עידן הקורונה בנפאל, אוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Niranjan Shrestha)
AP Photo/Niranjan Shrestha

עולם הקורונה סגר שני הוטל רק בישראל ובנפאל

נכון לעכשיו, רוב מדינות העולם לא פועלות להטלת סגר שני כולל כמו בישראל ● באירופה ובאמריקה מחמירים את המגבלות, משפרים את המעקב האפידמיולוגי ומבצעים סגרים מקומיים ● במדינות אחרות דווקא מבטלים סגרים ● מבין 29 מדינות שבדקנו, רק אזרחי ישראל ונפאל הוכנסו לסגר שני ● הסיבה ברורה: הצעדים שאימצו מדינות אחרות עובדים ובולמים את התחלואה בקורונה

ישראל מסיימת שבוע שלישי של סגר שני, שנועד לבלום את התפשטות הקורונה, והממשלה תדון ביום השבוע בתכנית שצפויה להאריך את הסגר בחלקו למשך חודשים. הסיבה לכך היא עלייה חדה בתחלואה: בספטמבר מתו כאן 629 חולי קורונה – 70 מתים למיליון איש. בכך הגיע סך מספר המתים מקורונה בארץ ל-1,824.

ההחלטה על הטלת הסגר הנוכחי בארץ עוררה זעם ציבורי רב, בין השאר, בגלל שישראל היא המדינה היחידה בעולם המפותח – ואחת היחידות בעולם – שהטילה סגר ארצי כללי שני על אזרחיה בעקבות התפשטות הקורונה.

"היינו הראשונים לסגור בגל השני, ואירופה בעקבותינו, כולם בדרך לסגר", הצהיר השבוע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בישיבת קבינט הקורונה, שהחליטה לדחות את ההחלטה על המשך הסגר. "אנחנו נצא מהסגר (השני) ראשונים", הוסיף, וציין את הצלחת הסגר הראשון שבו "כל העולם בא אלינו ורצה ללמוד מאתנו", כדבריו.

עם זאת, בדיקה השוואתית מראה כי דבריו אינם נכונים. הרעיון של הטלת סגר מחודש נידון במספר ממשלות ופרלמנטים, בעקבות הגל השני של הקורונה, ואולם נכון לעכשיו אף מדינה אחרת בעולם המפותח לא הטילה סגר ארצי, לא הצהירה על כוונה להטיל סגר כזה, ואינה "בדרך" להטלת סגר נוסף. להיפך, בכל המדינות בהן עלתה ההצעה להטיל סגר שני, הוחלט להוריד אותה מסדר היום.

עם זאת, לא מעט מדינות מפותחות הודיעו על החמרה בהגבלות הקורונה, על הטלת סגרים מקומיים חלקיים, ועל שיפור הבדיקות והמעקב האפידמיולוגי. בכל המדינות האלה גם הצהירו הממשלות כי מהלכים אלה הם תחליף לסגר ארצי.

נכון לעכשיו אף מדינה אחרת בעולם המפותח לא הטילה סגר ארצי, לא הצהירה על כוונה להטיל סגר כזה, ואינה "בדרך" להטלת סגר נוסף. להיפך, בכל המדינות בהן עלתה ההצעה להטיל סגר שני, הוחלט להורידה מסדר היום

במדינות מפותחות אחרות דווקא ביטלו לאחרונה סגרים מקומיים שהוטלו שם בעקבות התפשטות מגפת הקורונה. ואילו מדינות מתפתחות, שהסגרים בהן נמשכו כמה חודשים רצופים, החליטו לבטל אותם לאחרונה.

למעשה, מבין 29 מדינות שבדקנו, הוטל בחודש וחצי האחרונים סגר ארצי שני רק בשתי מדינות: ישראל ונפאל. כל שאר המדינות שבדקנו נמנעו מכך, וזאת מסיבה פשוטה: הצעדים שאימצו מדינות אחרות עובדים ובולמים את התחלואה. לעומת זאת, בישראל הגל השני היכה יותר מאשר בכל שאר המדינות המפותחות.

אירופה: סגרים מקומיים והחמרות קלות

כדוגמה למדינות שנמצאות "בדרך" לסגר, ציין נתניהו את בריטניה, צרפת וספרד, שבשלושתן נספו עשרות אלפים בגל הראשון. עתה הן מתמודדות עם התפרצות מחודשת קשה, ושלושתן החמירו לאחרונה את ההוראות והטילו סגרים מקומיים.

בריטניה היא המדינה המערבית היחידה שדנה ברצינות באפשרות להטיל סגר ארצי שני. זאת, עקב עלייה בתחלואה באוגוסט ובספטמבר, לאחר שהתחלואה כמעט נעלמה בסגר הארוך והקשוח שהוטל בבריטניה באביב.

בממשלה הבריטית ובעיריית לונדון נערכים דיונים סוערים על האפשרות להטיל סגר מקומי גם על לונדון, או להחמיר את המגבלות בבירה הבריטית. ואולם, עד כה לא התקבלה החלטה כזאת, ובמקום סגר ארצי הוטלו סגרים מקומיים רחבים, שמגבילים את הפעילות והתנועה של כרבע מתושבי הממלכה.

רוב הסגרים מוטלים על ערים שבהן מתרחשת עיקר ההדבקה, רובן בפריפריה: צפון אנגליה, סקוטלנד, ויילס וצפון אירלנד. היציאה והכניסה לערים שהוטל עליהן סגר מוגבלת, ובאלה שהתחלואה בהן גבוהה נסגרו עסקים והוטלו מגבלות תנועה.

בריטניה היא המדינה המערבית היחידה שדנה ברצינות באפשרות להטיל סגר ארצי שני. זאת, עקב עלייה בתחלואה באוגוסט וספטמבר, לאחר שהתחלואה כמעט נעלמה בסגר הארוך והקשוח שהוטל בבריטניה באביב

בנוסף לסגרים המקומיים, החמירה בריטניה את ההגבלות הארציות בסוף ספטמבר ובתחילת אוקטובר. כחלק מכך, הוחמרו התקנות המחייבות לעטות מסכות במקומות סגורים והוחמרה האכיפה שלהן, והוטלה הגבלה על מספר האנשים המתקהלים במקום סגור לעד שישה. אך מגבלה זו אינה חלה על מרבית הפעילויות, כך שבתי ספר, חנויות, מפעלים, מקומות בילוי, חתונות ולוויות ממשיכים לפעול ולהתקיים.

נכון לעכשיו, נראה ששיטת הסגרים המקומיים בבריטניה מצליחה לבלום את התפשטות המגפה שם. מדובר בשיטה הדומה לזו שבה ניסה לנקוט בישראל פרויקטור הקורונה, רוני גמזו, במסגרת תכנית רמזור, ולא יושמה בפועל.

בשלושת השבועות הראשונים של ספטמבר מתו בבריטניה שמונה חולי קורונה על כל מיליון תושבים בממלכה. בישראל, לעומת זאת, מתו באותו הזמן 45 חולי קורונה על כל מיליון תושבים – כמעט פי-שישה מאשר בבריטניה.

צרפת היא אחת המדינות שספגו את המכה הקשה ביותר באירופה. בשלושת השבועות הראשונים של ספטמבר מתו בצרפת 10 חולי קורונה על כל 100 אלף תושבים; 25% יותר מאשר בבריטניה, אבל פחות מרבע ממספר המתים בישראל.

השאלה "האם יוטל שוב סגר ארצי כולל" נדונה בתקשורת הצרפתית כל העת, אך למעשה, הממשלה והמועצה המדעית המייעצת לה מצהירות כי אין בכוונתן להטיל סגר כזה. תחת זאת הוטלו סגרים מקומיים על כמה ערים במדינה, וכעת מתקיים דיון סוער על האפשרות שיוטל סגר עירוני גם על פריז.

השאלה "האם יוטל שוב סגר ארצי כולל" נדונה בתקשורת הצרפתית כל העת, אך למעשה, הממשלה והמועצה המדעית המייעצת לה מצהירות כי אין בכוונתן להטיל סגר כזה. תחת זאת, הוטלו סגרים מקומיים על כמה ערים

ואולם, עד כה הוטלו על בירת צרפת רק הגבלות מיוחדות, ולא הוטל עליה סגר. בתי הקפה, הברים ומכוני הכושר בעיר האורות נסגרו לשבועעים ושאר מקומות הבילוי נסגרים ב-22:00 או ב-23:00. האוניברסיטאות בפריז חויבו לעבור ללמידה מרחוק באופן חלקי, אך בתי הספר שם נותרו פתוחים.

עידן הקורונה בספרד, אוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Manu Fernandez)
עידן הקורונה בספרד, אוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Manu Fernandez)

בספרד הגל השני של הקורונה הוא הקשה באירופה, וזאת לאחר שספגה מכה קשה מאוד גם בגל הראשון. בשלושת השבועות הראשונים של ספטמבר מתו שם 26 חולי קורונה על כל מיליון תושבים – פי-שלושה יותר מבבריטניה, פי-שניים וחצי מאשר בצרפת – אבל רק כמחצית משיעור התמותה מקורונה בישראל.

בספרד הוטלו סגרים מקומיים חלקיים על ערים שונות וביניהם הבירה מדריד, שכללו הגבלות על הכניסה והיציאה מהן וסגירה של חלק מהעסקים (אך לא של המפעלים ובתי הספר). הסגר המקומי במדריד עורר מחאות עזות מצד התושבים החנוקים ובעלי העסקים הקורסים, וגם מצד העירייה, שעתרה נגדו לבית המשפט. העתירה התקבלה באופן חלקי והגבלות התנועה במדריד בוטלו.

אנשי מקצוע בספרד מותחים ביקורת קשה על הממשלה, בטענה כי לא השקיעה די משאבים ומאמץ במעקב האפידמיולוגי. לפי מחקר שמעורר הדים רבים באירופה, כמה מחוזות בספרד, שחיזקו את המעקב, נפגעו הרבה פחות בגל השני של ההתפרצות בהשוואה לערים אחרות.

הסגר המקומי במדריד עורר מחאות עזות מצד התושבים החנוקים ובעלי העסקים הקורסים, וגם מצד העירייה המתנגדת למהלך. אנשי מקצוע מותחים ביקורת קשה על הממשלה, בטענה כי לא השקיעה במעקב האפידמיולוגי

למעשה, המדינות שנחשבות לסיפורי ההצלחה של אירופה במאבק בקורונה הן אלה שהקימו מערך מעקב אפידמיולוגי חזק, שמאפשר לבודד במהירות וביעילות נשאים וחשודים בהידבקות. עם אלה נמנות גרמניה, פינלנד, דנמרק ונורווגיה.

במדינות הללו, גם הגל הראשון של המגפה וגם הגל השני שלה חלשים יותר מאשר בבריטניה, בצרפת ובספרד. בשלושת השבועות הראשונים של ספטמבר מת בגרמניה רק חולה קורונה אחד על מיליון איש – שמינית משיעור המתים מקורונה באותו הזמן בבריטניה, ו-2% משיעור הנספים בישראל.

בגרמניה ובמדינות סקנדינוויה, כמו ברוב העולם, חלה עלייה קלה בהדבקה מאז החזרה ללימודים בבתי הספר בספטמבר, וכדי להתמודד עם ההתפרצות המחודשת מנסים לשפר שם עוד יותר את המעקב האפידמיולוגי.

בגרמניה אומצה שיטה חדשה של בדיקות ומעקב, שמתמקדת ב"מגה-מדביקים", במטרה לבודד המונים במהירות. שר הבריאות והאפידמיולוג הראשי שם הצהירו כי השיטה מהווה תחליף טוב לסגר, במקרה של התפרצות המונית.

לאחרונה, עקב העליה בהדבקה בגרמניה, מוטלים סגרים מקומיים קצרים על שכונות ורובעים גרמניים שבהם יש התפרצויות קשות. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל קראה השבוע לאזרחים לקחת אחריות, לצמצם את הבילויים והפגישות ביניהם ואת הטיסות למדינות אחרות "כדי למנוע כל חשש שנחזור אי פעם לסגר ארצי".

שוודיה, המדינה המערבית היחידה שלא הוטל בה סגר כלל, ספגה גל ראשון קשה ביותר, ואילו בגל השני מצבה מצוין, כנראה בזכות שיפור ניכר במעקב האפידמיולוגי. בספטמבר מת בשוודיה חולה קורונה אחד על מיליון תושבים. למרות זאת, בשוודיה שוררת דאגה מהתחזקות המגפה מאז החזרה ללימודים.

האפידמיולוג הראשי של שוודיה, אלכס טנגל, עורר לאחרונה סערה כשהצהיר כי אינו פוסל סגרים מקומיים. מדובר בשינוי חד בגישה של שוודיה, שמבין כל מדינות המערב הייתה היחידה שלא הוטל בה סגר מאז התפרצות המגפה. אך גם עתה לא מדובר על סגר מלא, אלא נידונה האפשרות להטיל סגרים מקומיים על שכונות נגועות.

עידן הקורונה באיטליה, אוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Gregorio Borgia)
עידן הקורונה באיטליה, אוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Gregorio Borgia)

באיטליה, שספגה מכה קשה מאוד בגל הראשון, הגל השני קל מאוד, עם 3 מתים למיליון נפש בשלושת השבועות הראשונים של ספטמבר (פחות מעשירית מהמספר בישראל). עם זאת, גם באיטליה התחלואה עולה כעת בהדרגה.

הגבלות התנועה באיטליה הוחמרו החל ב-1 באוקטובר, וכחלק מכך אומצה מעין "תכנית רמזור" איטלקית, שמאפשרת להטיל במהירות סגרים מקומיים. כרגע לא מוטלים באיטליה סגרים כאלה, והטלת סגר ארצי אינה נידונה שם כלל.

ההגבלות באיטליה הוחמרו החל ב-1 באוקטובר, וכחלק מכך אומצה מעין "תכנית רמזור" איטלקית, שמאפשרת להטיל במהירות סגרים מקומיים. עד כה לא הוטלו באיטליה סגרים כאלה, והטלת סגר ארצי אינה נידונה

ממשלות אחרות באירופה, בהן שווייץ ופולין, שקלו להטיל סגר ארצי עקב זינוק בתחלואה, אולם החליטו להימנע מכך. במקום זאת, הוחמרה מדיניות עטיית המסכות בפולין, והוגבל מספר האנשים היכולים להתקבץ בחללים סגורים, כמו חנויות ומקומות בילוי. בשווייץ החליט צוות המשימה למלחמה בקורונה לשפר את המעקב האפידמיולוגי, כתחליף להחמרת המגבלות, ולהטלת "סגר אסוני נוסף".

גם בבלגיה, המדינה שהגיעה בגל הראשון לשיעור התמותה הגבוה בעולם, נרשמה עליה בהדבקה, והממשלה הבלגית סגרה השבוע את הברים והגבילה את שעות הפתיחה של המסעדות. אבל גם הבלגים נמנעים מהטלת סגר ארצי, וזאת למרות העלייה המחודשת בהדבקה שם.

מבין כל המדינות שבדקנו, המדינה האירופית והמערבית שנמצאת קרוב ביותר לסגר ארצי היא אירלנד. זאת, למרות שבאירלנד מתו מקורונה בספטמבר שני חולים למיליון תושבים – אחד חלקי 20 ממספר הנפטרים בישראל.

השבוע נכנסו לתוקף באירלנד הגבלות מחמירות, שכוללות איסור על התקהלויות במקומות סגורים שלא לצורך, הגבלת מספר הביקורים בבתים, הפסקת משחקי ספורט עם קהל, וכן חיוב חברות היי-טק ועובדי צווארון לבן לעבוד מהבית. עם זאת, בתי הספר, המפעלים והעסקים נותרו פתוחים.

ראש ממשלת אירלנד, מיכאל מרטין, הצהיר כי אם ההגבלות הללו יקוימו כיאות, לא יהיה צורך בסגר ארצי שני. הצהרותיו מזכירות הצהרות דומות שנשמעו בישראל בקיץ, כך שייתכן כי עלייה חדה בתחלואה באירלנד תביא להטלת סגר במדינה.

ראש ממשלת אירלנד הצהיר כי אם ההגבלות הללו יקוימו כיאות, לא יהיה צורך בסגר ארצי שני. הצהרותיו מזכירות הצהרות דומות שנשמעו בישראל בקיץ, כך שייתכן כי עלייה בתחלואה באירלנד תביא להטלת סגר במדינה

ואולם, כמו בכל המדינות, גם באירלנד מתייחסים לאפשרות של סגר נוסף כמהלך כושל של טיפול במגפה שצריך להימנע ממנו, ולא כמודל נכון שכדאי ליישם.

עידן הקורונה בעיר ניו יורק, אוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/John Minchillo)
עידן הקורונה בעיר ניו יורק, אוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/John Minchillo)

הסגר הארוך ביותר בעולם הגיע לסופו

בארצות הברית, בניגוד לאירופה, לא הוטל סגר ארצי כללי גם בגל הראשון. עם זאת, ברוב המדינות הוטל סגר חלקי, שכלל סגירה של בתי ספר ומקומות עבודה, אך לא מגבלות תנועה (הטלת shut down, ולא lock down, באנגלית).

הגל השני של המגפה מכה בארה"ב קשה יותר מאשר ברוב אירופה. בארה"ב מתו בשלושת השבועות הראשונים של ספטמבר 21 חולי קורונה על מיליון איש – כמחצית משיעור התמותה בישראל ופי-שניים מאשר בצרפת ובריטניה. עם זאת, האפשרות לסגר כולל בארה"ב כולה או באחת המדינות בה לא נמצאת על הפרק.

מגבלות הקורונה בארה"ב משתנות בין מדינה למדינה, בהתאם להיקף התחלואה וללחצים מהציבור. יש מדינות שמחמירות את המגבלות, בעוד אחרות שומרות על הקיים או מקלות בהן. בכמה מדינות הוטלו סגרים מקומיים על ערים ועל שכונות.

בעיר ניו יורק, שספגה את המכה הקשה והאכזרית ביותר בגל הראשון, נשקל להטיל סגר מקומי על שכונות אחדות בברוקלין ובקווינס, לאחר שהתחלואה בהן שבה לעלות. לבסוף החליט ראש העיר, ביל דה בלאזיו, לוותר על הסגר ולהתמקד בסגירת בתי ספר, רובם יהודיים-חרדיים, שכן עיקר ההדבקה נרשמה בהם.

בעיר ניו יורק, שספגה את המכה הקשה והאכזרית ביותר בגל הראשון, נשקל להטיל סגר מקומי על שכונות אחדות בברוקלין ובקווינס, לאחר שהתחלואה בהן שבה לעלות. לבסוף החליט ראש העיר לוותר על הסגר

בקנדה הוטלו סגרים מקומיים חלקיים על כמה ערים ומחוזות, בהם מונטריאול. הכניסה והיציאה מהמחוזות הללו הוגבלה, וברובם נסגרו המסעדות ומוסדות התרבות, ונאסרו ביקורים בבתים. בתי הספר שם, לעומת זאת, נותרו פתוחים.

בארגנטינה מתבצעות כעת הקלות בסגר הקורונה הארוך בעולם – וגם הכושל ביותר. אחרי חצי שנה של סגר, שכלל איסור מלא על יציאה מהבית, חודשו בכמה מחוזות העבודה במפעלים והטיפולים הרפואיים האלקטיביים, והותר להתפלל בקבוצות קטנות. בכמה מחוזות נפתחו גם בתי ספר וחנויות. אם הנשיא אלברטו פרננדס לא ישנה את דעתו, הסגר יוסר סופית בשבוע הבא, ב-11 באוקטובר.

אחרי חצי שנה של סגר, שכלל איסור מלא על יציאה מהבית, חודשו בכמה מחוזות בארגנטינה העבודה במפעלים והטיפולים הרפואיים האלקטיביים, והותר להתפלל בקבוצות קטנות. בתי ספר וחנויות נפתחו

ההקלות שם מתרחשות למרות שמצב התחלואה בקורונה לא השתפר כלל במשך הסגר ואף החמיר. אחוז הבדיקות החיוביות בארגנטינה הוא הגבוה בעולם – בין 40% ל-60%, וכך גם שיעור התמותה מהמגפה. בארגנטינה מתו בשלושת השבועות הראשונים של ספטמבר 170 חולי קורונה על כל מיליון תושבים – פי-חמישה יותר מאשר בישראל, פי-20 מאשר בבריטניה ופי-35 מאשר בשוודיה.

הסיבות העיקריות לכישלון הארגנטיני הן היעדר תשתיות בסיסיות בבתי החולים, כמו חדרים מבודדים, אכיפת סגר לקויה וסלקטיבית, ומעקב אפידמיולוגי כושל.

ניסוי בחיסון לקורונה, רוסיה, אוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko Jr)
ניסוי בחיסון לקורונה, רוסיה, אוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko Jr)

ברוסיה, שמיליונים מאזרחיה מתחסנים בימים אלה בחיסון השנוי במחלוקת שחברות רוסיות פיתחו נגד הקורונה, מוטלות מגבלות מקומיות בערים שונות, בהן הבירה מוסקבה. כחלק מכך הומלץ לפנסיונרים להישאר בבית, וחודשה ההוראה לעטות מסכה בתוך מבנים ציבוריים במוסקבה.

הגל השני של המגפה היכה חזק לא רק בישראל, אלא במדינות נוספות במזרח התיכון. הסגר השני שהוטל בישראל מעורר בהלה במדינות השכנות, שבאופן בלתי רשמי מתייחסות לישראל כאל מודל מוצלח לחיקוי, אף שלפחות לפי הנתונים הרשמיים, המצב במדינות השכנות פחות גרוע.

בירדן מתו בשלושת השבועות הראשונים של ספטמבר תשעה חולי קורונה למיליון נפש ובלבנון 13 – פחות משליש משיעור המתים בישראל. הרשויות בירדן שוקלות לחדש את הסגר הנוקשה שהוטל במדינה באביב, אך עד כה לא התקבלה שם החלטה כזאת. בלבנון הוטל סגר זמני למשך שבועיים, לאחר פיצוץ המחסן הכימי בביירות, וזאת כדי למנוע קריסה של מערכת הבריאות. לאחרונה חידשה ממשלת לבנון את הדיונים על הטלת סגר שלישי, אך לא התקבלה החלטה בעניין.

בלבנון הוטל סגר זמני למשך שבועיים, לאחר פיצוץ המחסן הכימי בביירות, וזאת כדי למנוע קריסה של מערכת הבריאות. לאחרונה חידשה ממשלת לבנון את הדיונים על הטלת סגר שלישי, אך לא התקבלה החלטה בעניין

בטורקיה ובמצרים לא נשקלת אפשרות להטיל סגר חדש, אך טורקיה מחמירה את המגבלות. ואילו באמירויות מחסנים את האוכלוסייה, באמצעים שיעילותם טרם הוכחה ומוטלת בספק במערב, ולא שוקלים הטלת סגר על הציבור.

נשיא טורקיה ארדואן סוקר משמר כבוד באנקרה, אוקטובר 2020 (צילום: Turkish Presidency via AP. Pool)
נשיא טורקיה ארדואן סוקר משמר כבוד באנקרה, אוקטובר 2020 (צילום: Turkish Presidency via AP. Pool)

מדינות שניצחו את הנגיף ומדינות שנכנעו לו

בצד המזרחי של העולם המגמה הפוכה, ויש ירידה בהיקף ההגבלות. בסין, מולדת המגפה, הממשלה מחסנת אזרחים, ובמקביל הוגדלה התפוסה באתרי התיירות והבילויים מ-50% ל-75% בהשוואה לתפוסה שאפיינה אותם לפני הקורונה.

באוסטרליה הוסר לפני שבוע הסגר הארוך והנוקשה שהוטל על מחוז ויקטוריה, לאחר שנרשמה שם ירידה בהדבקה במגפה. במהלך ספטמבר מת באוסטרליה חולה קורונה אחד על מיליון תושבים. מחוז ויקטוריה ה"אדום" עדיין נמצא תחת מגבלות, אך תושביו גודשים את החופים, והתקשורת חוגגת את סוף הסגר.

גם בניו-זילנד בוטל לאחרונה הסגר המקומי שהוטל על חלק מהמדינה לפני כחודש, לאחר שהתברר כי המגפה לא נעלמה לגמרי, כפי שציפו, אלא "רק" כמעט ונעלמה. ניו-זילנד לא שבה כעת לשגרה מלאה כפי שנעשה בחודש יוני, אבל רוב הפעילויות נפתחו מחדש באזורים שבהם נסגרו, אפילו משחקי הכדורגל, וראשת הממשלה, ג'סינדה ארדרן, הכריזה: "ניצחנו את הנגיף, שוב". 

ראשת ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן. מאי 2020 (צילום: Mark Mitchell/New Zealand Herald, Pool via AP)
ראשת ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן. מאי 2020 (צילום: Mark Mitchell/New Zealand Herald, Pool via AP)

בהודו ובפיליפינים, לעומת זאת, נראה שהנגיף ניצח ובני האדם השלימו עם ניצחונו. בפיליפינים הוסר לאחרונה הסגר השני באורכו בעולם, ובתי הספר נפתחו מחדש, לאחר שהיו סגורים במשך קרוב לחצי שנה. במשך הסגר נותר שיעור ההדבקה בפיליפינים גבוה, וההחלטה להסירו התקבלה לאחר שאוכלוסיית המדינה הענייה הגיעה לסף רעב, ולא משום שההדבקה במדינה ירדה.

הודו הטילה באפריל את אחד הסגרים הנוקשים בעולם, שגרם לרעב המוני ולהתפרצות מחודשת של מגפות כמו שחפת. הסגר בוטל באוגוסט עקב לחץ ציבורי ומחאות אלימות. למרות שההדבקה במגפה נמשכת בעוצמה, ממשלת הודו לא שוקלת להטיל סגר נוסף. בפקיסטאן השכנה הוטלו לאחרונה סגרים מקומיים על קשמיר הפקיסטנית ועל מחוזות נוספים, עקב עלייה בהדבקה.

טייוואן, קוריאה הדרומית ויפן הצליחו לעבור את המגפה עם מספר קטן מאוד של קורבנות וללא סגר, למעט סגר מקומי קצר שהוטל על מטרופולין אחד בקוריאה. הסיבות העיקריות לכך הן אכיפה קפדנית של ההגבלות הברורות שהוטלו על התושבים, וביצוע מעקב אפידמיולוגי יעיל. היקף ההדבקה במגפה עולה ויורד במדינות אלה, אך הוא נותר נמוך, ומהלך של הטלת סגר כלל לא נידון.

בנימין נתניהו (צילום: Alex Kolomoisky/Pool Photo via AP)
בנימין נתניהו (צילום: Alex Kolomoisky/Pool Photo via AP)

פרט לישראל, המדינה היחידה באסיה, וככל הידוע לנו בעולם, שנמצאת עתה בסגר שני, היא נפאל, מדינה מתפתחת וענייה עם תוחלת חיים של 70 שנה בלבד.

הסגר השני בנפאל הוטל השבוע, לאחר שמספר החולים המאומתים חצה את רף ה-80 אלף. באופן רשמי, מתו בספטמבר בנפאל שני חולי קורונה על כל מיליון תושבים, אך ייתכן שמספר המתים בפועל גבוה יותר. אנשי ציבור בנפאל טוענים שהעלייה בהדבקה נובעת מזעמם של האלים, על כך שהמקדשים בנפאל סגורים מאז מרץ. העולם, כך נראה, אינו הולך בדרכה של ישראל, אבל נפאל אולי כן.

הסגר בנפאל הוטל השבוע לאחר שמספר החולים המאומתים חצה את רף ה-80 אלף. באופן רשמי, מתו בספטמבר בנפאל שני חולי קורונה על כל 100 אלף תושבים, אך ייתכן שמספר המתים בפועל גבוה יותר

עוד 2,525 מילים
סגירה