רגע לפני הסגר: מערכת הבריאות הוסיפה רק חצי מהאחיות שהבטיחה

פרסום ראשון עם סיום שביתת האחיות, הסכימו משרדי הבריאות והאוצר להוסיף 2,000 תקנים של אחיות ואחים, שיגויסו מבין אלפי עובדי סיעוד שמחפשים עבודה ● אבל אחרי חודשיים, ורגע לפני הסגר, נוספו רק 1,140 תקנים ● משרד הבריאות בתגובה: מכשירים 3,450 אחים ואחיות נוספים

הצוות הרפואי מוחה במהלך ביקורו של שר הבריאות יולי אדלשטיין בבית החולים אסותא באשדוד, 20 באוגוסט 2020 (צילום: פלאש 90)
פלאש 90
הצוות הרפואי מוחה במהלך ביקורו של שר הבריאות יולי אדלשטיין בבית החולים אסותא באשדוד, 20 באוגוסט 2020

מאז הסתיימה שביתת האחים והאחיות, ב-20 ביולי, נקלטו במערכת הבריאות 1,140 אחים ואחיות חדשים בבתי החולים. מדובר בקצת יותר ממחצית מ-2,000 תקנים חדשים לאחים ואחיות, שמשרדי הבריאות והאוצר התחייבו עליהם בסוף שביתת האחים והאחיות, לפני חודשיים. כך נודע לזמן ישראל. השביתה פרצה על רקע מחסור קשה בכוח אדם, שהחל עוד לפני התפרצות הקורונה, והחמיר לאחר שכ-1,600 אחיות גויסו למחלקות הקורונה וכ-1,000 נוספות הוצאו לבידוד.

בהסתדרות האחיות טענו שכ-1,500 אחים ואחיות מוסמכים וסטודנטים בשנה השלישית של לימודי הסיעוד יכולים להצטרף למצבת כוח האדם ולחזק את מערכת הבריאות, אך בשל מחסור בתקנים אינם מתקבלים לעבודה. אחיות רבות בשנה שלישית סיפרו כי הן מחפשות עבודה אבל אין תקנים.

הסתדרות האחיות דרשה לקלוט את ה-1,500 האחים והאחיות הללו, ומשרדי הבריאות והאוצר קיבלו את הדרישה, ואף הבטיחו להגדיל את המספר ל-2,000.

בפועל, יותר משנה לאחר שדוח משרד הבריאות המליץ על הגדלה דרמטית של התקנים, וכשהמדינה נמצאת על סף כניסה לסגר, כאשר ראש הממשלה נתניהו ושר הבריאות אדלשטיין אומרים שמטרת הסגר היא "למנוע קריסה של מערכת הבריאות", אוישו רק חצי מהתקנים שהתחייבו להוסיף למערכת הבריאות.

צילום מסך מתוך התשדיר של משרד הבריאות לכבוד שנת האחות הבינלאומית
צילום מסך מתוך התשדיר של משרד הבריאות לכבוד שנת האחות הבינלאומית

יו"ר ועדת הקורונה של הכנסת, יפעת שאשא-ביטון, סיפרה שלשום (מוצ"ש) על מאות אחים ואחיות זמינים שלא מתקבלים לעבודה: "סגר הוא הרסני. יש המון חלופות לסגר שעדיין לא מאוחר לעשות אותם. צריך לחזק את בתי החולים ולגייס צוותים. זה לא יעלה על הדעת שבבית החולים בנהריה אומרים לי שהם רוצים לקלוט 400 אחיות חדשות, ושמשרד הבריאות לא מאשר", אמרה לחדשות 12.

ההחלטה על תוספת כוח האדם התקבלה כבר לפני שנה וחודשיים. ביולי 2019 פורסם דוח של ועדה שכינס משרד הבריאות כדי לדון במצוקת האשפוז ששררה מדי חורף בזמן השפעת. הוועדה המליצה, בין השאר,  "להוסיף כוח אדם סיעודי במחלקות הפנימיות על בסיס תקינה של 85 למיטה, ובחדרי הנשמה על בסיס של 73 למיטת הנשמה; להוסיף אחיות בוגרות קורס לטיפול נמרץ במחלקות האונקולוגיות, הסכרת, הגריאטריה, הנירולוגיה, הגסטרונומיה והטיפול בפציעות".

אבל כבר במסקנות הדוח צוין כי "בדיונים לא הייתה הסכמה מלאה בין חברי הוועדה בנוגע לתוספת כוח האדם. נציגי משרדי הבריאות והאוצר ציינו בדיונים כי במציאות שבה פועלת מערכת האשפוז, הסטנדרט המוצע הוועדה יהיה שאפתני מאוד ליישום, ויש למצוא דרכים ראליות ליצור שיפור בתקינת כוח האדם".

במשרד הבריאות מסרו לזמן ישראל כי השבוע תתקיים בחינת רישוי ממשלתית למעמד אחים ואחיות מוסמכים לכ-2,600 נבחנים חדשים, וכי נפתחה הכשרה לכ-850 אחיות בקורס טיפול נמרץ לצורך תגבור המערכת.

בהסתדרות האחיות סירבו להגיב לידיעה.

עוד 368 מילים
סגירה