גדי יברקן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

אחרי שנים שנלחם באלימות שוטרים, יברקן צריך עכשיו להגן על המשטרה

הוא חטף מכות בהפגנות יוצאי אתיופיה ונלחם לפרק את מח"ש בעקבות אותם ארועים ● עכשיו הוא נדרש להגן על התנהגות השוטרים בהפגנות נגד נתניהו - מי שחיזר אחריו ודאג להעביר אותו מכחול-לבן לליכוד ● גדי יברקן כועס על ניסנקורן, מתעמת עם אמיר השכל ומקווה שכחול-לבן תפרוש ● והוא דווקא אופטימי לגבי החזרתו של אברה מנגיסטו

גדי יברקן חצוי לשניים. סגן השר במשרד לביטחון פנים צריך להגן על המשטרה, אבל הוא קצת מתקשה. יברקן חווה אלימות שוטרים קשה בהפגנות הגדולות של יוצאי אתיופיה ב-2015, אחרי המכות שספג החייל דמאס פיקאדה, וב-2019, אחרי הירי המשטרתי למוות ביהודה ביאדגה וסלומון טקה.

יברקן תבע, ועדיין תובע, לפרק את מח"ש ולהקים גוף אלטרנטיבי חדש בעקבות האירועים ההם. "אני שולח מכתבים לשר המשפטים אבי ניסנקורן, הוא אפילו לא עונה לי", מתלונן סגן השר בראיון לזמן ישראל.

סביר להניח שאם יברקן היה עדיין בכחול-לבן או במפלגה העבודה, הוא היה תוקף בלי רחם את אלימות השוטרים. עכשיו הוא קצת נזהר. "המשטרה נמצאת על קצה גבול היכולת, אבל בלי קשר להפגנות האחרונות, אלימות לא צריכה להיות, לא רק בהפגנות, בשום מגע עם אזרח. מאות בני נוער חוטפים מכות רצח משוטרים. זה צריך לקרות? זוכרים רק את המקרים הקשים, אבל זו המציאות".

"אלימות לא צריכה להיות, לא רק בהפגנות, בשום מגע עם אזרח. מאות בני נוער חוטפים מכות רצח משוטרים. זה צריך לקרות? זוכרים רק את המקרים הקשים, אבל זו המציאות"

אתה רואה שוטרים שולפים באלימות בחורה צעירה מתוך הפגנה, עוצרים ילד חרדי מוגבל בן 13 ותוקפים עוברי אורח שלא קשורים. מה זה?
"אתה מדבר אתי היום על משטרה אלימה? ב-2019 המשטרה יצאה למבצע צבאי נגדנו, עם רימוני גז ורימוני הלם ברחובות תל אביב ובכל הארץ. כולם זוכרים את המראות. אני ביקשתי להקים ועדת חקירה נגד אלימות, לחקור את השוטרים במח"ש וגם את ההתנהלות של מח"ש עצמה. אתה יודע מי התנגד? אלה שמפגינים היום בבלפור. למה יאיר לפיד לא תמך בזה?"

יוצאי אתיופיה בהפגנה מול כוחות משטרה בקריית אתא, ב-3 ביולי 2019 (צילום: פלאש90)
יוצאי אתיופיה בהפגנה מול כוחות משטרה בקריית אתא, ב-3 ביולי 2019 (צילום: פלאש90)

מצד שני, יברקן רותח על התנהגות כמה מהמפגינים במחאה הנוכחית. אתמול (שלישי), הועלה תיעוד לרשתות החברתיות של תא"ל (מיל.) אמיר השכל – מוותיקי המחאה בבלפור – בעימות פיזי עם שוטרים שביקשו לפנות אותו, שם נשמע השכל אומר לשוטרת אתיופית, "אני הבאתי את ההורים שלך, את לא מתביישת".

יברקן לא היה מוכן לעבור על כך לסדר היום. "השכל מתגזען ומתנשא על שוטרי ישראל ועל יוצאי אתיופיה. בושה. כך לא מתבטא קצין צה"ל", אמר בהודעה שהוציא. "כשתת אלוף אסף אגמון, שותפו של השכל ל'מחאה', דאג להזכיר לי שהוא 'הביא אותי' לארץ, הבלגתי. עכשיו כשאמיר השכל מתנשא על שוטרת ואומר: "אני הבאתי את ההורים שלך מאתיופיה", כאילו שהארץ היא שלו, לא אבליג עוד.

"השכל וחבריו בטוחים שהארץ שלהם. הם אדוני הארץ וכל השאר אורחים במקרה הטוב, ועבדים במקרה הרע. אם הם לא שולטים, הלכה המדינה. נתניהו הוא רק התירוץ.

"השכל וחבריו בטוחים שהארץ שלהם. הם אדוני הארץ וכל השאר אורחים במקרה הטוב, ועבדים במקרה הרע. אם הם לא שולטים, הלכה המדינה. נתניהו הוא רק התירוץ"

"מסתבר שתחת הכסות היפה של דמוקרטיה, שוויון זכויות ומלחמה בשחיתויות, יושבת לה מפלצת גזענית וגאוותנית, מוצפת תחושת אדנות. לצערי הולך ומתחזק הרושם שהיא זו שמנהלת (גם אם ללא מודע) את המחאה של השכל וחבריו. אגב, אמיר השכל, ההורים שלנו היו מגיעים לארץ גם ללא עזרתך. תתבייש לך".

אבל גם יברקן יודע שאין כנראה מחאות בלי חיכוך. אחרי הפגנות יוצאי העדה האתיופית ב-2015, יברקן דווקא הצדיק את אלימות המפגינים ואמר אז: "אם הפנתרים השחורים לא היו בוזזים ושוברים והופכים ניידות, בני עדות המזרח לא היו מגיעים לשום מקום".

הפגנות חברי העדה האתיופית ב-2015 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
הפגנות חברי העדה האתיופית ב-2015 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

"נכון", הוא אומר היום, "תיארתי את המחאות הקודמות שהיו כאן. אני בעצמי הובלתי את המאבקים נגד אלימות שוטרים בשנים האחרונות. אני נכנסתי לתפקיד כסגן השר לביטחון פנים כדי למגר את האלימות הזו. המשטרה צריכה לתת שיטור ואחר כך שירות".

לא נראה לי שאתה מצליח מול האלימות שראינו.
"השוטרים יושבים בתוך סיר לחץ. אל תשכח שגם שוטרים קיבלו מכות. לפעמים הם עומדים לבד מול המון זועם. באשדוד חשבו שיגיעו כמה עשרות להלוויית האדמו"ר מפיטסבורג, הגיעו אלפים. תקשיב, אם יש מקרים חריגים נחקור את זה, אבל אין כאן משטרה פוליטית. אין כאן שר או סגן שר שאומרים לפרק בכוח את המחאה בבלפור, כי הכול נגד ראש הממשלה. זו עכשיו מלחמה בקורונה".

"אם יש מקרים חריגים נחקור את זה, אבל אין כאן משטרה פוליטית. אין כאן שר או סגן שר שאומרים לפרק בכוח את המחאה בבלפור, כי הכול נגד נתניהו. זו עכשיו מלחמה בקורונה"

ולכן אסור להפגין?
"כן, אסור, זה מצב מורכב. הזכות להפגין היא בסיסית. להצבעה האחרונה נגד ההפגנות שהייתה בכנסת לא באתי בכוונה. זה קשה לי, אבל בכל זאת, אתה לא יכול לצאת להפגנות עם תחלואה כזו. פטריוט הוא מי שלא מפגין היום. אני מעולם לא הוצאתי הפגנה בזמן מלחמה.

"ב-2006 רצינו להפגין נגד ראש הממשלה אהוד אולמרט על מעמד הקייסים וקיפלנו הכול בדרך כי פרצה מלחמת לבנון. חזרנו הביתה. מה קורה עכשיו? דווקא בתקופה כזו אהוד ברק, ראש ממשלה ושר ביטחון, קורא למרי אזרחי נגד הממשלה".

גדי יברקן עם מפגינים שנפגעו כלכלית במגפת הקורונה מחוץ לכנסת, ב-4 במאי 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
גדי יברקן עם מפגינים שנפגעו כלכלית במגפת הקורונה מחוץ לכנסת, ב-4 במאי 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לא רק הוא. ציבור שלם חושב שנתניהו מנצל את הקורונה ומטיל סגר כדי לפרק את ההפגנות נגדו.
"נו, באמת. הם לא הפגינו נגד נתניהו לפני הקורונה? לפני הסגר? הקורונה זה רק עוד תירוץ. הם  הרי לא מפגינים נגד ההתנהלות של הממשלה, גם אם היא הייתה מצוינת. הם רוצים להחליף את ראש הממשלה".

הדיווחים האחרונים הם על עסקה בין המשטרה והחרדים. הם יכולים להתקהל, רק שהאירועים לא יתועדו.
"בדקתי. שטויות. דמגוגיה זולה. פייק ניוז. זו הסתה פרועה נגד המשטרה, לא פחות".

מה דעתך על פרשת גילה גמליאל? המשטרה מבקשת אישור לחקירת השרה מהיועץ המשפטי לממשלה.
"מה שהיא עשתה זה חמור מאד, לא צריך להיות. לא צריך לקרות".

היא צריכה לעזוב את הממשלה?
"לא יודע".

גם יברקן, כמו גמליאל, חלה בקורונה ונכנס לבידוד באגוסט האחרון. למזלו הוא היה א-סימפטומטי. "לא הרגשתי שום דבר", הוא אומר, "אבל צריך להבין כי המחלה לא פוגעת רק במי שחטף את הנגיף. יש תופעות של בדידות, של חרדה, של ניתוק. אנחנו נרגיש את הכול גם אחרי הסגר וגם אחרי שיימצא חיסון".

מי הדביק אותך?
"לא יודע. אמרו שהייתי ליד השרה פנינה תמנו-שטה שחלתה בקורונה".

היום הכל בסדר?
"כן".

גדי יברקן מגיע להשבעת הכנסת ה-22 עם משפחתו, ב-3 באוקטובר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
גדי יברקן מגיע להשבעת הכנסת ה-22 עם משפחתו, ב-3 באוקטובר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

יברקן, 39, הוא איש הליכוד. בתחילת השנה עוד היה יברקן חבר כנסת מיליטנטי בכחול-לבן, איש סיעת תל"ם של משה (בוגי) יעלון במפלגה. יברקן נכנס לכנסת אחרי בחירות אפריל 2019. לפני הבחירות במרץ 2020 הוא ערק לליכוד ושולב במקום ה-20 ברשימה. נדמה לי שזה הסיפור שהכי מציק לו.

יברקן מסביר בכל הזדמנות כי ראשי כחול-לבן סירבו לקדם את הנושא האתיופי בגללו הוא חבר אליהם והראו לו את הדרך החוצה. "הם לא רצו את הקולות האתיופים. הם זלזלו בי. גנץ אמר לי, 'אתה יכול ללכת'".

הדימוי הזה של העריק הפוליטי לא נותן לך מנוח.
"לא ערקתי. בכחול-לבן כולם ידעו שאני עוזב. היינו לפני בחירות ולא לקחתי את הכיסא שלי ממקום למקום באמצע קדנציה. עברתי לליכוד והעברתי אתי שלושה מנדטים. זה בדיוק מה שהיה חסר לגנץ כדי להיות ראש הממשלה. היום הקהילה האתיופית בזכותי היא שחקן מרכזי בפוליטיקה".

"לא ערקתי. בכחול-לבן כולם ידעו שאני עוזב. היינו לפני בחירות ולא לקחתי את הכיסא שלי ממקום למקום באמצע קדנציה. עברתי לליכוד והעברתי אתי שלושה מנדטים. זה בדיוק מה שהיה חסר לגנץ כדי להיות ראש הממשלה"

מה שכן, למעבר לליכוד קדם מסע חיזור ארוך של נתניהו, שהפעיל מחצית מהשרים וחברי הכנסת הבכירים שלו כדי להעביר את יברקן לשורותיו. הסקרים הראו לו כנראה שזהו צעד משתלם. "נתניהו חם עליך, מטורף עליך. תחשוב, אתה תהיה השר האתיופי הראשון", כתב לו מיקי זוהר. כאשר כבר עבר לליכוד וזכה למתקפות קשות מצד כחול-לבן, הציעה לו מירי רגב להתעלם מ"כל האליטיסטים הלבנים האלה".

מיקי זוהר וגדי יברקן בכנס הליכוד בירושלים, אחרי שיברקן הצטרף למפלגה. 21 בינואר 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
מיקי זוהר וגדי יברקן בכנס הליכוד בירושלים, אחרי שיברקן הצטרף למפלגה. 21 בינואר 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

יברקן, כמו שרים וחברי כנסת מהמפלגה החדשה שלו, קורא לפירוק הממשלה הזו. את האשמה הוא מטיל כמובן על השרים מכחול-לבן, "שמקבלים החלטות מתוך פחד ומשתקים את הממשלה". יברקן טוען ששרי כחול-לבן "לא עובדים למען העם. הם לא נכנסו מתחת לאלונקה. הם יושבים על האלונקה שנתניהו סוחב".

אתה תובע מהם לצאת מהממשלה?
"כן. הציבור לא מטומטם. הממשלה לא מתפקדת. יושבים 19 שרים וחברי כנסת מכחול-לבן בלי שום פרופורציה ורוצים להנדס את תוצאות הבחירות שהיו כאן במרץ. אני נגד בחירות, אבל צריך להחליף את הממשלה בגלל כחול-לבן. הם תוקעים מקלות בגלגלים, ורק מובילים אותנו לשם".

שאלה אחרונה: מה קורה עם אברה מנגיסטו?
"אני על זה. אני לא יכול לפרט. דיברתי עם ראש הממשלה. גם המל"ל מטפל בזה. יש פעולות רציניות. אנחנו מדברים על כל החיילים והאזרחים שנמצאים אצל החמאס, כדי שיחזרו ביחד".

מתי זה יקרה?
"עזוב, יהיה טוב".

אמו של אברה מנגיסטו בחג הסיגד, 27 בנובמבר 2019 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אמו של אברה מנגיסטו בחג הסיגד, 27 בנובמבר 2019 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
עוד 1,226 מילים
סגירה