מירוץ 2020
המרוץ לבית הלבן / 28 ימים לבחירות

הווירוס בחדר הסגלגל

מרגע שנודע כי נשיא ארצות הברית חלה בקורונה, החל מירוץ אחוז אמוק של חקירות אפידמיולוגיות ברחבי וושינגטון, ושלל אנשי הצוות של הבית הלבן, פוליטיקאים רפובליקאים ואחרים אומתו כחיוביים ● ככל שיותר פרטים מתגלים, כך מתברר גודל הרשלנות של טראמפ והיעדר כל אכפתיות לחייהם של אחרים ● ארבעה שבועות ליום הבחירות, ספק אם התנהגותו של טראמפ תשנה את דפוסי ההצבעה

דולנד טראמפ משתחרר מבית החולים, ב-5 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
AP Photo/Evan Vucci
דולנד טראמפ משתחרר מבית החולים, ב-5 באוקטובר 2020

1

טראמפ

ביום שישי לפנות בוקר, הבית הלבן הודיע שדונלד ומלאניה טראמפ נדבקו בקורונה, לאחר שרמז לכך בראיון עם שון האניטי ביום חמישי בערב. במהלך יום ששי הבית הלבן טען שטראמפ ללא סימפטומים כלל, ולאחר מכן שיש לו סימפטומים קלים. בדיעבד התברר שבמהלך היום עלה לטראמפ החום והוא סבל מקוצר נשימה שהצריך בשלב מסוים מסכת חמצן. בערב שבת הוא פונה לבית החולים וולטר ריד.

דונלד טראמפ מגיע לבית החולים הצבאי וולטר ריד ליד וושינגטון הבירה, 2 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
דונלד טראמפ מגיע לבית החולים הצבאי וולטר ריד ליד וושינגטון הבירה, 2 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)

במהלך השבת טען הבית הלבן כי טראמפ במצב בינוני; שוב בדיעבד מתברר שהייתה לו עוד אפיזודה של חוסר חמצן. ביום ראשון כבר הוציא סרטון וכמה תמונות, ובמהלך היום אף יצא לסיבוב במכוניתו לנופף לקומץ המעריצים שנמצאים ליד בית החולים. גם חשבון הטוויטר של טראמפ התחיל להתעורר, אם כי עדיין זו לא נראית תעבורה אורגנית של החשבון. אמש הוא כבר שוחרר בחזרה להמשך טיפול בבית הלבן.

טראמפ מטופל ברדמיסיויר שזו תרופה שכיחה לקורונה, ובשני טיפולים ניסיוניים – אחד מהם עלול לגרום לעיוותים קוגניטיביים ולמצבי רוח קיצוניים. מרגיע בסך הכול.

בדיעבד התברר כי טראמפ ידע על מחלתו כבר כמה ימים קודם להתגלותה ואף הורה במפורש לשמור אותה בסוד; גם לאחר שאושפז, המידע שיצא מהבית הלבן לא היה מדויק, בלשון המעטה. התוצאה היא שצריך כישורים סובייטולוגים להבין מה באמת המצב. עם זאת, ככל שניתן להבין כרגע, טראמפ עבר את שיא המחלה והוא מתאושש.

צוות הרופאים שטיפל בדונלד טראמפ בעת ששהה במרכז הרפואי הצבאי הלאומי וולטר ריד, 3 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
צוות הרופאים שטיפל בדונלד טראמפ בעת ששהה במרכז הרפואי הצבאי הלאומי וולטר ריד, 3 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)

2

מדביקים ונדבקים

משנודע שטראמפ חלה בקורונה, החל מחול אמוק של חקירות אפידמיולוגיות ברחבי וושינגטון, ושלל אנשי צוות של הבית הלבן, פוליטיקאים רפובליקאים ואחרים אומתו כחיוביים: רונה מקדניאלס, יו"ר המפלגה הרפובליקאית כנראה חולה כבר מתחילת השבוע שעבר; הופ היקס וקליאן קונווי, היועצות הקרובות של טראמפ, וקיילי מקאנני, הדוברת; ברט סטפיאנס, מנהל הקמפיין; הסנטורים הרפובליקאים מייק לי, טום טיליס ורון ג'ונסון; ומושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי.

כמו כן, מספר עיתונאים נדבקו וכן עובדי ניקיון בבית הלבן. סגן הנשיא מייק פנס ואשתו, שאר בני משפחת טראמפ וכן ג'ו ביידן ובני משפחתו נבדקו ועד כה נמצאו שליליים (אם כי ייתכן ויימצאו חיוביים בימים הקרובים).

בשבת שעברה ערך הבית הלבן טקס הכרזה על מועמדותה של השופטת איימי קוני בארט להחליף את רות ביידר גינזבורג בבית המשפט העליון. בטקס בגן הוורדים לא נלבשו כמעט מסכות והאורחים ישבו צפופים; כמו כן ההכרזה לוותה באירועים בתוך הבית הלבן.

ככל הנראה ארוע ההדבקה הגדול: דונלד טראמפ מכריז על איימי קוני בארט כמועמדת שלו לבית המשפט העליון, בגן הוורדים בבית הלבן, ב-26 בספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
ככל הנראה ארוע ההדבקה הגדול: דונלד טראמפ מכריז על איימי קוני בארט כמועמדת שלו לבית המשפט העליון, בגן הוורדים בבית הלבן, ב-26 בספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)

שבעה מהבכירים שנדבקו נכחו בטקס, וכן נשיא האוניברסיטה הקתולית נוטרדאם מאינדיאנה, בה מלמדת בארט, שהתגלה אף הוא כחיובי לקורונה. ההדבקות הללו העלו את החשד שמקור ההתפרצות במפיץ-על שנכח בטקס; עם זאת, ההתפרצות כוללת נדבקים שלא היו דווקא בטקס – הסנטור רון ג'ונסון למשל.

3

לקוי מאורות מוסרי

ראוי להתעכב מעט על לקוי המאורות המוסרי שמגלה כאן ממשל טראמפ. ברמה הכללית, ההתנגדות שהביע טראמפ והדהד הממשל לצעדים של ריחוק חברתי – עטיית מסכות ושמירת מרחק – בבירור עומדים ברקע ההתפרצות. לא בכדי לא ראינו התפרצות כזו בקרב סנאטורים דמוקרטים, למשל.

אבל מעבר לכך, לאורך כל השבוע הסתובבו שלל בכירים בממשל בידיעה שהם חולים או לפחות נחשפו לחולי קורונה, ולא זו בלבד שלא התבודדו, הם המשיכו להיפגש מקרוב עם אנשים ללא מסכות ומבלי ליידע אותם.

דולנד טראמפ בכנס בחירות בדולות', מינסוטה, ב-30 בספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
דולנד טראמפ בכנס בחירות בדולות', מינסוטה, ב-30 בספטמבר 2020. בשלב הזה כבר היה חשד כי הוא חולה אך זה הוסתר מהציבור (צילום: AP Photo/Alex Brandon)

יש יסוד סביר להניח שטראמפ ידע שהוא חולה או שהופ היקס חולה לפני ששניהם עלו למטוס לאירוע בחירות במינסוטה ביום רביעי, וזה לא מנע מהם לעלות ולסכן את כל שאר יושבי המטוס. קיילי מקאנני העבירה תדרוכים לעיתונות, ללא מסכה, למרות שידעה שהיא נחשפה לחולה מאומת.

אפילו שלשום (ראשון) טראמפ דרש לצאת לאותו סיבוב מטופש במכוניתו, תוך שהוא מסכן את שומרי הראש שהיו אתו במכונית, רק כדי להרגיע את האגו שלו (הוא רצה להשתחרר מבית החולים וזו הייתה הפשרה).

יש כאן זלזול חולני בחיי אדם, ולא בחיי אדם באופן ערטילאי ומופשט – למשל ילדי מהגרים בגבול טקסס, רחוקים מהעין ומהלב; באנשים הקרובים ביותר, או חמור מכך, באנשים שמשרתים את טראמפ: שומרי ראשו, אנשי הניקיון שלו. זה זלזול מופקר בחיי אדם שגובל בסוציופתיה ממש.

דולנד טראמפ מנופף לתומכיו ביציאה לסיבוב מבית החולים, ב-4 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Anthony Peltier)
דולנד טראמפ מנופף לתומכיו ביציאה לסיבוב מבית החולים, ב-4 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Anthony Peltier)

4

פוליטיקה

קורונה היא מחלה בלתי צפויה, חדשה ולא מוכרת. מוקדם עוד לסכם בכלל כיצד יסתיים מהלך המחלה של טראמפ. אתמול (שני) בלילה שוחרר מבית החולים לבית הלבן ואם אכן מצבו ימשיך להשתפר בימים הקרובים, ההימור הסביר ביותר הוא שלמרבה ההפתעה – המחלה לא תשנה המון את מהלך הבחירות.

לפי סקרים שנערכו מאז יום שישי, כשני שליש מהאמריקאים סבורים שטראמפ אשם לפחות חלקית שמחלתו; ומחלת טראמפ לא משנה את אחוז האנשים שמודאגים מקורונה או רואים אותה כנושא החשוב ביותר. הרצפה הגבוהה של תמיכה לטראמפ – כ-40% – לא קרסה בינתיים ויש יסוד סביר להניח שכאשר טראמפ אמר, "אני יכול לירות במישהו בשדרה החמישית והם עדיין יתמכו בי" הוא תפס משהו עמוק.

ההזדהות עם טראמפ בקרב אוהדיו המושבעים – בעיקר לבנים לא מהערים הגדולות – הפכה לחלק משמעותי מהזהות החברתית שלהם, ומתוך פרספקטיבה כזו כמעט כל תוצאה של המחלה – מהחלמה ועד חלילה מוות – יכולה להתפרש כעדות לעוצמתו של טראמפ.

שלט מעל נתיבי איילון מאחל למלאניה ודונלד טראמפ החלמה מהירה, 3 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
שלט מעל נתיבי איילון מאחל למלאניה ודונלד טראמפ החלמה מהירה, 3 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)

מאידך, גם בצד השני טראמפ הפך לדמות כל כך מוכרת ושנואה שקשה לראות סימפטיה מתנקזת אליו בעקבות מחלתו. סקרים תמיד לוקחים כמה ימים ולכן יש מעט סקרים שנערכו לאחר ההודעה על המחלה, אבל אלה שכן נערכו מראים על עליה של 1-2 אחוזים לביידן, אבל לא קריסה של טראמפ מעבר לכך.

לאירועים כן יכולה להיות השפעה משמעותית על מהלכים בשטח, וזאת בשני צירים: ראשית, הליך ההשבעה של בארט הפך להרבה יותר בעייתי. שני סנאטורים רפובליקאים מהוועדה המשפטית – לי וטיליס – חלו, וכבר יש חשש שלא יהיה לרפובליקאים את המינימום הדרוש לכינוס הוועדה.

זאת ועוד: מכיוון שהסנאטורים הרפובליקאים נהגו לסעוד ארוחת צהרים יחדיו פנים אל פנים (בניגוד לדמוקרטים שהעבירו את הנוהג למדיה דיגיטלית) יש מקום לחשוד שעוד סנאטורים נדבקו וטרם גילו זאת, או בכוונה לא הלכו להיבדק.

הבית הלבן עובר חיטוי, ב-5 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
הבית הלבן עובר חיטוי, ב-5 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)

הציר השני הוא קמפיין טראמפ. מנהל הקמפיין וכן יו"ר המפלגה חולים ובבידוד, אבל חמור הרבה מכך הוא משבר האמון בין עובדי הקמפיין לטראמפ, בעקבות ההכרה שטראמפ היה מוכן לסכן את חייהם ללא הינד עפעף. אתמול היו דיווחים על עשרות עובדים שלא הגיעו לעבודה.

גם בקרב הבית הלבן והאקו-סיסטם הרפובליקאי, התגלו עוד ועוד חולים – במיוחד לאחר נורמה של התעלמות מהמחלה וחוסר ניסיון להימנע מלהדביק אחרים, מה שהופך את האינטראקציה בין האנשים להרבה יותר חשדנית.

ובסוף בסוף – עוד יום ועוד יום עובר. ביידן שומר על פער של 8%+ בסקרים הלאומיים ו-5%+ במדינות המפתח. ההזדמנויות של טראמפ לשנות את פני המרוץ הולכות ואוזלות, ובינתיים אפילו מחלתו לא גרמה למהפך. בינתיים.

עוד 947 מילים
סגירה