תחנת ווטרלו, בדרך כלל הומה אדם, עומדת ריקה ב-4 בספטמבר 2020 (צילום: Victoria Jones/PA via AP)
Victoria Jones/PA via AP
תחנת ווטרלו, בדרך כלל הומה אדם, עומדת ריקה ב-4 בספטמבר 2020

בריטניה לא מצליחה לעצור את שובה של הקורונה

מספר החולים בעליה ● מערך הבדיקות לא מתפקד ● ראש הממשלה נוהג ביהירות למרות שנכשל בניהול המגפה ● היועץ שלו מפר בידוד ● החינוך נפגע והכלכלה שלא מצליחה להתאושש ● גם בבריטניה, הקורונה מערערת את הפוליטיקה והחברה ● אחרי שבריטניה יצאה ממשבר חריף, הנתונים מעידים על חזרתה של המגפה, אבל גם הבריטים כבר לא מאמינים לראש הממשלה שלהם

מספר חולים בעליה, קשיים במערך הבדיקות והבידוד, מתן הקלות למקורבים וקבוצות לחץ, הצהרות יומרניות שלא עושות רושם על נגיף הקורונה ומנהיג יהיר שחשב שבאמצעות הכריזמה שלו המאבק במשבר הגדול ביותר יסתיים בניצחון מפואר – והתגלה במערומיו.

לא, זהו לא משבר הקורונה הישראלי או האמריקאי אלא תמונת מצב מלונדון ערב תקופה קריטית במשבר המתמשך.

ביקור ראשון מזה חצי שנה בווסט אנד, מרכז העיר, בשבוע שעבר מבלבל מעט. הרכבת התחתית לשם ובחזרה לצפון לונדון ריקה. ישנה תנועת קונים ברחוב אוקספורד – אמנם לא במספרים שהיו לפני פרוץ המגיפה, אבל אין חנויות סגורות.

מסעדה בסוהו בלונדון, ב-22 בספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Frank Augstein)
מסעדה בסוהו בלונדון, ב-22 בספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Frank Augstein)

נראה שהתמיכה הממשלתית שקיבלו עסקים במשך החודשים האחרונים עזרה לרבים להחזיק את הראש מעל למים וגם במרכזים השכונתיים נראה שרוב העסקים שרדו את הסגר הגדול לצד כמה עסקים חדשים שניצלו את מחירי השכירות הנוחים יותר ונפתחו לאחרונה. ישנה אפילו תחושת קלה של חזרה לנורמליות: מי היה מאמין שקניית ג'רק צ'יקן של מאמה פנדה מהמסעדה הג'מייקנית המקומית ירגש כל כך את הלקוח הקבוע ובעלת הבית.

במוזיאון הבריטי והנשיונל גאלרי מקבלים מבקרים אחרי הפסקה ארוכה. יש צורך להזמין כרטיס מראש וללכת במסלולים מוגדרים היטב, אבל אחרי המתנה ארוכה ניתן לחזור אל ואן גוך, ורמיר ורמברנדט ולהרגיש לכמה שעות כמו לפני עידן הקורונה. אחרי הפסקה של כמה שנים, "משתה בלשאצר" של רמברנט – המוכר יותר כ"כתובת על הקיר" – חזר להיות מוצג עם האותיות בעברית מול עיני המלך המבועת המבין שקיצו מתקרב וניתן לשקוע בו באולם הכמעט ריק.

האופוריה הזו מתפוגגת כשגליונות ה"איוונינג סטנדרד" מופצים בתחנות הרכבת עם הכותרת הראשית שמבשרת על הגבלות חדשות שצפויות להיכנס לתוקף ואולי גם סגר בן שבועיים בלונדון. הכתובת במקרה הזה התנוססה על הקיר וכותרות העיתונים מזה חודשים, בטבלאות, סטטיסטיקות, הצהרות חסרות בסיס ומנהיג בלונדיני מבוהל אחד.

עובדת במוזיאון הבריטי עם פסל ונוס, ב-24 באוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Kirsty Wigglesworth)
עובדת במוזיאון הבריטי עם פסל ונוס, ב-24 באוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Kirsty Wigglesworth)

בלונדון המשבר מתון יותר מאשר בישראל – כלומר, אם שרדת את הנגיף בשיאה של המגיפה, אז הייתה בריטניה מהמובילות בעולם במספר מקרי המוות יחסית לגודל האוכלוסייה. מאז שוטחה העקומה, בתי החולים מצליחים כרגע להתמודד עם מספרי החולים ומספרי המתים ליום נמוכים – כעשרים ליום. אין את הייאוש החריף שמורגש בישראל, הזעם בארצות הברית או תחושת האיום הכלכלית האישית עדיין.

אבל כמו קיץ אנגלי, ההרגשה היא שזה היה פרק זמן חטוף ומתעתע. הקיץ – שבמהלכו התבקשו האזרחים לצאת ולאכול במסעדות, לטייל ולעזור לכלכלה להתאושש והורשו להיפגש זה עם זה – הסתיים באופן רשמי ביום אתמול (שלישי), היום שממנו הלילות הופכים לארוכים מהימים והסתיו מתחיל עם מבט חרד לעבר החורף.

הנתונים מעידים על עליה במספר החולים – כ-5,000 ליום והחשש על פי היועצים המדעיים של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון הוא מתרחיש קיצון של 50,000 נדבקים ליום באוקטובר ו-200 מתים ליום בנובמבר.

אחרי שסגר מקומי הוטל על כשליש מתושבי וויילס ונאסר עליהם לעזוב את סביבתם הקרובה ללא סיבה ראויה, הודיע ג'ונסון על החמרת הנוהלים גם באנגליה. הציבור יידרש לעטות מסיכות גם בחנויות, מוניות ומסעדות, האזרחים יתבקשו לעבוד מביתם ככל האפשר, אירועי ספורט לא יפתחו לקהל רק ימים אחרי שמספר מועדוני כדורגל אירחו אוהדים במשחקיהם. נאסרה התקהלות של יותר משישה אנשים יחד ופאבים ומסעדות ייסגרו בעשר בלילה.

מרכז הקניות במזח קאנארי בלונדון בשעת השיא – בדרך כלל המכרז הומה אדם. כעת הוא עומד ריק, ב-4 בספטמבר 2020 (צילום: Victoria Jones/PA via AP)
מרכז הקניות במזח קאנארי בלונדון בשעת השיא – בדרך כלל המכרז הומה אדם. כעת הוא עומד ריק, ב-4 בספטמבר 2020 (צילום: Victoria Jones/PA via AP)

אם התפשטות הנגיף לא תיעצר, הצעדים האלו יהיו בתוקף למשך שישה חודשים. כמו כן יוחמרו אמצעי האכיפה על אנשים שנדרשים לבידוד עצמי. קנסות של עד אלף ליש"ט (כ-4,500 שקל) יוטלו על חוזרים ממדינות אדומות שלא ישהו בבידוד ועד 10,000 ליש"ט על אלו שהתגלו כחולים ולא הסתגרו.

הצבא, כך נאמר באזהרה בין השורות, יצטרף לפעילות המשטרה במידת הצורך. בסקוטלנד הודיעה מנהיגת הפרלמנט ניקולה סטרג'ן על צעדים חריפים יותר הכוללים איסור של מפגש בין אנשים שאינם בני משפחה.

הצעדים נובעים לא רק מעליית מספר החולים אלא מהתרופפות המשמעת של הריחוק החברתי. בשיא המחלה באפריל נראה היה שהציבור ממלא אחרי ההוראות, אבל בחודשים שאחרי, ייחלו האזרחים לחזור ולחיות.

הצעדים נובעים לא רק מעליית מספר החולים אלא מהתרופפות המשמעת של הריחוק החברתי. בשיא המחלה באפריל נראה היה שהציבור ממלא אחרי ההוראות, אבל בחודשים שאחרי, ייחלו האזרחים לחזור ולחיות

באחד המקרים הבוטים ביותר יצאה החודש חבורת מטיילים מעיירה בוויליס עד לדונקסטר שבצפון אנגליה בכדי לצפות שם במירוץ סוסים. הם נסעו באוטובוס דחוס לרוחב וויילס ואנגליה, עצרו להתרעננות, צפו במירוצים, הימרו והשתכרו, בילו ונהנו והפכו את העיירה שלהם למוקד נגוע במיוחד. אלו לא היו צעירים שחשו שהמחלה אינה מסכנת אותם אלא אנשים בשנות הארבעים והחמישים לחייהם.

הקורונה במנצ'סטר, אנגליה, ב-22 בספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Jon Super)
הקורונה במנצ'סטר, אנגליה, ב-22 בספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Jon Super)

התגובה הראשונית לצעדים עסקה בסגירה המוקדמת של הפאבים, ציפור הנפש הלאומית. הצעד המינורי גרר לעג וכעס מצד מבלים ובעלי פאבים. אחר כך, אחרי פיינט אחד או יותר של בירה, נחתה ההכרה שחג המולד השנה יהיה עגום, הכלכלה לא תפתח מחדש, קהל לא יגיע לאירועי ספורט ומועדונים רבים יתקשו לשרוד והחיים עצמם יחזרו לגרסתם המדכדכת.

ממשלת ג'ונסון עושה כל מאמץ להחזיק את בתי הספר פתוחים ולהימנע מסגר כללי, אבל הצעדים התקבלו באנחת ייאוש משתי סיבות. הנתונים מבלבלים ומעידים שמספרי המאושפזים והחולים הקשים עדיין נמוכים וישנם אף אנשי מדע רציניים שסבורים שלא מדובר בגל שני.

32 מומחים חתמו על מכתב לראש הממשלה בו הם קראו להטיל הגבלות על האוכלוסיות הפגיעות בלבד, ולעומתם חיזקו 22 מומחים אחרים את ידי מערכת הבריאות. אם פרופסורים לרפואה מאוניברסיטת אוקספורד אינם מסכימים, מה כבר יכול להסיק האזרח נטול הידע?

היה קל יותר לקבל את ההגבלות אם הייתה תחושה שלפחות למעלה, בדאוניג 10, ישנו אדם שיודע מה לעשות והוא מוקף ביועצים מצויינים, שלא לדבר על נקיטת דוגמה אישית.

בוריס ג'ונסון ביציאה מדאונינג 10, 22 בספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Matt Dunham)
בוריס ג'ונסון ביציאה מדאונינג 10, 22 בספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Matt Dunham)

ג'ונסון דווקא נהנה מפופלריות אחרי שחלה בקורונה והתאושש, אבל ראש הממשלה בזבז את האשראי הלאומי כשהתגלה שיועצו המקורב ביותר, מקיאוולי בעיני עצמו בשם דומיניק קאמינגס, הפר את הסגר בצורה בוטה ונסע מלונדון לדורהאם שבצפון-מזרח אנגליה בשיא התפרצות המחלה באפריל. היועץ הסתבך בשקרים ותירוצים מגוחכים כמו זה שטען שהוא נסע עשרות קילומטרים כדי לבקר אופטומטריסט לצורך בדיקת ראייה, אבל נותר בתפקידו וקרוב לראש הממשלה.

גם שר החינוך, גווין ויליאמסון, לא איבד את מושבו בשולחן הממשלה גם לאחר פיאסקו בחינות הבגרות בו אלגוריתם קבע את ציוני הבגרות של התלמידים, מהלך שפגע בתלמידים ללא קשר ליכולתם ובוטל תוך כמה ימים.

לפני זמן קצר פדיחות כאלו היו מסיימות קריירה של פוליטיקאים בכירים תוך שעות. היום, כל עוד הם נאמנים לראש הממשלה, מעמדם מובטח. גם קבוצות המקורבות לבייס השמרני – כמו ציידים, למשל – זכו להקלה במספר האנשים שיכולים להתכנס יחד, עובדה שהולידה בדיחה יהודית מודרנית על פיה הדרך היחידה לקיים מניין בימים הנוראים השנה היא להצטייד ברובים ולטעון שמדובר בציד.

תלמידים מוחים נגד החלטת ממשלת בריטניה לחלק ציוני בגרות לפי אלגוריתם, 14 באוגוסט 2020 (צילום: Victoria Jones/PA via AP)
תלמידים מוחים נגד החלטת ממשלת בריטניה לחלק ציוני בגרות לפי אלגוריתם, 14 באוגוסט 2020 (צילום: Victoria Jones/PA via AP)

עיקר הביקורת התרכזה בשבוע החולף בכישלון מערך הבדיקות והאפידמיולוגיה. היו גורמים שטענו – במידה מסוימת של צדק – שכיום נערכות בבריטניה בדיקות במספר מהגבוהים בעולם לגודל האוכלוסייה, אבל כשראש הממשלה מכריז במרץ שנתגבר על הווירוס תוך 12 שבועות ומבטיח מערך בדיקות הכי טוב בעולם וכמה ימים לפני כן מפרסם תוכנית בדיונית של יותר ממיליון בדיקות ליום בעלות של מאה מיליארד ליש"ט, ההודאה על הצטברות בדיקות ומחסור באנשי מעבדה מתקבלת בלעג ראוי.

את דרך התמודדותו של ג'ונסון בנגיף ניתן לסכם בתגובה שהוא נתן בפרלמנט, כשנשאל האם גרמניה ואיטליה לא סובלות מעלייה במספרי החולים כמו בריטניה כי יש להן מערך בדיקה ואיתור טוב יותר.

"לא, אני לא חושב כך", ענה ג'נסון, "ההתקפות על מערך הבדיקות של רשות הבריאות הלאומית מיותרות ומזיקות. למעשה, יש הבדל משמעותי בין ארצנו וארצות אחרות: אנחנו ארץ שוחרת חופש, ואם תסתכלו על ההיסטוריה של 300 השנים האחרונות, כל התקדמות מחופש דיבור ודמוקרטיה, נבע מהמדינה הזו. קשה לנו לציבור הבריטי לציית לנוהלים הדרושים".

בוריס ג'ונסון עונה לשאלות בפרלמנט, ב-22 בספטמבר 2020 (צילום: Jessica Taylor/UK Parliament via AP)
בוריס ג'ונסון עונה לשאלות בפרלמנט, ב-22 בספטמבר 2020 (צילום: Jessica Taylor/UK Parliament via AP)

והנה שישה חודשי התמודדות עם המשבר בתגובה אחת. במקום לענות לעניין, לתהות אולי יש משהו בדברי השואל, ג'ונסון חזר להיות בוריס כשהוא השתמש בעבר הפאשיסטי של גרמניה ואיטליה, נופף בדגל ושלף טיעונים פטריוטים חלולים בכדי להסיט את הדיון מכשלונו.

דונלד טראמפ וסטיב בנון יכולים להיות גאים בתלמיד. הנגיף לעומתם, לא מתרשם מהסטה, הסתה, שיסוי, לאומנות וטיעוני קש. גם לא החולים. אפילו בעיתוני הימין מתפרסמת ביקורת גלויה על ג'ונסון ובכתבה בטיימס הלונדוני נטען שהוא סובל מדכדוך וכבר אינו אותו פוליטיקאי חד שהיה לפני מחלתו.

וברקע כל זה, מתקרבת בריטניה ליום שבו ייכנס הברקזיט לתוקפו, אחרי שנת מעבר. זה יהיה מעבר לא קל אם יושג הסכם עם האיחוד האירופאי וזה יהיה אסון לאומי אם לא יושג הסכם כזה.

ג'ונסון, שנבחר על בסיס ההבטחה שלו להסכם כזה, מתנער מההסכם עליו הוא חתום ומנסה לעקוף אותו באמצעים בלתי חוקים, ואילו מוקד בדיקות בקנט נסגר לאחרונה ויהפוך למגרש חניה למשאיות שימתינו לעבור בנמל דובר עם תחילת הברקזיט. החורף מתקרב.

עוד 1,258 מילים
סגירה