חורבות מבצר צלבני בן שתי קומות בשם טנטורה, שהשתמש במצבות יהודיות מתקופת בית שנה ליסודות שלו, בגן הארכיאולוגי תיתורה (צילום: שמואל בר-עם)
שמואל בר-עם

טיול אחרי-סגר: ארבעה גנים ותצוגה ארכיאולוגית אחת

320 גנים ארכיאולוגים פתוחים לציבור בכל שעות היממה ללא תשלום, וכוללים חפצי שיש מהתקופה הרומית, ארונות קבורה עתיקים, כלים חקלאיים, וחורבות מהתקופה הצלבנית ● כל אתר עוצב על ידי צוותים שונים של אוצרים ואדריכלים, מה שמאפשר הצצה למגוון הרחב של הסגנונות ● טיול באוויר הפתוח בעקבות המתיישבים העתיקים בישראל

החוק בישראל קובע כי כל חפץ בעל עניין היסטורי המתגלה בשטח המדינה, או אשר נוצר לפני 1700, הופך לרכוש המדינה. חובה לדווח עליו לרשות העתיקות תוך 15 ימים. ואם הוא מתגלה באתר בנייה, העבודות נעצרות למשך שבועיים.

לכן, כאשר ארון קבורה יוצא דופן מהתקופה הרומית התגלה ב-2015 באתר בנייה בשכונה באשקלון, הקבלן היה אמור להודיע לרשויות. במקום זאת, הוא וידא שארון הקבורה יוסתר היטב. אחרת, הוא היה צריך לעצור את הבנייה, ואולי לעכב אותה לזמן בלתי מוגבל אם רשות העתיקות הייתה מתחילה בחפירות באתר.

לרוע מזלו, ארכיאולוגים מהיחידה למניעת שוד עתיקות של רשות העתיקות, ביצעו פשיטה לילית וגילו את ארון הקבורה המוסתר. היום הוא מוצג באחד מתוך 320 תצוגות וגנים ארכיאולוגיים ייחודיים של הרשות.

האתרים האלה פזורים ברחבי הארץ ומציעים כניסה חופשית למבקרים. מלבד אתר אחד יוצא דופן אחד, כל האתרים נגישים 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע.

ארון קבורה מהתקופה הרומית שהתגלה באתר בנייה ב-2015 (צילום: שמואל בר-עם)
ארון קבורה מהתקופה הרומית שהתגלה באתר בנייה ב-2015 (צילום: שמואל בר-עם)

ראש ענף תצוגות ומוזיאונים של רשות העתיקות היא ד"ר אורית שמיר, האחראית על כל הגנים הארכיאולוגיים והתצוגות הארכיאולוגיות של המדינה. מה שהופך אותם למרגשים במיוחד הוא המגוון הרחב של הסגנונות, שהתאפשר משום שכל אתר עוצב על ידי צוותים שונים של אוצרים ואדריכלים.

לאחרונה, ולמרות מצב הרוח העגום על רקע התפרצות מגפת הקורונה, החלטנו לחקור ארבעה גנים ארכיאולוגיים ולצפות בתצוגה ארכיאולוגית אחת. אף אחד מהביקורים לא דרש טיפוס במדרגות, וכולם הוציאו אותנו לאוויר הפתוח. הגישה לאתרים נוחה, ולא היו סימנים לוונדליזם.

עמודים עתיקים בגן הארכיאולוגי אשקלון, הממוקם ליד הים התיכון (צילום: שמואל בר-עם)
עמודים עתיקים בגן הארכיאולוגי אשקלון, הממוקם ליד הים התיכון (צילום: שמואל בר-עם)

בימים אלו צעירים מכל חלקי החברה חשופים לתצוגות ולגנים ארכיאולוגים, ומשתתפים בחפירות – כלים חיוניים המלמדים על הערך של ההגנה על הממצאים שלנו.

רוב המתיישבים העתיקים בישראל היו חקלאים שגידלו ענבים, דגנים וזיתים מהם הפיקו יין, תוצרי דגנים ושמן זית. גנים ארכיאולוגיים עוזרים לנו להבין כיצד התנהלו חיי היום-יום שלהם על ידי הצצה לכלים המקצועיים שלהם, רכיבים אדריכליים, מקורות מים, ובאשקלון, עוגני האבן ששמרו על הספינות שלהם בנמל.

משום שרוב הממצאים המוצגים התגלו ליד הגנים עצמם, יש להם לרוב נושאים מרכזיים דומים, אבל הם למעשה מגוונים למדי.

1

אשקלון

לאוצרת איילת גרובר היה חזון ברור בראש כשיצרה את הגן באשקלון. היא הייתה זו שרצתה להביא את העבר אל ההווה עם ממצאים שהתגלו ברחבי העיר ואשר מתוארכים מלפני מספר אלפי שנים. בין השאר, מוצגים בגן עמודי אבן נהדרים, בסיסים ואדנים העשויים שיש מיובא, תעלת ניקוז שהתגלתה בעת הבנייה של בית החולים ברזילי, עוגני אבן, מספר ארונות קבורה – לרבות אותו ממצא מרהיב שהתגלה והוסתר לזמן מה – ופסיפס מהתקופה הרומית.

רצפת פסיפס מהתקופה הרומית בגן הארכיאולוגי באשקלון (צילום: שמואל בר-עם)
רצפת פסיפס מהתקופה הרומית בגן הארכיאולוגי באשקלון (צילום: שמואל בר-עם)

הדבר המרשים ביותר בגן הזה, מלבד הפריטים הארכיאולוגיים העשירים בתצוגה, הוא המיקום שלו. הגן הארכיאולוגי של אשקלון עומד בסמוך לגינת משחקים גדולה והוא נמצא רק מספר מטרים מהים התיכון, המספק לאווירה את הנוף המרגיע, קול הגלים ואוויר הים הנפלא.

שמואל בר-עם
הים התיכון, כפי שהוא נצפה מהגן הארכיאולוגי אשקלון

2

הוד השרון

גרובר תכננה גם את הגן הארכיאולוגי בהוד השרון. במרכז הפארק המקסים והקטן, הכולל ספסלים, עצים, צמחים ופרחים, מוצגות בגן עתיקות מחיי היום-יום של החקלאים בעת העתיקה, כמו הספלולים העתיקים, השיטה העתיקה ביותר הידועה לריסוק זיתים, והמערכת המוקדמת ביותר של כבישת שמן (בדידה).

פארק קטן בגן הארכיאולוגי הוד השרון הכולל ספסלים, עצים, צמחים ופרחים (צילום: שמואל בר-עם)
פארק קטן בגן הארכיאולוגי הוד השרון הכולל ספסלים, עצים, צמחים ופרחים (צילום: שמואל בר-עם)

בהוד השרון תוכלו למצוא פארק אקולוגי נהדר, בו כל אחד ימצא את עצמו. הפארק ממוקם באמצע העיר, מתוחזק היטב וכולל מסלולים, נחל מלא שפמנונים, אגם, גשר, ציוד כושר, תצפיות והרבה דשא.

נחל בפארק האקולוגי בהוד השרון (צילום: שמואל בר-עם)
נחל בפארק האקולוגי בהוד השרון (צילום: שמואל בר-עם)

3

גבעת התיתורה

לפני אלפי שנים, גבעה נטושה במרכז ישראל הייתה מרכז שוקק של פעילות. המקום, הנקרא כיום גבעת התיתורה, נחשב על ידי חלק מהמומחים בתור מודיעין העתיקה, ביתם של המכבים שהביסו את היוונים. אחרים מזהים אותה בתור גיתָיִם התנכית (שני מכבשי יין), המוזכרת בספר נחמיה (י"א: ל"ג).

פתח בור מים בגן הארכיאולוגי גבעת התיתורה. הדלי היה תלוי מהעץ בתקופה בה מקור המים היה בשימוש (צילום: שמואל בר-עם)
פתח בור מים בגבעת התיתורה. הדלי היה תלוי מהעץ בתקופה בה מקור המים היה בשימוש (צילום: שמואל בר-עם)

בין השרידים שעל הגבעה, תמצאו מערות ובורות מים מלאי צמחי פרא, שוקת, מקווה וחורבות של מבצר צלבני בן שתי קומות בשם טנטורה, אשר השתמש במצבות יהודיות מתקופת בית שני ביסודות שלו.

ההפיכה של הגבעה ב-2018 לגן ארכיאולוגי בוצעה על ידי האוצרות עדנה אייש. במקום, ממצאים עתיקים משתלבים עם היופי הטבעי של הגבעה (המספקת מראה מרהיב בסתיו, בחורף ובאביב), וממצאים שומרים היטב או משוחזרים הכוללים מכבש יין, כותרות מעוטרות של עמודי אבן, משקופי אבן מבית חווה, ומכבש בורג מהמאה הרביעי והחמישית, ככל הנראה.

חלק מהמומחים סבורים כי גבעת התיתורה היתה במקום בו שכנה מודיעין, ביתם של המכבים האגדיים (צילום: שמואל בר-עם)
חלק מהמומחים סבורים כי גבעת התיתורה הייתה המקום בו שכנה מודיעין (צילום: שמואל בר-עם)

שביל מתפתל בכל הגן, ותצפית יפה מציעה נוף מהמם של האזור (ככל הנראה הסיבה לכך שהצלבנים בחרו באתר להקמת המבצר שלה). מדריך קולי באנגלית ובעברית מספר את סיפור הקרב שהתרחש בסמוך במהלך מלחמת העצמאות. העונות הטובות ביותר לביקור: סתיו, חורף ואביב, כאשר הפריחה בעיצומה.

אזור פיקניקים בגן הארכיאולוגי גבעת ישעיהו (צילום: שמואל בר-עם)
אזור פיקניקים בגן הארכיאולוגי גבעת ישעיהו (צילום: שמואל בר-עם)

4

גבעת ישעיהו

בסמוך למושב גבעת ישעיהו ולמשרדי קרן קיימת לישראל, הגן הארכיאולוגי ממוקם, באופן טבעי, בנוף מיוער ומלבב. הגן, שתוכנן על ידי האוצרת חגית ניוגבורן, כולל מכבש חקלאי עתיק (מעגל), דלת כבדה למבנה קבורה, מכבש אבן, כלי לטחינת קמח המופעל על ידי חמורים, תיבה לשמירת עצמות מתים ומכבש שמן משוכלל. אבני דרך כבדות מהתקופה הרומאית, שתיים מהן עם כיתובים, הובאו לאתר לאחר שמנופים חילצו אותם מהמקום בו נמצאו, שם סלול כביש 38.

אטרקציה שהוספה בשלב מאוחר יותר בגבעת ישעיהו: שטח מוגבה עם שולחנות פיקניק מוקף בעצי דקל (הגן הארכיאולוגי ליד גבעת ישעיהו סגור בשבתות).

כיתוב על אבן דרך מהתקופה הרומית בגן הארכיאולוגי גבעת ישעיהו (צילום: שמואל בר-עם)
כיתוב על אבן דרך מהתקופה הרומית בגן הארכיאולוגי גבעת ישעיהו (צילום: שמואל בר-עם)

5

התצוגה הארכיאולוגית של ירושלים

לאחר מלחמת ששת הימים, הרובע היהודי ההרוס בעיר העתיקה עבר תהליך ארוך של בנייה מחדש. מגוון רכיבים אדריכליים התגלו בין ההריסות, בעוד שאחרים שולבו במבנים מתקופות מאוחרות יותר. מהתצוגה הארכיאולוגית הנפלאה, עולה כי חיו שם תושבים עשירים חיו את החיים הטובים, שהבניינים הפרטיים והציבוריים שלהם היו יוקרתיים במיוחד.

אבן מעוטרת בתצוגה הארכיאולוגית של הרובע היהודי בירושלים (צילום: שמואל בר-עם)
אבן מעוטרת בתצוגה הארכיאולוגית של הרובע היהודי בירושלים (צילום: שמואל בר-עם)

האוצרת רוית ננר-סוריאנו השיקה את התצוגה הארכיאולוגית לפני כ-3 חודשים – למרות הקורונה – עם אוסף פריטים נהדר. עמוד מרפק הנמצא בתצוגה שימש לתמיכה בקמרוני גג במהלך התקופה הצלבנית; פריט אורנמנטלי מימי הביניים בשם מוקרנס (עיטור דמוי נטיף) חיבר פריטים מעוגלים ומרובעים במבנה. עתיקות אחרות כוללות אפריז יפהפה, כרכוב מעוטר, ובסיסי ואדנים משיש.

בעוד שבגנים הארכיאולוגיים בהם ביקרנו כללו שלטים בעברית בלבד, המוצגים הארכיאולוגיים האטרקטיביים ברובע כללו שלטים באנגלית, עברית וערבית. המבקרים יכולים לנצל את ההזדמנות לסיור ברובע, המלא באתרים היסטוריים כמו הקארדו הרומי והחומה הרחבה, שנבנתה על ידי חזקיהו במאה ה-8 לפנה"ס.

עוד 876 מילים
סגירה