תחקיר גן עדן לעבריינים

מהמאפיונר האמריקאי שהתאכזב מגולדה מאיר, דרך המבוקש הצרפתי שנבחר לכנסת, ועד הרוצח הרוסי שקטל שישה בני משפחה: לאורך השנים אפשרה מדינת ישראל את עלייתם של פושעים וחשודים בפלילים במסגרת חוק השבות ● לאחרונה פרץ ויכוח בין משרד הפנים לבין ארגון "נפש בנפש", בעקבות ניסיון לערוך בדיקות רקע קפדניות לכל העולים, אך גבולות הארץ עדיין פתוחים בפני עבריינים ● מה הסיכוי שזה ישתנה, ואיך קשורים לכך ח"כים מישראל ביתנו?

אילוסטרציה (צילום: istockphoto/ilkaydede)
istockphoto/ilkaydede
אילוסטצריה

מאז ראשיתה של מדינת ישראל, אלפי יהודים מרחבי העולם היגרו אליה מדי שנה, בתהליך המכונה "עלייה". למרבה הצער, לקבוצה קטנה מאותם מהגרים יש עבר פלילי, ובכל זאת פעמים רבות הם מצליחים להשיג בקלות אזרחות ישראלית.

לכן, כשעמיתה הסבה את תשומת לבי לכך שהאתר האינטרנט של נפש בנפש, ארגון ללא מטרות רווח שמסייע ליהודים מצפון אמריקה לעלות לישראל, העלה עדכון שלפיו עולים מצפון אמריקה נדרשים כעת לעבור בדיקת עבר פלילי, זמן ישראל ניסה להבין מה עומד מאחורי הדרישה הזאת. האם הממשלה החלה להתייחס סוף סוף ברצינות לבעיה של עבריינים שמקבלים אזרחות ישראלית?

אולי.

בשעה שמשרד הפנים דורש בדיקות רקע של ה-FBI, יש מי שמתנגד להליך, בטענה שהוא מאט את תהליך העלייה ומרתיע פונים. בינתיים נראה כי אין ירידה במספר העבריינים – לכאורה, או המורשעים – שקיבלו אזרחות ישראלית.

דרישה חדשה?

"משרד הפנים הישראלי החליט לאחרונה כי נדרשת בדיקת עבר פלילי של כל המועמדים לעלייה", כך פורסם באתר האינטרנט של נפש בנפש ב-5 במאי. האתר הרחיב והסביר כי הדרישה החדשה הזאת כרוכה בשליחת טביעות אצבעות ל-FBI ובקבלת מסמך שנקרא אפוסטיל, תעודת אמיתות בעלת תוקף בינלאומי.

זמן ישראל פנה לדוברת של נפש בנפש, יעל קצמן, כדי לשאול לגבי הדרישות החדשות. קצמן אמרה שמדובר בעניין מאוד טכני ומורכב, והציעה שנפנה לסוכנות היהודית, הארגון שאחראי לבדיקת עולים חדשים מכל העולם, למעט ברית המועצות לשעבר (ארגון אחר, נתיב, אחראי לבדיקת עולים מברית המועצות לשעבר. משרד הפנים עצמו בודק את המועמדים לעלייה שמגיעים לישראל כתיירים ומבקשים לשנות את מעמדם בזמן שהותם כאן. משרד הפנים גם מחזיק בסמכות לבטל את החלטותיהם של שלושת הארגונים האחרים).

אביגדור ליברמן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אביגדור ליברמן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

דוברת הסוכנות היהודית אישרה שב-1 במאי נכנסה לתוקף דרישה חדשה. "הסוכנות מסייעת לעלייה במסגרת הקווים המנחים של משרד הפנים, שהחל מ-1 במאי דורש בדיקת רקע של כל המועמדים לעלייה", היא כתבה לי. "האמצעי הזה נחוץ כדי להבטיח שאף אחד שמגיש בקשת עלייה לא מנסה לחמוק מצדק".

דוברת הסוכנות הציעה שנפנה למשרד הפנים לקבלת פרטים נוספים, אבל כשפניתי לדוברת רשות האוכלוסין וההגירה, סבין חדד, היא ציינה ש"הדרישה החדשה" אינה חדשה כלל. "לא היה שום שינוי בדרישות!", כתבה בהודעת טקסט. "למה את שואלת את הסוכנות היהודית לגבי מה שאנחנו עושים? תשאלי אותנו".

11 שנים של בדיקות רקע

חדד אמרה לזמן ישראל כי עד שנת 2009 עולים חדשים נדרשו רק לחתום על הצהרה שלפיה אין להם עבר פלילי. ממשלת ישראל סמכה על התחייבותם. אבל אז, באוקטובר 2009, בוצע רצח מחריד שזעזע את כל המדינה.

דמיאן קרליק, עולה מרוסיה, רצח את המעסיק שלו לשעבר דמיטרי אושרנקו, וכן את רעייתו של המעסיק, את שני ילדיו הקטנים ואת הוריו בביתם בראשון לציון.

"קרליק היה מרוסיה", אמרה חדד. "הוא עלה עם החברה שלו. הוא הצהיר בכתב שהוא לא עבריין, אבל הוא הואשם בשוד מזוין ברוסיה. פשוט לא ידענו את זה".

דמיאן קרליק (צילום: Yossi Zeliger/Flash90)
דמיאן קרליק (צילום: Yossi Zeliger/Flash90)

מאז רצח בני משפחת אושרנקו ב-2009, אמרה חדד, כל העולים נדרשים להמציא בדיקת רקע משטרתית ממדינת המוצא שלהם. המסמך הזה צריך להיות מאושר באפוסטיל, או מאומת באופן רשמי, כדי למנוע זיופים, היא אמרה.

אז למה, שאלתי את חדד, נפש בנפש טוענים שהדרישה הזאת חדשה? "עד לאחרונה, היה לנו מין הסכם לא ברור עם נפש בנפש, שאם מישהו עושה עלייה דרכם, נאפשר להם לבצע את בדיקת העבר הפלילי. אבל אז התקבלה החלטה להפסיק את זה ולדרוש מכולם, גם מעולים מצפון אמריקה, להמציא בדיקת רקע".

מאז רצח בני משפחת אושרנקו ב-2009, אמרה חדד, כל העולים נדרשים להמציא בדיקת רקע משטרתית ממדינת המוצא שלהם. המסמך הזה צריך להיות מאושר באפוסטיל, או מאומת באופן רשמי

חדד סירבה לומר מדוע הממשלה הוציאה את האחריות לבדיקות רקע מידי נפש בנפש, אבל היא רמזה כי הדבר גרר מתיחות בין נפש בנפש לבין משרד הפנים.

"נפש בנפש כתבו באתר שלהם במאי שהמשרד שינה את הכללים. זה הרגיז אותנו מאוד, כי זה לא נכון; תמיד דרשנו בדיקות רקע. הם אפילו התנצלו על כך בפנינו".

אבלים מתכנסים בבית הקברות בקיבוץ גבעת ברנר ב-18 באוקטובר 2009, להלווייתם של שישה בני משפחה מראשון לציון, יום לאחר שנדקרו למוות וביתם הוצת. הקורבנות היו בני משפחת אושרנקו: הסב והסבתא אדוארד ולודמילה, שניהם בני 56; ההורים טטיאנה, 28, ודמיטרי, 32; והילדים רויטל, 3, ונתנאל בן הארבעה חודשים (צילום: יוסי זליגר/לפאש 90)
אבלים מתכנסים בבית הקברות בקיבוץ גבעת ברנר ב-18 באוקטובר 2009, להלווייתם של שישה בני משפחה מראשל"צ, יום לאחר שנדקרו למוות וביתם הוצת. הקורבנות היו בני משפחת אושרנקו: הסב והסבתא אדוארד ולודמילה, שניהם בני 56; ההורים טטיאנה, 28, ודמיטרי, 32; והילדים רויטל, 3, ונתנאל בן הארבעה חודשים (צילום: יוסי זליגר/לפאש 90)

תומכי נפש בנפש משיבים אש בכנסת

ב-4 באוגוסט חבר הכנסת מטעם הליכוד אריאל קלנר שלח שאילתה למשרד הפנים תחת הכותרת "הליך בירוקרטי לעולים", ובה כתב:

"ארגון 'נפש בנפש' פרסם מידע עדכני בדבר נוהל משרד הפנים המחייב בדיקת רקע פלילי על ידי ה-FBI ו'אישור אפוסטיל' המעידה על אותנטיות המסמך. "בדיקה זו עולה מאות דולרים, מעבר לכך שמעמיסה בירוקרטיה על העולה. רצוני לשאול: 1) כיצד בכוונת משרדך לפעול בנידון? 2) האם הנוהל תקף רק לעולים מארה"ב וקנדה ואם כן – למה?".

אחרי שבוע, ועדת העלייה והקליטה של הכנסת התכנסה לדיון בנושא, לבקשת נפש בנפש. יו"ר הוועדה, דוד ביטן, ליכוד, הציע שמשרד הפנים יוותר למשך כמה חודשים על דרישת אישור האפוסטיל לבדיקות הרקע בשל משבר הקורונה. "משך ההמתנה להנפקת אפוסטיל הוא ארוך מאוד ומעכב את הליכי העלייה", אמר ביטן.

(בינואר, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הודיע כי בכוונתו להגיש כתב אישום נגד חבר הכנסת ביטן, בכפוף לשימוע, בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים בתשע פרשות שבהן קיבל שוחד לכאורה בתמורה לניצול מעמדו בממשלה לקידום האינטרסים של אנשי עסקים שונים. השימוע של ביטן התקיים מוקדם יותר החודש. הוא מכחיש את כל החשדות נגדו).

זאב גרשינסקי, סמנכ"ל "נפש בנפש", אמר לנוכחים כי משבר הקורונה הביא לעלייה חדה במספר האמריקאים שהביעו עניין בעלייה לארץ, אבל העיכובים הבירוקרטיים, בכלל זאת דרישת האפוסטיל, מעכבים את הגעתם.

"מצאו איזה זיוף (בבדיקות הרקע) ביהדות צפון אמריקה?", שאל חבר הכנסת ביטן. "מתוך 100 אלף עולים, היה איזשהו זיוף?", הוא לחץ.

"לא שאני זוכר שהיה בתקופה האחרונה", השיב שי פלבר, מנהל היחידה לעלייה וקליטה של הסוכנות היהודית.

"אז אני לא מבין מה הם רוצים ברשות האוכלוסין", אמר ביטן.

יואל ליפובצקי, נציג רשות האוכלוסין וההגירה, שהיא חלק ממשרד הפנים, השתתף בישיבה באמצעות הזום והשיב לביקורת. "אם מדברים על תעודת יושר, אני בניגוד ל'נפש בנפש' לא רואה בזה חסם. מדובר קודם כול על שלום הציבור… אף אחד לא רוצה שייכנסו פדופילים, ולצערי זה קרה. לא רוצים שייכנסו עבריינים כאלה ואחרים, אנסים, רוצחים וכולי. אפשר לסגור עיניים ולומר שזה לא חשוב, אבל אני חושב ששלום הציבור זה הדבר הכי חשוב שיש לנו כאן במדינה הזאת".

שר המשטרה לשעבר משה שחל מגיע להצביע בבחירות לראשות מפלגת העבודה, 2 ביולי 2019 (צילום: תומר נויברג/פלאש 90)
שר המשטרה לשעבר משה שחל מגיע להצביע בבחירות לראשות העבודה, 2 ביולי 2019 (צילום: תומר נויברג/פלאש 90)

היסטוריה קצרה של עבריינים שעשו עלייה

אחד הפושעים הידועים ביותר לשמצה שניסו אי פעם לעשות עלייה היה המאפיונר האמריקאי מאיר לנסקי, שחי בארץ במשך שנתיים, בין 1970 ל-1972, אך עזב לאחר שראשת הממשלה, גולדה מאיר, סירבה להעניק לו אזרחות.

אולם מאז, הרקורד של ישראל במתן אזרחות לעבריינים לכאורה ולעבריינים מורשעים היה פחות ממזהיר. הגם שאי אפשר לדעת כמה עבריינים הממשלה הצליחה להרחיק מהמדינה במשך השנים, כמה מהכישלונות שלה ראויים לציון.

"מדובר קודם כול על שלום הציבור… אף אחד לא רוצה שייכנסו פדופילים, ולצערי זה קרה. לא רוצים שייכנסו עבריינים כאלה ואחרים, אנסים, רוצחים וכולי. אפשר לסגור עיניים ולומר שזה לא חשוב, אבל זה הדבר הכי חשוב"

ב-1972, באותה השנה שלנסקי עזב, שמואל פלאטו-שרון, שהיה מבוקש בצרפת בגין מעילה לכאורה ב-60 מיליון דולר, הגיע לארץ. הוא נבחר לכנסת ב-1977 למרות העובדה שצרפת הגישה בקשה להסגרתו. יועצו הפוליטי באותו הזמן היה ישראלי רוסי בשם שבתאי קלמנוביץ', שב-1988 נחשף והורשע כמרגל סובייטי.

מאיר לנסקי (צילום: נחלת הכלל)
מאיר לנסקי בשנת 1958 (צילום: נחלת הכלל)

על פי דוח של ה-FBI מ-1996 על ארגון הפשע של סמיון מוגילביץ', אותו קלמנוביץ' השתמש בקשריו עם ממשלת ישראל כדי לקבל דרכונים ישראליים עבור חברים מובילים בקבוצת הפשע המאורגן הרוסית סולנצבו.

בישיבה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה שהתקיימה ב-11 בדצמבר 1996, ראש מחלקת המודיעין במשטרה דאז, חזי לדר, אמר לנוכחים כי יותר מ-30 דמויות בכירות בעולם הפשע המאורגן הרוסי קיבלו לאחרונה באופן בלתי חוקי אזרחות ישראלית ממשרד הפנים, בסיוע עובד המשרד שהיה לכאורה שותף לדבר עבירה.

באותה ישיבה, חבר הכנסת מטעם העבודה משה שחל, ששימש כשר המשטרה תחת ראש הממשלה יצחק רבין, אמר כי בכירים ברשויות אכיפת החוק ברוסיה הזהירו אותו כי קבוצות פשע מאורגן רוסיות מנסות להיכנס לישראל (לעתים באמצעות תעודות מזויפות), ולחדור למערכות המוסדיות בארץ.

"הוא סיפר לי שכל המערכות ברוסיה, החל מבתי המשפט וכלה במערכת הפוליטית והמשטרה, נמצאות נגועות בחדירה של אנשים אלה על¬ ידי כספים גדולים מאוד שהם מזרימים לשם. הוא הוסיף ואמר שידוע להם (למשטרה הרוסית) על כוונה לעשות את זה גם בישראל… חדירה לתקשורת, לרשויות מקומיות ולחברות כלכליות… מדובר על פעילויות חובקות עולם, וישראל היא נקודה נוחה לגישה כי קל מאוד לחדור פיזית לישראל", אמר שחל.

שבתאי קלמנוביץ' ב-1994 (צילום: Moshe Shai/FLASH90)
שבתאי קלמנוביץ' ב-1994 (צילום: Moshe Shai/FLASH90)

מאז, ח"כים, בעיקר ממפלגת ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן, העבירו חוקים, או ניסו להעביר חוקים, המקלים את ההגבלות על קבלת אזרחות ישראלית. ביולי 2007 רפ"ק מרינה בראל-רוזנצוויג, ששימשה ראש חוליית פשע מאורגן בינלאומי במשטרה, אמרה בישיבה בכנסת כי היוזמות של המפלגה גורמות בעיות.

"מבחינת משטרת ישראל", היא אמרה, "הבעייתיות שבדבר, במיוחד בנוגע לאנשי עסקים יוצאי חבר העמים, עם כל הכבוד לאנשי עסקים לגיטימיים, שבהחלט באים ומביאים את הונם ותורמים לכלכלת ישראל, אנחנו מאוד חלוקים ומאוד פוחדים מהקטע הזה שייכנס לישראל הון שמקורו אינו ידוע (אנחנו נגדיר את זה בצורה הכי אלגנטית) ואנשים שיקבלו דרכון ישראלי יסתובבו ברחבי העולם ויציגו את עצמם כאזרחי ישראל, ואנחנו נקבל אחר כך בקשות הסגרה ופניות ממדינות שאנחנו בקשר מצוין איתן, וזה הופך בסופו של דבר להיות בעיה שלנו, למרות שהבן אדם בכלל כמעט ולא נכנס לישראל".

היא הוסיפה: "יש המון גורמים פליליים שפשוט הם כל כך רוצים לקבל דרכון ישראלי, על מנת להסיר את כל המגבלות שבנסיעותיהם בחוץ לארץ ובעסקיהם, שאנחנו יודעים, יודעים מאוד שכבר הרבה זמן הם מנסים להעביר את התיקון הזה (להקלת הדרישות לקבלת אזרחות)".

ביוני 2017 הכנסת אישרה חוק, שהציעו עודד פורר ויוליה מלינובסקי מישראל ביתנו, המאפשר לכל מי שזכאי לאזרחות ישראלית לקבל דרכון מבלי להתגורר במדינה. בחודש שעבר מעריב דיווח כי מאז שהחוק התקבל, יותר מ-40% מדוברי הרוסית שעלו לארץ עזבו את המדינה חודשים ספורים לאחר מכן.

חברת הכנסת יוליה מלינובסקי בישיבה משותפת של ועדות הכלכלה והרווחה, שהתכנסה לדון בתקציבים לקשישים, משכן הכנסת, 11 בדצמבר 2017 (צילום: הדס פרוש/פלאש 90)
ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו, דצמבר 2017 (צילום: הדס פרוש/פלאש 90)

עבריינים לכאורה מצרפת

בינתיים, ביולי 2019, סיראסקו (SIRASCO), הענף במשטרת צרפת שאחראי לאיסוף מידע מודיעיני בתחום הפשע המאורגן, פרסם רשימה של חמש המגמות הבולטות ביותר בפשע המאורגן בשנת 2018.

אחת מהן, על פי הדוח, הייתה "פשע צרפתי-ישראלי", הונאות רשת שמבוצעות מישראל על ידי בעלי אזרחות כפולה, צרפתית-ישראלית, כלפי קורבנות מצרפת, שהפסדיהם הסתכמו ב"מיליארדים רבים של אירו", נכתב בדוח.

עוד נכתב, כי "(חלק) מאותם פושעי צווארון לבן ניצלו… את האזרחות הכפולה הצרפתית-ישראלית שלהם כדי לבחור לחיות בישראל וכך לחמוק מעונש". במילים אחרות, ארגון פשע שלם הצליח לעשות עלייה מבלי להיעצר בגבול.

"(חלק) מאותם פושעי צווארון לבן ניצלו… את האזרחות הכפולה הצרפתית-ישראלית שלהם כדי לבחור לחיות בישראל וכך לחמוק מעונש". במילים אחרות, ארגון פשע שלם הצליח לעשות עלייה מבלי להיעצר בגבול

נוסף על עברייני הפשע המאורגן, נראה שגם לא מעט פדופילים לכאורה היגרו לארץ. חדשות CBS דיווחו מוקדם יותר השנה כי עשרות פדופילים חמקו מצדק בארצות הברית והם חיים כעת בישראל, חופשיים לפגוע בילדים נוספים.

שמואל פלאטו-שרון, משמאל, עם חבר הכנסת דוד ביטן, בעצרת תמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות פתיחת החקירות הפליליות נגדו ונגד רעייתו, תל אביב, 9 באוגוסט 2017 (צילום: תומר נויברג/פלאש 90)
שמואל פלאטו-שרון, משמאל, עם חבר הכנסת דוד ביטן, בעצרת תמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות פתיחת החקירות הפליליות נגדו ונגד רעייתו, תל אביב, 9 באוגוסט 2017 (צילום: תומר נויברג/פלאש 90)

"אנחנו עושים כמיטב יכולתנו"

מקור באחד הארגונים המסייעים לעלייה אמר כי למרות רשימת המקרים האומללים האלה, הצוות באמת מנסה לעשות את מיטב המאמצים כדי לאזן בין עידוד עלייה לבין מניעת כניסת עבריינים, אבל יש מי שחומק בין האצבעות. "תאמיני לי, אף אחד לא רוצה לראות פושעים או פדופילים נכנסים לארץ", אמר.

אם כך, למה הם עדיין נכנסים? הפנינו את השאלה לחדד מרשות האוכלוסין. היא השיבה שלא תמיד קל לדעת מי עבריין. "את יודעת כמה עבריינים קטנים מבוקשים במדינות שלהם והאינטרפול אפילו לא מפרסם מידע עליהם?", היא שאלה. "אם האינטרפול לא מדווח על הדברים למשטרת ישראל, אין לנו שום דרך לדעת עליהם. ולפעמים העבריינים גם משנים את השמות שלהם", היא הוסיפה.

"את יודעת כמה עבריינים קטנים מבוקשים במדינותיהם והאינטרפול לא מפרסם מידע עליהם? אם האינטרפול לא מדווח על הדברים לישראל, אין לנו דרך לדעת עליהם. ולפעמים העבריינים גם משנים את השמות שלהם"

בתגובה לשאלה מה משרד הפנים מתכנן לעשות לגבי המספר הלא ידוע של עבריינים שכבר נכנסו לארץ, היא אמרה: "אנחנו אחראים רק על המעמד שלהם. השאר הוא מתפקידה של המשטרה".

עוד 1,744 מילים
סגירה