להבין את את גודל הסכנה סגרנו את השמיים ועשינו סגר. בזכות ההחלטות הללו מספר החולים הקשים נמוך מאוד ביחס לאוכלוסייה, גם מספר הנפטרים הוא בין הנמוכים בעולם ביחס לגודל האוכלוסייה. 

מכיוון שהיינו בין הראשונים, יכולנו להיות בין הראשונים לפתוח אותה, נתנו הלוואות ומענקים לאזרחים, וכיוון שהיינו בין הראשונים לפתוח את הכלכלה היא במצב טוב יותר מרוב כלכלות העולם. אני יודע שיש לנו המון בעיות וקשיים, אנחנו עובדים בלי סוף כדי לעזור לאזרחים. זה שפתחנו מוקדם את הכלכלה ומהר היה לי לזה צד כלכלי מובהק, ההחלטה שלנו הביאה לכך שיש לנו פחות חולים קשים, נפטרים פגיעה בכלכלה. אבל שפתחנו את הכלכלה, אני מצטט את עצמי: "כמו אקורדיון, פותחים כשהתחלואה יורדת, מכווצים כשהתחלואה עולה" זה בדיוק מה שקורה עכשיו בכל העולם וגם פה, בכל המדינות פתחו, התחלואה עלתה ואז מה עושים? מגבילים וסוגרים.

בישיבת הממשלה קיבלנו את ההחלטה על שלושת השבועות הקרובים עד לשמחת תורה. המגזר הציבורי יפעל במתכונת מצומצמת על בסיסי מתכונת מרץ אפריל. המגזר הפרטי יעבוד כרגיל, אבל ללא קבלת קהל חוץ מאשר שירותים חיוניים. יהיה מתווה מיוחד לתפילות. הסופרים ימשיכו במשלוחים. תהיה מניעה מהתקהלויות ואנו מבקשים עשרה אנשים בחילל סגור ועשרים בקפסולות בחוץ וגם הגבלת תנועה של 500 מטר, עם ספורט יחידני.

יש תקנות מפורטות שהממשלה תאשר ביומיים הקרובים. אני יודע שהצעדים הללו גובים מחירים קשים, זה לא החג שאנו רגילים ובטח לא נוכל לחגוג עם כל בני המשפחה, ויהיו גם מי שייפגעו מהסגר. הנחיתי את שר האוצר לגבש תוכנית שתסייע. יהיו עוד תוכניות, חלקן כבר מוכנות, ישבתי שוב עם בכירי משרד האוצר ואחרים ואני מבטיח לכם – אנחנו נעבור את זה יחד, חילונים, חרדים, ערבים, דרוזים כולנו, אני קורא לכולם להישמע להנחיות.

אם לא נקפיד עליהן – המגפה תתפשט והנגיף יכה בנו, יכה בנו יכה בהורים יכה בסבא וסבתא אבל אם נקפיד ובזה אני בטוח – אנחנו ננצח את הנגיף. אני רואה את החיסון בדרך ואת הבדיקות המהירות, זה בדרך. בעוד כמה ימים נחגוג את ראש השנה בתפילת הימים הנוראים אנו מבקשים אבינו מלכנו מנע מגיפה מנחלתך מי ייתן ותפילתנו זו תתגשם.

https://twitter.com/netanyahu/status/1305217674478317568

21:21 עריכה

ממשלת ישראל הצביעה על סגר שני. השרים אלקין, זמיר ועמיר פרץ התנגדו להחלטה, אקוניס ושמולי נמנעו.

הסגר יכלול מגבלת תנועה של 500 מטר, הגבלת התקהלויות – עד 20 אנשים בחלל פתוח ועשרה בחלל סגור, והשבתת מערכת החינוך. המסעדות ובתי המלון ייסגרו. יתאפשר ספורט יחידני.

שירותים חיוניים ושירותי משלוחים ממסעדות יישארו פתוחים.

מסתמן כי נתב"ג יוחרג מהסגר.

הממשלה אישרה את בקשת שר החינוך יואב גלנט להחריג בימי הסגר את הפעילות של החינוך המיוחד, כפרי הנוער וילדים בסיכון.

21:28 עריכה

ישראל נכנסת לסגר שני וח"כ איילת שקד מסמנת את הממשלה.

ח"כ יאיר גולן: זה כמו יום כיפור.

מרב מיכאלי בציוץ מלא בוז:

21:30 עריכה

שר התקשורת יועז הנדל אמנם מצהיר שהוא יודע שהדבר לא חשוב כרגע, אבל בכל זאת מעלה את החדשות אודות מיזם הסיבים.

21:43 עריכה

בתגובה לבקשה של פרקליטי נתניהו נמסר מהפרליטות:

בהמשך לבקשות שונות שפורסמו היום, מטעם סנגוריהם של הנאשמים בתיקי האלפים, לקבל לידיהם חומרים נוספים, וכן טענות שונות שהם מעלים בקשר לחומרי החקירה בתיק – נבקש להבהיר כי תגובת התביעה תימסר לבית המשפט במסגרת ההליך כמקובל. כפי שמסרנו בעבר, התביעה לא תנהל את הדיון לגופן של טענות כאלה ואחרות בתקשורת.

אנו מפנים את תשומת לבכם כי במסגרת כתבי הטענות שהוגשו היום לבית המשפט ואף הופצו לתקשורת במתכונתם הגולמית מופיעים גם פרטים שונים שפרסומם אסור בצו בית משפט.

21:54 עריכה

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד התראיין הערב לחדשות 13, ותקף את התנהלות הממשלה סביב הסגר הצפוי. לדבריו "אנחנו המדינה הראשונה בעולם שהולכת לסגר שני. במשך חמישה חודשים ממשלת ישראל לא עשתה שום דבר, חוץ מלהפסיד את אמון הציבור. אנחנו מבקשים מהכלכלה הישראלית לשלם מחיר מטורף על זה שהממשלה חמישה חודשים הזניחה את עבודתה. מה שהממשלה אומרת זה 'נכשלנו כישלון טוטאלי – עכשיו אתם תשלמו את המחיר'".

לפיד הוסיף "לו אני רה"מ, הייתי שולח את שר החוץ או את רה"מ החליפי. לא נהוג שראש ממשלה עוזב מדינה בזמן משבר, שנייה לפני שהוא שולח את כל אזרחיו לסגר".

22:28 עריכה

אבנר נתניהו צולם בנתב"ג בדרך לוושינגטון.

22:41 עריכה

ח"כ קארין אלהרר מסכמת:

22:50 עריכה

בחדשות 12 עשו בדיקת עובדות לנאום נתניהו ומצאו שלושה אי דיוקים.

  • נתניהו אמר כי "מספר המתים למיליון איש בישראל הוא מהנמוכים בעולם" וזה לא נכון. ישראל נמצאת מעט מעל הממוצע העולמי שהינו 119 מתים למיליון איש, והיא המקום ה-56 בעולם.
  • נתניהו אמר "כשפתחנו את הכלכלה, אני מצטט את עצמי, אמרתי: 'כמו אקורדיון, פותחים כשהתחלואה יורדת, מכווצים כשהתחלואה עולה'. זה בדיוק מה שקורה עכשיו בכל העולם וגם פה, בכל המדינות פתחו, התחלואה עלתה ואז מה עושים? מגבילים וסוגרים. באוסטרליה, במדינה ענקית כמו ויקטוריה עשו סגר, כמו גם בניו זילנד וספרד". האמת היא שישראל היא המדינה הראשונה שחוזרת לסגר כללי – ולא ממוקד – בפעם השנייה.
  • ראש הממשלה אמר על כלכלת ישראל: "כיוון שהיינו בין הראשונים לפתוח את הכלכלה היא במצב טוב יותר מרוב כלכלות העולם". האמת היא שיש מדינות עם נתונים טובים יותר משלנו והסגר השני עשוי להיות בעל השלכות משמעותיות.  
23:31 עריכה

ישראל יוצאת לסגר: משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות הודיעו כי החל מיום שישי, 18 בספטמבר 2020, מהשעה 14:00, ועד ל-11 באוקטובר 2020, ובכפוף להערכת מצב התחלואה ואישור הממשלה בתום שבועיים מיום תחילת הסגר.

צעדים שינקטו: 

1. עסקים ללא קבלת קהל ועסקים המספקים שירותים חיוניים יוכלו להמשיך לפעול ע"פ המתווה שיציג שר האוצר.

בתיאום עם שר הבריאות, מנכ"ל משרד רה"מ ומנכ"ל משרד רה"מ החליפי (לעניין עבודת משרדי הממשלה – גם עם נציב שירות המדינה; לעניין רשויות מקומיות – גם עם שר הפנים), שר האוצר יביא לאישור קבינט הקורונה תקנות לעניין הגבלה וצמצום השהייה במקומות העבודה (במגזר הציבורי והפרטי).

2. סגירה מלאה של כלל העסקים לקבלת קהל בתחום המסחר, התרבות, בילוי ופנאי ותיירות פנים, כולל בריכות שחיה, חדרי כושר ומסעדות (למעט – שירותים חיוניים, מקום למכירת מזון, בית מרקחת, מכון אופטיקה או חנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי הגיינה, חנות למוצרים חיוניים לתחזוקת הבית, מוצרי תקשורת, שירותי תקשורת ואביזרים רפואיים.)

*עסקים, לרבות מסעדות, יורשו להפעיל שירות משלוחים בלבד.

3. הגבלות תנועה ביציאה מהבית של עד 500 מטר, למעט צרכים מותרים שיפורטו בתקנות.

4. סגירת מערכת החינוך, למעט חינוך מיוחד, פנימיות וחריגים נוספים כמפורט בחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה. (תתאפשר למידה מרחוק ככל האפשר).

5. התקהלויות – הגבלת ההתקהלויות על פי הצבע "האדום" במודל "הרמזור" – עד 10 איש בחלל סגור, עד 20 בשטח פתוח.

לגבי תפילות נמסר: 

בשטח פתוח – בקפסולות של עד 20 איש.

במבנה סגור:

אזורים אדומים: במבנה סגור תותר תפילה בקבוצות של עד 10 אנשים. מספר הקבוצות המותר בשטח סגור יהיה כנגזרת של מספר הכניסות למבנה. שתי הכניסות הראשונות כפול 3, וכל כניסה נוספת כפול 2, ובתנאי שנשמר יחס של אדם אחד לכל 4 מ"ר משטח המקום.

(לדוגמה: בבית התפילה באזור אדום שגודלו 250 מ"ר ויש לו שתי כניסות – מותר יהיה להתפלל ב- 6 קפסולות של עשרה אנשים. 10 אנשים בכל קפסולה, 2 כניסות כפול 3 – 60 אנשים סה"כ במבנה, תוך שמירה על יחס של 4 מ"ר לפחות בין אדם לאדם. במבנה שגודלו 500 מ"ר ולו 5 כניסות תותר התפילה ב-12 קפסולות של עשרה אנשים. במבנה שגודלו 70 מ"ר ולו כניסה אחת, תותר התפילה בקפסולה אחת של עשרה אנשים בלבד בשל מגבלת המקום.)

באזורים שאינם אדומים – במבנה סגור תותר התפילה בקבוצות של עד 25 אנשים. מספר הקבוצות המותר בשטח סגור אחד יהיה כמכפלה ב-2 של מספר הכניסות למבנה, ובתנאי שנשמר יחס של אדם אחד לכל 4 מ"ר משטח המקום.

(לדוגמה: בבית תפילה באזור צהוב שגודלו 400 מ"ר ויש לו שתי דלתות כניסה – מותר יהיה להתכנס בעד 4 קפסולות של 25 איש (25 בכל קפסולה, 2 כניסות כפול 2, 100 אנשים סה"כ במבנה תוך שמירה על מרווח של 4 מ"ר בין אדם לאדם).

23:35 עריכה

בנימין ושרה נתניהו הגיעו לנתב"ג וימריאו בשעות הקרובות לוושינגטון יחד עם המשלחת הישראלית לצורך חתימת הסכמי השלום עם איחוד האמירויות ובחריין. 

סגירה