נגיד בנק ישראל: אי השוויון גבוה אך העוני במגמת ירידה

פרופ' אמיר ירון לא חושב שהעוני בישראל חריג, למרות שישראל שנייה בעולם המפותח ● הכישורים של הישראלים בשוק העבודה נמוכים יחסית לעולם, והפערים נפתחים כנראה בחינוך הבסיסי ● הניידות הבינדורית טובה אך שוויון ההזדמנויות נמוך מבחינת התמיכה בתלמידים מרקע מוחלש

נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90
נגיד בנק ישראל אמיר ירון

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, דיבר היום בהרחבה על עקב אכילס של הכלכלה והחברה בישראל – אי שוויון. לדברי ירון, אי השוויון שמשתקף ממדד ג'יני אינו חריג, אך תחולת העוני גבוהה.

בכנס מחקר בירושלים, שכותרתו "אי שוויון והתערבות ממשלתית", הנגיד העריך שלמרות שסף העוני עלה יחד עם הצמיחה, התחולה הכללית של העוני בישראל נמצאת במגמת ירידה. מבחינת אי השוויון, הנגיד ציין שבעשור האחרון הוא נמצא בירידה מבחינת ההכנסה הפנויה.

מקור: בנק ישראל
מקור: בנק ישראל

לכך יש מספר גורמים, בהם שוויון גדול יותר בהכנסות משקי הבית, עליה במספר המפרנסים, והשתתפות רחבה יותר במעגל העבודה, הודות למדיניות של עידוד יציאה לתעסוקה.

הנגיד התייחס בנאומו גם למה שמוגדר כ"מיומנויות" של ישראלים בשוק העבודה, כפי שנמדדו בסקר של ה-OECD. לפי הנגיד, רמת ההישגים בסקר המיומנויות היא נמוכה, גם אם מתעלמים מהערבים והחרדים, שמזוהים עם כישורים נמוכים באופן מסורתי.

מקור: בנק ישראל
מקור: בנק ישראל

הפערים במיומנויות מול מדינות מפותחות בחו"ל מצטמצמים ככל שעולים ברמת ההשכלה והשורה התחתונה היא שהפערים נפתחים ככל הנראה בחינוך הבסיסי, שכן ביצועי התלמידים בחטיבות ביניים נמוכים מאוד בהשוואה לשאר המדינות.

אחת הדרכים לחזק את הכישורים הוא שוויון הזדמנויות אך גם כאן ישראל נכשלת, לפי מבחן ההישגים של תלמידים מרקע מוחלש, וזו לפי הנגיד, עדות לכך שהם לא מקבלים "הזדמנות שווה" ותמיכה מספקת כדי להצליח ולרכוש השכלה.

מקור: בנק ישראל
מקור: בנק ישראל
עוד 191 מילים
סגירה