ברוכים הבאים למכלאה

בערך בשעה תשע אמש נקטה המשטרה במהלך שנחשב לדבר הכי חם כיום בשוק דיכוי ההפגנות ● היא יצרה בית מעצר באמצע הרחוב בתל אביב, מבלי שהיה לה צורך להפעיל כוח או לקבל אישור בית משפט ● המפגינים מכנים את הפרקטיקה הזאת "מכלאה" ● ערן הילדסהיים התלווה למפגינים הכלואים, שבסוף הערב גרמו למשטרה להרים מסוק כדי שתוכל למצא אותם ● תיעוד מיוחד בווידיאו

  • הפגנות בתל אביב. אוקטובר 2020 (צילום: ערן הילדסהיים)
    ערן הילדסהיים
  • הפגנות בתל אביב. אוקטובר 2020 (צילום: ערן הילדסהיים)
    ערן הילדסהיים
  • הפגנות בתל אביב. אוקטובר 2020 (צילום: ערן הילדסהיים)
    ערן הילדסהיים
  • הפגנות בתל אביב. אוקטובר 2020 (צילום: ערן הילדסהיים)
    ערן הילדסהיים
  • הפגנות בתל אביב. אוקטובר 2020 (צילום: ערן הילדסהיים)
    ערן הילדסהיים

בערך בשעה תשע אמש (יום ג'), נקטה משטרת ישראל במהלך שנחשב לדבר הכי חם כיום בשוק דיכוי ההפגנות. היא יצרה בית מעצר באמצע הרחוב בתל אביב, מבלי שהיה לה צורך להפעיל כוח או לקבל את אישורו של בית המשפט. המפגינים נגד בנימין נתניהו וממשלתו מכנים את הפרקטיקה הזאת "מכלאה".

זה קרה אחרי תהלוכה קצרה שערכו המפגינים מכיכר הבימה לשדרות רוטשילד. נוהל הכליאה פשוט יחסית: המשטרה מזהה את כיוון תהלוכת המפגינים, ומציבה חסימה בהמשך המסלול. המפגינים נעצרים מולה, מתעמתים עם שוטרים, ואז כשהם רוצים לעשות אחורה פנה, הם מגלים שמאוחר מדי. בעת העימות ניצלה המשטרה את הזמן, כדי להקים חסימה גם בצד השני, ויצרה שרשרת אנושית של  שוטרי יס"מ, שמאחוריה ניצבים כלי רכב משטרתיים וחוסמים את הרחוב. 

מרגע יצירת המכלאה המשטרה עוברת לשלב "העונש". המפגינים מותשים, מתוסכלים וממש רוצים "לצאת לחופש", אבל מגלים שיש לכך מחיר יקר. ממש כמו בכניסה למועדון המשטרה ממקמת "קופה" ביציאה מהמכלאה ומוציאה את המפגינים אחד אחד. שוטר או שוטרת מצוידים בטאבלט (אתמול הם היו עם טלפונים חכמים) מבקשים תעודת זהות מחלק מהיוצאים מהמכלאה המאולתרת, ובזה אחר זה מטילים על המפגינים "קנס" של 1,000 שקל. העילה לדוח נעה בין אי-שמירה על מרחק של קילומטר מהבית, לבין התקהלות בלתי חוקית.

הפגנות בתל אביב. אוקטובר 2020 (צילום: ערן הילדסהיים)
הפגנות בתל אביב. אוקטובר 2020 (צילום: ערן הילדסהיים)

"אל תשלמו, תבקשו להישפט", צועק לעבר הנקנסים עורך דין שעובר במקום. הוא מסביר לי שאין סיכוי שמערכת בתי המשפט תוכל להתמודד עם כמות כל כך גדולה של בקשות להישפט, וסביר להניח שלכל מי שיבקש להישפט, יבוטל הדוח (צחוק הגורל, לא עבר זמן רב, וגם הוא קיבל דוח על התקהלות בלתי חוקית).

לפתע מתרחקת קבוצת שוטרי יס"מ מההמון, ונכנסת בהליכה נחושה לחצר של אחד הבתים בסביבה. כל מפגין יודע ש"הליכה נחושה" של קבוצת יס"מניקים היא תמיד סימן להתחלה של משהו מעניין, ואני ממשיך לצעוד אחריהם בשביל הצר.

לפתע מתרחקת קבוצת שוטרי יס"מ מההמון, ונכנסת בהליכה נחושה לחצר של אחד הבתים. כל מפגין יודע ש"הליכה נחושה" של יס"מניקים היא תמיד סימן להתחלה של משהו מעניין, ואני ממשיך לצעוד אחריהם בשביל הצר

הם נכנסים לחצר, ונראה שהם מחפשים משהו: סמים? גנבים? אלימות שכנים? אל תגזימו. הם באו ללכוד מפגינים שמצאו נתיב בריחה דרך כניסת אחד הבניינים בשטח הכלוא. היס"מניקים מזנקים מעל הגדר ועוצרים בגופם את "הבריחה הגדולה". מפגין שעומד בסמוך מספר לי שעד שהגיעו השוטרים כבר הספיקו עשרות רבות של מפגינים לצאת לחופשי מהמכלאה.

בינתיים נותרו במכלאה ברוטשילד כמה עשרות מפגינים, כולל אישה בת 56 שנקלעה למקום ומתחננת לצאת. היא קוראת לחברה שלה שנמצאת מחוץ למכלאה שתפנה ללבו של השוטר, ותשכנע אותו שייתן לה ללכת הביתה. השוטר נענה לבקשה. הוא מסתכל לצדדים ומגניב את האישה מהר החוצה, מבלי שיראו.

למזלם של המפגינים נראה כי המשטרה קמה אתמול, באופן יחסי, על הצד הטוב שלה, שחררה הרבה מפגינים מהמכלאה, ונמנעה מהטלת קנסות רבים. על פניו נראה היה כי המחאה הגיעה לסיומה מהר, וכמעט ללא אלימות. הישג למשטרה?

הפגנות בתל אביב. אוקטובר 2020 (צילום: ערן הילדסהיים)
הפגנות בתל אביב. אוקטובר 2020 (צילום: ערן הילדסהיים)

רגע, לפתע מתחילות שמועות על תהלוכה נוספת בכיכר דיזנגוף. אני נע לכיוון הכיכר וצועד כרבע שעה, כשלצדי עוד כ-20 מפגינים שעברו מרוטשילד. כולנו מנסים להתעדכן תוך כדי צעידה איפה התהלוכה נמצאת ולאן היא מתקדמת.

אנחנו מגיעים לאזור כיכר דיזנגוף ורואים שם כמה מפגינים מצוידים בדגלים נכנסים לרחוב צר בסמוך לכיכר. אני צועד אחריהם, ואט אט מצטרפים לשיירה עוד ועוד מפגינים. תוך דקות אני מוצא את עצמי בתוך קבוצה של עשרות מפגינים, שגדלה די מהר למאות, ברגע שכמה תהלוכות צדדיות התנקזו יחד אל תוך תהלוכה ספונטנית אחרת, שבדיוק צעדה ברחוב פרישמן.

אל תשאלו אותי איך זה קרה. גם לאיש סביבי אין הסבר לפלא הזה, שפעם אחר פעם כולם מתנקזים לאותו מקום, בלי תיאום מראש ובלי הנהגה שתוביל לשם. מפגין מספר לי שיש כאלו שמתעדכנים ברשתות החברתיות לאיפה התהלוכה צועדת.

כמה מפגינים מקבוצת הדגלים הוורודים מובילים עתה את התהלוכה. ברגע שהם קולטים שוטרים בהמשך המסלול, ומזהים פוטנציאל להקמת עוד מכלאה, הם נעצרים, חוסמים עם האופניים את הכביש, ומסמנים להמון לעבור לרחוב צדדי.

פעם נוספת נוצר מצב סוריאליסטי שבו הפגנה גדולה, שבימים שבתיקונם הייתה מתנהלת בשקט ברחבה ענקית כמו זו של כיכר רבין, נעה ברחובות צרים וצדדיים.

ברגע שהמפגינים מזהים פוטנציאל להקמת עוד מכלאה, הם חוסמים עם האופניים את הכביש. נוצר מצב סוריאליסטי שבו הפגנה גדולה, שבימים שבתיקונם הייתה מתנהלת בשקט בכיכר רבין, נעה ברחובות צרים וצדדיים

תושבי הרחוב, שביום-יום הרעש שהכי מטריד אותם הוא ריב בין חתולים מיוחמים, משפשפים עיניים ולא מאמינים למה שעיניהם רואות, כשמאות מפגינים עוברים ממש מתחת לבית שלהם באמצע הלילה. כמה מהשכנים מצטרפים לקריאות מהמרפסות, אחרים מצלמים את האירוע. חרדי בקומת הקרקע של אחד הבניינים מסנן צעקה לעבר השיירה: "מה שלום ערפאת?"

בשלב כלשהו שוב אין זכר לשוטרים, ונראה כי המשטרה כבר לא מוצאת את התהלוכה. רחובות מרכזיים נחסמים ביוזמת המפגינים לסירוגין, רגע לפני שהם חותכים לרחוב צדדי, ויוצאים שוב כדי לחסום רחוב ראשי מצד אחר.

הפגנות בתל אביב. אוקטובר 2020 (צילום: ערן הילדסהיים)
הפגנות בתל אביב. אוקטובר 2020 (צילום: ערן הילדסהיים)

כשאנחנו מגיעים לרחוב אבן גבירול, נראית תחילתה של חסימה משטרתית בהמשך הדרך. קבוצת המפגינים, שהלכו ראשונים בתהלוכה, פתחה בריצת אמוק בניסיון לעבור את החסימה, רגע לפני שהיא הופכת ל"מכלאה תקנית" של המשטרה. מפגינים אחרים נענו למכווני התנועה מטעם הדגלים הוורודים, ופנו לרחוב נצח ישראל.

ככה צועדים המפגינים במשך שעות בלי הפסקה, בלי מסלול מוגדר, וגם ללא יעד ברור. כל עצירה משמשת למשטרה הזדמנות להתארגן ולכלוא את הצועדים, ובתגובה המפגינים פשוט ממשיכים ללכת ולא עוצרים. מאיה רימר, פעילה מובילה במחאת הדגלים הוורודים, מספרת לי שאנחנו עוד נחשבים לתהלוכה הקטנה, ושיש עוד אחת הרבה יותר גדולה באזור אחר בתל אביב.

בסביבות 11 וחצי בלילה, כשאנחנו מגיעים לאזור הבימה, מקדם את פנינו מראה שמזכיר כאוס שלם. כוחות משטרה אדירים ועשרות ניידות נעים ממקום למקום, בלי לדעת לאן. חיילי יס"מ רצים ברחוב, אך נראה שגם להם לא ברור מה המטרה, ולאן הם רצים. בשלב הזה גם עולה לאוויר מסוק משטרתי, בניסיון להבין ממעוף הציפור מה קורה ברחובות תל אביב, והיכן נמצאים המפגינים.

בסביבות 11 וחצי בלילה, מקדם את פנינו מראה שמזכיר כאוס שלם. כוחות משטרה אדירים ועשרות ניידות נעים ממקום למקום, בלי לדעת לאן. חיילי יס"מ רצים ברחוב, אך נראה שגן להם לא ברור מה המטרה, ולאן הם רצים

בשלב כלשהו נראה שהמשטרה מחליטה לשנות טקטיקה, ובמקום לרדוף אחרי המפגינים, היא מתחילה ללוות אותם עם אופנועים. במקביל הוצב כמעט בכל צומת מרכזית באזור כוח שיטור גדול, למקרה שהמפגינים יצוצו משם.

אפילו סמוך לירידה לנתיבי איילון בצומת השלום, הרחק ממוקדי ההפגנות, ספרתי קרוב לעשר ניידות שבהם המתינו שוטרים חסרי מעש בכביש השומם. נראה לי שהייתי האטרקציה הכי גדולה שנקרתה בדרכם, כשחלפתי על פניהם בחזרה לביתי.

ככל שחלפו השעות התמעט מספר המפגינים, ורבים מהם התפזרו לדרכם. להגיד שהלכנו לפחות 10 קילומטרים אתמול לא יהיה מוגזם, ותעיד על כך היבלת המדממת בכף הרגל שלי. לזכות המשטרה יאמר שנהגה בסבלנות. את הסוסים היא השאירה באורוות, והצליחה להימנע מהתמונות האלימות של מוצ"ש. אבל המבחן הגדול יהיה כבר במוצ"ש, אז צפויה הפגנה גדולה במיוחד.

עוד 1,034 מילים
סגירה