חברי "הנערים הגאים" ומפגינים ימניים אחרים צועדים מעבר לגשר הות'ורן במהלך עצרת בפורטלנד, אוגוסט 2019 (צילום: AP Photo/Noah Berger)
AP Photo/Noah Berger

"הנערים הגאים", ארגון הימין הקיצוני שטראמפ מסרב לגנות

הארגון הימני האמריקאי "הנערים הגאים" כמעט ואינו מוכר בישראל, אך ראשיו מזוהים גם עם אנטישמיות בוטה ● הארגון כולל גברים בלבד ודוגל במה שמכונה "שוביניזם מערבי" ● השבוע עלה הארגון לכותרות לאחר שטראמפ הזכיר אותו בעימות הנשיאותי, וחברת פרד פרי הודיעה שתפסיק לייצר את החולצות השחורות-צהובות שאנשיו אוהבים ללבוש

מיהם "הנערים הגאים", אותו ארגון ימני קיצוני שדונלד טראמפ הזכיר השבוע בעימות הנשיאותי הראשון? ומה עמדתם לגבי יהודים? התשובה לשאלה השנייה ברורה: כמה מהם — כולל מייסד הארגון — בהחלט שונאים יהודים.

אבל בואו נחזור קצת אחורה: בעימות שנערך ביום שלישי בערב, שאל המנחה כריס וואלאס את הנשיא טראמפ אם הוא מוכן לגנות מעל במה זו את חסידי העליונות הלבנה. טראמפ סרב לעשות זאת, ובמקום זאת טרח להוקיע את ארגון השמאל הקיצוני אנטיפה, ובאותה הזדמנות, התייחס גם ל"נערים הגאים":

"נערים גאים, עמדו בצד והיו מוכנים, אבל אני אגיד לכם מה, מישהו צריך לעשות משהו בנוגע לאנטיפה ולשמאל, כי זו לא בעיה של הימין, זו בעיה של השמאל".

הקבוצה הזו, הנערים הגאים, היא ארגון של גברים בלבד הדוגל במה שמכונה "שוביניזם מערבי". מייסדו הוא גאווין מק'אינס, תומך של טראמפ שהואשם בעבר באלימות רחוב. הארגון אמנם לא חרת על דגלו את האנטישמיות כמרכיב מרכזי באידיאולוגיה שלו, אך לפי דוח של הליגה נגד השמצה, אנשי הנערים הגאים חברו לארגונים הדוגלים בעליונות הגזע הלבן, ומק'אינס עצמו התבטא לא פעם באופן אנטישמי. בליגה נגד השמצה מעריכים שהארגון מונה כמה מאות חברים.

הקבוצה הזו, הנערים הגאים, היא ארגון של גברים בלבד הדוגל במה שמכונה "שוביניזם מערבי". מייסדו הוא גאווין מק'אינס, תומך של טראמפ שהואשם בעבר באלימות רחוב

ג'ייסון קסלר, חבר לשעבר בארגון הנערים הגאים, היה אחד המארגנים של עצרת העליונות הלבנה שהתקיימה בשארלוטסוויל ב-2017 ושבמהלכה נדרסה למוות מפגינה מגלגלי מכוניתו אחד הפעילים הגזענים שהגיעו לעיר.

העימות הראשון בין ביידן לטראמפ (בצילום, עם נשותיהם), ספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Julio Cortez)
העימות הראשון בין ביידן לטראמפ (בצילום, עם נשותיהם), ספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Julio Cortez)

ג'ו ביידן ציין את ההפגנה בשארלוטסוויל, ואת הקריאות והסיסמאות האנטישמיות שנכללו בה, כאירוע שגרם לו להחליט לרוץ לנשיאות השנה. במהלך אירועי שארלוטסוויל, כמו גם בהפגנות גזעניות אחרות ברחבי אמריקה, צעדו חברי סניפים מקומיים של הנערים הגאים לצד ניאו-נאצים מוצהרים.

ממש כמו חברי "בוגאלו בויז", עוד ארגון ימני קיצוני, שלובשים חולצות הוואי בהפגנות, גם לנערים הגאים יש מדים ייחודיים. במקרה שלהם, מדובר בחולצת פולו שחורה המעוטרת בצהוב, מתוצרת חברת ההלבשה הבריטית פרד פרי. בסוף השבוע האחרון הודיעה החברה כי היא מפסיקה לייצר את החולצות, ואף פרסמה הצהרה תקיפה שבה גינו מנהלי החברה את ארגון הנערים הגאים.

פרד פרי, הבריטי שייסד את החברה ב-1952, "הקים את החברה יחד עם שותף יהודי ממזרח אירופה. זו בושה שאנחנו נאלצים היום לענות על שאלות כאלה. לא, אנחנו לא תומכים בערכים שכאלה, וגם לא בארגון המדובר. זה מנוגד לחלוטין לאמונתנו ולאנשים שאנחנו עובדים איתם", אמר ג'ון פלין, יושב ראש החברה.

בסוף השבוע האחרון הודיעה חברת פרי כי היא מפסיקה לייצר את החולצות, ואף פרסמה הצהרה תקיפה שבה גינו מנהלי החברה את ארגון הנערים הגאים

לאחר העימות הנשיאותי, צייץ ג'ונתן גרינבלט, מנכ"ל הליגה נגד השמצה קריאה לנשיא להתנצל בפני הציבור האמריקני או להסביר את עמדתו בנושא: "אם למישהו יש ספק, הנערים הגאים הם זן אלים של הימין הקיצוני באמריקה. יש להם רקורד ארוך של אלימות, בין השאר גם בפורטלנד בסוף השבוע האחרון".

מפגין עם דגל "הנערים הגאים" באורגון, ספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Andrew Selsky)
מפגין עם דגל הנערים הגאים באורגון, ספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Andrew Selsky)

האמונות האנטישמיות של מייסד הארגון מק'אינס מתועדות כבר מ-2017, אז הגן על מכחישי שואה וחזר על סטריאוטיפים אנטישמיים. ההתלהמות שלו תועדה בסרטון וידיאו שזכתה במקור לכותרת: "עשרה דברים שאני שונא אצל היהודים".

"הרגשתי צורך להגן על הנאצים הימניים רק בגלל שנמאס לי מכל שטיפת המוח, ורציתי לומר, 'נו, בסדר, הם אף פעם לא אמרו שזה לא קרה. הם רק אמרו שזה היה הרבה פחות משישה מיליון, שהם גוועו ברעב ולא נרצחו בתאי הגזים, שלא הייתה להם אספקה'", אמר מק'אינס והוסיף: "אני לא אומר שלא היו תאי גזים".

כמו כן, האשים מייסד הקבוצה את היהודים בהרעבת מיליוני אוקראינים בהוראת סטלין. "אני חושב שנרצחו 10 מיליון אוקראינים", אמר, "וזה בגלל היהודים. זה בגלל יהודים מרקסיסטים, סטליניסטים, שמאלנים, קומוניסטים, סוציאליסטים". מק'אינס טען גם שליהודים יש "פחד פרנואידי ומתבכיין מפני הנאצים".

ימנים קיצונים מארגון "הנערים הגאים' ממתינים להיכנס לכלי הרכב שלהם לאחר שחצו בצעדה את גשר הות'ורן בפורטלנד, אורגון, ב-17 באוגוסט 2019 (צילום: lex Milan Tracy/Anadolu Agency דרך Getty Images)
ימנים קיצונים מארגון הנערים הגאים ממתינים להיכנס לכלי הרכב שלהם לאחר שחצו בצעדה את גשר הות'ורן בפורטלנד, אורגון, ב-17 באוגוסט 2019 (צילום: lex Milan Tracy/Anadolu Agency דרך Getty Images)
עוד 558 מילים
סגירה