פרשנות 8 שאלות שדנה ויס לא שאלה את ראש המוסד

יונית לוי הכריזה בחדשות 12 על "ראיון נדיר" עם ראש המוסד, שהתרחש מיד לאחר טקס החתימה על ההסכמים עם איחוד האמירויות ובחריין בוושינגטון ● אלא שבמקום לנצל את הבמה כדי לשאול את יוסי כהן שאלות קשות, דנה ויס נראתה יותר כמו מעריצה נלהבת שפגשה זה עתה את מלך הכיתה ● ערן הילדסהיים ניסח כמה שאלות אפשריות, שמזכירות קצת יותר עיתונות מאשר דוברות

ראש המוסד בראיון לדנה ויס, לאחר חתימת ההסכמים עם האמירויות. ספטמבר 2020 (צילום: צילום מסך, חדשות 12)
צילום מסך, חדשות 12
ראש המוסד בראיון לדנה ויס, לאחר חתימת ההסכמים עם האמירויות. ספטמבר 2020

הכתבת המדינית של חדשות 12, דנה ויס, הצליחה להשיג את מה שכינתה יונית לוי "ראיון נדיר" עם ראש המוסד, יוסי כהן, מיד אחרי טקס החתימה על הסכמי הנורמליזציה עם איחוד האמירויות ובחריין בוושינגטון. אלא שבמקום לנצל את הבמה "הנדירה" כדי לשאול את כהן את השאלות הקשות, ויס נראתה יותר כמו מעריצה נלהבת, שפגשה זה עתה את מלך הכיתה.

רוב הראיון התמקד בכלל ברכילויות והרמות להתנהלותו של כהן בתהליך השלום עם איחוד האמירויות ובחריין, בנוסח "איך בסוף זה קורה?", לוקח שנים חודשים?" "איך זה עובד?", "נסעת גם לבחריין – נכון?", כבר פגשת את יורש העצר?"

ברגע מסוים נראה היה שהנה עכשיו יתחילו השאלות הקשות: "מה קרה שהביא את בחריין?" שאלה ויס, ונדמה היה שהיא עומדת לחקור את כהן אם ניתנו הבטחות חשאיות שהוסתרו מהציבור. אבל דווקא אז היא מיהרה לנטרל את המוקש עוד לפני שהניחה אותו, והוסיפה: "ואז כשזה קורה – מה מרגישים?"

"נהדר. חלום. זה דבר מרגש מאד", ענה כהן תשובה בנאלית, לשאלה בנאלית לא פחות, שכאילו נלקחה מסט שאלות של הליכוד TV.

ואז, רגע לפני שאבדה תקוותנו, שאלה ויס: "מה היה הדבר ששכנע את האמירויות לצאת ראשונים?". כהן באמת התחיל למלמל משהו לא ברור על מיקומנו במזרח התיכון, וברור היה שממש תיכף נשמע בראיון על עסקת ה-F35, הסיפוח ושתי המדינות, אבל דווקא אז הסיטה ויס את נושא הדיון, לאזור הנוחות של כהן: "הם אוהבים את איראן כמו שאתה אוהב את איראן?"

אז עבור הראיון הבא של ויס, להלן כמה שאלות שיכולות להזכיר קצת יותר עיתונות מאשר דוברות:

1

אדוני ראש המוסד – מדינת ישראל מוקפת אויבים, טילים שוגרו לפני זמן קצר לערים מרכזיות מגבולה הדרומי, ואיומים ממשיים קיימים עליה ממש ברגעים אלה גם מגבולה הצפוני. למה בזמן הזה אתה נמצא בטקס שבכלל נועד עבור שרי חוץ וראשי מדינות? למה, במקום למלא מהארץ בחשאיות את מטרת התפקיד שאליו מונית, שהוא סיכול איומים אזרחיים וצבאיים של האויב, אתה מתנהל כמו אחרון הפוליטיקאים, עסוק בקשרי חוץ, במינגלינג ובראיונות כאן בבית הלבן?

משטרה וצוותים רפואיים בזירה באשדוד שבה נפלה רקטה מרצועת עזה בזמן חתימה על הסכם שלום בבית הלבן, 15 בספטמבר 2020 (צילום: פלאש 90)
משטרה וצוותים רפואיים בזירה באשדוד שבה נפלה רקטה מרצועת עזה בזמן חתימת ההסכם (צילום: פלאש 90)

2

עד כהונתך העדיפו ראשי המוסד לעבוד בשקט מאחורי הקלעים, ולהימנע מאירועים תקשורתיים ראוותנים ומראיונות לתקשורת. אולם בתקופתך כבר הספקת לרשום שיא היסטורי בראיונות של ראש המוסד ונוכחות באירועים תקשורתיים, שלא בהכרח קשורים לתפקידך – כמו היום, למשל.

לפני כשנה אפילו נחשף כי תכננת לערוך אירוע ראוותני עבור 70 שנים למוסד עם אלפי משתתפים ובכירים, בעלות של מיליוני שקלים מכספי משלמי המסים. לא מדובר בהתנהלות שהיינו מצפים מראש ארגון ביון חשאי, וזה בלשון המעטה.

מה תגיד למי שטוען שהמוסד עבורך הוא בעצם רק מקפצה לתפקיד (הפוליטי) הבא שלך, ובשביל להגיע לשם לא אכפת לך בעצם לדרוס בציניות כל עקרון בסיסי של סודיות וחשאיות כפי שהיה נהוג אצל קודמיך?

מה תגיד למי שטוען שהמוסד עבורך הוא בעצם רק מקפצה לתפקיד (הפוליטי) הבא שלך, ובשביל להגיע לשם לא אכפת לך בעצם לדרוס בציניות כל עקרון בסיסי של סודיות וחשאיות כפי שהיה נהוג אצל קודמיך?

3

אדוני, בתקופתך כראש מוסד שוחררו לתקשורת באופן חסר תקדים חומרים סודיים ביותר, ששימשו אחר כך את נתניהו בין השאר לצורך תעמולת בחירות. מדובר על חשיפת ארכיון ותמונות לוויין של אתרי פיתוח נשק גרעיני באיראן. בין לבין נחשפו התקפות ישראל בסוריה, שכמעט הובילו למלחמת לבנון שלישית.

ראשי המוסד בעבר לא העזו לשחרר חומרים מסווגים מסוג זה, ולא היו מהססים במקרים כאלה להתעמת עם ראש הממשלה כדי למנוע פעולה כזו מצדו. האם אתה לא מסכן בצורה כזו את ביטחון ישראל בשביל ליחצן לכאורה את פעולותיך, כמו שאולי אתה עושה כעת בראיון?

4

לפי הפרסום ב"עובדה", שעה לפני ההכרזה על מינויך לתפקיד ראש המוסד, נשאל המתמודד מולך על התפקיד בשיחה טלפונית על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו האם יהיה נאמן לו, וענה בשלילה. איך נוכל לסמוך עליך שבשיחות עם המפרציות כעת, פעלת מתוך נאמנות לאינטרס הביטחוני וכלכלי של מדינת ישראל, ולא מתוך נאמנות לאינטרסים אישיים של נתניהו?

5

אדוני ראש המוסד, בוא נחזור רגע לאחור, לתקופה טרם מונית לתפקידך הנוכחי. אתה כראש המל"ל דחפת בכנסת – בשליחות נתניהו – להעביר את מתווה הגז, בניגוד לדעת רוב המומחים בתחום, ואף על פי שחלקם הזהירו אותך אישית בזמן אמת שאתה מתעלם מהעובדות. מאז עברו חמש שנים, ובמבחן התוצאה אפשר להגיד היום שהטעית את הכנסת.

אתה זה שהכשרת עבור נתניהו מתווה שמשרת בעיקר את תאגידי הגז, והמיליארדים שהובטח שיזרמו לקופת המדינה, שזקוקה היום לכל שקל, לא נכנסו לבסוף. כיצד אתה מסביר את העובדה שיום לאחר שהכשרת את המתווה עבור נתניהו בוועדת הכלכלה, בניגוד לכל היגיון, קודמת על ידו לתפקיד ראש המוסד?

Marc Israel Sellem/POOL
נתניהו ושטייניץ מבקרים במתקן לעיבוד הגז בשדה הגז לוויתן ליד העיר קיסריה. ינואר 2019

6

כמו שאתה בוודאי יודע, בקרוב יחל שלב ההוכחות במשפטו של נתניהו. שמך שורבב לחקירות תיק 1000, כמי שנמנה עם מעגל החברים הקרוב של מי שחשודים במתן טובות הנאה לנתניהו, בהם ג'יימס פאקר וארנון מילצ'ן. לפי הדיווחים, אף קיבלת מפאקר כרטיסים להופעה בשווי אלפי שקלים ולנת על חשבונו במלון. איך אתה מסביר התנהגות זו, והאם לאור ההתנהלות הזו היה ראוי שתהיה בכלל ראש המוסד של מדינת ישראל?

מילצ'ן ונתניהו במסיבת עיתונאים בכנסת (צילום: פלאש 90)
מילצ'ן ונתניהו במסיבת עיתונאים בכנסת (צילום: פלאש 90)

7

באחת העדויות של הדס קליין, מי שהייתה יד ימינו של מילצ'ן, נטען שהתלוננת בפניה כי רכשת לנתניהו סיגרים ב-1,800 שקל ולא קיבלת את הכסף בחזרה – האם אתה מאשר את הסיפור?

8

שמך מוזכר גם בתחקיר של רביב דרוקר, כמי שחיבר חוות דעת התומכת בדעתו של נתניהו לבטל את המכרז הבינלאומי לבניית ספינות לחיל הים, ובמקום זאת לחתור לעסקה עם המספנה הגרמנית – טיסנקרופ, כוכבת פרשת הצוללות. מדוע עשית זאת ומה חלקך בפרשה?

טקס מסירת צוללת מתוצרת טיסנקרופ לחיל הים המצרי. 8 באוגוסט, 2017 (צילום: Christian Charisius/dpa via AP)
טקס מסירת צוללת מתוצרת טיסנקרופ לחיל הים המצרי. 8 באוגוסט, 2017 (צילום: Christian Charisius/dpa via AP)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
שאלות מתבקשות אולי, אך העיתוי לא התאים. מדובר כאן בראיון "על רגל אחת" במהלכו אי אפשר לשאול שאלות נוקבות כמו אלו שמציע המחבר. ערוץ 12 הטעה במכוון ובידיעה את צופיו בהכריזו על ראיון "נדיר"... המשך קריאה

שאלות מתבקשות אולי, אך העיתוי לא התאים.
מדובר כאן בראיון "על רגל אחת" במהלכו אי אפשר לשאול שאלות נוקבות כמו אלו שמציע המחבר. ערוץ 12 הטעה במכוון ובידיעה את צופיו בהכריזו על ראיון "נדיר". הטעיה מכוונת שתכליתה אחת היא: לזכות ברייטינג גבוה. על כן לא הייתי מאשים ישירות את הגברת וייס, אלא את מנהלי הערוץ.
שאלות כמו אלו שמציע מחבר המאמר הנ"ל נשאלות במהלך ראיון ארוך או בלשכתו של ראש המוסד או באולפן הטלויזיה.

עוד 812 מילים ו-4 תגובות
סגירה