פרספקטיבה הטראומה שעדיין מעצבת את חיינו

פלסטינים משליכים אבנים על כוחות צה"ל ברמאללה בעקבות עליית אריאל שרון להר הבית, ב-28 בספטמבר 2000 (צילום: AP Photo/Elizabeth Dalziel)
AP Photo/Elizabeth Dalziel
פלסטינים משליכים אבנים על כוחות צה"ל ברמאללה בעקבות עליית אריאל שרון להר הבית, ב-28 בספטמבר 2000

יותר מאלף שוטרי משטרת מחוז ירושלים גויסו לאבטחת הביקור במתחם מסגד אל-אקצא (שהוא גם מתחם הר הבית) של יושב ראש האופוזיציה, אריאל שרון ז"ל, במחיצת חברי סיעת הליכוד.

זה היה בספטמבר 2000. לפני 20 שנה בדיוק. אדי הדלק היו באוויר. כישלון ועידת קמפ-דיוויד מיולי 2000 ריחף באוויר. עליית שרון להר הייתה כמובן התגרות לאומנית חמורה. ואז נולדה ההתלקחות. אינתיפאדת אל אקצא. ההתלקחות הישראלית-פלסטינית הכי איומה מאז 1948. קריסה מדינית מובהקת. התלקחות צבאית-ביטחונית מחרידה מאין כמוה.

זה היה בספטמבר 2000. לפני 20 שנה בדיוק. אדי הדלק היו באוויר. כישלון ועידת קמפ-דיוויד מיולי 2000 ריחף באוויר. עליית שרון להר הייתה כמובן התגרות לאומנית חמורה. ואז נולדה ההתלקחות

זה החל ביידוי אבנים מצד הפלסטינים הפגועים והזועמים בהר לעבר שוטרי מג"ב. זה נמשך במותם של מפגינים פלסטינים. וזה התפשט מירושלים המזרחית לגדה המערבית ולרצועת עזה.

לאחר ההפגנות שחלקן הפכו אלימות ולאחר שמפגינים פלסטינים נורו למוות הן בגדה והן ברצועה, החלו גם פיגועי ירי בגדה וברצועה. חזבאללה חטף ושבה 3 חיילי צה"ל בהר-דוב. בדיעבד התברר שהם נהרגו במהלך פעולת חזבאללה.

גופותיהם יושבו רק בינואר 2004 במחיצת שבוי נוסף: אלוף משנה במילואים אלחנן טננבאום שטס למדינה ערבית בעקבות פיתוי כספי פלילי ושם נלכד בידי חזבאללה. גופות 3 חיילי צה"ל מהר-דוב וכן אלחנן טננבוים החי הושבו תמורת שחרור אסירים לבנונים ופלסטינים בישראל לרבות השייח' עוביייד והשייח' מוסטפה דיראני שהחזיק בזמנו בנווט השבוי רון ארד.

אני זוכר שהכרתי אז באולפן טלוויזיה את האב המהמם של אחד מ-3 החטופים המתים. האב היקר כל כך והעדין מאין כמוהו נפטר לפני מספר שנים. יצגתי אז ישראלי ממוצא לבנוני שהורשע במגע עם סוכן זר, ונכלא ל-6 שנות מאסר, מפני שעמד בקשר עם איש חזבאללה בלבנון. הוא לא שוחרר אז בינואר 2004. אני גם זוכר שראיתי בכלא את השייח' כרים עובייד ואת השייח' מוסטפה דיראני.

והייתה לי אז גם לקוחה יהודיה-ישראלית צעירה מאד שנכלאה מפני שסייעה בטמטום לבן זוג פלסטיני לנסות לבצע פיגוע טרור בבת ים. הפיגוע לא צלח למרבה המזל. היא ריצתה 12 שנות מאסר. בן הזוג הפלסטיני נשלח למאסר עולם מפני שרצח נהג מונית ישראלי ליד היישוב מי-עמי בוואדי ערה. מתברר שהוא החל במעשיו המחרידים לאחר שאחיו נורה למוות בשכם מידי חיילי צה"ל.

אני זוכר שהכרתי אז באולפן טלוויזיה את האב המהמם של אחד מ-3 החטופים המתים. האב היקר והעדין מאין כמוהו נפטר לפני מספר שנים. יצגתי אז ישראלי ממוצא לבנוני שהורשע במגע עם סוכן זר, ונכלא ל-6 שנות מאסר

בחזרה לתחילת ההתלקחות הישראלית-פלסטינית בספטמבר 2000: היה גם מעשה לינץ' מזוויע בשני חיילי צה"ל שטעו בדרכם בגדה. שני אזרחים ישראלים נרצחו בעת שביקרו בטול-כרם ושני אזרחים ישראלים נוספים נרצחו בבית לחם. שני מאבטחי המוסד לביטוח לאומי נרצחו בירושלים המזרחית. נער ישראלי תמים פותה להיפגש בגדה עם בגירה פלסטינית שהביאה לרציחתו. ומפגינים פלסטינים רבים בגדה וברצועה נהרגו מאש צה"ל. כולל ילדים. מוחמד א-דורה הוא אחד המפורסמים שבהם אף שלא ברור מי ירה בו למוות בעזה. לפתע היו עשרות הרוגים פלסטינים וישראלים.

באוקטובר 2000 החלה התלקחות גם בתחום מדינת ישראל הריבונית. פלסטינים אזרחי מדינת ישראל יצאו להפגין. ההפגנות היו סוערות. חלקן אלימות. 12 אזרחים ערבים נורו למוות בידי משטרת ישראל. פלסטיני אחד מעזה נהרג גם הוא בתחום מדינת ישראל. וגם אזרח יהודי נהרג מפגיעת אבן.

אלו היו מהומות אוקטובר 2000 שהביאו לכינון ועדת חקירה ממלכתית, שהתמקדה במסקנותיה הסופיות בשילוב בין אפלייתם הממוסדת של האזרחים הפלסטינים לבין הזדהות חלק מהמפגינים עם הפלסטינים בגדה וברצועה, לבין הכעס של רבים בשל ביקור שרון בהר הבית-מתחם אל-אקצא, לבין היבטים נוספים שהולידו את ההתלקחות האיומה בין מדינת ישראל לאזרחיה הערבים.

הועדה התמקדה גם בהתנהלות אישי הציבור הערבים, עמדה על חומרת האפליה המובנית של האזרחים הערבים וקבעה שמשטרת ישראל פעלה פעמים רבות בצורה רשלנית ובלתי מידתית בדרך למותם של אזרחים מפגינים. נקבע שהשר היוצא לביטחון הפנים – פרופסור שלמה בן עמי – לא יוכל עוד לכהן בתפקיד זה בעתיד.

מתנחלים ישראלים נרצחו בפיגועי ירי בגדה. מכונית תופת התפוצצה בחדרה. 2 נרצחים. מכונית תופת שנייה בירושלים. שוב 2 נרצחים. אחת מהן הייתה בתו של חבר הכנסת והשר לשעבר ממפד"ל, הרב יצחק לוי. 2 ישראלים נוספים נרצחו בעקבות פגיעת מכונית תופת באוטובוס בגוש קטיף. כמה ילדים ישראלים שגרו שם הפכו לקטועי רגליים.

באוקטובר 2000 החלה התלקחות גם בישראל הריבונית. פלסטינים אזרחי המדינה יצאו להפגנות סוערות. חלקן אלימות. 12 מהם נורו למוות בידי המשטרה. פלסטיני מעזה נהרג בתחומי המדינה ואזרח יהודי נהרג מאבן

פיגועי תופת בלב הגדה ובלב הרצועה. טבח 10 ישראלים בעמנואל. ירי מאש צלף פלסטיני של 6 חיילי צה"ל במחסום בלב הגדה. רצח התינוקת שלהבת פס ז"ל בלב חברון. רצח תינוק נוסף בגדה בשם יהודה. אני זוכר שראש הממשלה שרון פקד את מסע הלוויה והניח את כף ידו הענקית על גופו הזעיר של התינוק המת. פעוטות ישראלים. פעוטות פלסטינים. אזרחים ישראלים. תושבים פלסטינים. חיילי צה"ל. שוטרי מג"ב. וגם אנשי חמאס, ג'יהאד איסלמי ואש"ף (פת"ח-תנזים). מאות הרוגים.

בשנת 2000 נמנו כ-50 הרוגים ישראלים. בשנת 2001 נמנו כ-200 הרוגים ישראלים. מפני שאז החלו גם פיגועי תופת בלב מדינת ישראל הריבונית: ת"א. ירושלים. חיפה.

בשנת 2002 נמנו 450 ישראלים הרוגים. השנה המחרידה מכל. השנה הקטלנית מכל. בשנת 2003 נמנו כ-200 הרוגים. שנה מחרידה ביותר. שנה קטלנית ביותר. בדיוק כמו בשנת 2001. בשנת 2004 נמנו 150 הרוגים ישראלים. גם זו הייתה שנה מחרידה וקטלנית. מאחר שבשנת 2000 נמנו 50 הרוגים ישראלים ומאחר שגם בשנת הבלימה שהיא שנת 2005 נמנו 50 הרוגים ישראלים, ניתן לדבר על 1100 הרוגים ישראלים במהלך ההתלקחות הישראלית-פלסטינית המזוויעה.

פיגועי תופת בלב ת"א (דיסקוטק, מתחם התחנה המרכזית הישנה, פאב ומועדון לילה). לב ירושלים (אוטובוסים. מסעדה. בית קפה. בית קפה נוסף. מתחם מרכזי בלב העיר. האוניברסיטה העברית בהר הצופים. שכונת בית ישראל החרדית). חיפה (2 מסעדות. 2 אוטובוסים).

וגם בצפון המדינה (בנימינה. הר מירון). מרכז המדינה (לרבות ראשון לציון, חדרה ונתניה. וגם בכפר סבא, פתח תקווה ועפולה) ובדרום: בנמל אשדוד. במתחם התחנה המרכזית באר שבע. פיגועי תופת מחרידים וקטלניים. הגדה המערבית בערה. רצועת עזה רתחה. מדינת ישראל דיממה.

בשנת 2002 נמנו 450 ישראלים הרוגים. השנה המחרידה והקטלנית מכל. בשנת 2003 נמנו כ-200 הרוגים. שנה מחרידה וקטלנית ביותר. בדיוק כמו בשנת 2001. בשנת 2004 נמנו 150 הרוגים ישראלים

התופת במלון פארק במרץ 2002 גבתה 30 נרצחים ישראלים. פיגוע התופת החמור בין השנים 2000-2004. אז החל גם מבצע חומת מגן בגדה שגבה את חייהם של חיילי צה"ל רבים וגם של פלסטינים רבים כמובן.

מדהים לחשוב על כך שבאותו חודש הונחה על השולחן תכנית השלום של הליגה הערבית בעקבות היוזמה הסעודית: הצעת נורמליזציה של כל מדינות ערב עם מדינת ישראל תמורת כינון מדינה פלסטינית בגבולות 1967 תוך תיקוני גבול, חלוקת ירושלים ופתרון סוגיית הפליטים. פתרון שמצטייר כפתרון סביר בין 2 אומות מדממות שהיה נדמה אז שאינן מסוגלות לחדול.

בין השנים 2000-2005 נמנו 1100 אזרחים, חיילים ושוטרים ישראלים הרוגים. אלפי פלסטינים נהרגו. מספרם המשוער נע בין 6000 ל-7000. זו הייתה מלחמה איומה.

על אף שמספר המתים מנגיף הקורונה במדינת ישראל לאורך חצי שנה בלבד בשנת 2020 גבוה יותר ממספר ההרוגים הישראלים מטרור בין השנים 2000-2005, ניכר שהטראומה ההיא עדיין מעצבת את חיינו. השמאל הישראלי דעך ואף שבק חיים.

וגם אם פיגועי התופת נבלמו בתקופת ראש הממשלה אולמרט, הרי שאיום המטרת הרקטות הפך להיות משמעותי יותר ויותר. ודאי מאז שממשל חמאס השתלט על עזה בשנת 2007 ומדינת ישראל הטילה מצור כבד על תושבי הרצועה.

אז אנחנו נמצאים לפתע 20 שנה מאז תחילת ההתלקחות ההיא. ערפאת נפטר בסוף 2004. עבאס ירש אותו. מאז קרו דברים רבים:

היו גם מעשי טבח של ישראלים בפלסטינים (נתן עדן זאדה בשפרעם בשנת 2005. רצח משפחת דוואבשה לרבות עלי התינוק בכפר דומא בידי עמירם בן אוליאל. רוצחי מוחמד אבו חדיר בקיץ 2014).

מדהים לחשוב שבאותו חודש הונחה תכנית השלום של הליגה הערבית בעקבות היוזמה הסעודית: הצעת נורמליזציה של כל מדינות ערב עם מדינת ישראל תמורת כינון מדינה פלסטינית בגבולות 1967

קדימה הוקמה לאחר ההתנתקות הקרקעית מעזה. שרון קרס בסוף 2005 לאחר שהסקרים חזו למפלגה בראשותו 40 מנדטים. אולמרט החליפו. קדימה ניצחה בבחירות 2006 עם 29 מנדטים ואולמרט הוכתר לראש הממשלה. בשנת 2007 החליף פרס את קצב במשכן הנשיא. קצב יהיה הנשיא הראשון שיורשע ויישלח לכלא בגין עבירת האונס הנתעבת. אולמרט יישפט ויורשע וייכלא כעבור שנים בגין עבירות שחיתות שביצע כשר. לפני שהפך לראש ממשלה.

גלעד שליט נשבה בעזה ב-2006 ושוחרר ב-2011.

כתבנו זאת כמעט כבדרך אגב. אבל מדובר בטראומה של ישראלים רבים: הייתה התנתקות קרקעית מרצועת עזה בקיץ שנת 2005. יותר מ-8000 ישראלים נעקרו מרצועת עזה לתחום מדינת ישראל.

בעקבות חטיפת 2 חיילי צה"ל בגבול הישראלי-לבנוני, התלקחה מלחמת לבנון השנייה בין חזבאללה למדינת ישראל בקיץ 2006. איום פיגועי התופת הוחלף באיום המטרת הרקטות. מאז חזבאללה הובס והורתע, אך גם שידרג את מערך הרקטות שלו. ההערכה היא שמדובר ב-150 אלף רקטות שפרושות מטעם חזבאללה לכיוון מדינת ישראל. במלחמת לבנון השנייה נהרגו 121 חיילי צה"ל וכן 44 אזרחים ישראלים. במקביל נהרגו מאות אנשע חזבאללה וגם אזרחים לבנונים.

ישראל הפציצה כור גרעיני סורי ב-2007. ועדת וינוגרד קבעה שהיו כשלים איומים במלחמת לבנון השנייה באותה שנה. מאידך: ועידת אנאפוליס של נובמבר 2007. ניסיון של אולמרט ועבאס לקדם הסדר מדיני בשנת 2008. זה לא צלח. אך אין ספק שעבאס של 2004-2008 אינו ערפאת של 2000-2004. הוא לא רכב מעולם על נמר הטרור.

להפך: עבאס לחם בטרור בצורה נחרצת. גם לאחר שהניסיון להסדר מדיני עם אולמרט לא צלח בשנת 2008. למעשה, תקופת הרשות הפלסטינית בראשות עבאס היא אחת התקופות הכי פחות חמורות מבחינת טרור פלסטיני. אף שהיו גם בשנים הללו מספר גלי טרור. זכור הטבח בישיבת מרכז הרב בלב ירושלים (8 נרצחים ישראלים) בשנת 2008 ומספר פיגועי טרקטור בירושלים בין השנים 2008-2009.

עבאס של 2004-2008 אינו ערפאת של 2000-2004. הוא לא רכב מעולם על נמר הטרור. להפך: עבאס לחם בטרור בצורה נחרצת. גם לאחר שהניסיון להסדר מדיני עם אולמרט לא צלח בשנת 2008

בשנת 2008 הוחזרו גם גופות 2 השבויים המתים שחטיפתם הולידה את מלחמת לבנון השנייה, תמורת שחרור סמיר קונטאר הנורא (שצה"ל התנקש בחייו לאחר מספר שנים, מפני שניסה לכונן רשת של חזבאללה בגולן הסורי). שוחרר גם הישראלי-היהודי שנולד בלבנון, היגר לישראל, הקים משפחה בחולון עם בת זוג מקסימה מחבר העמים ואז נעצר ונאשם והורשע ונכלא בגין מגע עם סוכן חזבאללה. מדובר בנסים נסר שאותו ייצגתי. אמו היהודיה התחתנה עם אב מוסלמי בלבנון והתאסלמה. אחיו הלבנוני תיווך בינו לבין איש חזבאללה, לדאבון הלב. הוא שוחרר אפוא וגורש ללבנון בשנת 2008.

הייתה גם התלקחות איומה בין מדינת ישראל לממשל חמאס ברצועת עזה בדצמבר 2008 (1400 הרוגים פלסטינים מתוכם מאות בלתי חמושים לרבות ילדים). מלחמת עופרת יצוקה. נהרגו גם 10 חיילי צה"ל למרבה הצער.

תחילת 2009: בחירות. נתניהו החליף את אולמרט ב-2009. נתניהו מאז ועד היום.

המשט הטורקי לעזה במאי 2010 הסתיים במותם של 9 אזרחים טורקים בידי הקומנדו הימי הישראלי על סיפון ספינת הסיוע לעזה שנקראה מרמרה. אז קמה גם ועדת חקירה לבחינת ההשתלטות על משט המרמרה, לבחינת חוקיות המצור על עזה ולבחינת דרכי החקירה של חשודים בטרור בידי שב"כ. ועדת טירקל.

35. התנקשות ישראלית בדובאי בשנת 2010 בחיי מחמוד אל מבחוח שהיה ראש מערך הרקטות של חמאס ברצועת עזה. מדובר גם במי שאחראי לחטיפת ורצח שני חיילי צה"ל אבי סספורטס ואילן סעדון זכרם לברכה בשנת 1989. זה היה במהלך האינתיפאדה הראשונה.

טבח בני משפחת פוגל באיתמר בשנת 2011. אחד הדברים הכי מפלצתיים שהיו כאן אי פעם.

הייתה גם התלקחות איומה בין מדינת ישראל לממשל חמאס ברצועת עזה בדצמבר 2008 (1400 הרוגים פלסטינים מתוכם מאות בלתי חמושים לרבות ילדים). מלחמת עופרת יצוקה. נהרגו גם 10 חיילי צה"ל למרבה הצער

האביב הערבי החל במרץ 2011. גם מלחמת האזרחים הסורית האיומה. והייתה מחאה חברתית בקיץ 2011. כי הקיום הכלכלי במדינת ישראל הפך בלתי נסבל בהיעדר הורים עשירים.

התלקחות איומה נוספת בנובמבר 2012 בין מדינת ישראל לממשל חמאס ברצועת עזה. מאות הרוגים פלסטינים לרבות בלתי חמושים רבים.

בחירות 2013. פיגוע נורא באמצעות גרזינים ליד בית כנסת בהר נוף בירושלים. ממשלת האחים לפיד-בנט בראשות נתניהו.

שנת 2014. קיץ. חטיפת 3 בחורי ישיבה ורציחתם האיומה בידי חמאס. רצח נקמה נורא של מוחמד אבו חדיר.

ואז ההתלקחות הכי קטלנית והכי מחרידה בין מדינת ישראל לבין ממשל חמאס ברצועת עזה. קיץ 2014. 68 חיילי צה"ל הרוגים. 6 אזרחים ישראלים הרוגים לרבות פעוט בן 4. וכן 2200 הרוגים פלסטינים שרובם היו בלתי חמושים. מתוכם 551 ילדים ופעוטות פלסטינים. מבצע צוק איתן. המלחמה הישראלית-פלסטינית הכי מחרידה ברצועת עזה.

נזכיר ש-3 אזרחים ישראלים חצו מאז את גבול הרצועה ונכלאו שם. עד היום הם כלואים בעזה. וגם 2 גופות חללי צה"ל טרם הושבו מאז מבצע צוק איתן.

בחירות 2015. גל טרור סכינאות, דריסות וירי בין השנים 2016-2018. פרשת המגנומטרים בשנת 2017. התלקחויות נוספות בין ישראל לעזה לרבות המטרות רקטות תקופתיות.

ושוב: זוועת רצח בני משפחת דוואבשה בכפר דומא בגדה. גידולי פרא מהסוג הגזעני הכי מפלצתי בימין הקיצוני הישראלי.

ואז ההתלקחות הכי קטלנית ומחרידה בין ישראל לחמאס ברצועת עזה. קיץ 2014. 68 חיילי צה"ל הרוגים. 6 אזרחים ישראלים הרוגים לרבות פעוט בן 4. 2,200 הרוגים פלסטינים, רובם בלתי מעורבים. מתוכם 551 ילדים ופעוטות פלסטינים

טראמפ החליף את אובמה בעקבות בחירות נובמבר 2016. מערכת היחסים האיומה בין נשיא ארצות הברית היוצא לראש ממשלת ישראל הפכה ליחסי קרבה ותלות בין הנשיא הנכנס לנתניהו. מאידך, נתק נורא בין ראש ממשלת ישראל למפלגה הדמוקרטית. שיעבוד מוחלט לנשיא הרפובליקני הכושל.

הסכם לפיקוח בינלאומי על תכנית הגרעין האיראנית שעוצב בידי אובמה, בוטל בלחץ נתניהו בידי טראמפ. איראן עדיין פועלת לשדרג את תוכניתה הגרעינית. עד היום. וישראל פועלת לסיכול התכנית.

מאות תושבי עזה שנורו למוות בידי צלפים במהלך הפגנות השיבה שפרצו לאחר העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים ונמשכו זמן רב. אלו היו הפגנות שהחלו ב-30 במרץ 2017. הן נמשכו כשנתיים. אלפי פצועים לרבות ילדים קטועי גפיים בגבול הרצועה. צלפי צה"ל ירו למוות במפגינים שלא סיכנו חיים.

ראש ממשלה נאשם שמסרב לפרוש. כתב האישום מתמקד במעשים שבוצעו בעת שכיהן כראש ממשלה. לראשונה מכהן ראש ממשלה נאשם בישראל. הקודם התפטר לפני כתב אישום והורשע במעשים שביצע כשר. לא כראש ממשלה.

עשור של קריסת מדינת הרווחה. מערכות בריאות, חינוך ורווחה שהורעבו. מחירי דיור שנסקו. דור אבוד ללא תקווה כלכלית בהעדר הורים עשירים או ירושה מסבתא. פערים עצומים. מהגבוהים בעולם המערבי. נכים וקשישים מופקרים בדרך כלל. והון עתק שזורם מעניים ומעמד בינוני שקרס לעשירים: שכר דירה. ומשכנתא מופרכת עד גיל 65.

משבר פוליטי חסר תקדים. 3 מערכות בחירות ללא הכרעה. קיטוב כלכלי וסוציולוגי חמור במדינת ישראל. שיסוי יוצא דופן מלמעלה. הסתה נגד מחנה פוליטי שלם, כלי תקשורת, מערכת המשפט, ארגוני זכויות אדם, אקדמיה ועוד. הסתה נגד הציבור הערבי ונבחריו.

התבצרות נאשם על כס ראש הממשלה לאחר 3 מערכות בחירות ללא הכרעה. הוא נותר על הכיסא כנאשם בסיוע גניבת קולות מדהימה. הסכם רוטציה שלעולם לא יקויים. התפשטות נגיף הקורונה. יותר מאלף ומאה מתים בעטיו של הנגיף. סגר ראשון ללא תכנית חילוץ כלכלית.

כעת סגר שני. כישלון כלכלי ורפואי מדהים של ממשלת ישראל. המדינה שממוקמת בתחתית המדינות המתועשות מבחינת היקף הסיוע הכלכלי לאזרחים נפגעי סגר הקורונה. מאות אלפי מובטלים. מאות אלפי עסקים שרוסקו ללא שום תמיכה מהמדינה. יאוש עמוק.

כעת סגר שני. כישלון כלכלי ורפואי מדהים של הממשלה. המדינה ממוקמת בתחתית המדינות המתועשות מהיקף הסיוע הכלכלי לנפגעי הסגר. מאות אלפי מובטלים ועסקים שרוסקו ללא תמיכה מהמדינה. יאוש עמוק

תוכנית טראמפ. כוונת סיפוח מוצהרת. 2 הסכמים מדיניים מפתיעים בין מדינת ישראל לבין איחוד האמירויות ובחריין לאחר הויתור על כוונת הסיפוח.

מחיקת מפלגת העבודה. מחיקת מפד"ל.

המשבר הכלכלי החמור בתולדות המדינה. המשבר הפוליטי והערכי ההרסני בתולדות המדינה.

וחוסר ודאות עמוק לגבי האפשרות לכונן כאן דמוקרטיה ישראלית בשל העמקת הכיבוש ובשל שלטון נתניהו. גם חוסר מוצא כלכלי לרבים שנמשך עשור ויותר וכעת הגיע לשיא השפל בעקבות כשלון ניהול משבר הקורונה.

תזכרו שיש קשר בין הדברים הללו לבין ההתלקחות הישראלית-פלסטינית שהחלה בספטמבר 2000 ונמשכה בין השנים 2000-2004. קשה מאד להחליף שלטון ימני (ודאי מנהיג משסה) בשל הפחד משובו של הטרור.

ההתלקחות בירושלים המזרחית. משם התפשטה ההתלקחות בגדה וברצועה. ואז ההתלקחות במדינת ישראל הריבונית. ההתלקחות בין האזרחים הפלסטינים למדינת ישראל. ולאחר מכן פיגועי התופת בלב ת"א, ירושלים וחיפה. חמאס, ג'יאהד איסלמי ואש"ף. וגם מעשי חזבאללה לרבות חטיפת חיילים.

הישראלים חוששים. הפלסטינים מיואשים. אנו עלולים להפוך למדינת אפרטהייד. השאלה היא אם נוכל להיחלץ מזה. להיחלץ מהכיבוש ללא פיגועי תופת. ללא המטרת רקטות. ללא מוות. ללא דם ואש ותמרות עשן.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 2,462 מילים ו-2 תגובות
סגירה