מדינת ישראל מתבוססת בתרבות הפוליטית שלה

השרה החדשה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, מגיעה לטקס החלפת השר, שהתקיים במשרד להגנת הסביבה בירושלים ב-18 במאי 2020 (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
יונתן זינדל / פלאש 90
השרה החדשה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, מגיעה לטקס החלפת השר, שהתקיים במשרד להגנת הסביבה בירושלים ב-18 במאי 2020

מסתבר שהמציאות עולה על כל דמיון. והפעם נתבונן בתרבות הפוליטית הנהוגה במדינת ישראל. כן, נגיף הקורונה לא פוסח על נבחרי ציבור. אפילו דונלד טראמפ נדבק, אבל זה לא רלוונטי אלינו. כאן אצלנו השרה גילה גמליאל נדבקה בקורונה ונאחל לה בריאות טובה.

אך לצד האיחולים, היא ועוד מחבריה לכנסת מדגימים את תרבות השקר, הזלזול בהנחיות, מציאת דרכים לעקוף אותן ועוד. אך אין בכך די.

ממשלת ישראל שהוקמה להתמודד עם התפשטות הנגיף מתקשה בקבלת החלטות בהסכמה. חברי וחברות בממשלה מתקשים בהבנת המציאות. ננסה להתעמק בסוגיה.

ישראל מצויה בסגר, כי התחלואה עלתה מעלה מעלה. התחלואה עלתה, כי היו שהתעקשו ללמוד בחברותא, בטענה שהם עושים זאת בקפסולות שמופרדות זו מזו בניילון. כן, מדובר בתלמידי ישיבות, ואכן לימוד תורה וקיום מצוות הם דבר חשוב מאין כמוהו.

אבל בואו נניח למשל שהלימוד בישיבות כמוהו כלימוד במכללות ובאוניברסיטאות. הסטודנטים הלומדים משלמים שכר לימוד וכורעים תחת נטל כלכלי. הם לא לומדים בקפסולות אלא בלמידה מרחוק. הם יושבים לעיתים שעות על שעות מול המחשב כדי להתמודד עם חומר לא פשוט ולהצליח בבחינות ובעבודות האקדמיות, והמרצים והמרצות מתמודדים עם האתגרים האדירים בלמידה מרחוק. כל זאת כי ברור לכולם שהתקהלות כל שהיא באולם סגור וממוזג הסיכוי להדבק ולהדביק הוא פי כמה וכמה.

נניח שהלימוד בישיבות כמוהו כלימוד באוניברסיטאות. הסטודנטים משלמים שכר לימוד, כורעים תחת נטל כלכלי ולא לומדים בקפסולות אלא בזום, כי ברור לכל שהתקהלות באולם סגור וממוזג מסכנת בהדבקה

בישיבות כאמור שיננו ולמדו ואפילו ישנו בישיבה ולא חזרו הביתה. מבלי להיכנס לחוסר השוויון, הם סיכנו את חייהם לשווא כשהתעקשו לעשות כך. לצערנו יש קהילות חרדיות שבהן התעקשו גם להתפלל וגם לחגוג ביחד, וגם מקצת תלמידי הישיבה במלוניות הקורונה התגנבו החוצה והסתובבו בניגוד להוראות ברחובות.

למה זה קורה? איך יכול להיות שמספרי החולים אצל החרדים עולים ואין קול ואין מצפצף? זו לא שאלה אמתית כי התשובה ברורה. לחרדים יש כוח פוליטי אדיר ולצערי התרבות הפוליטית של נבחרי הציבור היא כזאת שהישרדות בקואליציה, ליד סיר הבשר חשובה יותר מחוסנה של החברה והכלכלה.

עד כאן נבחרי הכנסת החרדים, שתוקפים בלי הרף את כל מי שמנסה לתקוף אותם. כעת, אגב, הם כבר לא יכולים לטעון שהתחלואה היא בגלל המפגינים.

לאלה נוספים נבחרי ציבור, שאחת מהם הזכרנו, ונוסיף בחטף את ראש הממשלה שאירח את בנו בפסח, את השר גלנט שאירח את בתו, את שר הבריאות יולי אדלשטיין שאירח חגיגה שלמה רגע לפני כניסת ההנחיות לתוקף, את חבר הכנסת מיקי לוי מיש עתיד, את ראש השב"כ נדב ארגמן, את עוזריו של נתניהו טופז לוק וראובן עזר, שהיו צריכים להישאר בבידוד, את רעיית ראש הממשלה שהזמינה מעצב שיער לביתה ורבים אחרים, בדיוק כפי שיש רבים מבין האזרחים שעושים בדיוק את אותו הדבר. רק בהבדל אחד: נבחרי הציבור חייבים לשמש דוגמה אישית. הטיעון של הגברת נתניהו כי הייתה זקוקה לסידור שיער לרגל צילום סרטון הסברה חשוב מאוד לעטיית מסכה, הוא טיעון שמתאים לילד שנתפס בקלקלתו.

נבחרי הציבור ואזרחים מפרים הנחיות. בהבדל אחד: נבחרי הציבור חייבים לשמש דוגמה אישית. הטיעון של הגברת נתניהו כי נזקקה לסידור שיער לצילום סרטון הסברה לעטיית מסכה, מתאים לילד שנתפס בקלקלתו

יש בישראל אינספור זקנים וזקנות שנמצאים בבידוד וצמאים למישהו שידבר איתם. יש אינספור הורים צעירים בתחילת דרכם, מחוסרי עבודה, שגם אם לא היה סגר לא יכולים להרשות לעצמם ללכת למעצב שיער. הסיפור הזה ממחיש עד כמה קהתה התפישה המוסרית של נבחרי ציבור. אשת ראש הממשלה היא לא נבחרת ציבור, אלא אחת שסובלת מהיותה נשואה לאיש ציבור. אך אין בכך ולו סיבה דחוקה להפר את ההוראות. יתר על כן, במעשה שלה מוכיחה הגברת נתניהו שיש הוראות שהציבור לא יכול לעמוד בהן. אז אדרבא, תועיל לשכנע את בעלה לספור עד עשר לפני כל החלטה לא סבירה שהוא ושותפיו מקבלים. אנחנו נעריך זאת מאוד.

אנחנו, הכוונה לכלל המובטלים ובעלי העסקים הקטנים שמאבדים את עולמם בגלל תרבות פוליטית קלוקלת. חבר הכנסת מיקי לוי, איש עם הרבה זכויות, בעברו קצין משטרה מוערך מאוד, הפר את ההוראות. לאחר שנודע הדבר, הוא התנצל והתפטר מוועדת הקורונה. גם אחרים התנצלו, חלקם, ראש השב"כ למשל, הודיעו שהם לוקחים אחריות מלאה. האמת שזו התנהגות לא ראויה והתנצלות היא פתרון של מורמים מעם. מה פירושה של לקיחת אחריות? במדינות רבות בעולם הדמוקרטי כשנבחר ציבור מפר חוק הוא מתפטר מתפקידו. כמובן רצוי שנבחר הציבור יעמוד בכללי ההתנהגות ולא יפר חוק. אך הנה כי כן זו עוד דוגמה לתרבות קלוקלת.

איך שלא נסתכל על זה, נראה את נבחרי הציבור ששלחנו לכנסת מי בצורה אקטיבית ומי בצורה פסיבית, מתנהלים כמורמים מעם. הן מעל לחוק, והן מעל לאתיקה ולמוסר. שפת הדיבור שלהם במליאה ובעיקר ברשתות החברתיות היא זולה, לא מכבדת ולא מכובדת. הם משקפים את התרבות הרווחת בחברה הישראלית. תרבות שבה יש דרכים לעקוף חוקים, ועל מוסר ואתיקה, הס מלדבר.

הציוצים והפוסטים הם התכלית, הם משחררים את השדים מהבקבוק הפוליטי. שפה ירודה, שליפות מהמותן והכל כדי לזכות בעוד לייק, בעוד תשומת לב.

ועוד הערה למקבלי ההחלטות, אתם מקבלים החלטות על סגר כללי שחונק את כולם ללא הצדקה. אתם יוצאים מהנחה שיש כסף עד אינסוף בקופה הציבורית וזה לא נכון. זו לא הפעם הראשונה שהקופה מתדלדלת בשל החלטות שגויות, אך זו הפעם הראשונה שאנחנו לא יודעים עד מתי המצב הזה ימשך. לפיכך, יש לעשות עבודה מתכללת ולאפשר לכל מי שיכול להתפרנס במצב הקיים, מבלי לסכן את עצמו ואת האחרים, לעבוד ולהתפרנס. אגב אני מעריך שיש רבים שעושים זאת, כי הם איבדו אמון בהחלטות הממשלה.

במדינות רבות בעולם הדמוקרטי כשנבחר ציבור מפר חוק הוא מתפטר מתפקידו. כמובן רצוי שנבחר הציבור יעמוד בכללי ההתנהגות ולא יפר חוק. אך הנה כי כן זו עוד דוגמה לתרבות קלוקלת

ולמרות הכל זה הבית שלנו, קבלו את ההערות באהבה, למרות שבתרבות שלנו אוהבים רק לייקים. בואו נצא מהקופסה ונלמד לעשות טוב משותף.

מיכאל מירו הוא דוקטור למדע המדינה, עיתונאי למעלה מארבעים שנה, לשעבר מנהל קול ישראל. חוקר ומתעניין בפוליטיקה, חברה, סביבה, מוסר ואתיקה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 870 מילים
סגירה