אכיפה בררנית וטרור כלכלי

 השוטרים בבלפור, לא שומרים על כללי הריחוק החברתי. 26 בספטמבר 2020 (צילום: אמיר בן-דוד)
אמיר בן-דוד
השוטרים בבלפור, לא שומרים על כללי הריחוק החברתי. 26 בספטמבר 2020

בנימין נתניהו לא מסוגל להתנהל בלי שיסוי, ליבוי שנאה והסתה.

והרי ברור לו שההסתה הזו זהה לגמרי להסתה הכי מחפירה בדיקטטורות הכי איומות כלפי יהודים ("מפיצי מחלות"), כלפי סוציאל-דמוקרטים, כלפי ליברל-דמוקרטים, כלפי להט"בים, כלפי ארגוני זכויות אדם, כלפי תקשורת חופשית, כלפי מערכת המשפט וכלפי כל מיעוט אתני.

המנהיג הרעיל בתולדות מדינת ישראל. המפגינים שמרו על הנחיות עטיית המסכות ושמירת המרחק. והם אינם אויבי המתפללים. חלילה.

צר לי עליו. ובעיקר צר לי עלינו. על כל אזרחי מדינת ישראל.

נתניהו פרסם את תמונת רחבת הכותל הריקה בצמידות לתמונת המפגינים כדי לשסות. כדי לומר: רוב האזרחים הם צייתנים, נאמנים, לאומיים, מסורתיים ומוסריים ששומרים על חיי כולנו. אך המיעוט משמאל הוא אנרכיסטי, חסר אחריות ואף מפיץ מחלות.

נתניהו פרסם את תמונת רחבת הכותל הריקה לצד תמונת המפגינים כדי לומר: רוב האזרחים צייתנים, נאמנים, לאומיים ומסורתיים, ששומרים על חיי כולנו. אך המיעוט משמאל הוא אנרכיסטי, חסר אחריות ומפיץ מחלות

והנה, לאחר שפרסם את תמונת רחבת הכותל הריקה, החלו הסליחות ששודרו בערוץ כאן 11. ניתן היה לראות עשרות רבות של מתפללים. לא אלפים כמו בשנים קודמות. אבל בהחלט עשרות רבות. מובן שאת התמונות הללו כבר לא טרח להעלות המשסה מבלפור.

כלומר, נתניהו שיקר. הוא בחר בצילום של רחבת הכותל הריקה בטרם החלו הסליחות בנוכחות מתפללים רבים. וזה בסדר גמור שהם מתפללים: קפסולות. מסיכות. לא כולם שומרים מרחק. אך לעולם לא נקרא לאחינו מפיצי מחלות. הם לא. הם בני אנוש.

אזרחי ישראל היקרים,עם כל הקושי שבדבר אני מאוד מעריך את שיתוף הפעולה של רוב אזרחי ישראל. חייבים לעצור את שרשרת ההדבקה, שמרו על ההנחיות למען חיי כולנו.

פורסם על ידי ‏Benjamin Netanyahu – בנימין נתניהו‏ ב- יום שבת, 26 בספטמבר 2020

אבל לשם לא נשלחו שוטרים ואיש לא פיקח על שמירת המרחק הפיזי הזו, כפי שהדבר התנהל בהפגנה בבלפור. קנסות של אלף שקל הוטלו על צעירים שהשתדלו ככל יכולתם לשמור על מרחק אישי. נראה היה שמישהו נמצא שם כדי לתפוס אותם ולא כדי לשמור על בטחונם ולדאוג שיתרחקו זה מזה.

ההמלצה המשפטית למי שקיבל קנס בגין אי שמירת מרחק מאדם אחר, היא לשקול להימנע מתשלום ולבקש להישפט.

ראשית, כלל לא בטוח שמותר לשוטר להטיל קנס בטרם ביקש מאנשים צמודים פיזית להתרחק זה מזה. זוהי לפחות פרשנותי לחוק. נדמה לי שהיא הפרשנות הנכונה.

אם אכן זו הפרשנות שתתקבל בבית המשפט, ברור שהקנס הוטל בחוסר סמכות חוקית. הוא יבוטל.

לא בטוח שמותר לשוטר להטיל קנס בטרם ביקש מאנשים צמודים פיזית להתרחק זה מזה. זוהי לפחות פרשנותי לחוק. אם זו הפרשנות שתתקבל בביהמ"ש, ברור שהקנס הוטל בחוסר סמכות חוקית. הוא יבוטל

שנית, מדובר באכיפה בררנית: בידינו תמונות רבות מההפגנה שמלמדות כיצד השוטרים עצמם נצמדים זה לזה לא אחת. לרבות תמונה של אנשי הפיקוד הבכיר במתחם ההפגנות. אכיפה בררנית זו יכולה להיטען גם מול מקרים רבים אחרים בהם לא חולקו קנסות.

שלישית, קיים היבט אנטי דמוקרטי בהטלת קנס על מפגינים: הדבר יוצר אפקט מצנן על חופש הביטוי וחירות ההפגנה במקום לעודד אזרחות מעורבת. זהו מאפיין של משטרים לא דמוקרטיים שרוצים נתינים צייתנים ומבועתים ולא אזרחים ריבוניים ודעתניים שעומדים על זכויות האדם והאזרח ומוחים נגד השלטון.

רביעית, קיים היבט בלתי מידתי ואף אכזרי בהטלת קנסות של אלפי שקלים על מפגינים ומפגינות שהתייצבו כדי למחות על מצבם הכלכלי, על קריסתם הכלכלית ועל חוסר הוודאות הנורא לגבי עתידם הכלכלי.

קיים היבט בלתי מידתי ואף אכזרי בהטלת קנסות של אלפי שקלים על מפגינים ומפגינות שהתייצבו כדי למחות על מצבם הכלכלי, על קריסתם הכלכלית ועל חוסר הוודאות הנורא לגבי עתידם הכלכלי

חמישית, ייתכן שהשוטר טעה: עיניו אינן חדות יותר מעיניכם. עליו להוכיח בבית המשפט שאכן מדובר היה במרחק של פחות מ-2 מטרים. בהעדר תיעוד ברור מטעמו (מצלמת גוף), מדובר בעדותו מול עדותכם. וייתכן שהוא טעה בהערכת המרחק.

שישית, ייתכן שאתם בני זוג שגרים באותו בית שמורשים גם ללכת מחובקים אם מתחשק לכם (אני בכלל לא מאמין שאני כותב זאת). ייתכן שהשוטר לא טרח לברר.

כל זה כמובן אינו משנה את חובת עטיית המסכות, חובת שמירת המרחק זה מזה, חובת הציות למשטרה וכן חובת מתן הכבוד האנושי לשוטרים שמלאכתם קשה (אלא אם הם נוהגים בשרירותיות, ברוטליות או אלימות).

עצוב שנתניהו וחבר נרצעיו ממשיכים במלאכת השיסוי. בימים האחרונים צפיתי במשך דקות מעטות בשניים מנציגיו הצייתנים של המשסה מבלפור בשני אולפני טלווזיה. מדובר בחברי הכנסת מיקי זוהר ואסנת מארק.

אני כמובן מעריך מאד את עצמאותם של השניים, את מקוריותם, את עומק המחשבה שלהם, את מחויבותם לציבור ולא למנהיג חלילה, את מידת העידון שלהם, את יכולת האיפוק שלהם, את הימנעותם מכל שיסוי ואת אדיבותם, עדינותם, הכבוד שהם רוחשים גם למי שדעתו שונה משלהם ובעיקר את יכולתם להגיב ללא כל הסתה. באמת שתי דמויות מופת נערצות. ובכל זאת, אני מודה שהפעם לא התרשמתי מהם כל כך.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 673 מילים
סגירה