בני גנץ בישיבת הקבינט, 5 ביולי 2020 (צילום: Gali Tibbon/Pool via AP)
Gali Tibbon/Pool via AP

איומי הסרק של גנץ לא ישנו את מצבה של כחול-לבן

התפטרותו של אסף זמיר מהממשלה היא הודאה מכאיבה בכישלון ההסכם בין כחול-לבן לליכוד, והתגובה של גנץ בעניין מינוי פרקליט המדינה היא ניסיון עקר להציל משהו מכבודו האבוד ● אבל הכול שטויות ואחיזת עיניים, שיורדות לרמת התרגילים של נתניהו ● פרשנות

הזרעים ששתלו הליכוד וכחול-לבן בהסכם קואליציוני שעליו חתמו לפני חצי שנה, ב-20 באפריל, נבטו  לאט-לאט עד שצמחו לגידול פרא ממשלתי, שמוביל את כולנו לבחירות ועל הדרך אולי מחסל את העתיד הפוליטי של בני גנץ וגבי אשכנזי.

ההתפטרות אתמול (שישי) של שר התיירות אסף זמיר מהממשלה היא הודאה מכאיבה בכישלון ההסכם והחיבור עם נתניהו והליכוד, והתגובה של גנץ בעניין מינוי פרקליט המדינה היא ניסיון עקר להציל משהו מהכבוד האבוד של כחול-לבן שנרמס לאורך חודשים, וללא תגובה.

נתניהו חתם על הסכם שלא הייתה לו שום כוונה לממש. ממשלת האחדות הזו הייתה ונשארה רק פלטפורמה שהחזיקה אותו בראשות הממשלה, בתמיכה חשובה של גנץ, אשכנזי ואבי ניסנקורן, והם שהעניקו לו לגיטימציה רחבה לכהן תחת כתב אישום ומשפט מתנהל. נתניהו כדרכו השיב להם רעה תחת טובה, לא ספר אותם בנושאים הלאומיים המכריעים, המלחמה בקורונה, תקציב המדינה או יחסי החוץ של ישראל.

נתניהו חתם על הסכם שלא הייתה לו שום כוונה לממש. ממשלת האחדות הזו הייתה ונשארה רק פלטפורמה שהחזיקה אותו בראשות הממשלה והעניקה לו לגיטימציה רחבה לכהן תחת כתב אישום ומשפט מתנהל

השרים זמיר ויזהר שי הבינו שראש הממשלה צוחק עליהם כל הדרך אל המשפט הפלילי שלו, שאותו הוא מנסה לבטל או לפחות לעכב בכל דרך, כמו גם את ההפגנות נגדו. שי איים להתפטר. זמיר התפטר אתמול. "השיקול האישי והמשפטי הם בראש מעייניו של נתניהו", כתב זמיר בפוסט ההתפטרות שלו. נחמד שהוא גילה את התופעה הזו אחרי קרוב לארבע שנים, מאז החלו החקירות של ראש הממשלה.

‎ארבעה וחצי חודשים חלפו מאז הקמנו את ממשלת האחדות. זמן שהעברתי בנסיון להכיל את המתח בין השאיפה העמוקה לסיים את שלטון…

פורסם על ידי ‏אסף זמיר-Asaf Zamir‏ ב- יום שישי, 2 באוקטובר 2020

היום ברור לכולם כי נתניהו לא רצה ולא רוצה לעמוד בהסכם הרוטציה. הוא לא יראה את גנץ יושב על כסאו, בשעה שהוא עלול להפוך בהחלטת בג"ץ לחכפ"ש – חבר כנסת פשוט. ההבטחה שלו להתחלף עם גנץ "בלי טריקים ובלי שטיקים" הפכה לשטיק וטריק מתחרה ומצטבר, שזמיר וחבריו אכלו בכל ישיבת ממשלה כמעט, עד שהבינו כי נתניהו מושך את כולנו לבחירות במרץ או ביוני 2021, מה שיותר נוח לו.

גנץ עומד עכשיו בדילמה הכי קשה מאז נכנס לחיים הפוליטיים לפני קרוב לשנתיים. האם הוא פורש מהממשלה בעקבות הלחץ העצום שמופעל עליו ועל חבריו מבחוץ וגם מתוך הבית, ומותיר את נתניהו לבדו בראש ממשלת מעבר? או שהוא ממשיך לבלוע את כל הצפרדעים ומחכה שנה שלמה לרוטציה שנתניהו יואיל להעניק לו, אם בכלל?

גנץ יודע שאם יחליט להישאר, הוא יהפוך לשק חבטות יומיומי. מיקי זוהר, שלמה קרעי, אסנת מארק והחברים בליכוד התייחסו אל אנשי כחול-לבן אתמול כמו אל גיס חמישי. נתניהו, תסמכו עליו, עוד יהפוך את גנץ לבוגד.

גנץ יודע שאם יחליט להישאר, הוא יהפוך לשק חבטות יומיומי. מיקי זוהר, שלמה קרעי, אסנת מארק והחברים בליכוד התייחסו אל אנשי כחול-לבן אתמול כמו אל גיס חמישי. נתניהו, תסמכו עליו, עוד יהפוך את גנץ לבוגד

ב"הודעה הדרמטית" שפרסם אתמול, ניכר היה שגנץ פוסח על שני הסעיפים. מצד אחד הוא תוקף את נתניהו שעובד נגד הדמוקרטיה ושלטון החוק; גנץ טוען שהוא בא להילחם ו"מי שזה לא מתאים לו, שיקבע מועד לבחירות".

קיבלתי בהבנה ובכאב את הודעתו של חברי השר אסף זמיר.בשבועות האחרונים ניהלנו שיחות ארוכות וכנות אשר ביטאו את רחשי הלב…

פורסם על ידי ‏בני גנץ – Benny Gantz‏ ב- יום שישי, 2 באוקטובר 2020

מצד שני, גנץ לא רוצה בחירות. הוא באמת חושש ממצב שבו נתניהו יהפוך לשליט יחיד בממשלת מעבר במשך חצי שנה עד הבחירות הבאות. גנץ נרתע גם מתגובה ציבורית של רבים שחושבים שבחירות היום זו קטסטרופה מדבקת.

משום כך גנץ מחזיק את כוחותיו בפנים, ממנה את אורית פרקש-הכהן לשרת התיירות במקום זמיר, מצרף את התיק האסטרטגי לשר מיכאל ביטון, ומשתדל להראות לתומכיו שהוא עדיין חיוני בפנים.

וכך, גנץ מנסה לנפח שרירים ולקדם את בחירת פרקליט המדינה, כדי לצאת אולי גבר-גבר מכל הסיפור. הכול שטויות ואחיזת עיניים, שיורדות לרמת התרגילים של נתניהו. מינוי פרקליט הוא תהליך ארוך שכרוך בחיפוש ממושך אחרי ועדת איתור מורכבת. ואחרי הכול, לפי חוק יסוד הממשלה החדש, המועמד שנבחר בוועדה מגיע לאישור הממשלה – אבל לליכוד יש זכות וטו על המינוי.

מינוי פרקליט הוא תהליך ארוך שכרוך בחיפוש ממושך אחרי ועדת איתור מורכבת. ואחרי הכול, לפי חוק יסוד הממשלה החדש, המועמד שנבחר בוועדה מגיע לאישור הממשלה – אבל לליכוד יש זכות וטו על המינוי

זה המצב. בשורה התחתונה: כחול-לבן נכנסו לממשלה כדי להעביר תקציב, להילחם בקורונה ולמנוע בחירות. הם בינתיים בלי תקציב, כישלון אדיר במלחמה בקורונה ואולי עם בחירות חדשות בפתח – אבל בלי כחול-לבן, שעומדת היום על שבעה מנדטים בסקרים, ועד מרץ עלולה להתדרדר מתחת לאחוז החסימה.

עוד 642 מילים
סגירה