פייגלין דורש מבנט פריימריז פתוחים לראשות הרשימה המשותפת שלהם

מנהיגי המפלגות זהות והימין החדש מנסים לאחד רשימות אבל לא מצליחים להחליט מי יוביל ● פייגלין הציב אולטימטום ● אלדד יניב ואהוד ברק נפגשו והחליטו לפתוח דף חדש ● גם יאיא פינק מתחבר לברק ועוזב למענו את מפלגת העבודה ● סתיו שפיר ואיציק שמולי מדברים על איחוד עם מרצ, עם ברק "והלוואי גם עם לבני" ● היועץ המשפטי לממשלה נאם ושב ואמר על חקירות רה״מ כי הוא רואה חשיבות גדולה בהליך השימוע

משה פייגלין (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
משה פייגלין
08:08 עריכה

בוקר טוב! הכותרות הראשיות הבוקר עוסקות כולן בסגירת שדה התעופה שדה דב, ובאיומים משני הצדדים – בעלי הקרקע שמאיימים בתביעת ענק על הממשלה אם הסגירה לא תצא לפועל בהקדם, מזה, והעיריות שכבר החלו בעיצומים וההסתדרות שמאיימת בשביתת ענק אם הסגירה תצא לפועל – מזה.

את ההחלטה הסופית על שדה דב יקבל היום איש אחד ויחיד – בנימין נתניהו. משילות כבר אמרנו. לשאר הפוליטיקאים, לעומת זאת, אין אף מילה לומר הבוקר בנושא, ומבחינתם הנושא העיקרי הוא פאזל איחודי המפלגות והניסיון הכושל בפעם המי יודע כמה להשיג הסדרה בעזה.

08:10 עריכה

עיתון ישראל היום מתחיל את השבוע, שוב, בראיון עם "בכיר בכחול לבן" שיש לו בטן מלאה על בני גנץ.

אותו "בכיר בכחול לבן", שכמו ה"בכיר בכחול לבן" הקודמים לא חושף את זהותו, סיפר ל"ישראל היום" כי "בני גנץ לא יודע לקבל החלטות. רוב ההחלטות בכחול לבן מתקבלות על ידי בני ולכן הן תקועות. אנחנו מחכים ימים שלמים להחלטות, אפילו הפשוטות ביותר. התחושה היא שכל המפלגות המתחרות שועטות קדימה, ואנחנו נשארים מאחור".

"ישיבות הקוקפיט מסתיימות בלי החלטות בגלל הליך קבלת ההחלטות האיטי של בני. לא סתם קראו לו בצבא 'בני־חותא'".

ואילו מישהו אחר בשם "בכיר אחר בכחול לבן" אמר ל"ישראל היום" כי "גנץ הוא סוג של צב, לוקח לו זמן להחליט".

מכחול לבן נמסר בתגובה: "בזכות תהליך קבלת ההחלטות של בני גנץ זכתה כחול לבן להישג חסר תקדים, בימים אלה נבנית האסטרטגיה שתוביל אותנו להחליף את השלטון בספטמבר, ואת זה נעשה למרות כל המקטרגים".

08:12 עריכה

הקריקטורה היומית של אביגדור ליברמן על המצב בעזה. הגולשים בתגובה ניסו להזכיר לו את התקופה שבה הוא שימש כשר הביטחון.

 

08:14 עריכה

גם יאיר לפיד ממשיך לתקוף את חולשת הממשלה בעזה. בראיון הבוקר ברשת ב' אמר לפיד: "הרתעה מושגת באמצעות שימוש בכוח לא מידתי. כך נהגו בעזה בני גנץ, בוגי יעלון וגבי אשכנזי כאשר הם פיקדו על צה"ל וכך צריך לנהוג גם היום. במקביל, צריך לקדם מהלך מדיני של הסדרה מול פירוז הרצועה".

08:15 עריכה

ואילו איימן עודה חולם על שדות פורחים משני צדי הגבול עם עזה:

 

08:26 עריכה

עניין של אמון: יאיר לפיד בירך הבוקר בראיון לרשת ב' על חזרתו השלישית של אהוד ברק לפוליטיקה, אבל תהה: "השאלה אם אפשר לסמוך על יאיר לפיד שיעמוד במילה שלו ולא ייכנס לממשלת נתניהו? זה כבר קרה בעבר".

סליחה, אנחנו מתנצלים על הציטוט השגוי. יאיר לפיד אמר בראיון ברשת ב': "השאלה אם אפשר לסמוך על אהוד ברק שיעמוד במילה שלו ולא ייכנס לממשלת נתניהו? זה כבר קרה בעבר", כמובן. לפיד? נכנס לממשלה של נתניהו? מה פתאום!

שר האוצר לשעבר יאיר לפיד בישיבת הממשלה (צילום: מארק ישראל, פלאש 90)
שר האוצר לשעבר יאיר לפיד בישיבת הממשלה (צילום: מארק ישראל, פלאש 90)
09:07 עריכה

חשבתם שבעלי טורים מתנשאים רק על הימין? מבקר הטלוויזיה ופרשן "הארץ", רוגל אלפר, משתלח הבוקר במלים בוטות בסדר העדיפויות של אנשי השמאל-מרכז.

"אהוד ברק נתן הופעה מוזרה במסיבת העיתונאים שבה הודיעה על חזרתו לפוליטיקה: הוא לא התייחס ולו במילה אחת לתקרית 'הכרס והשד החפון במעלית' של ירון לונדון", כתב אלפר, "כיצד יכולים מצביעי שמאל-מרכז לגבש עליו דיעה אם אינם יודעים מה דעתו בשאלה שהכי מעסיקה אותם?"

"גם לפי הדיווחים מבחריין, התנהל שם דיון שפשוט לא רלוונטי לשמאל הישראלי, שהדבר היחיד שמעניין אותו הוא הכרס והשד. ולא ברור מה טיבו של זה שניצח במרצ (ניצן הורוביץ): האם הוא ממחנה הכרס או ממחנה השד?"

ירון לונדון (צילום: משה שי, פלאש 90)
ירון לונדון (צילום: משה שי, פלאש 90)
09:13 עריכה

ניצני מיזוג בין מפלגת העבודה ל"מפלגת אהוד ברק"? יאיר (יאיא) פינק, מספר 12 ברשימת העבודה לכנסת, הודיע הבוקר שהוא מצטרף למפלגת הקאמבאק שעדיין אין לה שם בראשותו של אהוד ברק.

פינק, בוגר ישיבת הקיבוץ הדתי, הוא מנציגיו המעטים של המגזר הדתי-לאומי בהנהגת השמאל-מרכז. לפני שנכנס לפוליטיקה היה פינק פעיל מאוד במגזר השלישי: הוא ממייסדי המיזם החברתי "לובי 99", שימש כמנכ"ל עמותת "שכן טוב" והיה בכיר ב"תג מאיר" והבנק הקואופרטיבי "אופק".

בהודעתו על כניסתו ל"מפלגת ברק" אמר: "הגיע הזמן להפקיע את הבלעדיות שהימין הקיצוני לקח לעצמו בסוגיות לאומיות ויהודיות. היהדות לא שייכת לימין".

ברק בירך בתגובה: "יאיא משקף תנועה רחבה של אזרחיות ואזרחים שהחליטו לקחת את גורלם בידיהם, להתלכד, להתאחד ולצאת לדרך שתחזיר את ישראל למסלול הנכון".

09:51 עריכה

האופוזיציה משמאל ומימין תוקפת בשצף-קצף את מדיניות הממשלה מול חמאס בעזה, וראש הממשלה נתניהו ומרבית בכירי הליכוד שותקים, אבל אחד מהם, ניר ברקת, העז הבוקר להתגונן בשם הממשלה בנושא בראיון לגלי צה"ל.

"החזית בדרום היא חשובה והיא לא טובה", אמר ברקת, "אבל יש כמה חזיתות, חלקן הרבה יותר מאתגרות: החזית האיראנית, וחזית סוריה ששם חיל האוויר שלנו מכה ללא היסוס".

הכנת בלוני חבלה בעזה (צילום: חסן ג'די, פלאש 90)
הכנת בלוני חבלה בעזה (צילום: חסן ג'די, פלאש 90)
10:08 עריכה

האם מרצ בדרך להתאחד עם העבודה ועם "מפלגת ברק"? מישהו בשם "גורמים בכירים במרצ" אמר הבוקר לרשת ב' שהמפלגה "לא בכיס של אהוד ברק" אבל "אנחנו לא פוסלים חיבורים". כדי להבהיר עם מי מרצ "לא פוסלת חיבורים" בלי להישמע כאילו היא "בכיס של ברק" אמר אותו בכירים במרצ: "חיבור עם כחול לבן אינו אפשרי".

10:16 עריכה

אחרי הניסיון המפותל של ניר ברקת לענות להתקפות על אזלת היד של הממשלה מול חמאס בעזה, גם ח"כ אלי כהן מ"כולנו" ניסה הבוקר להדוף את הביקורת.

"אני רוצה להזכיר שהשחיקה הגדולה ביותר בכוח ההרתעה של צה"ל מול חמאס הייתה בתקופת כהונתו של ליברמן כשר הביטחון", אמר כהן בראיון לרשת ב', "עידן ההבלגה מול חמאס נגמר. אנחנו עובדים על פעולות רבות, שעל רובן אי אפשר לדבר".

אחרי האמירה המסקרנת הזאת נצטרך להישאר במתח ולחכות לתגובה המוחצת הבאה (של לפיד וליברמן, כמובן).

10:22 עריכה

בשבוע שעבר פורסם שסתיו שפיר עשויה לעזוב את מפלגת העבודה אם תפסיד בפריימריז על ראשות המפלגה מחרתיים. הפרסום הזה עלה לשפיר בהתקפה ארסית של איציק שמולי, והבוקר שפיר מבהירה:

מעניין אם נדע פעם מי היו "כל אלה שהציעו לסתיו הצעות" (ואם באמת היו כאלה), או שהמידע הזה יישאר חסוי וילך עם שפיר לקבר.

10:24 עריכה

סתיו שפיר גם עושה סדר לבוחרים בפריימריז במפלגת העבודה, שלא יתבלבלו בין שני המתחרים היריבים שלה:

10:29 עריכה

בזמן שהמועמדים הצעירים לראשות העבודה, שמולי ושפיר, מתקוטטים ביניהם מי נאמן למפלגה ומי יערוק ממנה, המבוגר האחראי עמיר פרץ מגייס תמיכה של אושיות בכירות במפא"י של תקופת הפליאוקן האמצעי:

11:06 עריכה

סערה בעדה הדרוזית על הציוץ שצייץ בטוויטר אתמול יאיר נתניהו שלעג למחאה בעדה נגד חוק הלאום (בתגובה שכתב לציוץ של יחצ"ן-העל רני רהב, שהחליט פתאום לתמוך במאבק הדרוזים).

יאיר נתניהו כבר הספיק למחוק את הציוץ, אבל גל התגובות החריפות נגדו ממשיך. ח"כ לשעבר סאלח סעד אמר הבוקר ל"מעריב": "הדרוזים בישראל לא מחפשים להקים מדינה. אנחנו דורשים התנצלות מהבן של המושחת נתניהו , אנחנו דורשים יחס הולם את תרומתנו למדינה .ואני מודיע לך, הבייבי של המושחת נתניהו, חוק הלאום יתוקן בענק".

ח"כ ע'דיר כמאל מריח "כחול לבן" כתבה לנתניהו ג'וניור בפייסבוק: "אתה ילד חצוף! יאיר נתניהו עברת כל גבול. תתנצל מיד! לא ניתן לך לזלזל בנו הדרוזים. אנחנו מבטיחים לך שנקדם תיקון חוק הלאום להבטחת שוויון אזרחי מלא לכלל אזרחי המדינה. תתבייש!"

בתוך מבול התגובות החריפות, יש לא מעט דרוזים שמציפים את יאיר נתניהו גם בהשמצות ואיומים. גולשת דוברת ערבית בשם "מלי C", למשל, צייצה לנתניהו ברטוויט "מי ייתן שחיילי צה"ל יזכור לקבור אותך… הצרה היא שהנס הזה לא יקרה, כי היית ג'ובניק מחורבן, אז אולי סתם נאחל לך שיתוק… או אירוע מוחי". הציוץ הפוגעני של "מלי" נמחק אחרי שגם היא חטפה מבול של תגובות נזעמות.

ואילו אצל שר התקשורת לשעבר איוב קרא, שהתפטר בשבוע שעבר "למען בני עמי הדרוזים" לא מצאנו תגובה בנושא.

 

11:58 עריכה

גם ראש הממשלה נתניהו מבין שאי אפשר יותר להבליג להתקפות מ(האופוזיציה על הממשלה בקשר למדיניותה ב) עזה.

"אני לא מתרשם מהתעמולה של כל מיני משיאי עצות למיניהם – שהם עצמם לא יישמו כשהיו בתפקיד", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. "שלא נתבלבל, הם יהיו הראשונים לבקר אותנו אחרי מבצע צבאי שייתכן וניאלץ לצאת אליו", תקף נתניהו את שרי הביטחון, הרמטכ"ל ושר האוצר שמינה ראש הממשלה הקודם, בנימין נתניהו.

לדברי נתניהו: "אנחנו מבינים את המצוקה של התושבים. הפעלנו סנקציות כבדות על חמאס – כולל עצירת הדלקים. אם נצטרך – נפעיל אמצעים קשים בהרבה".

12:09 עריכה

ב"כחול לבן" יש כנראה תורנות יומית של תגובות חריפות לבלגן בגבול רצועת עזה:

12:42 עריכה

מגזין "מקור ראשון" מפרסם היום ראיון עם טוביה סמוטריץ', אחיו החילוני, היוצא-לשאלה והרווק של שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי.

טוביה סמוטריץ', המתגורר ברמת צבי שבגליל, הוא סטודנט למדעי המדינה ומפרזל סוסים במקצועו, ואולי בהשפעת עבודתו הוא מכנה את חברי הכנסת (כולל אחיו) "120 חמורים" וגם הופך את הביטוי "חמורו של משיח" וטוען שהציונות הדתית היא "החמור שהוא (טוביה סמוטריץ') רוכב עליו".

טוביה סמוטריץ' אומר שזאת הייתה "טעות פוליטית" מצד אחיו בצלאל להגיד את הביטוי "מדינת הלכה", אבל "אלה דברים פשוטים לאדם דתי, זה לא צריך להפחיד, גם בן גוריון הסתובב עם תנ"ך". הוא הצביע למפלגה של אחיו "כדי שלא נהפוך למדינת כל אזרחיה".

עם זאת, טוביה תומך בנישואים אזרחיים ובנישואי להט"ב ואומר "הגיע הזמן להבין שהלהט"ב ניצחו". הוא אומר שמפלגות הימין "חייבות להפסיק את ההיאחזות בציפורניים בממסד המפד"לי הישן" ואת "ההתנשאות על החילונים". כמי שגדל בהתנחלות בית אל הוא אומר על פרשת אונס הילדה בת השבע בבנימין: "תושבים ביישובים סגורים צריכים לקחת אחריות על ילדיהם, לא כולם ביישוב צדיקים גמורים".

על אחיו בצלאל אומר טוביה: "הוא תמיד היה ג'ינג'י, חכם ומתנהל היטב, חזק וקשוח". את הסיפור על מעצרו של בצלאל בידי השב"כ בגבול עזה בזמן ההתנתקות בחשד שהחזיק 700 ליטר דלק טוביה מכנה "אגדה, פייק ניוז". טוביה אומר שאינו מגיב בדיונים ברשתות החברתיות לטובת אחיו "כי הוא מסתדר מצויין בלעדיי", אבל האח בצלאל מנופף בראיון עם אחיו בכל מדיה אפשרית.

בצלאל סמוטריץ' מגיע לפגישה היום עם בנימין נתניהו (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' מגיע לפגישה היום עם בנימין נתניהו (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
12:56 עריכה

סתיו שפיר מיישרת קו עם איציק שמולי ומדברת, כמוהו, על איחודים במחנה השמאל-מרכז – אחרי שהמועמד השלישי בפריימריז על ראשות העבודה, עמיר פרץ, שינה באורח חד את עמדתו בנושא והפך גם הוא לתומך באיחוד.

"איחודים לא עושים בטוויטר", אמרה היום שפיר באולפן ynet, "כדי לבנות איחוד ומחנה דמוקרטי צריך לבנות את זה במשך שנים וזה בדיוק מה שעשיתי. בשנים האחרונות דיברתי עם כל הצדדים שנוגעים למפה – מבני גנץ וגבי אשכנזי, דרך אהוד ברק, ויאיר גולן וקובי ריכטר וגם ניצן הורוביץ במרצ".

שמולי, שהתראיין יחד עם שפיר באולפן ynet, רץ עם חזון האיחודים שלו קדימה, אמר: ""ישבנו לא מעט פעמים, גם עם אהוד ברק, גם עם אחרים. אין סיכום איך מרכיבים את הפאזל, אבל יש מחויבות מאוד גדולה, גם ממני וגם מהצד שלו לרעיון הזה שחייבים לייצר חיבורים בתוך הגוש, הלוואי וגם עם לבני, נראה גם מה קורה עם מרצ. צריך ללכת בכוחות משותפים כדי להגדיל את הגוש".

סתיו שפיר ואיציק שמולי (צילום: פלאש90)
סתיו שפיר ואיציק שמולי (צילום: פלאש90)
13:08 עריכה

שלי יחימוביץ' ממפלגת העבודה מתנגדת ליוזמתו של איציק שמולי ממפלגתה לחבור למפלגתו של אהוד ברק. בראיון לתוכניתה של אסתי פרז ברשת ב' יחימוביץ' תקפה יחימוביץ' את ברק בחריפות: "מי שרוממות אחדות גוש השמאל-מרכז בגרונו לא בא ומקים מפלגה חדשה שמפצלת את הגוש. ברק לא בא לפוליטיקה בשביל להיות ח"כ ולנהל את ועדת הרווחה של הכנסת. הוא רוצה להיות שר הביטחון ויוכל להתמנות לשר ביטחון בכל ממשלה שהיא, גם בממשלתו של בנימין נתניהו"

13:23 עריכה

כשהבחירות רועמות – גם התותחים לא שותקים. יאיר גולן, סגן הרמטכ"ל לשעבר וסגנו בהווה של הרמטכ"ל לשעבר אהוד ברק במפלגה החדשה שברק הקים, הצטרף לקריאה לפעולה מלחמתית בעזה. גולן אמר היום בראיון אצל רינה מצליח בגלי צה"ל: "במטרה להחזיר את ההרתעה אין מנוס מפעולות קרקעיות, אבל לפני שהולכים למענה האלים צריך לנסות דרכים אחרות".

13:30 עריכה

רגע לפני שבעיית עזה משתלטת לגמרי על מערכת הבחירות דווקא אביגדור ליברמן מחזיר את העימות החרדי-חילוני לקדמת הבמה.

"שלא יספרו לכם סיפורים. פחות משבוע לאחר שאושר קיצוץ רוחבי בסכום של כ-1.2 מיליארד ש"ח, בין השאר, במשרדי הבריאות, הרווחה וביטחון הפנים, נתניהו מוצא לנכון להעניק 2 מיליון שקלים בונוס לטובת החינוך החרדי", כתב ליברמן בעמוד הפייסבוק שלו.

"הסכום הכולל שיועבר לחרדים ע"י ממשלת ההלכה בראשותו עומד על יותר מ-450 מיליון שקל, כולל 120 מיליון שקלים למשרד לשירותי דת, בין היתר, לטובת הנצחת רבנים", כתב ליברמן, "לראות ולא להאמין. רק ממשלת חירום לאומית, שתורכב מ"ישראל ביתנו", "הליכוד" ו"כחול לבן" תוכל להציל את מדינת ישראל מממשלת הלכה וכניעה תקציבית לחרדים".

הפגנת חרדים בירושלים (צילום: נועם רבקין, פלאש 90)
הפגנת חרדים בירושלים (צילום: נועם רבקין, פלאש 90)
13:41 עריכה

המשטרה עצרה תושב דימונה בחשד שפרסם איומים ברשתות החברתיות נגד שרת התרבות מירי רגב.

האיומים פורסמו בתגובה לקריאתה של רגב לפטר את איש התקשורת ירון לונדון, לאחר שזה סיפר בשידור חי שחפן שד של אישה שטפחה על כרסו במעלית. "אלוהים יכניס לך סרטן לראש אם שוב תעזי לדבר על ירון לונדון", נכתב בתגובות שלפי החשד נשלחו לרגב, "עוד מעט הולכים לרצוח אותך והרצח הפוליטי הבא יהיה את. תכיני את עצמך לקבר".

16:12 עריכה

האם הבחירות עדיין בסימן שאלה? אדלשטיין בכנס הרצליה: "הביטול לא בוטל". עוד מאדלשטיין: "מקווה שברק לא יעבור את אחוז החסימה". קישור לשידור חי מהכנס.

16:35 עריכה

אחרי 12 שנות נתק: עו"ד אלדד יניב ואהוד ברק נפגשו, יישרו את ההדורים, שכחו מהביקורת של יניב על ברק בעניין קשרי הון-שלטון והחליטו לפתוח דף חדש. על פי ההערכות, השניים ירוצו יחד במפלגתו החדשה של ברק.

16:45 עריכה

פעילים ברשימת "הימין החדש" נגד איילת שקד: "מוכרת את המפלגה תמורת שיריון בליכוד".

17:39 עריכה

אחרי האיום של סתיו שפיר לפרוש ממפלגת העבודה אם לא תיבחר לראשותה וטענתה שאיציק שמולי עשוי למסור את המפלגה תמורת מקום אצל ברק, עמיר פרץ שולח מסר לתומכיו, שכולו ביטחון עצמי:

 

17:53 עריכה

אהוד ברק על יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, בתגובה לדבריו מהבוקר ("אני מקווה שברק לא יעבור את אחוז החסימה"): "ממשיך להיות קצין המבצעים לחילוץ החשוד מבלפור".

19:39 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה נאם בכנס הרצליה והתייחס לחקירות רה"מ. הוא חזר ואמר שהוא רואה חשיבות בהליך השימוע, וכי "כל טענה תישמע בלב פתוח ובנפש חפצה. הדברים יישקלו לעומקם, וההחלטות יתקבלו, כפי שהיה עד היום, משיקולים ענייניים בלבד, לפי הדין והראיות".

עוד הוסיף "אף אחד לא יסיט אותנו מדרך הישר. לא המפגינים מפה, ולא המתלהמים משם.אמנם, שמעתי שיש כאלו שכבר יודעים, לפניי כמובן, איזו החלטה אקבל בסוף השימוע. ולא רק זאת, הם גם יודעים שההחלטה הזו תתקבל לשיטתם שלא מטעמים ענייניים: לא לאור הראיות והדין, אלא בגלל לחצים כאלה ואחרים שמופעלים עליי כביכול. ולכן הם טוענים מראש שאין להתייחס ברצינות להחלטה שאקבל, אלא יש לפעול בכל דרך כדי לסכל ולחסום אותה, בלי למצות את ההליך הפלילי כמקובל ביחס לכל חשוד במדינה".

היועץ המשפטי אמר לאחר מכן שיש כאן זה "ניסיון לעשות דה-לגיטימציה למערכות החוק והמשפט, גם באופן מערכתי וגם באופן אישי, והכול כדי לשנות את כללי המשחק, באופן שיפגע בעיקרון הבסיסי ביותר של השוויון בפני החוק". וכי מדובר בתהליך הרסני.  "בנפול לבנה אחת מעיקרון השוויון בפני החוק", סיכם, "יעמוד בסכנת קריסה המבנה כולו".

לפני כן דיבר מנדלבליט על תהליכים להחלשת מוסדות משפטיים וטען כי לא מדובר בשינוי דאכי עבודה או מערך יחסי כוחות אלא בכרסום של ממש.

 

21:01 עריכה

על פי דיווח ֿבחדשות 12  המגעים לחיבור רשימות בין יו"ר זהות משה פייגלין לנפתלי בנט מהימין החדש על סף פיצוץ. הסיבה: הם לא מצליחים להסכים מי מהם יעמוד בראש הרשימה המשותפת. פייגלין אמר כי הוא מוכן לערוך פריימריז פתוחים ונתן לבנט אולטימטום עד סוף השבוע להחליט – או שהוא ירוץ לבד.

סגירה