העיר שחוברה לה יחדיו

עיריית תל אביב החלה להניח מסילות לאופניים על גרמי מדרגות ברחבי העיר, במטרה לאפשר רציפות לרוכבים ● אחרי פיילוט מוצלח במדרגות כיכר אתרים ובשכונת מונטפיורי, ובשיתוף רוכבי האופניים בעיר, נבחרו 20 גרמי מדרגות נוספים עליהם יונחו המסילות בשבועות הקרובים ● וכל זה בעלות צנועה של כ-100 אלף שקל לכל הפרויקט

רוכב אופניים עולה במדרגות. אילוסטרציה (צילום: Aleksei Koldunov/Alamy)
Aleksei Koldunov/Alamy
רוכב אופניים עולה במדרגות. אילוסטרציה

לעיריית תל אביב יש תוכניות שאפתניות בתחום האופניים. התכנית האסטרטגית לשנים הקרובות כוללת הכפלה של מספר רוכבי האופניים בעיר – מ-11% כיום ל-22% מהתושבים שמשתמשים באופניים כאמצעי התנועה העיקרי ממקום למקום.

התכנית כוללת סלילת מאות קילומטרים נוספים של נתיבי אופניים, כולל ברחובות מרכזיים כמו בן יהודה, דיזנגוף, הרצל ובוגרשוב שהעבודות בהם כבר יצאו לדרך או יתחילו בזמן הקרוב. אבל כל תכנית גדולה מתחילה בפרטים הקטנים, ואחרי שנים ארוכות שבהן הרשויות בישראל לא באמת הבינו מה דרוש לרוכבי האופניים, נדמה שזה סוף סוף קורה.

אולי מפני שאופיר כהן, ראש הרשות לתחבורה, תנועה וחנייה בעיריית תל אביב, מדווש בעצמו באופן יומיומי ברחובות העיר. "רציפות, רציפות, רציפות", הוא אומר. הכוונה בעיקר לכך שנתיבי אופניים לא ייקטעו באופן שרירותי ויגיעו לשום מקום. כשהרכיבה מופרעת כל כמה מאות מטרים בגלל תשתיות גרועות ולא רציפות, זו הדרך הבטוחה להחזיר את הרוכבים המתוסכלים למכוניות.

זה אולי נשמע משונה בעיר שטוחה למדי כמו תל אביב, אבל הרציפות חיונית גם לגובה. בתל אביב יש כמה עשרות נקודות שבהן יש פערי מפלסים והחיבור ביניהם נעשה באמצעות מדרגות. עבור רוכבי אופניים, מדרגות כאלה הן מחסום בלתי עביר.

המדרגות המפורסמות בכיכר אתרים ב-2015 (צילום: ד"ר אבישי טייכר, פיקיויקי)
המדרגות המפורסמות בכיכר אתרים ב-2015 (צילום: ד"ר אבישי טייכר, פיקיויקי)

הדוגמה המוכרת ביותר הן המדרגות של כיכר אתרים. כדי להגיע משדרות בן גוריון אל הטיילת ולהיפך, רוכבים נאלצים לעשות עיקוף גדול דרך כבישים סואנים או לשאת את האופניים על כפיים במדרגות – מבצע לא קל שעלול גם להיות מסוכן.

כדי לפתור את הבעייה הלכו בעיריית תל אביב בעקבות ערים רבות בעולם, ובמסגרת פרויקט הרציפות יותקנו בשבועות הקרובים מסילות מתכת שיאפשרו העלאת והורדת אופניים ביותר מ-20 נקודות בעיר שבהן גרמי מדרגות מגשרים על פערי מפלס.

במסגרת פרויקט הרציפות יותקנו בשבועות הקרובים מסילות מתכת שיאפשרו העלאת והורדת אופניים ביותר מ-20 נקודות בעיר שבהן גרמי מדרגות מגשרים על פערי מפלס

הפרויקט נערך תוך שיתוף של ציבור רוכבי האופניים: בתחילה העירייה התקינה מסילות כפיילוט בשני מקומות – המדרגות של כיכר אתרים, והמדרגות שמחברות בין רחוב המסגר לרחוב גרשון ש"ץ שבשכונת מונטפיורי (סמוך לשדרות יהודית). לדברי אופיר כהן, הפיילוט הוכתר בהצלחה והרוכבים התחילו מייד להשתמש במסילות.

מסילת האופניים במדרגות כיכר אתרים (צילום: אביב לביא)
מסילת האופניים במדרגות כיכר אתרים (צילום: אביב לביא)

השלב הבא היה מיפוי גרמי המדרגות בעיר והזמנת הרוכבים לבחור את המקומות שבהם הכי נחוצות מסילות. יותר מאלף רוכבי אופניים דירגו את העדיפויות שלהם באתר העירייה, ובהתאם לתשובות נבחרו כ-20 נקודות שבהם התקנת המסילות תבוצע כבר בזמן הקרוב.

בין האתרים הבולטים: גרמי המדרגות שיורדים מכיכר ביאליק לרחובות טשרניחובסקי וזלמן שניאור; המפגש בין רחוב ליפסקי לכיכר המדינה; ושורה ארוכה של גרמי מדרגות ופערים מפלסיים ביפו – למשל, בירידה מרחוב הצדף לנמל ובחיבור בין רחוב יפת לרחובות הסמוכים, כמו יהודה הימית. הרשימה המלאה נמצאת באתר העירייה.

הפרויקט מבורך, אבל הוא מלווה גם בחשש בפן הבטיחותי: בהתנסות הראשונה בהעלאת והורדת אופניים על גבי המסילות יש הרגשה שאפשר בקלות להידרדר אחרי האופניים בירידה, בעיקר אם מדובר בילדים או בוגרים(ות) במשקל קל. בהתנסויות הבאות, ובעיקר אם מקפידים על הוראות הבטיחות – שני גלגלים בתוך המסילה ושתי ידיים על הכידון ועל המעצור – התחושה כבר בטוחה יותר.

כהן אומר שאכן יש חששות, ולכן הוצבו ליד המסילות שלטי הסברה בולטים. לדבריו, עד כה לא אירעה שום תאונה בשתי המסילות שכבר קיימות, כולל בכיכר אתרים, שבה המסילות נמתחות על פני שלושה גרמי מדרגות מאתגרים יחסית.

מסילת האופניים וההסבר איך להשתמש בה – בשכונת מונטפיורי (צילום: עיריית תל אביב)
מסילת האופניים וההסבר איך להשתמש בה – בשכונת מונטפיורי (צילום: עיריית תל אביב)

בשולי הדברים חשוב לציין שמדובר בפרויקט זול מאוד. העלות – כ-100 אלף שקל בלבד לכל המסילות. המשמעות היא שבהוצאה כספית זניחה נוצר שדרוג לאיכות ורציפות התנועה של עשרות אלפי רוכבים. לתשומת ליבן של העיריות האחרות בארץ – חלקן כאלה שמתאפיינות בפערים מפלסיים הרבה יותר משמעותיים מתל אביב – שמתעקשות לדשדש הרחק מאחור בכל מה שנוגע לתחבורת אופניים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
כאדם שחי וגר בדרום ת"א, אזור פלורנטין והרחובות הסמוכים סובלים ממחסור חמור בתשתיות אופניים, החל מרח' העלייה - אלנבי, רח' הרצל שמוזכר בכתבה ודרך שלמה דרומית לפלורנטין. מאז שעברתי להתגורר ... המשך קריאה

כאדם שחי וגר בדרום ת"א, אזור פלורנטין והרחובות הסמוכים סובלים ממחסור חמור בתשתיות אופניים, החל מרח' העלייה – אלנבי, רח' הרצל שמוזכר בכתבה ודרך שלמה דרומית לפלורנטין. מאז שעברתי להתגורר בשכונה לפני כשנה זנחתי את האופניים כמעט לחלוטין ועברתי להשתמש באוטובוסים, כמות האוטובוסים הסואנים שחולפים בסביבת השכונה מקשים על התניידות באופניים ומציעים אלטרנטיבה טובה נוסף למחסור החריף בתשתיות אופניים

עוד 539 מילים ו-2 תגובות
סגירה