המועד האחרון של כחולבן להפיל את האלונקה

בני גנץ (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
Olivier Fitoussi/Flash90
בני גנץ

מפלגת כחולבן שגתה שגיאה אסטרטגית ואף מוסרית בבחירת דרכה, אך חמור מכך – כל יום שעובר בהמשיכה בדרכה זו מעצים את הנזק לחברה הישראלית והופכו עוד פחות ניתן לתיקון. נראה כי כוונת מנהיגיה היתה ועודנה טובה וראויה – "לתת כתף" בעת צרה ומשבר כבד, אך כמו בפתגם – כיום זו הדרך לגהינום.

מפלגת כחולבן שגתה שגיאה אסטרטגית ואף מוסרית בבחירת דרכה, אך חמור מכך – כל יום שעובר בהמשיכה בדרכה זו – מעצים את הנזק לחברה הישראלית והופכו עוד פחות ניתן לתיקון

1

ראשית, במאבק בקורונה:

כבר כיום ברור שכחולבן לא משפיעים על המאבק בקורונה. שריה לא ממונים על נושאים הקשורים לעיסוק בקורונה. הדרג המקצועי עושה את העבודה ונתניהו מכפיף את ההחלטות המקצועיות לשיקוליו הפוליטיים לפי הצורך,

2

שנית, מוסרית:

קיימת הסכמה כוללת על היות נתניהו כיום שליט-יחיד במפלגתו, ובמידה רבה גם בממשלתו. לכן המחלוקת הקוטבית בעם ביחסו לנתניהו האיש, אשר קבעה למעשה את תוצאת הבחירות השקולה, חייבת ציבורית להשתקף גם ביחסי הכוחות בשלטון. על פי יחסי הכוחות הללו, האופוזיציה תאיים תמידית על הקואליציה, שכן כך בנויות דמוקרטיות.

מוסרית היתה כחולבן מחויבת לכך – גם בשל הבטחתה העיקרית לבוחריה וגם בשל המצב החריג בהיות רה"מ נאשם בעבירות חמורות. החלטתה של כחולבן לתת לנתניהו את היציבות המלאה כרה"מ במצבו זה, תמורת הבטחת-רוטציה שקרית לעתיד (כידוע כיום) – הינה עושק קולות בוחריה, לפחות ברמה הציבורית. איש לא הסמיך את ראשיה להפוך את התחייבותם העיקרית לציבור לפי שיקול דעתם, קל וחומר כאשר יותר ממחצית הנהגתם חלקה על צעדם.

3

שלישית, ברמת התבונה והתועלת:

כאן כל הסבר מיותר, לאור המציאות הקיימת. הנימוק העיקרי להצטרפות – בחירות נוספות ומניעתן – נותר כל העת כשוט מולם בידי נתניהו לכפיית רצונו, וכיום הוא אכן עומד לממשו במועד הנוח לו, מבלי שיוכלו למנוע זאת. לו היו אפילו פועלים כאופוזיציה שקולה במשך שנה זו (מרץ 20-מרץ 21), רבים היו הסיכויים להפילו, בהינתן ההליך המשפטי מעל ראשו והקואליציה החלשה שאיתו. כך גם לגבי מניעת החקיקה הלא-דמוקרטית המאיימת. תחזיתה הפסימית של כחולבן התבססה כנראה במידה רבה על אי-אמונה בכוחה ובכוח עמיתיה למאבק, בניגוד לנדרש ממפלגה שזכתה לתמיכה כה רבה בבחירות.

הנזק האסטרטגי השלישי הינו לטווח הארוך:

התודעה האזרחית של הציבור הדמוקרטי הרחב בישראל נפגע אנושות ממדיניותה של מפלגת כחולבן עד כה, שכן הובהר לו בדרך המעשית והכואבת שאין תוחלת ותועלת להשתתפותו בהליך הדמוקרטי – נבחרי מחנהו יפעלו בלאו הכי לפי שיקול דעתם, גם אם זה בסתירה לייעודם והבטחתם.

שיקול דעת זה נתגלה כבר כיום כלקוי ופגום: צעדם גרם לריסוק "מחנה המרכז", לעיכוב החקירות הקיימות והעתידיות נגד נתניהו, לפיזור הכנסת ולבחירות בקרוב – ולהסרת מכשול בדרך לנשיאות המיוחלת והחסינה בפני הליך משפטי.

שיקול דעת זה נתגלה כבר כיום כלקוי ופגום: צעדם גרם לריסוק "מחנה המרכז", לעיכוב החקירות נגד נתניהו, לפיזור הכנסת ולבחירות בקרוב – ולהסרת מכשול בדרך לנשיאות המיוחלת והחסינה בפני הליך משפטי

הבעיה העיקרית של כחולבן אינה רק שיקול-דעת מוטעה במגוון נושאים, אלא עוד קודם לכן בהיעדר הסמכות המוסרית והמעשית של מנהיגיה ליטול לעצמם שיקול דעת זה. המעט שנותר להם להציל כיום הוא הצטרפות מיידית לגוש חדש בהשתתפות מפלגות ואישים ליברליים תחת הנהגה אחרת. הנהגה שתציב חלופה לנתניהו ולאנשיו, ובכך יוכלו להציל את החברה הישראלית בשעת המשבר, החורג בהרבה מהמגפה כשלעצמה.

עמיר מורן הינו בכיר-לשעבר בקהיליית המודיעין, יזם חברתי ועוסק ביישוב סכסוכים ובבניית קהילות. פעיל בתחום החברה המשותפת, תושב תמרת שבגליל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
לצערי אין כל התיחסות כאן לשמירה על בתי המשפט והפרקליטות שהיא אבן יסוד לדמוקרטיה בחירות רביעיות היו מביאים לשלטון ימני קיצוני בישראל יותר עצוב בבחירות השלישיות המחנה מרכז שמאל לא התיצב ב... המשך קריאה

לצערי אין כל התיחסות כאן לשמירה על בתי המשפט והפרקליטות שהיא אבן יסוד לדמוקרטיה
בחירות רביעיות היו מביאים לשלטון ימני קיצוני בישראל
יותר עצוב בבחירות השלישיות המחנה מרכז שמאל לא התיצב בקלפיות והחליש את הנציגים בכנסת
רצוי שכותב המאמר יבדוק את חוסר ההצבעה בישובים שהם הם מעוזי מרכז שמאל
יש לבא בטענות לכל האלפים שלא הגיעו מהמחנה מרכז שמאל לקלפיות

עוד 484 מילים ו-1 תגובות
סגירה