מנתניהו חייבים לעשות אקזמפלר של טיפול בשחיתות

שלט בהפגנה בבלפור (צילום: שרגא טיחובר)
שרגא טיחובר
שלט בהפגנה בבלפור

הבסיס לקיומה של מדינה הוא אמון. לפני צבא, לפני גבולות, לפני מטבע, לפני מוסדות, אמון. אנשים צריכים להאמין לפרנסי המדינה ואחד לשני, כדי שהם יוכלו לפעול יחד ע"מ לתרום לרווחת הכלל בהווה, ולקדם אותם ואת ילדיהם בעתיד.

בלי אמון אין כלום.

הבסיס לקיום מדינה הוא אמון. לפני צבא, לפני גבולות, לפני מטבע, לפני מוסדות. אנשים צריכים להאמין לפרנסי המדינה ואחד לשני, כדי שיוכלו לפעול יחד ולתרום לרווחת הכלל בהווה ובעתיד

בתור התחלה, אין כלכלה. כפי שהיטיב להסביר פרופ' יובל נח הררי, הכלכלה המודרנית היא כל כולה רעיון בראשם של האנשים המאמינים בה. ללא אמון בין אנשים אי אפשר לקיים עסקים. credit מגיע מהמילה הלטינית credere שזה להאמין. בלי אמון, אין אשראי, בלי אשראי אין צמיחה. לכסף לכשעצמו אין שום ערך ללא אמון, ובוודאי שלא למערכת בנקאית. בקיצור, בלי אמון אין כלכלה מודרנית וחייבים לחזור לכלכלת סחר חליפין. ונראה אתכם קונים שקדי מרק עבור שורות קוד.

בלי אמון אין צבא. כאשר חייל עולה לשמירה הוא מאמין שיחליפו אותו. אתה לוקח בחשבון שאולי יטחנו אותך, אבל בסוף יחליפו אותך. אם אתה לא מאמין שיחליפו אותך, אתה לא עולה לעמדה בעצמך. והחייל שנתקע בעמדה, מורעל ככל שיהיה, אחרי גג 48 שעות ללא החלפה הוא מקפל את הבסטה וחוזר הבייתה. בלי חיילים בגבולות ברור לכולנו מה יקרה פה.

בלי אמון אי אפשר לבנות שום בניין, אין מחקר, אין תרופות, אין חיסונים, אין מדע. בוודאי שאין שלטון חוק שכל כולו מבוסס על אמון. בלי אמון אין חברה.

יותר מהנזק שנתניהו חולל למערכת הבריאות, לכלכלה הישראלית, להרתעה של צה"ל ומה לא, נתניהו חולל את משבר האמון הגדול ביותר בתולדות עם ישראל. ההסכם הבסיסי ביותר בין האזרח והמדינה אומר את הדבר הבא: אתה האזרח, תשלם מיסים, תתרום מזמנך, לעיתים אף תסכן את חייך לטובת המדינה, והמדינה תספק לך שירותים שישפרו את רווחתך, תספק לך רשת ביטחון לעת צרה, ותגן על חייך וחיי ילדיך.

בלי אמון אין צבא. כאשר חייל עולה לשמירה הוא מאמין שיחליפו אותו. אתה לוקח בחשבון שאולי יטחנו אותך, אבל בסוף יחליפו אותך. אם אתה לא מאמין שיחליפו אותך, אתה לא עולה לעמדה בעצמך

ההסכם הזה לא כתוב בשום מקום, הוא מבוסס על אמון. נתניהו הפר את ההסכם הזה, וכל אזרח במדינה מבין היטב שנתניהו דואג נהדר לעצמו ולא דואג כלל לאחרים. הביביסטים הכי שרופים יגידו שנתניהו לא דואג לאזרח כי הוא אדיש לנעשה במדינה או בגלל שהוא עסוק בעניינים אחרים, אבל אני סבור שהוא פוגע בנו בכוונת מכוון. הביביסטים הכי שרופים יגידו שהשרים חסרי הכישורים שנתניהו ממנה נבחרים לתפקידם בשל אילוצים פוליטיים, אבל אני סבור שהוא ממנה אותם לתפקידם כדי לחולל נזק בכוונת מכוון.

כלומר, אנחנו חלוקים לגבי הסיבה להפרת הסכם האמון בין האזרח למדינה, על עצם הפרת ההסכם כבר אין עוררין. ועוד לא ציינו את חוסר היכולת להאמין למילה אחת שנתניהו מוציא מהפה, אדם שיותר קל למנות את כל המקרים בהם הוא לא שיקר, מאשר ההפך.

פרט להפרת ההסכם בכל הנוגע לשמירה על רווחתם, בריאותם וחייהם של אזרחי המדינה, נתניהו חיבל באמון הציבור בכל מוסדות המדינה – הכנסת, בתי המשפט, מבקר המדינה, התקשורת ומה לא. אפילו באמון הציבור בכוחות הביטחון של המדינה נתניהו כרסם, בוודאי במשטרה, אבל גם בצה"ל, במל"ל, בשב"כ במוסד – תבדקו מי נבחר לראשות המוסד ומדוע.

לכל אותם גופים יד ורגל בשחיקת אמון הציבור בהם, אבל נתניהו הוא קטליזטור של אותם תהליכים, כשהוא שולח גרורות לכל אותם מוסדות ע"מ לכרסם בהם יותר, ומנצל את מעמדו להשתלח בהם אחד אחרי השני בפומבי.

הפגיעה באמון הציבור במוסדות המדינה תחת שלטון נתניהו, בצירוף התיקים שנגדו, והעבריינים הרבים שצמודים אליו, בליכוד, בממשלה, בכוורת שלו ואפילו במשפחתו, הביאו לכך שציות לחוק בישראל הפך להיות דבר וולונטרי, דבר שאנשים עושים מתוך שאריות של ערכים שהם רכשו בעבר.

אנחנו רואים את זה בכבישים, בגודל המבהיל של הכלכלה השחורה בישראל, ובמלונות באיה-נאפה ואילת. אנשים שאמורים להיות בבידוד כבר מפרים אותו, אנשים נמנעים מבדיקה כדי "לא לדעת" שהם חולים, בקרוב גם אנשים חולים יצאו. כולם.

הפגיעה באמון הציבור במוסדות המדינה תחת שלטון נתניהו, בצירוף התיקים שנגדו, והעבריינים הרבים שצמודים אליו, בליכוד, בממשלה, בכוורת שלו ואף במשפחתו, הביאו לכך שציות לחוק בישראל הפך וולונטרי

ראש הממשלה ושריו מפרים את החוקים שהם בעצמם קובעים, בעוד שהם מסודרים עם אספקה סדירה של כסף, שמפניות וארוחות גורמה. אדם שרואה את זה, אם הוא צריך להביא אוכל לילדים שלו, הוא ייצא מהבית גם אם הוא יודע שהוא חולה, כל עוד הוא מסוגל. הסגר יסגור את מוסדות המדינה (שדווקא אותם הכי צריך בימים אלו) אבל לא יהיה סגר. הסוסים ברחו מהאורוות כל כך מזמן, שהם קרובים להסתגלות מלאה חזרה לחיי פרא.

וחיי פרא אומרים שאין אמון ואין חברה. אחרי שבמשך 60 שנה עמלנו לחזור להיות עם אחד, נתניהו פירק אותנו חזרה לשבטים, ואז לחמולות, שכל אחת מהן אינה מאמינה לשניה וכולן יריבות זו לזו. כעת נתניהו פועל כדי להשלים את פירוק החברה הישראלית עד תום.

בחסות הקורונה ואי הציות להנחיות – אי ציות שהוא כורח המציאות ההזויה שכופים עלינו – נתניהו מחדיר את אי האמון למקומות העבודה שלכם, לחברים שלכם, למשפחה, עד לתוככם פנימה. בשילוב עם אי הוודאות, חוסר האפשרות לתכנן שום דבר נוכח ההנחיות המשתנות משעה לשעה (בכוונת מכוון!) נתניהו דוחף את אזרחי המדינה למצב שהפסוק הבא מספר דברים מתאר במדוייק:

 ".. לֹ֣א תַרְגִּ֔יעַ וְלֹא־יִהְיֶ֥ה מָנ֖וֹחַ לְכַף־רַגְלֶ֑ךָ וְנָתַן֩ יְהֹוָ֨ה לְךָ֥ שָׁם֙ לֵ֣ב רַגָּ֔ז וְכִלְי֥וֹן עֵינַ֖יִם וְדַאֲב֥וֹן נָֽפֶשׁ׃,וְהָי֣וּ חַיֶּ֔יךָ תְּלֻאִ֥ים לְךָ֖ מִנֶּ֑גֶד וּפָֽחַדְתָּ֙ לַ֣יְלָה וְיוֹמָ֔ם וְלֹ֥א תַאֲמִ֖ין בְּחַיֶּֽיךָ"

מיצוי הדין עם נתניהו הוא לפיכך ראש וראשון בכל תהליך שיקום שנעשה.

  • קודם כל מיצוי הדין מבהיר שכולם שווים בפני החוק.
  • שנית, האזרח רואה שהמדינה באה חשבון עם מי שמחבל בה, דבר קריטי כדי למנוע הישנות של מקרים דומים בעתיד, שהרי אלמלא שלטון החוק "איש את רעהו חיים בלעו".
  • לבסוף, מיצוי הדין עם נתניהו יפתח את הסתימה הראשית בביוב, ויאפשר לנו לראות את כל הקילקולים בכל צנרת השחיתות שהוא במרכזה. זה הדבר שהכי מדאיג את תומכיו, זו הסיבה שהם מגינים עליו בחירוף נפש.

מיצוי הדין עם נתניהו יפתח את הסתימה הראשית בביוב, ויאפשר לנו לראות את כל הקילקולים בכל צנרת השחיתות שהוא במרכזה. זה הדבר שהכי מדאיג את תומכיו, זו הסיבה שהם מגינים עליו בחירוף נפש

הפוליטיקאים שלנו ונשיא המדינה בכללם, מבינים זאת היטב. לפיכך, אם מישהו מהם מציע פתרון שאינו כולל את מיצוי הדין עם נתניהו, סימן שהוא שותף בעצמו לקלקול ורוצה להמשיך להסתיר אותו. אי אפשר להסכים לפיתרון שאינו כולל מיצוי הדין עם נתניהו, לא משנה בכמה מתק שפתיים ינסו למכור אותו, ולא משנה כמה נזק נתניהו ימשיך לחולל כדי להמלט מאימת הדין.

רק אם אנחנו, בהפגנות בבלפור וברחבי הארץ, נכפה את ניקוי המערכות, ונעקור את כל גרורות השחיתות, נוכל להתמודד עם המגיפה, והכספים שלנו יוכלו לזרום לאן שהם אמורים להגיע – למיטות בבתי חולים, לתקנים של עובדי מעבדות, לעצמאיים שבקריסה, למורים, למיגון הנגמ"שים של החיילים שלנו.

מנתניהו חייבים לעשות אקזמפלר של טיפול בשחיתות, זו תהיה המורשת שלו. אז נפתח במלאכת התיקון של המפעל הציוני, החל בבניה מחודשת של אמון הציבור בפרנסי המדינה – אבן היסוד לקיומה.

רַסְבַּן עַנוּ.

ד"ר זיו יקותיאלי הוא מהנדס אלקטרוניקה וחוקר מוח. מנכ"ל ומייסד של חברת מונפורט המספקת בדיקות נוירולוגיות ע"י שימוש בסמארטפון. אוהב פירות יער וגלישת רוח, בינתיים מסתפק בצהוב של ביצה וקיפול כביסה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,070 מילים
סגירה