נתניהו: "ההפגנות מסייעות לי פוליטית, הן מדגרת קורונה"

יזהר שי רוצה להתפטר מהממשלה ● בליכוד תוקפים את מנדלבליט ● גמזו: "המלצתי להדק את הסגר ולא לסגור את כל המדינה" ● 121 אלף מובטלים חדשים בשבוע האחרון ● נתב"ג כנראה ייסגר לטיסות יוצאות ● היועמ"ש מבהיר שלא התנה את הגבלת ההפגנות בסגירת המשק ● מרכז המידע לקורונה: שיעור הבדיקות החיוביות,מהגבוהים בעולם

  • הפגנה נגד נתניהו בגשר בית רבן, מחאת הדגלים השחורים, 24 בספטמבר 2020 (צילום: מחאת הדגלים השחורים)
    מחאת הדגלים השחורים
  • מחאת הדגלים השחורים בגשר ארלוזרוב בתל אביב, 24 בספטמבר 2020 (צילום: מחאת הדגלים השחורים)
    מחאת הדגלים השחורים
  • מחסום משטרתי בירושלים, 24 בספטמבר 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)
    אוליבייה פיטוסי / פלאש 90
  • הפגנה נגד נתניהו מחוץ לכנסת, 24 בספטמבר 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)
    אוליבייה פיטוסי / פלאש 90
  • הצבעה בקריאה ראשונה על תיקון חוק סמכויות קורונה, 24 בספטמבר 2020 (צילום: דוברות הכנסת)
    דוברות הכנסת
  • אישור חוק סמכויות קורונה בקריאה ראשונה, 24 בספטמבר 2020 (צילום: דוברות הכנסת)
    דוברות הכנסת
  • הפגנה נגד נתניהו מחוץ לבלפור, 24 בספטמבר 2020 (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
    יונתן סינדל / פלאש 90
  • הפגנה נגד נתניהו מחוץ לבלפור בירושלים, 24 בספטמבר 2020 (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
    יונתן סינדל / פלאש 90
07:10 עריכה

בתום ישיבת ממשלה שנמשכה למעלה משש שעות, החליטו השרים להטיל סגר מלא החל ממחר בצהריים. הפגנות ותפילות מותרות בקפסולות של עד 20 משתתפים ובמרחק שלא עולה קילומטר ממקום המגורים. טרם נקבע מתווה לתפילות יום הכיפורים. מסתמן שנמל התעופה בן-גוריון ייסגר לטיסות יוצאות. הסגר יימשך עד מוצאי שמחת תורה, ב-10 באוקטובר.

פרויקטור הקורונה, פרופסור רוני גמזו הביע בדיון התנגדות לסגר המהודק והציע במקום זאת להגביל את פעילות המגזר הפרטי ל-50%. בתום הדיון נערכו שתי הצבעות: אחת על הטלת הסגר והשנייה על התקנות. שר העבודה והרווחה איציק שמולי, השרה לנושאים אסטרטגיים אורית פרקש הכהן ושר המדע אסף זמיר התנגדו לשתי ההחלטות. שר האוצר ישראל כ"ץ ושר הכלכלה עמיר פרץ הצביעו נגד הטלת הסגר.

ההחלטה תובא היום לאישור הכנסת.

07:38 עריכה

יושב ראש האופוזיציה יאיר לפיד תוהה מה התוכנית הממשלתית למניעת סגר שלישי.

07:48 עריכה

אחת מחברות הצוות של שרת התפוצות עומר ינקלביץ' אובחנה כנשאית קורונה. השרה נכנסה לבידוד עד תום החקירה האפידמיולוגית.

עומר ינקלביץ' (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
עומר ינקלביץ', אשתקד (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
08:36 עריכה

באופוזיציה תוקפים את ההחלטה להטיל סגר.

09:40 עריכה

שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי שוקל להתפטר מהממשלה בעקבות ההחלטה על הסגר שהתקבלה הבוקר – כך דיווחה קרן מרציאנו ב-N12. שי נטש את ישיבת הממשלה, שבה התקבלה החלטה על הטלת סגר, בניגוד לדעתם של אנשי המקצוע.

יזהר שי (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
יזהר שי, אשתקד (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
09:43 עריכה

יושב ראש ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן: "הגיע הזמן לעבור מביביסטריה של ייאוש לפתרונות של תקווה".

פורסם על ידי ‏Avigdor Liberman – אביגדור ליברמן‏ ב- יום חמישי, 24 בספטמבר 2020

09:56 עריכה

מזכיר הממשלה העביר לאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט את תקנות הסגר שעליהן החליטה הממשלה.

• תקנות הסגר שעליהן החליטה הממשלה

10:21 עריכה

משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות הודיעו שהסגר מחר יחל בשעה 14:00 בצהריים.

הודעת משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות –

הממשלה קיימה דיון לבחינת הצעדים הנדרשים לנוכח הזינוק החד בנתוני התחלואה ותחזיות המומחים והחליטה על סגר כללי החל מיום ו' 25.9.2020 בשעה 14:00 למשך שבועיים עם אופציה להארכה.

התקנות המלאות עם רשימת מקומות העבודה החיוניים שיאושרו לפעול במגבלות הסגר יפורסמו לאחר אישור בממשלה בהמשך היום.

להלן התקנות הנוספות עליהן החליטה הממשלה:

– סגירת כלל מקומות העבודה, למעט מקומות עבודה חיוניים שיפעלו על פי תקנות שיאושרו.

– סגירת השווקים.

* חנויות לממכר מזון ופארם ונותני שירות חיוני יורשו להמשיך לפעול.

– הגבלת מרחק יציאת מהבית עד 1000 מטר, מלבד סיבות שיאושרו.

– תפילות והפגנות יתאפשרו במרחב הפתוח בלבד, עד 20 אנשים וברדיוס של עד 1000 מטר ממקום המגורים. (לגבי הפגנות – ההחלטה כפופה לתיקון חקיקה בכנסת.)

* בתי הכנסת יהיו סגורים בתקופת הסגר, למעט תפילות ביום הכיפורים בהתאם למתווה שאושר.

– התחבורה הציבורית תפעל במתכונת מצומצמת.

– תעופה – החלטה תובא לאישור בהמשך היום.

– סגירת כלל ענפי הספורט למעט משחקים בינלאומיים רשמית.

10:33 עריכה

שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי מתח ביקורת בישיבת הממשלה על ההחלטה שהתקבלה וקבל על כך שלא התבצע תהליך ראוי של קבלת החלטות: "לא היה סיכום בקבינט הקורונה ולא הייתה הצבעה".

 

10:59 עריכה

במשרד המשפטים מבהירים שהיועץ המשפטי לא לממשלה לא אמר שסגירת המשק היא תנאי להגבלת ההפגנות.

הודעת משרד המשפטים –

מדינת ישראל מצויה במצב חירום בשל ההתמודדות הקשה עם נגיף הקורונה ומצב התחלואה המחמיר. למצב דברים קשה זה יש גם השלכות משפטיות. בתוך כך, הזכות להפגין היא זכות יסוד במדינת ישראל, המהווה חלק מליבת הערכים הדמוקרטיים של המדינה. בהתאם לפסיקת בג"ץ, הגבלת הזכות אפשרית רק בהתקיים הסתברות של קירבה לוודאי לפגיעה באינטרסים ציבוריים חיוניים.

החוק המכונה "חוק הקורונה" קבע מגבלות שונות שניתן להטיל לשם התמודדות עם מגיפת הקורונה, ובצד זאת עיגן מעמד מיוחד למספר נושאים, ובתוך כך לזכות ההפגנה, בשים לב לחשיבות חופש הביטוי של הפרט, בפרט בתקופה שכזו.

בדיונים שונים נמסר בשלבים קודמים על ידי היועץ המשפטי לממשלה ונציגיו, כי קיימת אפשרות חוקית להגביל את אופן קיום ההפגנות, אך נכון יותר שהגבלות אלה ייקבעו בהתאם לחוות דעתם של דרגי מקצוע לא-פוליטיים בדבר הצורך בהגבלות המבוקשות. הממשלה קיבלה עמדה זו, ובהתאם לכך גובש בסוף השבוע האחרון מתווה לקיום הפגנות בשיתוף משרד הבריאות, משטרת ישראל והייעוץ המשפטי לממשלה.

במסגרת מתווה זה גם גובשו בימים האחרונים – בשיתוף הייעוץ המשפטי לממשלה – תקנות שהותקנו על ידי הממשלה, אשר מגבירות את יכולתה של המשטרה לאכוף את כללי הריחוק החברתי והמסכות באמצעות קנסות.

אתמול, לאור החמרה בתחלואה והסכנות הגלומות בכך, החלה בהנחיית הדרג המדיני בחינת אפשרות הטלתו של סגר כללי, על בסיס איזון בין הצורך להיאבק בתחלואה הגואה אל מול הפגיעה המשקית הצפויה. היועץ המשפטי לממשלה הבהיר כי במצב שכזה, אכן ניתן לאפשר גם הגבלה משמעותית ביותר של הזכות להפגין, אך לשם כך יש צורך בתיקון חקיקה.

יובהר כי היועמ"ש לא קבע בשום שלב שסגירת המשק היא "תנאי" לכך שניתן יהיה מבחינה משפטית להגביל את ההפגנות. היועמ"ש עמד על כך, שבמצב בו היקף התחלואה כה גדול עד כי יש צורך בסגר כללי, יהיה זה מוצדק משפטית להגביל משמעותית גם הפגנות, תפילות או כל פעילות אחרת שקשורה בהתקהלות. וזאת, על אף המעמד שהוקנה כאמור לזכות להפגין בפסיקה ובחוק הקורונה כאמור.

לאור האמור, הלכה למעשה נקבעו שתי מדרגות שמשקפות את האיזון החוקתי המתואר לעיל, ואשר נובעות ממצב התחלואה המחמיר ומהערכות גורמי המקצוע:

1. במצב של הטלת הגבלות כלליות של ריחוק חברתי הנובעות ממצב החירום (המצב הקיים היום) – החוק הקיים מסמיך את הממשלה לקבוע את אופן קיומן של הפגנות, אבל לא למנוע אותן. בשים לב למצב התחלואה המחמיר גובשו גם תקנות חדשות המאפשרות למשטרה כלים משפטיים לאכיפת כללי הריחוק החברתי בהפגנות, לרבות הטלת קנסות.

בנוסף, לפי בדיקה מבצעית-מקצועית שנערכה ע"י המשטרה, במצב דברים זה, בתא השטח הסמוך למעון רה"מ בבלפור, יוכלו להיכנס, תוך שמירה על כללי הריחוק החברתי המתחייבים, עד 2,000 מפגינים.

2. במצב של הטלת הגבלות מחמירות בכלל המדינה הנובעות מ"מצב חירום מיוחד" (מצב שיהיה אפשרי בעקבות החקיקה החדשה שאושרה הלילה בממשלה, על דעת היועמ"ש) – יתאפשר להפגין רק בהתאם למגבלות היציאה שחלות על כלל האוכלוסייה. כלומר, במרחק של עד 1,000 מטר מהבית ולא יותר מההתקהלות המותרת (כיום ב"קפסולה" של עד 20 איש).

11:17 עריכה

מליאת הכנסת תתכנס בשעה 15:00 לאשר את ההגבלות, שעליהן החליטה הממשלה.

11:47 עריכה

מספר החולים החדשים ליום הוא מהגבוהים בעולם ביחס לגודל האוכלוסייה – כך נכתב בדוח היומי של מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה. שיעור הבדיקות החיוביות מוסיף להיות גבוה מאוד בהשוואה למרבית מדינות העולם.

מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה הוקם על ידי אגף המודיעין בצה"ל כדי לסייע במאבק בהתפשטות נגיף הקורונה בישראל.

• הדוח היומי של מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה

11:57 עריכה

על רקע הסגר חתם שר המשפטים אבי ניסנקורן על תקנות המקדימות את פגרת סוכות במערכת המשפט בשלושה ימים ל-29 בספטמבר.

12:12 עריכה

יושב ראש הקואליציה ויושב ראש סיעת הליכוד מיקי זוהר: אם כחול לבן יאפשרו לקיים הפגנות – יש לפרק את הממשלה מייד.

12:17 עריכה

ברשות החירום הלאומית דנים בשעה זו בהחרגת ענף הבנייה מהתקנות לשעת חירום.

12:18 עריכה

התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה, ליועץ המשפטי לממשלה ולראש השב"כ בבקשה לקבל מידע על ההדבקות בהפגנות.

12:27 עריכה

ארגון הדגלים השחורים – ממובילי המחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו – פרסם הודעה, שבה תקף את כחול לבן על נכונותה להגביל את ההפגנות.

מפלגת הסמרטוטים הכנועים המכונה "כחול לבן" – לעד תיזכרו בהיסטוריה הישראלית כמחרבי הדמוקרטיה. נחזור להפגין על אפכם, על חמתכם ועל ראשכם!

אין כזה דבר הפגנה במרחק קילומטר מהבית. קביעת כללי בטיחות להפגנות – כן. חיסול הדמוקרטיה – לא!

גנץ הבטיח לבוחריו שני דברים עם זחילתו לממשלה: שמירה על הדמוקרטיה וטיפול בקורונה. הטיפול בקורונה הוא מחדל גדול מזה של מלחמת יום הכיפורים. כעת הוא עומד להצביע בעד חוק שיחסל סופית את מה שנותר מהדמוקרטיה הישראלית.

אנו מודיעים לגנץ, אשכנזי וניסנקורן: אם תתנו ידכם להרס הדמוקרטיה נרדוף אתכם כמו את הנאשם, בכל כוחנו, ואתם תיזכרו לדיראון עולם כאלו שהפכו את ישראל לדיקטטורה. שום תירוץ לא ינקה את ידכם. שמותיכם יהפכו בתולדות ישראל לשמות נרדפים לחורבן והרס.

12:56 עריכה

פרויקטור הקורונה, פרופסור רוני גמזו: "אני המלצתי המלצה להידוק הסגר ולא לסגור את כל המדינה. הממשלה החליטה החלטה אחרת – אני מכבד אותה". עוד הוסיף גמזו: "המחיר הכלכלי הוא עצום".

13:36 עריכה

חברת הכנסת שרן השכל מעדכנת שטיפולי פוריות יוחרגו מתקנות הסגר.

14:30 עריכה

באופוזיציה מוסיפים לבקר את הממשלה על רקע התמודדותה עם משבר הקורונה.

15:01 עריכה

שירות התעסוקה מדווח על 11,374 דורשי עבודה חדשים ביממה האחרונה. בשבוע האחרון, מאז ערב ראש השנה, נרשמו כ-121 אלף דורשי עבודה., שרובם (77%) נרשמים בפעם השניה מתחילת המשבר. נתון מטריד נוסף הוא שמאלה שנרשמו פעמיים בלשכה במשבר, 70% הם נשים.

ה"דלת המסתובבת" פגעה במיוחד במספר משלחי יד: הוראה חינוך והדרכה (26% מהקבוצה הנ"ל), מכירות (22%), מסעדנות מזון ואירועים (13%) עם המספרים הגבוהים ביותר.

כיום רשומים בשירות התעסוקה 854,367 דורשי עבודה, מהם 522,191 בחל"ת.

15:18 עריכה

מפגיני הדגלים השחורים חסמו את הכניסה לכנסת במחאה על הסגר, שהכנסת דנה כעת באישור חוק הקורונה שיאפשר אותו. הכניסה מתבצעת דרך שער חירום ושער צפריה.

ועדת הכנסת דנה בבקשת יו"ר הכנסת לקבוע ישיבת מליאה נוספת היום ובבקשת הממשלה לפטור מחובת הנחה לחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם קורונה. הכוונה היא לתקן את החוק שאושר בסוף יולי, כולל הגבלת התקהלויות בהפגנה.

15:52 עריכה

שר המדע יזהר שי צפוי להיפגש בשעות הקרובות עם ראש מפלגתו בני גנץ כדי לדבר על האפשרות שהוא יתפטר מהממשלה במחאה על ההחלטה להטיל סגר ודרך קבלתה.

שי עזב אתמול את ישיבת קבינט קורונה באמצע ומתח ביקורת על האופן בו לדעתו, בנימין נתניהו השתיק את גורמי המקצוע ועקף את השרים בדרך לחקיקה שתגביל את ההפגנות. הוא צפוי להצביע נגד החוק שיעלה לדיון במליאה היום. "אני אצביע נגד החוק שלהבנתי כל מטרתו למנוע הפגנות".

שי אמר בישיבת ממשלה שהתקיימה היום, כי ההחלטה על הסגר סוכמה בדיון טלפוני בין נתניהו, בני גנץ, גבי אשכנזי ואריה דרעי, בעוד שקבינט הקורונה לא ראה את ההחלטה במלואה ולא הצביע עליה. "ההחלטה על סגר מלא וחמור מזה שחווינו בחודש מרץ לא התקבלה בהצבעה בקבינט הקורונה, היא בניגוד לדעתם של מומחי משרד הבריאות, החוקרים ואנשי המקצוע במשרד האוצר שדיברו בפני הקבינט".

שי הוסיף ואמר, "אני מכבד מאוד את מי שקיבלו את החלטתם במקום קבינט הקורונה, אבל חשוב ששרי הממשלה ידעו את זה. לא היה סיכום בקבינט הקורונה ולא היתה הצבעה".

16:07 עריכה

ועדת הכנסת אישרה את התיקונים לחוק הקורונה בהליך מזורז ומליאת הכנסת תתכנס בשעה הקרובה לדון בהצעה בקריאה ראשונה.

16:36 עריכה

שר הביטחון בני גנץ יערוך הערב (ה') בשעה 20:15 הצהרה מיוחדת לאזרחי ישראל על רקע ההחלטה על הסגר הכללי. ההצהרה תתקיים מביתו בהתאם להנחיות הבידוד ותועבר בשידור חי. לינק יופץ בהמשך הערב.

16:44 עריכה

מליאת הכנסת נפתחה כדי לדון בחוק אך השר אמסלם לא הגיע כדי להציג אותו והוכרזה הפסקה עד 17:30. לפי ח"כ הורביץ, נתניהו יכול להגביל הפגנות כבר עכשיו אבל הוא רוצה לתקן את חוק סמכויות הקורונה כדי שיקבל סמכות לבטל הפגנות לגמרי.

17:23 עריכה

איילת שקד אומרת לגלי צה"ל, שההחלטה על הסגר קיצונית וגורפת מדי והיא תנסה לשכנע להקל אותה ובאותה נשימה טוענת שצריך לאסור על הפגנות לחודש אחד.

"לא רואים שום אפקט מההחלטה של שבוע שעבר משרד האוצר והפקידות במשרד. כל ההנהגה הפיננסית וגם פקידי מערכת הבריאות הציעו הצעה יותר מאוזנת ששומרת את הלב הפועם של הכלכלה מתפקד ובשעות האחרונות אנחנו מנסים לשכנע שהבניה התעשייה וההיי טק יוחרגו כדי שלא נהיה על ספו של אסון כלכלי".

שאלה: מדוע נתניהו הולך על החלטה גורפת ודרסטית?

"למשבר הזה אין מנהל … הציבור לא יודע מה יוליד יום, אתמול בישיבת הממשלה במקום לדבר על אופן הפעלת המשק בחירום, בישיבת הממשלה התעסקו רוב הזמן בהפגנות וכן הפגנות לא הפגנות … קומץ הזוי של מפגינים שמטרתם לזרוע אנרכיה מצליח להשתלט על סדר היום".

"במציאות הנוכחית אי אפשר לאפשר התקהלויות של אלפי אנשים גם לא הפגנה, ישראל דמוקרטיה חזקה … אם חודש אחד לא יפגינו לא יקרה שום דבר".

17:27 עריכה

מפגינים הדגלים השחורים ואין מצב התמקמו מול הכנסת והניחו גללי פרות על המדשאה בגן הוורדים. ניצן ויסברג טוענת שכתבת N12 שריאיינה אותה הקטינה את מספר המפגינים וניסתה לשוות אופי אלים למחאה.

תראו מה זה פייק ניוז!תראו מה זה אהבלים שמעזים לקרוא לעצמם עיתונאים!כאשר בפועל הם עובדים ומשרתים דף מסרים!ניצן וייסברג עושה שיימינג לפישרית ענבל טוייזר!חדשות 12 #בושה

פורסם על ידי ‏‎Crime Minister‎‏ ב- יום חמישי, 24 בספטמבר 2020

17:42 עריכה

הכנסת החלה לדון בחוק סמכויות מיוחדות (תיקון לחוק הקורונה), שיאפשר הגבלת הפגנות למרחק של קילומטר מהבית. ח"כ דודי אמסלם מציג את החוק בתור השר המקשר בין הכנסת לממשלה.

"כל סוגיית ההפגנות, כשהיא עלתה בזמנו, הוא (היועמ"ש) התנה את זה בתקנות שעת חירום שהממשלה רצתה להשתמש בהם. מה הקשר בין ההפגנות לבין תפילות? איך אדם דתי משווה בין הפגנה לבין תפילה? אני כל בוקר מתפלל … איך אתה משווה בין תפילה להפגנה? הפגנה אפשר לעשות עוד שבועיים תפילה צריך כל יום. אני צריך ללמד אותך מר מנדלבליט? … יש שם 5,000 איש שכל יום עושים שם חינגות. אתם לא רואים שהנגיף מתפשט אתם לא רואים מה קרה במדינה? כל בר דעת רואה את זה ואומר למה שלא אלך לבקר את אמא שלי? למה להשאיר אותה לבד?"

17:49 עריכה

יואב גלנט מצטרף לשאר שרי הליכוד שתוקפים את היועמ"ש כמי שמאפשר הפגנות בשעה שכל השאר נאלצים להסתגר, כביכול.

18:07 עריכה

ע'דיר כמאל מריח מיש-עתיד-תל"ם עלתה לדבר אחרי השר אמסלם, ופנתה אליו באומרה שנאומו היה "בטיח, כלאם פאדי". לאחר מכן היא פנתה ליזהר שי, מיקי חיימוביץ' ומירב כהן והפצירה בהם להתעשת ולהפסיק לפעול יחד עם הממשלה הנוכחית.

"יזהר שי ידידי, היתה בי תחושה של הקלה כששמעתי שאתה שוקל להתפטר ולהצביע נגד אני מכירה אותך ואת משפחתך ואני יודעת שאתה זר לעצמך … אני מחכה שתחזור לדרך שאיבדת אותה … מירב לא נעים לך? קומי ותתפטרי … לא מאוחר לומר טעינו … ביבי קובר, מחליש אתכם … ומה עושה בני גנץ? הוא מאחל לו בהצלחה".

18:24 עריכה

אנשי הדגלים השחורים מפגינים ברחבי הארץ בזמן שבכנסת אנשי הליכוד מדברים בעד החוק שיגביל את ההפגנות.

מחאת הדגלים השחורים, 24 בספטמבר 2020 (צילום: מחאת הדגלים השחורים)
מחאת הדגלים השחורים, 24 בספטמבר 2020 (צילום: מחאת הדגלים השחורים)
19:20 עריכה

אריה דרעי וישראל כ"ץ סיכמו על העברת 25 מיליון שקל לרשויות מקומיות עבור מתחמי תפילה שיכללו הצללות, תאורה ומצננים. דעי מבקש להתפלל בחוץ.

https://twitter.com/ariyederi/status/1309164948946325504

19:27 עריכה

פעיל הימין רן כרמי בוזגלו טוען שהוא הותקף בנס ציונה ונחבל באפו בזמן שתיעד הפגנה של הדגלים השחורים. נעצר חשוד במעשה.

19:40 עריכה

משרד הבריאות מדווח על 6,883 חולים מאומתים חדשים אתמול והיום יש 685 חולים במצב קשה ו-175 מונשמים.

20:02 עריכה

בכיר שהשתתף בהתייעצות עם נתניהו ביממה האחרונה אומר ש"נתניהו איבד את העשתונות", לפי דיווח של מיכאל שמש בכאן 11. ליאל קייזר מדווחת באותו ערוץ על דברים קשים שרה"מ היפנה כלפי הכלכלנית הראשית באוצר שירה גרינברג שהתריעה מפני סגר גורף, ונתניהו אמר לה "אל תתני פה ציונים תעשי את העבודה שלך".

20:25 עריכה

"אני יכול ללכת להשתין בינתיים?", כך נשמע בני גנץ אומר כשהמתין להצהרה שהוא עצמו נשא עכשיו בניסיון להצדיק את תמיכתו בסגר והגבלת ההפגנות.

"אני מסרב להיגרר לפופוליזם לאובססיות ולציניות, אני מתמקד בלהציל חיים וחברה, לא תמצאו שיקול אחד משיקולי שאינו טובת אזרחי ישראל … זה לא מאבק בין מתפללים למפגינים … מי שמפגין יגלה הבנה למתפלל ומי שמתפלל יגלה הבנה למפגין, בשנותי בצבא למדתי שבאחדות מכריעים מערכה, זו מערכה על החיים שלכם ושל הוריכם, אסור שהשיסוי יביא לתבוסה במלחמה הזו.

"מה שנדרש בעת הזו הוא לעשות מעשה, יש צוותי רפואה שקרובים לקצה גבול היכולת שלהם … אנשי שלטון ופקידי ציבור שמסייעים וצריך להיות קשובים להם אבל צריך לנצח את נגיף הקורונה.

"לא נוכל לעשות זאת כשבתוכנו מחרחרי ריב ומדון … כשיש פוליטיקאים ואישי ציבור שקוראים שלא להישמע להוראות … אני פונה למפגינים ואומר לכם: אני מאמין בזכותכם למחות ומבטיח לכם שתחזרו להפגין.

"לשומרי המסורת אני אומר: הישמרו לנפשותיכם, פיקוח נפש דוחה הכל, נוכל לחזור לבית הכנסת, אנחנו בימים נוראים תרתי משמע.

"בעת הזו מנהיגות צריכה לקבל הכרעות קשות כדי שנוכל לשוב להיות אחד עם השני … אני מחוייב לשמור על חייכם גם במלחמה הזו ומבטיח שננצח.

20:40 עריכה

יאיר לפיד אומר בהצהרה משלו לתקשורת ש"ישראל נכנסת לסגר שלא היתה צריכה להיכנס אליו והסיבה לסגר הזה הוא הניהול הכושל וההיסטרי של ראש הממשלה. אזרחי ישראל לא מבינים מה התכנית מאחורי הסגר כי אין להם תכנית עבודה מלבד לסגור את כולנו בבתים, זה מחדל ואדם אחד חתום עליו, זה מחדל נתניהו.

"אפשר לנהל את זה אחרת … זה לא נכון שהגל השני מכה בכל העולם זה חלק מגל השקרים, הגל השני מכה במי שלא התכונן לקראתו בממשלה שלא נערכה. לפיד מציג גרף של הפייננשל טיימס שמראה הדבקה גבוהה בישראל בהשוואה לעולם.

"רוני גמזו התנגד, גרוטו התנגד משרד האוצר התנגד, וסתמו להם את הפה … אני מצטרף לקריאתו של הרב יוסף … נציית להוראות ההפגנה נפגין בגשרים קרוב לבית בקפסולות של 20 איש.

"התכנית שהממשלה היתה צריכה להציג: סעיף ראש אסטרטגיית יציאה … לאן רוצים להגיע … מודל פיצוי מיידי לעצמאים … הקמת מערך חקירות אמיתי ורחב היקף … למנות דובר מקצועי למשבר בלי מסיבות עיתונאים פוליטיות רק מידע והוראות ברורות לציבור כל יום.

"דוגמה אישית … כל שר שעובר על כללי הממשלה חייב להתפטר. האם רוני גמזו צריך להתפטר? לדעתי כן אם הוא אומר שצריך סגר לפי מודל הרמזור בשביל מה הוא פרוייקטור?

20:57 עריכה

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את התיקון לחוק הקורונה, לקראת החמרת הסגר ממחר. 36 ח"כים הצביעו בעד ו-32 הצביעו נגד.

21:10 עריכה

נתניהו מנסה להצדיק את ההחלטה על הסגר באומרו שאין ברירה וממילא גם בעולם ייאלצו לנהוג בדרך דומה. בנוסף, הוא מבטיח שהחיסון יגיע.

"אנחנו במצב חירום לאומי, כמעט כל מדינות המערב מטילות הגבלות … ישראל שימשה דוגמה לעולם כיוון שהיינו הראשונים להטיל סגר, היינו מהראשונים שיכלו לפתוח ראשונים את הכלכלה לאחר הסגר … רק אתמול ה-OECD שיבח את המדיניות הכלכלית שלנו, בל נשכח את הגז שהוצאנו מהמים …

"כשאתה פותח את הכלכלה התחלואה עולה, עם הסרת המגבלות נוצר בהנהגה רפיון … לצערי מי שהובילו את זה היו פוליטיקאים פופוליסטים, כפי שקורא להם פרופ' ברבש 'מקהלת הכל סבבה'.

"אפילו הערב שמעתי את יאיר לפיד בזמן שצריך לאחד את כולם, מכרסם בזה ומסכן את אזרחי ישראל … יש גבול לכל תעלול כי המדובר כאן בחיי אדם.

"הגענו כבר ל-7,000 נדבקים, מערכת הבריאות נאנקת … זה מחיר נורא, לנפטרים למשפחות שלהם … זה לא רק המתים והחולים הקשים, אני קראתי קובץ מחקרים מארה"ב שנראה מוצק, שמראה שכ-20% מהחולים במחלה הם אנשים צעירים ו-20% ממחלימי הקורונה יסבלו לכל חייהם ממחלות כרוניות, דור שלם, מאות אלפים שנדבקו וישאו צלקות לכל החיים.

"אז מול הדברים האלה אני רואה אנשים רוקדים, מתקהלים, עושים סעודה, אז די, התעוררו, enough is enough, חייבים סגר הדוק … כי בקצב הזה של ההדבקה לא יהיה מנוס מסגר הדוק בהמשך אז עדיף לעשות אותו בתקופת החגים שבהם יש פחות ימי עבודה.

"היום לפנות בוקר קיבלנו החלטה קשה ונכונה ברוב גדול, על סגר כללי החל ממחר אחר הצהריים ועד מוצאי שמחת תורה זה אומר להישאר בבית ולצאת למרחק של עד 1,000 מטר אפשר ללכת לסופר ולבית מרקחת אבל כל מקומות העבודה סגורים ואין התקהלויות.

"אחרי הסגר הזה לשבועיים הקרובים אני מקווה לעבור לסגר קל יותר של עוד שבועיים וזה תלוי בכם ואחרי השבועיים הנוספים הללו אנו מקווים לעבור לרמזור.

"אני מקדם עוד שני דברים: בדיקות מהירות לקורונה שנותנות תוצאות מהירות תוך דקות ומעל הכל על קידום חיסון למדינת ישראל ונזהרתי לא להגיד את זה קודם אבל היום ברור לי, יש אור בקצה המנהרה, חיסון בדרך לאנושות ואנחנו צריכים לדאוג שהחיסון בדרך למדינת ישראל, זה קשה ויוציא אותנו מהמצב הזה, זוהי מטרה עליונה שאני מגוייס לה.

"ההפגנות האנרכיסטיות מסייעות לי פוליטיות … הן מדגרת קורונה ומדגרת אנרכיה … גם הזכות להתפלל גם הזכות להתפרנס חשובות אבל צריך שיהיה איזון בין הזכות לחיים ועד עכשיו לא היה איזון.

"המשמעות הכלכלית של אלפי מתים תהיה הרסנית למשק … יש אמון ציבורי בהחלטות הממשלה אני לא שוקל שיקולים פוליטיים.

21:48 עריכה

נפתלי בנט נתן את ההצהרה שלו הערב לערוץ 12 ואמר שגם הוא היה מטיל סגר "אבל עם תכלית, הסגר כבר עכשיו מוריד את החיבורים בין אנשים, אין מה לעשות, אנשים בבית, רואים פחות מכוניות, לפי כל הפרמטרים יש ירידה בהדבקות, נראה את התוצאה עוד 3-4 ימים".

21:57 עריכה

הארגונים השונים של המחאה נגד השחיתות, בהם קריים מיניסטר, אין מצב, קומי ישראל ואחרים, שלחו מכתב פתוח לחברי הכנסת בישראל בו הם קוראים להוציא את נתניהו לנבצרות.

"ראש הממשלה משתמש במשבר ובמגפה כבני ערובה לתועלתו האישית כדי לחמוק ממשפט פלילי … אתם מבינים שלרוב העם אין אמון ביכולתו להנהיג או לנהל את המשבר. הוא הבעיה. יש כמה פתרונות אפשריים:
1 .מנדלבליט יכול להוציא את נתניהו לנבצרות.
2 .חברי הכנסת והשרים יכולים להחליף את ראש הממשלה ולהקים ממשלת חירום אמיתית בהליך של הצבעת אי אמון קונסטרוקטיבית.
3 .ראש השב"כ יכול לבחון את פעולותיו של נתניהו הנמצא בניגוד עניינים חמור מול מדינת ישראל ואזרחיה עולות לכדי פגיעה בסדרי המשטר הדמוקרטי. ככאלה הם מצדיקים בחינה של ראש השב"כ בהתאם לחוק השב"כ סעיף 7/א: "השירות מופקד על שמירת בטחון המדינה, סדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו…".

הם מכירים בכך שנתניהו לא יצא לנבצרות מיוזמתו ומבטיחים להמשיך להפגין עד שזה יקרה ובהמשך המכתב מונים את רשימת הכשלונות והמחדלים של הממשלה.

22:03 עריכה

ניסנקורן חושב שזה "מביש לראות שגם הערב נתניהו בוחר להמשיך להסית נגד המפגינים … (ש)אינם אחראים למשבר, והם יוכלו להמשיך ולממש את זכותם הדמוקרטית ללא מגבלות הסגר מיד לאחר הסרתו".

במקביל, השר יזהר שי כבר מוכן להתפטר מהממשלה אך בני גנץ רוצה לפגוש אותו קודם לכן לפי דיווח של עמית סגל.

סגירה