"קיבלנו התחייבויות שההסכם מוריד את סוגיית הסיפוח"

לקראת טקס החתימה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל ואיחוד האמירויות הערב בבית הלבן, אומרת הנד אל-עוטייבה, יועצתו הבכירה של שר החוץ האמירתי, כי בני עמה נלהבים מכינון היחסים עם ישראל, "במיוחד בקרב הדור הצעיר" אך מגדישה את מחוייבות האיחוד למטרה הפלסטינית ולפתרון שתי מדינות ● "לאיחוד יש מחויבות ארוכת שנים לתמוך בעם הפלסטיני, וזה לעולם לא ייפגע"

הדוגמניות מאי תגר מישראל ואנסטסיה בנדרנקה מדובאי בסט צילום באבו דאבי, ב-8 בספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Kamran Jebreili)
AP Photo/Kamran Jebreili
הדוגמניות מאי תגר מישראל ואנסטסיה בנדרנקה מדובאי בסט צילום באבו דאבי, ב-8 בספטמבר 2020

"איחוד האמירויות הערביות קיבל התחייבויות מישראל ומארה"ב שההסכם איתנו מוריד מהשולחן את סוגיית הסיפוח. אנחנו מאמינים ששמרנו תקווה לפתרון שתי המדינות, ומנענו דבר שהיה יוצר נזק אמיתי לאפשרות של שלום", כך אומרת לזמן ישראל בכירה במשרד החוץ של איחוד האמירויות, ערב החתימה על ההסכם היום בבית הלבן.

זמן ישראל חשף אתמול כי במסגרת הסכם הנורמליזציה, האמריקאים התחייבו בפני האמירויות שלא לאפשר סיפוח לפחות עד 2024.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ישתתף הערב בטקס החתימה על ההסכם בנוכחות נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זאיד. יועצתו הבכירה של בן זאיד, הנד אל-עוטייבה, אומרת כי "טקס החתימה יהפוך את מאמצי הנורמליזציה לרשמיים, ויסלול את הדרך לשיתופי פעולה נוספים בין המדינות שלנו.

הנד אל-עוטייבה, יועצת אסטרטגית במשרד החוץ של איחוד האמירויות
הנד אל-עוטייבה, יועצת אסטרטגית במשרד החוץ של איחוד האמירויות

"חמישה שרים בכירים מאיחוד האמירויות ישתתפו בטקס, מה שמעיד על רצינות הכוונות שלנו. כבר הגענו להסכמים במספר תחומים, ובכלל זה בנקאות וטכנולוגיה, והסכמים אחרים ייסגרו בקרוב".

לדבריה, "האמירתים נלהבים מכינון היחסים עם ישראל. רמת ההתלהבות במיוחד גבוהה בקרב הדור הצעיר. הצעד ההיסטורי הזה משקף את הראייה קדימה של ההנהגה שלנו והחזון שלה באשר לעתיד האזור. אלו הצעירים באזור שיקצרו את הפירות הגדולים ביותר כלכלית, תרבותית ומדעית משיתוף הפעולה שייבנה ביננו במשך הזמן".

עם זאת, אל-עוטייבה מדגישה כי איחוד האמירויות נותרים מחוייבים למטרה הפלסטינית וליוזמת השלום הערבי – הגורסת כי העולם הערבי יקיים יחסים דיפלומטיים עם ישראל רק אחרי שייחתם הסכם שלום עם הפלסטינים.

"האיחוד תומך בכל מאמץ למצוא פתרון מקיף, צודק ויציב לסוגייה הפלסטינית" היא אומרת. "יוזמת השלום הערבית דורשת פתרון של שתי מדינות. אילולא ההסכם איתנו, במקרה של סיפוח, הפתרון הזה ייעלם, רוב הסיכויים שלנצח.

"האיחוד תומך בכל מאמץ למצוא פתרון מקיף, צודק ויציב לסוגייה הפלסטינית. יוזמת השלום הערבית דורשת פתרון של שתי מדינות. אילולא ההסכם איתנו, במקרה של סיפוח, הפתרון הזה ייעלם, רוב הסיכויים שלנצח"

"לאיחוד יש מחויבות ארוכת שנים לתמוך בעם הפלסטיני, וזה לעולם לא ייפגע. היסטוריית ההצבעות וההכרזות שלנו באו"ם ובפורומים אזוריים מוכיחה זאת מעל כל צל של ספק, כמו גם הסיוע ההומניטרי והתשתיתי שלנו לעם הפלסטיני ולאונר"א.

"ההסכם זכה לתמיכה בינלאומית רחבה שמשקפת את ההכרה במטרה שלנו, להגן על פתרון שתי המדינות ולקדם שגשוג אזורי. חשוב שהפלסטינים ייהנו מהיתרונות של קשרים הדדיים עם ישראל.

"אנחנו רוצים לראות את הפלסטינים והישראלים חותרים יחד למציאות פתרון צודק ויציב למטרה הפלסטינית, בתמיכת הקהילה הבינלאומית. זה יכול לקרות רק באמצעות נכונות ורצון טוב מצד כל המעורבים".

איחוד האמירויות ניצל את ההחלטה הישראלית להשעות את הסיפוח כדי לבסס קשרים עם ישראלים. באיזה "תירוץ" יצטרכו מדינות אחרות להשתמש כדי ללכת בעקבותיכם?
"לעם הערבי נמאס ממלחמה והם כמהים לאזור יציב, מתפקד ומשגשג. זה הזמן לגישות חדשות ולמחשבה חדשה שתיצור מסלול טוב יותר לאזור כולו. אנחנו חייבים לעבוד יחד כדי להרחיב את קהילת הדו-קיום בשלום שלנו באמצעות דיאלוג אזורי רחב יותר, דה-אסקלציה ומעורבות.

"האזור חווה כרגע אתגרים כלכליים, פוליטיים וסביבתיים רציניים מאוד, שכולם דורשים מידה רבה של שיתוף פעולה ותיאום. 65% מאוכלוסיית המזרח התיכון בת למטה מ-30. מספר הצעירים גדל, כך שמספר המשרות צריך לעמוד בקצב. אנחנו לא יכולים לקוות לפתור את האתגרים האלו ולשגשג אם אנחנו מפולגים ונשרכים מאחור במונחים של יצרנות וטכנולוגיה".

המשלחת הישראלית נוחתת באבו דאבי בטיסת הבכורה של אל על לאיחוד האמירויות, ב-31 באוגוסט 2020 (צילום: Matty Stern/U.S. Embassy Jerusalem)
המשלחת הישראלית נוחתת באבו דאבי בטיסת הבכורה של אל על לאיחוד האמירויות, ב-31 באוגוסט 2020 (צילום: Matty Stern/U.S. Embassy Jerusalem)

עם זאת, על טקס החתימה היום מעיבות הידיעות על המכירה המתוכננת של מטוסי הקרב F-35 לאמירויות. ישראל, באופן רשמי לפחות, מתנגדת למכירה ומתייחסת לצורך לשמר את היתרון הצבאי שלה. וכשהעסקה תעלה לאישור הקונגרס והסנאט בארה"ב, צפויה ישראל להתנגד למכירה.

אל-עוטייבה אומרת שהעסקה איננה חלק מההסכם בין ישראל לאמירויות, אבל מצפה כי לאחר כינון היחסים, ישראל לא תעמוד בדרכם.

"במונחים של ה-F-35 באופן ספציפי, הבקשה הזאת היא לא משהו שעלה מההסכם הנוכחי", היא מסבירה. "הבקשה שלנו למטוסים היא תהליך שנמשך כבר שש שנים. בהינתן שהאיחוד מתכנן להיות שותף של ישראל, וכבר יש לו שותפות אסטרטגית עמוקה עם ארה"ב, אנחנו מקווים שהבקשה הזאת תאושר".

"הבקשה שלנו למטוסי F-35 היא תהליך שנמשך כבר שש שנים. בהינתן שהאיחוד מתכנן להיות שותף של ישראל, וכבר יש לו שותפות אסטרטגית עמוקה עם ארה"ב, אנחנו מקווים שהבקשה הזאת תאושר"

האם השותפות בין ישראל לאיחוד תקרוס אם ישראל ותומכיה יצליחו למנוע את המכירה, והמדינה שלך תישאר בידיים ריקות?
"כמובן שכדי שיחסים הדדיים ישגשגו דרוש אמון, אבל אני לא רוצה לנחש בנוגע לתרחישים עתידיים אפשריים".

עוד 632 מילים
סגירה