בנימין נתניהו בבית הלבן לרגל חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות ובחריין. מאחוריו, שרה נתניהו, מלאניה ודונלד טראמפ. 15 בספטמבר 2020 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
אבי אוחיון/לע"מ

בוושינגטון, המרירות של נתניהו התפרצה לרגע קט בבית הלבן

ברגעים של התרוממות רוח, ליד נשיא ארצות הברית ובשידור חי מול כל העולם, בחר נתניהו להתלונן על התקשורת הישראלית ● זהו נתניהו מודל 2020: ראש ממשלה שבטוח שאין בלתו, אחוז תסביכים ותחושת רדיפה שמהם הוא כבר לא יכול להשתחרר ● בוושינגטון, ההישג ההיסטורי נשק לכישלון ההיסטורי שלו במאבק במגפת הקורונה, ולכתב האישום ההיסטורי נגד ראש ממשלה מכהן ● פרשנות

ברגעים של התרוממות רוח היסטורית, בעודו בחדר הסגלגל ליד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ורעייתו מלאניה, ומול כל התקשורת העולמית, בחר ראש הממשלה בנימין נתניהו להתלונן על התקשורת הישראלית ששאלה את המארח טראמפ על התמורה שנדרשת מישראל בהסכם השלום עם האמירויות, וניסה להפנות את הנשיא אל המיקרופון של ערוץ 20 המועדף עליו.

זהו נתניהו מודל 2020. ראש ממשלה שבטוח שאין בלתו, אחוז תסביכים תקשורתיים ותחושת רדיפה שמהם הוא כבר לא יכול להשתחרר. השילוב הזה של היבריס גבוה עם השאיפה לשלוט בכותרות בכל מחיר היא שסיבכה אותו בכתב אישום חמור שמוציא את המדינה מדעתה ואת נתניהו מכליו. זה כל הסיפור וכולנו משלמים על זה. המרירות הזו התפרצה אתמול לרגע קט בבית הלבן.

ובכל זאת, נתניהו רשם אתמול הישג אישי והיסטורי מרשים. הוא חתם על הסכם נורמליזציה עם מדינה ערבית חשובה ופתח את המשק והתיירות הישראלית לעידן חדש. אם טראמפ דובר אמת ברמזיו, גם ערב הסעודית ומדינות נוספות בדרך לטקס בבית הלבן.

חתימה על השלום בין ישראל לאמירויות ובחריין, 15 בספטמבר 2020 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
חתימה על השלום בין ישראל לאמירויות ובחריין, 15 בספטמבר 2020 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

אבל למה הרטוריקה המוגזמת הזו? מישהו יכול להשוות בכלל בין השלום עם מצרים, שהושג אחרי ארבע מלחמות ואלפי הרוגים ופצועים, ובין השלום עם איחוד האמירויות? חבר כתב לי אתמול שזה כמו המרחק בין הווילה של נתניהו בקיסריה לדירת המרתף של מנחם בגין ברחוב רוזנבוים 1, שני חדרים שבהם הוא גידל שתי בנות ובן.

הסחר-מכר הפוליטי כאן ברור. ב-28 בינואר טראמפ נתן לנתניהו את תכנית המאה ואת אפשרות הסיפוח כדי לסייע לו לנצח את הבחירות בישראל ב-2 במרץ. בתמורה, טראמפ אירגן את הטקס אתמול בבית הלבן, 47 ימים לפני הבחירות שלו.

למה הרטוריקה המוגזמת הזו? מישהו יכול להשוות בכלל בין השלום עם מצרים, שהושג אחרי ארבע מלחמות ואלפי הרוגים ופצועים, ובין השלום עם איחוד האמירויות?

את הסיפוח שטראמפ העניק לנתניהו ביד רחבה הוא חטף ממנו בינתיים בלי חוכמות. "תודה לך שבחרת בשלום ועצרת את הסיפוח", אמר שר החוץ של האמירויות עבדאללה בן זאיד לנתניהו בנאומו, וטראמפ מחא כפיים.

הנשיא, שרואה מול העיניים את מאות המיליארדים של האמירויות, לא רוצה לשמוע לפי שעה על הסיפוח בשטחים ולא על אבו מאזן, שאותו הוא מתעב אף יותר ממה ששונא אותו נתניהו.

חתימה על השלום בין ישראל לאמירויות ובחריין, 15 בספטמבר 2020 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
חתימה על השלום בין ישראל לאמירויות ובחריין, 15 בספטמבר 2020 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

סעיף 7 בהסכם עם האמירויות – הסכם שניסח שגריר ישראל בארה"ב רון דרמר – קורא "לפעול יחדיו כדי לחפש פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני". ביג דיל. בשואו ביזנס של טראמפ מוכרים וקונים הכול לפי צורך. גם מטוסי F-35, שברור עכשיו לכולם כי יגיעו לאמירויות.

ההישג ההיסטורי נושק לכישלון היסטורי במאבק בקורונה ולכתב אישום היסטורי נגד ראש ממשלה מכהן. לציבור שהולך להיכנס לסגר אין הרבה מצב רוח לאירועי שלום חגיגיים. בסקרים נתניהו איבד 10 מנדטים בתוך חודש, וירד מ-41 ל-30. אם המצב לא ישתנה, הוא ישקול אם לצאת לבחירות בסוף השנה, למרות ההסכם שהשיג.

גם הפלסטינים זועקים 'אנחנו כאן' ומנסים להרוס את החגיגה. הירי אתמול מעזה באמצע הטקס היה לכיוון אשקלון ואשדוד, שתי ערים ליכודניקיות גדולות, ולא לכיוון עוטף עזה. המחיר היה חמישה פצועים ישראלים באשדוד. לפני הבחירות הקודמות נתניהו יצא מאירוע בחירות באשדוד בעקבות מתקפה כזו, ועמדנו כבר לפני מערכה בעזה.

הפגנות ברצועת עזה נגד ההסכם בין ישראל לאמירויות ובחריין, 15 בספטמבר 2020 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
הפגנות ברצועת עזה נגד ההסכם בין ישראל לאמירויות ובחריין, 15 בספטמבר 2020 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

ועוד הערה לסיום. הלב יצא אתמול אל גלעד ארדן, שגריר ישראל באו"ם, שהתרוצץ בלי הזמנה ונדחק לאירוע רק ברגע האחרון. בסולם השנאה של בלפור, ארדן עומד בשלב אחד עם נפתלי בנט ושקד. האם מי שלא רוצה לראות אותו במדשאה הדרומית בבית הלבן ירצה לראות אותו כשגריר בוושינגטון בסוף ינואר? ימים יגידו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
7
אן מה לעשות שאתם יוצאים זוגות לבלות והחבר מביא כוסית על ואישתך נראית בע .אתה עצבני .אז הכל זה שרה ( פייונה ) ביבי צריך דחוף להתגרש ולהביא לו כוסית על כמולטראמפ ואז ירגיש נוח עם המצלמות ... המשך קריאה

אן מה לעשות שאתם יוצאים זוגות לבלות והחבר מביא כוסית על ואישתך נראית בע .אתה עצבני .אז הכל זה שרה ( פייונה ) ביבי צריך דחוף להתגרש ולהביא לו כוסית על כמולטראמפ ואז ירגיש נוח עם המצלמות .עד אז כל מיפגש ששרה נמצאת ביבי יהיה עצבני בגלל הבושה .לא מבין מי מלביש אותה כמו אישה בת 90 .אז ביבי תעשה את הצעד ותביא כוסית על וכל הביטחון יחזור .

שלום ירושלמי תלמד לפרגן על השיג המדיני, בהחלט בנושאים פנים נתניהו אבד את זה כבר לפני שנתיים אבל בתחום הכלכלי הביא את ישראל למקום מבטחים שעכשיו הורס במו ידיו את ההישג. משפר בכך שביצעה ה... המשך קריאה

שלום ירושלמי תלמד לפרגן על השיג המדיני, בהחלט בנושאים פנים נתניהו אבד את זה כבר לפני שנתיים אבל בתחום הכלכלי הביא את ישראל למקום מבטחים שעכשיו הורס במו ידיו את ההישג.
משפר בכך שביצעה הסקה כלכלית טובה עם השלום הזה ועוד שיבוא אחריו.
"שלום עושים עם מעצמות" מזל שלנו שיש את טראמפ בבית נלבן ולא את שונא ישראל ברק אובמה

א. השמלה כלל לא מחמיאה לגזרתה של גברת ראש הממשלה. ב. בכל מצב הוא יבחר להתלונן על התקשורת . אם לטראמפ מותר אז גם לו.ולוואי ונתבדה והמועמדות ההזויה שלו לפרס נובל תידחה כי גם אז הוא יתלונן... המשך קריאה

א. השמלה כלל לא מחמיאה לגזרתה של גברת ראש הממשלה. ב. בכל מצב הוא יבחר להתלונן על התקשורת . אם לטראמפ מותר אז גם לו.ולוואי ונתבדה והמועמדות ההזויה שלו לפרס נובל תידחה כי גם אז הוא יתלונן בפני המלך על התקשורת הישראלית.

כאשר ערב הסעודית תתיצב במדשאה של הבית הלבן כדי להכריז על שלום עם ישראל, זו שמעולם לא היתה עמה במלחמה, לא המטוס של ביבי ינחת עם המשלחת הסעודית. חיל אויר שלם ינחת עמה - חמקנים, מטוסי קרב,... המשך קריאה

כאשר ערב הסעודית תתיצב במדשאה של הבית הלבן כדי להכריז על שלום עם ישראל, זו שמעולם לא היתה עמה במלחמה, לא המטוס של ביבי ינחת עם המשלחת הסעודית. חיל אויר שלם ינחת עמה – חמקנים, מטוסי קרב, אלוהים יודע מה עוד. מי ישלם? אנחנו, כרגיל. כי מה פתאום שערב הסעודית תסתפק במתנות פחותות ערך מאשר אלה שקיבלו המפרציות? שווה לנו?

שילך לקיסריה .ויספור את אוהביו. גם ליאיר יהיה בית משלו. הגיעה הזמן להתחשבן ביבי .על הכסף שבוזבז על המטוס אשר מונח כאבן הופכין. הממון שהוצא על מטוס .היה אפשר לרכוש מחשבים לילדים נצרכ... המשך קריאה

שילך לקיסריה .ויספור את אוהביו. גם ליאיר יהיה בית משלו. הגיעה הזמן להתחשבן ביבי .על הכסף שבוזבז על המטוס אשר מונח כאבן הופכין. הממון שהוצא על מטוס .היה אפשר לרכוש מחשבים לילדים נצרכים.

עוד 506 מילים ו-7 תגובות
סגירה