אריה דרעי בכנסת, מרץ 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

אתפטר אם המדינה הדמוקרטית תעמוד לפני המדינה היהודית

"ממשלה שמסוגלת להגביל את התפילות ביום כיפור אבל לא מסוגלת לומר איך מגבילים את ההפגנות - זו לא ממשלה יהודית ולא אכהן בה", כך אמר אמש יו"ר ש"ס לזמן ישראל ● עבור נתניהו, החיבור בין תפילות להפגנות בא בזמן ● אבל דרעי פוסל את האפשרות שהמשבר יוביל לבחירות: "בקטסטרופה הזו? אני לא רואה בחירות בינתיים"

תשע שעות ישבו אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרים בקבינט הקורונה בדיון על החמרת ההגבלות בסגר השני, ולא הצליחו לגבש החלטה.

ראש הממשלה ראה מול העיניים בעיקר דבר אחד: ההפגנות מדי מוצאי שבת בבלפור שמוציאות אותו מדעתו. הסגר הוא הזדמנות מצוינת להיפרע מהן. לצרוך העניין, כרת נתניהו מחדש את הברית עם החרדים במהלך פוליטי שקוף. כאן נחלץ לעזרתו אריה דרעי. בדיוק כמו במודעות ההן במהלך הבחירות: "ביבי צריך אריה חזק", ולהיפך.

"צריך להפסיק את הפארסה הזו", אמר נתניהו בישיבה. "מותר ללכת לכותל רק אם אתה גר במרחק של 1,000 מטר. לבלפור אפשר להגיע מכל רחבי הארץ. בכותל יש קפסולות לכל 20 איש. בהפגנות הכול מותר".

"צריך להפסיק את הפארסה הזו", אמר נתניהו בישיבה. "מותר ללכת לכותל רק אם אתה גר במרחק של 1,000 מטר. לבלפור אפשר להגיע מכל רחבי הארץ. בכותל יש קפסולות לכל 20 איש. בהפגנות הכול מותר"

"למה הפגנות כן ותפילות לא", טען דרעי לאורך כל הדיון, ובסופו של דבר איים להתפטר מהממשלה "אם המדינה הדמוקרטית תעמוד לפני המדינה היהודית".

נתניהו אהב את המשוואה הזו, הפגנות מול תפילות. זה מאפשר לו לצמצם או לבטל את סיפור בלפור בחסות הסגר. נתניהו כמובן לא אהב את האיום בהתפטרות של דרעי. זה משבש לו את לוח הזמנים הפוליטי ואת השליטה על העניינים. התפטרות דרעי פירושה פירוק גוש הימין בממשלה.

בראיון לזמן ישראל אתמול (שלישי) בלילה, תיאר דרעי את הוויכוח הסוער בקבינט. "אנחנו לא נגד ההפגנות, אבל אם אנחנו הולכים לסגר ארוך, אז אנחנו כוללים בפנים גם את חג הסוכות ושמחת תורה. אלה שני חגים של התקהלויות, שוק ארבעת המינים, הקפות שניות, ברכת הכוהנים. כולם רוצים לצאת, להתפלל ולחגוג. אין לי שום דרך להכניס את הציבור למשמעת אם הם רואים הפגנות כאלה וכזה צחוק מהעבודה.

"אנחנו לא נגד ההפגנות, אבל אם אנחנו הולכים לסגר ארוך, אז אנחנו כוללים בפנים גם את סוכות ושמחת תורה. כולם רוצים לצאת, להתפלל ולחגוג. אין לי שום דרך להכניס את הציבור למשמעת אם הם רואים הפגנות כאלה"

"ממשלה יהודית שמסוגלת לקבל החלטות ולהגביל את התפילות ביום כיפור – ולא מסוגלת לומר איך מגבילים את ההפגנות, זו לא ממשלה יהודית ולא אכהן בה".

"הציבור שלנו לא עדר", דרעי ממשיך. "הוא רואה את הסעודה מול בלפור ערב החג. אנשים שואלים 'למה זה כן ואנחנו לא'".

אתה שם לב שאתה משרת את האינטרס של נתניהו, שלא רוצה את ההפגנות האלה מתחת לבית שלו.
"תקשיב, אני האחרון שמישהו יגיד לי תגיד ככה ותגיד ככה. עוד מעט אני בעצמי אבוא ואפגין נגד נתניהו. זה רק שלושה שבועות של סגר. מה הבעיה? אפילו הדגלים השחורים אומרים לא להפגין. גם עפר שלח.

"המצב קטסטרופה, תבינו. בקרוב נקבל עוד אלף מתים. בתקופה אחרונה לא דיברתי מילה, מי כמוך יודע. אבל עכשיו הציבור לא מאמין לנו יותר, בגלל כל התמונות הסותרות האלה שהוא רואה. אנשים שואלים למה לך מותר ולי אסור?"

"אני האחרון שמישהו יגיד לי תגיד ככה ותגיד ככה. עוד מעט אני בעצמי אבוא ואפגין נגד נתניהו. זה רק שלושה שבועות של סגר. מה הבעיה? אפילו הדגלים השחורים אומרים לא להפגין. גם עפר שלח"

אתה מוכן שלא יהיו הפגנות וגם לא תפילות? הכל סגור ומסוגר?
"לא. כל אחד שיהיה במרחב הציבורי שלו. גם המפגינים. אני גר בהר נוף, אז לא אלך לכותל בחגים, כי זה מעבר ל-1,000 מטר. בחגים שיתפללו במרחב הציבורי, חוץ מיום כיפור. יהיה חם מאד. אפשר להתפלל בפנים בקפסולות, עם ארבעה מטר ריחוק זה מזה. זו מדינה יהודית, וכולם יודעים מה המשמעות של יום כיפור. האם ייתכן שיש מפעלים שלא מפסיקים לעבוד, ובתי כנסת לא יעבדו?".

תגיד, אולי אתה מאיים בהתפטרות כי אתה יודע שאנחנו הולכים לבחירות, ואתה לא רוצה להישאר בפנים, אחרי שיעקב ליצמן יצא בחוץ?
"אתה רואה בחירות? בקטסטרופה הזו? אתה יודע מה יהיה? הקורונה עובדת אצלנו? אני לא רואה בחירות בינתיים".

הבוקר ב-11:30 תתחדש ישיבת קבינט הקורונה. הדרישות המקוריות היו תפילות באוויר הפתוח, איסור על מקוואות, והתקהלויות של חמישה אנשים.

במהלך הלילה ישבו צוותים של משרד המשפטים, הבריאות והמשרד לביטחון פנים וניסו לנסח מתווה שיאפשר מתווה תפילות והפגנות תחת מגבלות בריאותיות, ויכולת אכיפה של המשטרה. האיום של דרעי מרחף מעל הצוותים. גם יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), מאיים שלא להעביר בוועדה את התקנות, אם לא יאפשרו תפילות בתוך בתי הכנסת.

הפגנות מול תפילות, דת מול דמוקרטיה, בריאות מול רצון חופשי. ישראל מודל תשפ"א.

עוד 657 מילים
סגירה