אילוסטרציה, חרדים מבלים בתל אביב במהלך תקופת הקורונה, אוגוסט 2020, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
AP Photo/Oded Balilty

פרסום ראשון זינוק של 50% בבקשות לסיוע ביציאה בשאלה

אפקט הקורונה: עמותת הלל, המסייעת לדתיים וחרדים היוצאים בשאלה, מדווחת על זינוק של 50% בפניות אליה בתקופה הקורונה ● "הישיבות נסגרות ומתנהלות כקפסולות צפופות מאוד וללא מקום, ואז תלמידים שהיו עם רגל אחת בחוץ, ושממילא הראש שלהם כבר לא היה כולו בלימודים, נושרים" ● "הזינוקים הגדולים ביותר במספר הפונים היו בסוף הסגר הראשון, באפריל, ועכשיו, באוגוסט וספמטבר"

מספר הצעירים שפנו לעמותת הלל האגודה ליוצאים לשאלה, גדל בשמונת החודשים הראשונים של 2020 בכ-50%, מ-211 פונים בחודשים ינואר-אוגוסט 2019 ל-313 פונים בתקופה המקבילה השנה. כך נודע לזמן ישראל.

"מספר הפונים נמצא בעלייה משמעותית לאורך כל תקופת הקורונה", אומר לזמן ישראל מנכ"ל הלל, יאיר הס, "אבל הזינוקים הגדולים ביותר במספר הפונים היו בסוף הסגר הראשון, באפריל, ועכשיו, באוגוסט וספמטבר".

הס מציין מגון סיבות שהביאו לתהליך הזה: "החברה החרדית עוברת שני משברים, משבר אמונה באלוהים ומשבר אמון בין אנשים".

לדבריו, "את משבר האמונה אנחנו עדיין לא מרגישים, כי מדובר בתהליך ארוך. יש פה ושם צעירים שמתקשרים ואומרים, 'הקורונה פקחה לי את העיניים והפסקתי להאמין', אבל זה נדיר. רוב הפניות הן בגלל המשבר החברתי הקשה שהחברה החרדית עוברת כיום, ומשבר לא פחות קשה שעוברים אלה שכבר יצאו ממנה".

מנכ"ל עמותת הל"ל, יאיר הס (צילום: עופר עמרם)
מנכ"ל עמותת הלל, יאיר הס (צילום: עופר עמרם)

חלק מהפונים לארגון הם חבר'ה בשנות ה-20 לחייהם, שכבר התחילו מסלול של השתלבות בחברה הכללית כחרדים. "הם עובדים, לומדים לימודי חולין, פוגשים אנשים בחוץ, והקורונה נותנת להם את הדחיפה הסופית לעזוב. הם המומים ומזועזעים מההתנהלות של ההנהגה החרדית, של הרבנים.

"חסיד בישיבה ששומע את הרב אומר, 'אין בעיה, אין קורונה', לא ייצא לשאלה כל כך מהר. אבל אלה שכבר נמצאים בעולם החיצוני ורואים איך דברים מתנהלים שם, ובאיזו הזנחה חי העולם שממנו הם באים, נדהמים, וזה דוחף אותם החוצה.

"יש את הנערים שנושרים עכשיו מהישיבות. הישיבות נסגרות ומתנהלות כקפסולות צפופות מאוד וללא מקום, ואז תלמידים שהיו עם רגל אחת בחוץ, ושממילא הראש שלהם כבר לא היה כולו בלימודים, נושרים. בשלב הזה הם  בדרך כלל מסתובבים ברחובות, לא עובדים ולא לומדים, וזקוקים מאוד לעזרה".

אילסוטרציה, צעירים חרדים לומדים בקפסולות בישיבה בירושלים, מאי 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אילוסטרציה, חרדים לומדים בקפסולות בירושלים, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

הס מציין סוג שלישי של נערים ונערות שפונים להלל, והם אלה שכבר יצאו בשאלה לפני שנה-שנתיים ועזבו את העולם החרדי, והסתדרו עד עכשיו.

לדבריו, "זאת אוכלוסייה חלשה כלכלית וחברתית. רובם עובדים בעבודות של צעירים, נניח מלצרים, וגרים בשכירות, ואין להם גב כלכלי מהבית. להרבה מהם אין שום קשר עם בית הוריהם, ועכשיו הם פשוט קורסים".

לפי המידע שיש בהלל, 70% מהדתל"שים הצעירים איבדו את עבודתם, ורובם פשוט צוברים חובות ענק. "הרבה דתל"שים פונים אלינו לראשונה לבקש עזרה כי פשוט אין להם איפה לגור, ובתקופת הקורונה זו הופכת להיות בעיה. יש לא מעט חבר'ה שמספרים כי הם ישנים אצל חברים כבר כמה חודשים, פעם פה פעם שם".

אבל לדברי הס, האופציה הזו פחות זמינה לנוכח הנחיות כללי הריחוק החברתי והסגר. "פתאום אורח החיים הזה לא אפשרי והם זקוקים לדירות משלהם, או במקרה שהם צריכים להיכנס לבידוד. הבעיה היא שמקומות הלינה שאנחנו מארגנים להם מלאים עד אפס מקום. יש לנו רק 38 מיטות, וכולן-כולן מלאות".

יש כאלה שבגלל המצב הקשה דווקא חוזרים עכשיו אל בית הוריהם ואל הדת?

"אני מעריך שיש, אבל הם מעטים, כי גם בבית הוריהם המצב קשה. הבתים מאוד צפופים, כך שגם ההורים של החוזרים בשאלה פוחדים להכניס אותם בחזרה הביתה בגלל ההדבקה, וגם הם עצמם פוחדים מכך. יש בתים שברגע שמישהו עוזב כבר אין לו מקום. בבתים אחרים הקרע כה גדול, שהילד שעזב כבר לא רצוי בהם, ולא מעט מהדלת"שים יעדיפו לרעוב ולא לחזור לאורח החיים שעזבו".

הפגנת חרדים נגד עמותת הל"ל, שפתחה לאחרונה סניף בעיר צפת. 2 באוגוסט 2020 (צילום: David Cohen/Flash90)
הפגנת חרדים נגד עמותת הלל, שפתחה לאחרונה סניף בעיר צפת. 2 באוגוסט 2020 (צילום: David Cohen/Flash90)

"הקורונה מחמירה את בדידותם של הדת"לשים"

הקורונה מהווה אתגר לפעילות העמותה – הגוף היחיד כמעט בישראל שמסייע ליוצאים לשאלה בהכוונה, דיור, מלגות ועוד. הארגון סובל מירידה בתרומות ומקיצוץ חד, דווקא בתקופה שבה מספר הפונים גדל ומצוקתם מחמירה. בנוסף, הסגר והוראות הקורונה מאלצים את העמותה לשנות את אופי הפעילות שלה.

"רוב הצעירים שעוזבים את הדת, מתנתקים מהמשפחה שלהם וסובלים מבדידות גם בזמנים רגילים, והקורונה רק מגבירה את הבדידות הזו", אומר הס. "הרבה מפעילות הלל הייתה בנויה סביב מפגשים פנים מול פנים, אחד על אחד ומפגשים חברתיים, שאין להם תחליף, אבל באין ברירה חלק גדול מהמפגשים עברו לזום.

"אנחנו עושים הרבה מאוד שיחות טלפון, כדי לעקוב ולראות שהם בסדר, ובחגים אנחנו עושים ארוחות לכולם. הפעם ניחשנו מראש שיהיה סגר, ושלא נוכל לעשות ארוחות, אז במקום זאת נבשל ארוחות ליחיד ונשלח אליהם אוכל הביתה, ובנוסף ניערך לאפשרות שיהיה אפשר לאכול בקבוצות קטנות".

עם זאת, הס מציין כי מבחינות אחרות תקופת הקורונה דווקא היטיבה עם פעילות העמותה, וזאת לנוכח הגדלת היקף הפעילות של הלל ברשת.

"אמנם מדובר בפעילות שהיא פחות אפקטיבית מבחינת התמיכה האישית, אבל היא מגדילה את הנראות שלנו וחושפת אותנו ליותר אנשים שחלקם בכלל לא ידעו על קיומנו. יכול להיות שזאת עוד סיבה לעלייה במספר הפניות".

עוד 654 מילים ו-1 תגובות
סגירה