איור (צילום: istockphoto/Наталья Кириллова)
istockphoto/Наталья Кириллова

אפקט הקורונה גם בסגר הנוכחי נשלם חשבונות מים מנופחים

השהייה הממושכת בבתים הובילה לזינוק חד בחשבונות המים, ופניות של אלפי צרכנים זועמים הובילו להחלטה על הוזלת תעריף המים ● אך אין סיבה לפתוח שמפניה: חשבון המים הדו-חודשי של כל ישראלי - כולל מי שמתקיים כעת מדמי אבטלה - יוזל בשקלים בודדים בלבד

והרי התחזית: גם בסגר הנוכחי נשלם המון על מים. לרשימת המחירים שהקורונה גובה אפשר להוסיף עוד אחד – זה שמגיע פעם בחודשיים עם חשבון המים.

זה כבר קרה בסגר הראשון, כאשר משפחות רבות העבירו חלק ניכר מצריכת המים שלהן ממקום העבודה הביתה. כשכולם שוהים בבית כמעט מסביב לשעון, מספר הדחות האסלה עולה באופן אקספוננציאלי, ולצד זה יש גידול בצורך לשטוף כלים, להרתיח מים לשתייה, והלהיט של התקופה – ליטול ידיים עם סבון.

לפי נתוני רשות המים, בנתיבות, לדוגמה, נרשם גידול של 28% בצריכת המים הביתית בסגר הראשון; בדימונה, מצפה רמון, ערד וירוחם – 22%; בירושלים, תל אביב ואשקלון – 12%. בגלל המבנה המיוחד של תעריף המים (שמחולק לשתי מדרגות – 7.38 שקל למ"ק עבור המכסה הבסיסית, ו-13.46 שקל למ"ק של כל צריכה שמעבר), המשמעות היא שהקפיצה במחיר גבוהה בהרבה מהעלייה בצריכה, משום שכל ליטר שנוסף לצריכה מחושב לפי התעריף הגבוה.

ההפנמה והזעם של הציבור הגיעו כעבור מספר שבועות, כאשר החשבונות על תקופת הסגר נשלחו אל הצרכנים, ותאגידי המים הוצפו בפניות. משפחות שמשלמות בשגרה 200-250 שקל לחודשיים, קיבלו לפתע חשבון על 400-500 שקל, סכומים שלא מחליקים טוב בגרון למאות אלפים שפוטרו או הוצאו לחל"ת.

מי שהחליט להרים את הכפפה הוא ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך. זרם הפניות שקיבל מתושבי העיר שכנע אותו שהמצב שנוצר לא הגיוני. הרי הממשלה וזרועותיה השונות – האוצר, הביטוח הלאומי, רשות המסים וכו' – ערכו שורה ארוכה של שינויים ועדכונים כדי להתאים את התקנות ואת התנהלות המשק למצב הקורונה, ולא ייתכן שרק התשלום על המים לא הותאם למציאות החדשה.

קינסטליך פנה לשר הממונה על המים, זאב אלקין, ולשר האוצר ישראל כ"ץ, והציע שהממשלה תקבל החלטה להוזיל את תעריפי המים למשקי הבית לתקופת משבר הקורונה. האוצר לא השיב, אבל אלקין – אחרי שקינסטליך אמר את הדברים בתכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל – הודיע שיבחן את הנושא בחיוב.

בתום הבחינה אלקין הודיע שהוא תומך בהוזלת המים למשקי הבית, ואף הופיע בפני מועצת רשות המים – הגוף המוסמך להחליט על שינוי התעריף. החדשות הטובות הן, שמועצת הרשות הביעה אף היא תמיכה בהורדת התעריף והקלה על הציבור בתקופת הקורונה; החדשות הרעות – ההחלטה שהתקבלה מתמצית בהגדלה של הקצאת המים בתעריף הנמוך בחצי קוב בלבד לנפש לחודש.

החדשות הטובות הן, שמועצת הרשות הביעה תמיכה בהורדת התעריף והקלה על הציבור; החדשות הרעות – ההחלטה שהתקבלה מתמצית בהגדלה של הקצאת המים בתעריף הנמוך בחצי קוב בלבד לנפש לחודש

כדי לפשט – מדובר בהנחה ממוצעת של כ-5 שקלים לאדם בחשבון המים. משפחה בת ארבע נפשות, תשלם בחשבון הדו-חודשי כ-20 שקל פחות מכפי שהייתה נדרשת לשלם בתעריף הקודם. עבור משפחה בת חמש נפשות, מדובר על הפחתה של כ-25 שקלים בחשבון המים לחודשיים, וכן הלאה.

בנימין נתניהו וזאב אלקין, ארכיון, 2016 (צילום: Miriam Alster/Flash90)
בנימין נתניהו וזאב אלקין, ארכיון, 2016 (צילום: Miriam Alster/Flash90)

איך מה שהתחיל כרעיון יפה מסתיים בהנחה מגוחכת שכמעט לא תורגש? משק המים מתנהל כמשק סגור: החשבונות שמשלמים האזרחים מממנים את תפעול המערכת, למשל את התשלום עבור החשמל הרב שמשמש להפעלת המשאבות. מבחינת מועצת המים, אם לא מכניסים כסף מבחוץ, כל הוזלה במים תבוא על חשבון משהו אחר. לכן, כל עוד אין תוספת תקציב, מרחב התמרון קטן מאוד.

"בדיוק בגלל זה רז קינסטליך שלח את המכתב גם לשר האוצר", אומר בזעם גורם בעיריית ראשון לציון, ומתכוון לכך שלקינסטליך היה ברור שנדרשת כאן תוספת תקציבית מהאוצר למשק המים, לטובת הקלה על הצרכנים. בדיוק כמו הקצאות שניתנו מהאוצר לענפים אחרים במשבר הקורונה.

גם ההמלצה של מועצת המים, אגב, עדיין לא אושרה סופית. בטרם החלטה היא צריכה לעבור שימוע ציבורי, והדיון אמור להתקיים בימים הקרובים. ההרחבה של מדרגת התעריף הראשונה עלולה לבוא על חשבון צרכני מים כבדים, בראשם מפעלים, והתעשיינים כבר הודיעו שהם מתנגדים לכך בתוקף. אפשר להבין אותם – המשבר הרי לא פסח על התעשייה. אלא שכל עוד האוצר והממשלה נמנעים מפתיחת המשק הסגור של המים, מישהו צריך לשלם על כל ליטר שזורם בברזים.

אם ההוזלה תאושר, מותר לשער שניתקל בידיעות אופטימיות על הנחות בחשבון המים. לא מומלץ לפתוח בקבוקי שמפניה, ובעיקר לא כדאי להתחיל לבזבז מים. כותרות אולי יהיו, אך את ההנחה עצמה יהיה קשה לראות בלי זכוכית מגדלת.

עוד 615 מילים
סגירה