ברית נתניהו-דרעי ניצחה. הציבור ישלם על זה ביוקר

אחרי יומיים של דיונים בקבינט הקורונה, נתניהו ודרעי יכולים לסמן ניצחון אישי: הממשלה אישרה את ההחמרות בסגר שכוללות הגבלה משמעותית של ההפגנות, בעוד בתי הכנסת יישארו פתוחים ביום כיפור ● עבור נתניהו, כל האמצעים כשרים כדי לעצור את הפגנות האלפים נגדו ● ואילו סכנת החיים שקיימת בבתי הכנסת נדחקה בגלל הפחד של הרבנים מקטיעת שרשרת ההדתה ● פרשנות

שלטי החוצות של ש"ס לפני הבחירות בספטמבר 2019 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
דוד כהן/פלאש90
שלטי החוצות של ש״ס לפני הבחירות בספטמבר 2019

בנימין נתניהו ואריה דרעי, שני שותפים ותיקים שמבינים זה את זה גם עם מסיכות על הפנים, העבירו אתמול בקבינט הקורונה החלטה שמתאימה לשניהם כמו כפפת גומי ליד.

נתניהו הצליח אחרי מאבק ממושך לעצור את ההפגנות מול הבית בבלפור, שהוציאו אותו ואת סובביו מדעתם. ממש כך. דרעי לא רצה לוותר על התפילה בתוך בתי הכנסת ביום הכיפורים, כפי שאמר אתמול בראיון לזמן ישראל. אז בתי הכנסת יישארו פתוחים, עם מגבלות ועם ארבעה מטרים שדרעי מבטיח לשמור בין המתפללים. ועם זאת, כדאי מאד שגם היושב במרומים ישמור על המתפללים במבנים הסגורים.

בסרטון וידיאו שצילם אתמול נתניהו במהלך ישיבת קבינט הקורונה הוא הסביר כי "אנחנו מנהלים דיונים רציניים, מורכבים, ההחלטות קשות, אבל אני מחויב להגן על החיים שלכם".

אילו היה קצת יותר ישר עם עצמו ואיתנו, היה ראש הממשלה מוסיף: "אני מחויב להגן גם על איכות החיים שלי ושל בני משפחתי ולעצור את הנזק הפוליטי שגורמות לי ההפגנות האלה. לכן שלחתי את שני עוזרי לצלם אותן; לכן ניסיתי להעביר בקבינט הקורונה חוות דעת שאוסרת הפגנות; לכן אני מטיל עליכם סגר, וכך גם מרחיק את האנרכיסטים האלה מהבית שלי ברחוב בלפור".

נתניהו עבר דרמות גדולות עד שהתקבלה ההחלטה. הישיבות בימי שלישי ורביעי נמשכו קרוב ל-24 שעות והמריבות לא פסקו לרגע. נתניהו התעמת עם שרי כחול-לבן שלא הבינו תמיד מה הוא רוצה, עם שר האוצר ישראל כ"ץ שמתנגד לסגר מלא והשתולל מול הנזקים למשק, עם אנשי המקצוע, פרופ' איתמר גרוטו ואחרים, שרצו למתן את הסגר.

נתניהו כיוון את הדיונים ונע עם ההחלטות קדימה ואחורה לפי הסיכוי המסתמן לעצור את ההפגנות. זה מה שהדריך אותו. בשורה התחתונה, לנתניהו יהיה שקט בארבעת השבועות הקרובים, לפחות. עד שמחת תורה יוטל סגר כמעט מלא, ואחר כך שבועיים לפי מפת התחלואה שלא תרד כנראה באופן דרמטי. מי יודע מה יקרה אחר כך.

נתניהו כיוון את הדיונים ונע עם ההחלטות קדימה ואחורה לפי הסיכוי המסתמן לעצור את ההפגנות. זה מה שהדריך אותו. בשורה התחתונה, לנתניהו יהיה שקט בארבעת השבועות הקרובים, לפחות

קטיעת שרשרת ההדתה

גם דרעי עבר ימים סוערים במיוחד. פעמיים הוא איים להתפטר מהממשלה הלא יהודית, לדבריו, "שמסוגלת להגביל את התפילות אבל לא מסוגלת להגביל את ההפגנות". על הדרך הוא שמע את הרב דוד יוסף, חבר מועצת גדולי התורה של ש"ס, פוסק לסגור לחלוטין את בתי הכנסת ביום כיפור. דרעי לא מיהר לציית. בכל זאת, הרב דוד יוסף הוא עדיין לא אביו, מרן הרב עובדיה.

הרב יוסף זכה אתמול לשבחים רבים על האמירה האמיצה שלו על פיקוח נפש שדוחה את התפילה בבתי הכנסת, אבל כדאי לשים לב גם לדברים החמורים שאמר על המפגינים בבלפור. "אותנו לא מעניין מה עושים המפגינים האלה. אם הם מאבדים את עצמם לדעת, שיאבדו את עצמם לדעת. הם רוצחים. גם אנחנו רוצים להיות רוצחים?"

בימים האחרונים דיברתי עם רבנים ופוליטיקאים חרדים בכירים. שאלתי אותם למה כל כך חשובה להם התפילה בבתי הכנסת שעלולה לסכן חיים למרות כל המגבלות? מדוע הרבנים הליטאים והחסידים החשובים הפעילו לחצים כבדים על נתניהו והשרים?

התשובה שקיבלתי היא כי הרבנים חשים ניתוק גדול בימי הקורונה של אלפי תלמידי ישיבות, שאחרי חודשים בחוץ לא יחזרו להיות מה שהיו. הדבר מתיישב עם הנתונים שנחשפו בזמן ישראל, על זינוק של 50% במספר הפונים לעמותת "הלל", המסייעת לדתיים וחרדים היוצאים בשאלה.

אז הרבנים מעדיפים לראות גם את החולים הצעירים לומדים בישיבות, רק שלא ייצאו לתרבות רעה בחוץ. ומה עם ההדבקות, בעיקר של אנשים מבוגרים בדרך? על כך מצטטים הרבנים את הפסוק "גדול המחטיאו יותר מן ההורגו".

בעניין התפילה ביום כיפור, הרבנים חוששים בעיקר מהניתוק הכללי מהדת. הם לא רוצים לראות בפעם הראשונה מיליוני ישראלים מסורתיים וגם חילוניים מנועים לבוא לבתי הכנסת. מבחינתם זו קטיעת שרשרת של המסורת היהודית.

הרבנים חוששים בעיקר מהניתוק הכללי מהדת. הם לא רוצים לראות בפעם הראשונה מיליוני ישראלים מסורתיים וגם חילוניים מנועים לבוא לבתי הכנסת. מבחינתם זו קטיעת שרשרת של המסורת היהודית

קבינט הקורונה לא קיים הצבעה על החלטות הסגר. נתניהו התייעץ בשעת חצות עם ארבעה או חמישה מתוך 11 חברי הקבינט והחליט להעביר את ההחלטה המוצעת לאישור הממשלה. בשש בבוקר, אחרי לילה לבן, הממשלה אישרה את ההחמרות בסגר. שר האוצר כ"ץ הצביע נגד הסגר. אך עבור נתניהו, העיקר הוא שהצליח לפנות את המפגינים מחצר ביתו.

עוד 639 מילים
סגירה