מיכל קוטלר-וונש (צילום: Avishai Finkelstein)
Avishai Finkelstein

הח"כית החדשה "נטשה" את יעלון עוד לפני שנכנסה לרשימתו

בין שלל העריקים הפוליטיים ומפרי ההבטחות לבוחר, הסיפור של מיכל קוטלר-וונש עבר מתחת לרדאר ● הח"כית הטרייה - שנכנסה לכנסת מטעם סיעת תל"ם ודילגה מיד לסיעת כחול-לבן בקואליציה - מודה כי כבר לפני הבחירות לא הזדהתה עם מדיניותו של יעלון ● אבל הוא ואנשי תל"ם התעלמו מסימני האזהרה, והעניקו לה מקום אטרקטיבי ברשימה ● קוטלר-וונש בתגובה: "אני מחויבת לאזרחי ישראל"

ההחלטה של בני גנץ וגבי אשכנזי להפר את הבטחתם המרכזית לאורך שלוש מערכות בחירות, ולהצטרף לממשלה בראשות בנימין נתניהו, סימנה שפל חדש בנורמות הפוליטיות. העובדה שהמפלגה שהובילו מיתגה את עצמה כסמל האתיקה והמינהל התקין, רק העמיקה את השבר ואת אבדן האמון. הציפיות מנבחרי הציבור, שממילא היו נמוכות להחריד, התרסקו ואבדו כמעט לחלוטין.

על הרקע הזה, עריקתן באמצע יוני של תהילה פרידמן מיש עתיד ומיכל קוטלר-וונש מתל"ם אל שורות כחול-לבן, עברה כמעט ללא מחאה. השתיים, שנכנסו לכנסת מתוקף החוק הנורווגי, בחרו לזנוח את מפלגות האם שלהן ולהצטרף לקואליציית נתניהו-גנץ. בכך המשיכו מגמה שהתעצמה השנה בקרב נבחרי ציבור, של מחויבות אפסית למנהיגים ששיבצו אותם ברשימות ולאזרחים שבחרו בהם.

ראשון היה גדי יברקן, שזמן קצר לאחר שפיזר האשמות חמורות נגד הנאשם נתניהו, דילג אל הליכוד מרשימת כחול-לבן, בה ייצג את תל"ם, בתמורה לשריון במקום גבוה יותר – 20 בליכוד לעומת 33 בכחול-לבן.

אחריו באו יועז הנדל, צבי האוזר, אורלי לוי-אבקסיס ופנינה תמנו-שטה, שנכנסו לכנסת בקולות אזרחים מתנגדי נתניהו, ומיד לאחר הבחירות עזבו את המפלגות או הרשימות שמטעמן התמודדו, כדי להצטרף לקואליציה בראשותו.

לכל אחד מהמקרים יש את הניואנסים הייחודיים לו, וכך גם במקרה של קוטלר-וונש. לידי זמן ישראל הגיעה התכתבות שלה עם בכיר במפלגתו של יעלון, בה היא מודה שכבר באמצע חודש ינואר, במועד שיבוצה ברשימת כחול-לבן מטעם תל"ם, היא לא הזדהתה עם גישתו החד-משמעית של יעלון נגד נתניהו. למרות זאת, קוטלר-וונש לא סירבה להשתבץ ברשימת כחול-לבן כנציגת תל"ם.

צבי האוזר, יועז הנדל (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
צבי האוזר, יועז הנדל (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

בבחירות אפריל וספטמבר 2019 מוקמה קוטלר-וונש במקום ה-46 הלא ריאלי ברשימת כחול-לבן. לאחר בחירות ספטמבר, בהן לא נכנסה לכנסת, היא הפסיקה את פעילותה הפוליטית והקשר בינה לבין בכירי תל"ם נותק למשך כמה חודשים.

"זה טבעי שמי שלא נבחר הופך לפחות פעיל לאחר בחירות", מסביר בכיר בתל"ם מדוע ההתרחקות הזאת לא התפרשה כעזיבת המפלגה.

בשבועיים הראשונים של ינואר השנה, לקראת יום סגירת הרשימות ב-15 בחודש, ניסו בכירי תל"ם ליצור קשר עמה, אך ללא הצלחה. באותו שלב היא הייתה אמורה לאייש שוב את המקום ה-46 ברשימה, אך לנוכח חוסר הזמינות שלה, שלא אפשר למלא את טופסי המועמדות, הוצבה במקומה המתמטיקאית ד"ר רינה גפני.

לגפני לא הייתה כל כוונה להשתלב בכנסת. במערכות הבחירות של 2019 היא הוצבה במקום ה-56 בכחול-לבן (החל מהמקום ה-36 תל"ם קיבלה ייצוג אחד בכל עשירייה), וקידומה למקום ה-46 לא שינה מהותית את מעמדה. אלא שביום סגירת הרשימות התברר סופית שיברקן, ששובץ מטעם תל"ם במקום ה-33 בכחול-לבן, עובר לליכוד.

ההתפתחות הזאת הקפיצה את גפני עשרה מקומות נוספים במעלה הרשימה לשעות ספורות, אך אז הגיע אות חיים מקוטלר-וונש. בהתייעצות של בכירי המפלגה עם יעלון הוחלט לאפשר לה לאייש את המקום ה-36, ממנו נכנסה בסופו של דבר לכנסת. במקביל, הוחזרה גפני למקום ה-46.

חצי שנה מאוחר יותר, בהתכתבות עם אחד מבכירי תל"ם על עזיבתה לכחול לבן, כתב לה הבכיר: "אני מרגיש נבגד ולא אסלח לך על כך". קוטלר-וונש השיבה שזוהי זכותו, והוסיפה:

"כידוע לך, תמכתי ודחפתי כל העת בהכרח לאחדות, ומעולם ולא לרגע קיבלתי את 'רק לא ביבי' כמוטו. למעשה, אחרי בחירות 2 עזבתי בגלל עובדה זו".

קוטלר-וונש כתבה לאחד מבכירי תל"ם: "כידוע לך, תמכתי ודחפתי כל העת בהכרח לאחדות, ומעולם ולא לרגע קיבלתי את 'רק לא ביבי' כמוטו. אחרי בחירות 2 עזבתי בגלל עובדה זו"

הדברים לא יכולים להיות ברורים יותר. קוטלר-וונש מודה מפורשות שעזבה את תל"ם בגלל אי הסכמה עם דרכו של היו"ר. מהמקום ה-46 לא היה מדובר בהקרבה גדולה, אך ברגע שהתפנה המקום ה-36 התבטלה ההחלטה לעזוב, שלמרבה הנוחות לא הוצהרה בשום שלב באופן פומבי. אנשי תל"ם, בתמימותם הרשלנית, הניחו שאבדן הקשר עמה נבע מעיסוקיה ולא מעמדה עקרונית.

משה יעלון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
משה יעלון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

"בוגי שם את השנאה לנתניהו לפני האזרחים"

בשיחה עם זמן ישראל כינתה קוטלר-וונש את הטענות נגדה "פייק ניוז", אך לא הכחישה שכתבה את הדברים: "הפייק ניוז הוא בנושא של מה ידעו ומה לא ידעו. שוחחתי עם בוגי לאורך כל הדרך. כשהוא החליט להצטרף לכחול-לבן תמכתי בכך גם מתוך ממלכתיות, גם מתוך מחויבות לאחדות וגם מתוך לקיחת אחריות. אלה מטרות המפלגה שאליה אני הצטרפתי, שקראה לחיבורים עם מפלגות אחרות".

קוטלר-וונש (49) מציינת שסייעה לכתוב את מצע תל"ם, על בסיס התמחותה בתחומים שונים, כמו משפט בינלאומי, מאבק באנטישמיות ומאבק בטרור. תחומי פעילות נוספים שלה הם חיבור בין דתיים וחילוניים – היא הייתה חברת ועד מנהל בעמותת "צו פיוס" – והשבת האזרחים הישראלים וגופות החיילים מרצועת עזה. בכנסת היא משמשת כיו"ר הוועדה למאבק בנגע הסמים והאלכוהול.

"הפייק ניוז הוא בנושא של מה ידעו ומה לא ידעו. שוחחתי עם בוגי לאורך כל הדרך. כשהוא החליט להצטרף לכחול-לבן תמכתי בכך גם מתוך ממלכתיות, וגם מתוך לקיחת אחריות"

"כשהקמפיין הפך להיות שלילי, ובעיניי שגוי, אמרתי את זה בקול רם", היא אומרת. "זה אפילו לא פייק, זה פשוט לא חדשות. מי שהכיר את ההתנהלות שלי בתל"ם ידע שאני אמרתי את הדברים בארבע עיניים, בהרבה עיניים. זה לא ניוז.

"תל"ם היא תנועה לאומית ממלכתית, ובעיניי המילה ממלכתית מחייבת, והרגשתי ואני מרגישה שאנחנו צריכים למצוא את הדרך לחבר בין חלקי העם, להוביל תהליך פיוס מהותי, אמיתי – אחרי הרבה שנים שקורה הפוך – ואני בוחרת תמיד בעד, לא נגד. כשהיו לי הערות על הבחירות של הקמפיין הערתי אותן".

לדברי קוטלר-וונש, לא היא עזבה את תל"ם כי אם יעלון עזב את כחול-לבן. להשקפתה, יעלון הוא זה שמעל באמון הציבור, בגלל נכונותו להקים ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת, בניגוד להתחייבויות שנתן מראש, בעוד היא נותרה נאמנה לדרכה של תל"ם נגד שיתוף פעולה כזה. "קיימתי איתו מספר שיחות שבהן הבעתי את צערי על כך שהוא עוזב את כחול-לבן", היא אומרת.

טענה נוספת שמעלה קוטלר-וונש נוגעת לכך שכאשר נכנסה לכנסת בחודש יוני, תל"ם היתה מפלגה שכבר התפצלה, בעקבות פרישת הנדל והאוזר ממנה, ולכן תקנון תל"ם, המחייב את נבחרי המפלגה לציית להחלטות היו"ר בעניינים קואליציוניים, אינו חל עליה. "את כל הפעילות שלי בכנסת אני עושה מתוך המקום שהתחייבתי אליו בתל"ם", היא מוסיפה.

ב-15 בינואר, יום סגירת הרשימות, ידעת כבר שיעלון לא יישב עם נתניהו ויהי מה. הוא היה מאוד ברור בעניין הזה. בתור מי שכן חשבה שצריך לשתף איתו פעולה, לא היה יותר נכון לסרב להצעה להשתלב בכחול-לבן מטעם תל"ם?

קוטלר-וונש משיבה בהרמת קול: "אני ידעתי שתנועה לאומית ממלכתית מחויבת לאזרחי ישראל. לא נגד ביבי, לזה אני הצטרפתי, וזה לא יפתיע אף אחד – לא בתל"ם ולא את בוגי אם תשאל אותו – מה מיכל קוטלר-וונש אמרה לכל אורך הדרך. אני מחויבת לאזרחי ישראל. סליחה! ועם כל הכבוד לזה שבוגי שם את השנאה שלו לנתניהו מעל לאחריות שלו כלפיהם, בזה לא הסכמתי איתו".

יו"ר המפלגה שלך לשעבר מפרש אחרת מה זה אחריות כלפי מדינת ישראל, או מהי הממלכתיות של תל"ם. בפוליטיקה זה מה שמכריע. אם היתה לך פרשנות אחרת היית צריכה להתמודד תחת יו"ר אחר.

"ראש המפלגה שלי הביא אותי לכחול-לבן. ואני נותרתי בכחול-לבן, כפי שאמרתי ואמשיך לומר. ולצערי שאר תל"ם לא נותרה בכחול-לבן, זה הכל".

בני גנץ עם מפגינים מתעשיית התרבות המוחים מחוץ לביתו בראש העין, ב-9 באוגוסט 2020 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
בני גנץ (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

חשבון הנפש של תל"ם

בתל"ם לא מכחישים שהיו מודעים לעמדותיה של קוטלר-וונש, אך אומרים כי לא העלו בדעתם תרחיש של פיצול כחול-לבן, ולכן ייחסו להבדלי הדעות משקל נמוך. זהו הסבר מובן אך קלוש. ראשית, משום שמפלגה רצינית לא משבצת בדקה התשעים מועמדת שהיו סימנים מטרימים לאי-הסכמתה עם היו"ר. שנית, משום שבמבחן התוצאה, תל"ם איבדה בשנה האחרונה ארבעה מהנציגים שהכניסה לכנסת. לצד הביקורת על הנוטשים, אנשי תל"ם צריכים לבוא בתלונות גם אל עצמם.

אמה של קוטלר-וונש, אריאלה, הייתה מזכירת מפלגת הליכוד. בעלה של האם, פרופ' ארווין קוטלר, היה בעבר שר המשפטים של קנדה, והמשפחה התגוררה שם. קוטלר-וונש נשואה לרואה החשבון ואיש העסקים רפי וונש, המועסק בתפקיד בכיר בקבוצת עזריאלי, אם לארבעה, חיה ברעננה, ומנהלת אורח חיים דתי.

אמה של קוטלר-וונש, אריאלה, הייתה מזכירת מפלגת הליכוד. בעלה של האם, פרופ' ארווין קוטלר, היה בעבר שר המשפטים של קנדה. קוטלר-וונש נשואה לבכיר בקבוצת עזריאלי

בהמשך לשיחה עם זמן ישראל ביקשה ח"כ קוטלר-וונש לפרסם תגובה רשמית: "מהרגע שהחלטתי להישאר בכחול-לבן ולממש את העמדות בהן אני מאמינה ושבזכותן נכנסתי לפוליטיקה והצטרפתי לתל"ם, כאשר זו היתה מפלגה עם אג'נדה ומחויבות אמיתית לממלכתיות, אני סופגת הכפשות ושקרים. זו אינה דרכי. אני שלמה עם כל החלטותיי שאותן חלקתי לאורך כל הדרך עם יו"ר תל"ם, ושלצערי קיבל החלטה לעזוב את כחול-לבן. מחויבותי לאחדות, ממלכתיות ואחריות כלפי כלל אזרחי מדינת ישראל, תמיד ובעת הזו בפרט, הן שמנחות אותי.

"בתקופה בה כנראה יש מי שמחפש להוציא דיבתי, אני פועלת כיו"ר הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול לטובת כלל החברה הישראלית ללא הבדלי דת גזע או מין, מקדמת הצעות חוק שיטיבו את מצב ישראל ונלחמת על מעמדה בזירה הבינ"ל, בהעמקת הקשר עם אחיותינו ואחינו בתפוצות, ובהובלת שיח עם חברות ענק כמו טוויטר ופייסבוק כנגד הפצת מסרים אנטישמיים. אמשיך לפעול בכל כוחי ומרצי לטובת כלל אזרחי ישראל והעם היהודי גם בשנה החדשה".

מלשכתו של יעלון נמסר בתגובה: "תל"ם נשארה נאמנה לדרכה ולמנהיגותו של משה (בוגי) יעלון. האופורטוניסטים שעזבו והפרו הבטחתם לבוחרים תוך נטישת הערכים הבסיסיים המשותפים שלנו, מתגלים בימים אלה כנושאי האפיריון של נאשם והם לא יותר מאפיזודה פוליטית חולפת, בלי דרך ובלי ערכים. תל"ם הוכיחה דבקות בערכים ונאמנות לבוחרים וכך יהיה גם בעתיד".

שיחת ווטסאפ של מיכל קוטלר-וונש עם בכיר בתל"ם (צילום: צילום מסך)
שיחת ווטסאפ של מיכל קוטלר-וונש עם בכיר בתל"ם (צילום: צילום מסך)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
כל אחד ואחת שתומך בנתניהו הוא אישית אדם מושחת, מנוול, שבסבירות גבוהה קיבל כספי שוחד כדי לאפשר לראש המאפיה להישאר בשלטון . שום קשקושים וסיפורי מעשיות לא יחפו על חלאתם של תומכי שלטון המאפ... המשך קריאה

כל אחד ואחת שתומך בנתניהו הוא אישית אדם מושחת, מנוול, שבסבירות גבוהה קיבל כספי שוחד כדי לאפשר לראש המאפיה להישאר בשלטון . שום קשקושים וסיפורי מעשיות לא יחפו על חלאתם של תומכי שלטון המאפיה של ביבי . לכי לעזאזל .

עוד 1,364 מילים ו-2 תגובות
סגירה