תבוסתו של טראמפ הכרחית לאנושות

דונלד טראמפ (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
AP Photo/Alex Brandon
דונלד טראמפ

מלבד מציאת חיסון לקורונה, אין מטרה חשובה יותר לאנושות כעת מאשר שדונלד טראמפ יפסיד בבחירות נובמבר בארה"ב. קשה להפריז בנזק שהמשך כהונתו יגרום לארצות הברית, לישראל ולאנושות כולה.

הימים האחרונים מבהירים בדיוק עד כמה הדמוקרטיה באמריקה פגיעה, ועד כמה האיש מסוכן. זה בא לידי ביטוי ברור בעימות הטלוויזיוני הלילה בין טראמפ לביידן, בו הנשיא שוב סירב לומר שיקבל את תוצאות הבחירות או להתנער מתנועות גזעניות. לטראמפ יש תוכנית שקופה לנסות לגנוב את הבחירות, ויש בדבר פוטנציאל לחולל אסון מחריד ברמה בינלאומית.

הימים האחרונים מבהירים עד כמה הדמוקרטיה באמריקה פגיעה והאיש מסוכן. זה התבטא בבירור בעימות הטלוויזיוני הלילה בין טראמפ לביידן, בו הנשיא שוב סירב לומר שיקבל את תוצאות הבחירות או להתנער מתנועות גזעניות

זה מעמיד את הישראלי המצוי, שאסיר תודה על תמיכתו של טראמפ מול הפלסטינים, במבחן פרובינציאליות מעניין: אנחנו מוכנים להקריב ממש הכל כדי לשמר את קריית ארבע? הרי ישראל היא המדינה היחידה בעולם בה אפילו משכילים רבים תומכים בנשיא הנפשע. כדי לעבור את המבחן צריך להבין מה באמת קורה, ומה מצדיק את להט ההתנגדות להמשך שלטונו. בשביל זה אני כאן:

טראמפ סוגד לרודנים ורוצה להיות כזה

הוא לא מסווה את הערצתו לאוטוקרטים השולטים ברוסיה, צפון קוריאה וסין, וגם בברזיל ואפילו (כן, כן) זה המתהווה בהדרגה בישראל. ברור שהוא שואף להפוך את ארצות הברית למדינה סמכותנית נוסח טורקיה. הוא מרבה למשול על פי צווים נשיאותיים, נרתע מפיקוח, מסרב להשמע למומחים, לא קורא דוחות מודיעיניים, ומכריח את שריו להפגין חנפנות מביכה.

טראמפ מושחת

מגרירת מנהיגי עולם למועדוני הגולף שלו ולמלון שלו בוושינגטון עד אינטרסים עסקיים המתמשכים שלו "המנוהלים" על ידי בניו בניגוד לכל נורמה, הנפוטיזם הבוטה וסירובו לחשוף את דו"חות המס שלו כמו כל קודמיו, הצחנה עולה לשמים. דו"ח מולר חשף פשעים; השאלה הייתה פוליטית – אם זה מספיק להדחה. כזו גם הייתה ההצבעה "לזכותו" בסנאט בו יש רוב מעוות לרפובליקנים (כל מדינה מקבלת שני סנאטורים בלי קשר לאוכלוסייתה, בהן עשרות מדינות המאוכלסות בדלות בכפריים שמרנים ומקבלות ייצוג מנופח).

טראמפ שקרן פתולוגי

פוליטיקאים רבים אינם אמינים במיוחד, אבל דבר כזה בדמוקרטיה מודרנית עוד לא היה. טראמפ ממציא מציאות אלטרנטיבית ממש; הוא משדר שהנרטיב חשוב מכל ושעובדות זה עניין ללוזרים. הבזיון המתגלגל נע ממדע מזויף (ריפויי הקורונה הדמיוניים שלו) לפרשויות ביזאריות כמו נסיונו לסחוט חומר נגד ג'ו ביידן מאוקראינה וקריאתו (הפומבית) לרוסיה לפרוץ למיילים של הילרי קלינטון, עד תיאוריות קונספירציה מגוחכות, שכתוב היסטוריה ורצח אופי ליריביו.

הקמפיין שלו טוען בימים אלה שהדמוקרטים רוצים לבטל את המשטרה כדי להשמיד את ערי אמריקה, לפתוח לראווה את הגבולות ולאסור על הדת. שגיאות הכתיב המשונות שלו הן חלק אינטגרלי מפולחן אידיוטיזם מדכדך שנועד לעצבן את ה"אליטות" כדי לשלהב את הבייס הנבער והזועם. המסר לדור הצעיר הוא מחפיר.

טראמפ הורס מוסדות  חיוניים

אמריקאים נהגו להאמין שמדינתם היא יוצאת דופן במובן החיובי. הוא הופך אותה לרפובליקת בננות עם משרד משפטים פוליטי תוך כדי שהוא מערער בקרב בסיסו את האמון ב-FBI, ב-CIA, בהנהגה הצבאית, במוסדות הבריאות הפדרליים, ולאחרונה ברשות הדואר (כדי לשבש את ההצבעה באמצאות הדואר).

במישור הבינלאומי הוא החליש את נאט"ו, את ארגון הסחר העולמי, את בית הדין הפלילי הבינלאומי, את האיחוד האירופי, ואת הרעיון שארצות הברית מכבדת את האמנות שעליה היא חותמת. חוסר הכבוד שלו לאקדמיה הוא כזה שרוב האמריקנים הנוטים ימינה חושבים כעת שלאוניברסיטאות יש "השפעה שלילית" על החברה.

טראמפ שואף להפוך את ארה"ב למדינה סמכותנית נוסח טורקיה. הוא מרבה למשול על פי צווים נשיאותיים, נרתע מפיקוח, מסרב להשמע למומחים, לא קורא דוחות מודיעיניים, ומכריח את שריו להפגין חנפנות מביכה

טראמפ מקדם מדיניות חסרת לב המנוגדת לרצון הרוב

מדיניות הקורונה ההזוייה שלו (הוא אשכרה ממש מתנגד למסיכות) תרמה לכך שארה"ב ספגה יותר מ-200,000 מקרי מוות, תוך כדי שהוא זומם לשלול מעשרות מיליוני אמריקאים שירותי בריאות ממש באמצע המגיפה. תוכנית המס של טראמפ הגדילה את אי השוויון במדינה הכי פחות שוויונית בעולם והועילה בעיקר לעשירים.

טראמפ הורס את הסביבה בהכחשת שינויי אקלים, מבטל מגבלות סביבתיות, מבטל הגנות על חיות בר בסכנת הכחדה, תומך בפרוייקטים מזהמים ומתנגד לאנרגיה ירוקה. טראמפ מונע כל תזוזה לכיוון הגבלת מכירת נשק וממנה שופטים המבקשים לאסור הפלות. הרוב מתנגד למעשה לכל הדברים הללו.

*   *   *

ניתן לשאול כיצד, בהתחשב באמור לעיל, רוב האמריקאים עשויים לרצות בו כנשיא? האם לא מובטחת תבוסתו? ובכן, רוב האמריקאים אינם בוחרים את הנשיא. ארצות הברית לוקה בשיטת בחירות ביזארית בה התוצאות הם לפי מדינה, והמשקל בספירת הקולות של מדינות קטנות שמצביעות תמיד לרפובליקנים עדיף. כל מצביע במדינות גדולות ונוטות לדמוקרטים כמו קליפורניה וניו יורק, שווה רבע ממצביע בואיומינג למשל. זה כאילו שמצביעים מעיירות הפיתוח היו יכולים להצביע ארבע פעמים.

הדמוקרטים צריכים לנצח בפער עצום כדי לנצח בפועל. כך מאז 1992 זכו הרפובליקנים ברוב קולות פעם אחת בלבד, בשנת 2004, אולם הם נמצאים בשלטון 12 מתוך 28 השנים.

הדמוקרטים צריכים לנצח בפער עצום כדי לנצח בפועל. כך מאז 1992 זכו הרפובליקנים ברוב קולות פעם אחת בלבד, בשנת 2004, אולם הם נמצאים בשלטון 12 מתוך 28 השנים

טראמפ ניצח ב-2016 למרות שהפסיד בכ-3 מיליון קולות, שהיו כמעט 3% מהסך הכל. ניצחונו הגיע בגלל כ-80,000 קולות בשלוש מדינות "מתנדנדות". העולם הוטל לסחרור בגלל טעות סטטיסית ממש – כי קומץ צעירים לא טרחו להגיע, כי הירוקים משכו קולות של כמה נאיבים, כי טראמפ הלהיט כמה גזענים שחיכו כל חייהם לשמוע מועמד שהוא ממש אחד משלהם.

טראמפ הוא בור, גס, אכזרי, נקמני, אנוכי ואינפנטילי. אבל יש בו סוג של גאונות שמאפשרת לו איכשהו לשמר את הבייס כמעשה שטן. הוא יקבל לפחות 40% מהקולות ויהי מה – קצת כמו הלאומנית מארין לה פן בצרפת. אבל בצרפת יש שיטת בחירות פשוטה שמאפשרת בחירה ברורה ולא נוטה לטובת צד אחד.

בארה"ב, כאמור, ייתכן שלטון מיעוט על הרוב גם בלי פוילע שטיק. אבל כאלה יהיו. כבר מזמן הוא חוזר על הטענה שאם הוא יפסיד זה סימן שהבחירות זויפו.   לאחרונה טראמפ היכה את אמריקה בהלם כאשר סירב לומר שהוא יקבל את תוצאות הבחירות גם לפי השיטה הדפוקה שמסייעת לו.

הרפובליקנים מתכננים לגנוב את הבחירות ב-3 בנובמבר אם ג'ו ביידן איכשהו יצליח להתגבר על השיטה. התוכנית קשורה להצבעות בדואר ולכללים ביזנטיים שכמעט אף אחד מעולם לא שמע עליהם, אשר נקבעו על ידי החוקה למקרים בהם מדינות לא מצליחות להכריז על זוכה בדרך הרגילה:

  • משבר הקורונה יצר ביקוש עצום להצבעות דואר שרוב המדינות איפשרו זה מכבר. טראמפ, מכחיש הקורונה, המציא נרטיב לפיו ההצבעה בדואר גרמה להונאות בקנה מידה גדול בעבר (למרות שאין לכך שום הוכחה ואיש לפניו לא טען זאת) וקרא לתומכיו להימנע ממנה. כך הם עשו, וכולם מבינים שההצבעה בדואר תהיה במידה רבה דמוקרטית.
  • בחודשים האחרונים טראמפ מנסה בכל מיני דרכים לשבש את הדואר כולל שלילת מימון. והוא מודה שהוא עושה את זה כדי שהדואר ייכשל בבחירות, באופן גלוי לחלוטין. כזה הוא המותג: טראמפ הוא שודד הבנק שמכריז "אני אשדוד בנק" ואז מתפאר בכך שהוא לא במעצר. הבייס מת על זה.
  • גם אם הדואר יביא את כל המעטפות ליעדן נדרש זמן לספור קולות. אם הצבעה גדולה בדואר תביא לדחיית פרסום התוצאות – ברור שהדבר ייטיב עם הרפובליקנים בספירה שכן תהיה אפשרית ביום הבחירות עצמו. טראמפ מתכוון להכריז על ניצחון בליל הבחירות, לטעון שכל השאר זה הונאה ופייק ניוז, ולהתחיל לערער על כל קול בדואר. לא משנה שהערעורים יהיה חסרי בסיס – אם שופטים שמרנים שנשתלו בעוד מועד ברחבי המערכת יזרמו עם זה אפשר יהיה באופן אסטרטגי למנוע פרסום תוצאות בזמן בחלק מהמדינות – או בכל המדינות.
  • מה זה בזמן? ובכן, בארה"ב אין ממשלת מעבר לנצח או עד שבני גנץ יישבר. בחודש דצמבר 538 ה"אלקטורים" מכל המדינות חייבים להפגש ולהצביע לנשיא. רק זו ההצבעה המכרעת. בהעדר תוצאות, הפרלמנטים בכל מדינה יכולים להחליט מה שבא להם. והרפובליקאים שולטים, כאמור, ברוב המדינות (אך ממש לא ברוב האוכלוסיה).

בעזרת מזימות כאלה אפשר להפסיד אחרי ספירת כל הקולות גם לפי השיטה הלא-הוגנת ועדיין להיבחר. אף אחד לא היה מעלה על הדעת דבר כזה עד טראמפ, ובלי הקורונה זה גם לא היה מתאפשר כל כך בקלות. אבל זה המצב.

טראמפ מודה שהוא משבש את הדואר ושולל מימון כדי שהדואר ייכשל בבחירות, באופן גלוי לחלוטין. כזה הוא המותג: טראמפ הוא שודד הבנק שמכריז "אני אשדוד בנק" ואז מתפאר בכך שהוא לא במעצר. הבייס מת על זה

אפשר לקוות שהמפלגה הרפובליקנית תתעשת בזמן ותגיד "עד כאן". אבל המפלגה הזאת איבדה את הבושה וטראמפ חשף היטב מה הבייס שלה רוצה ומה טיבו. בוחרים אלה מוכנים לשרוף את המועדון כי הם נורא כועסים. על הלא-לבנים המתרבים, על הגלובליזציה גוזלת המשרות, על העשירים והמשכילים ששורדים אותה לא רע, על ליברלים וההומואים שלהם, וקצת גם על היהודים כי זה תמיד טוב. חלק מהבוחרים הללו הם פשוט אנשים רעים; חלק מהם רק עוברים משהו רע, רע מאוד, ואולי ראויים לרחמים. כמובן שיש בין בוחריו גם קיצונים דתיים ועשירים שסתם רוצים להוריד מיסים.

אין מה לבנות יותר מדי על הרפובליקנים. הקנוניה תיבלם רק עם ביידן ינצח ברוב עצום.

אבל אם הקנוניה בכל זאת תצא אל הפועל, זה לא יעבור בשקט. אוי לאצבע שככה מקלידה, אבל במצב המתואר הכל כבר יהיה על השולחן, מהפיכה צבאית ועד מלחמת אזרחים או פרישת מדינות גדולות כמו קליפורניה מארה"ב.

זה יהיה אסון בלתי נתפס לאנושות כולה: העולם זקוק לארה"ב יציבה כדי שהדולר יהיה מטבע רזרבי יציב, כדי שהשווקים לא ישתגעו, וכדי שהדמוקרטיה לא תתמוטט במקומות אחרים. זה גם אינטרס קיומי של ישראל – יותר קיומי מסיפוח סלע קיומנו בגדה המערבית.

כן, אפשר לטעון שישראל באופן ספציפי נהנתה מנשיאותו של טראמפ מהסיבות הידועות. יש גם טיעון הפוך. הוא עזר לימין שדן את ישראל לחורבן של תיאוקרטיה דו-לאומית. אולי לכתו תבשר את לכתו של בנימין נתניהו בשעה ממש לא טובה. אבל גם אם מישהו חושב שתיאוקרטיה דו-לאומית זה סבבה ושביבי מנהיג דגול, עדיין צריך לחשוב אם זה שווה את האסון הקרב.

לישראל יהיו צרות גדולות אם ארצות הברית תיחלש אנושות. המעצמה הזו בשקיעה, אבל התהליך אמור היה להיות איטי. היא עדיין נחוצה. הסכנה לאמריקה היא ממשית. והקפיטול, כמו הרייכסטאג בזמנו, עולה באש.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,511 מילים
סגירה