• "היו שם ערימות על ערימות של קנבסים שמורים להפליא, שנקרעו בחיפזון מהמסגרות שלהם והוחבאו", סיפר הצלם עמוס שאפל (צילום: עמוס שאפל/RFE/RL)
    עמוס שאפל/RFE/RL
  • גרטרוד קאודרס החביאה כ-700 מציוריה בבית חברתה ללימודים, בימי מלחמת העולם השנייה (צילום: עמוס שאפל/RFE/RL)
    עמוס שאפל/RFE/RL
  • בבית שליד פראג נתגלו כמה מאות מיצירותיה של קאודרס (צילום: עמוס שאפל/RFE/RL)
    עמוס שאפל/RFE/RL

אמנות יצירות אחרי מותי

ציוריה של גרטרוד קאודרס, אמנית צ׳כית-יהודיה שנספתה בשואה, הוחבאו עשרות שנים בקירות בית והתגלו רק במקרה, בעת עבודות במקום ● "היה רישום אחד שעצרנו ובהינו בו. זה היה תיאור יפהפה של ילד קטן שנערה בוגרת יותר מנחמת אותו, ומתחת נכתב, 'האם פחדת, קטנצ'יק?'", מספר הצלם שהיה שותף לגילוי המטמון ● כעת היצירות מחפשות משכן חדש

יצירותיה של האמנית הצ'כית היהודיה גרטרוד קאודרס (1883-1942), שנספתה בשואה, נתגלו רק 78 שנים אחרי מותה. היצירות נתגלו ב-2018 במהלך עבודות הריסה של בית ישן ליד פראג, כאשר עשרות יצירות צנחו לפתע על ראשו של אחד הפועלים. העובדים החלו לחפש במבנה ומצאו עוד מאות קנבסים בין הקירות ומתחת לרצפת הפרקט, שם החביאה אותם קאודרס מחשש שיפלו בידי הנאצים.

רק הקיץ התבררו באופן מלא ממדיו של האוסף, לאחר שהעיתונאי והצלם עמוס שאפל ועמיתתו דנה קתרינה וסקובה, איתרו, לבקשתם של בני משפחת האמנית המתגוררים בניו זילנד, את ג'אקוב סדלצ'ק, בעליו של הבית ההרוס.

האוסף, שנחשב בהתחלה קטן, סיפר שאפל, התגלה כאוצר ענק. שאפל, גם הוא במקור מניו זילנד, עובד בפראג עבור רדיו אירופה החופשית/רדיו ליברטי. הוא וסקובה דיווחו על המציאה באתר החדשות של הארגון. "זה היה עוצר נשימה", נזכרת וסקובה, שנולדה בפראג וגדלה במינכן שבגרמניה.

גרטרוד קאודרס (צילום: באדיבות עמוס שאפל/RFE/RL)
גרטרוד קאודרס (צילום: באדיבות עמוס שאפל/RFE/RL)

גרטרוד קאודרס הייתה תלמידתו של האמן הצ'כי הנודע אוטקאר ניידלי (1883-1957) וציירה בעיקר דיוקנאות וציורי טבע אימפרסיוניסטיים.

בשנת 1939 פלשו הנאצים למחוזות בוהמיה ומוראביה שבצ'כיה, וקאודרס ביקשה מחברתה ללימודים, נטלי יחודקובה, ילידת רוסיה, להסתיר את מפעל חייה. מאחר שביתה של יחודקובה היה אז בבנייה, קל היה לה לתחוב את הציורים בין הקירות.

ב-1942, נשלחה קאודרס מפראג אל מחנה הריכוז הסמוך טרזיינשטט, ומשם למחנה הריכוז מיידנק בפולין, שם נרצחה. יצירות האמנות החבויות שלה שרדו.

אבל ב-1977 נפטרה נטלי יחודקובה, ונטלה עמה את סוד קיומן של יצירות האמנות בקירות ביתה. מצבו של הבית הלך והתדרדר וב-2018 החליט הבעלים החדש של הנכס, ג'אקוב סדלצ'ק, להרסו. רק בזמן הריסת הבית נתגלה האוצר.

ואולם במהדורות החדשות דווח אז על כמה עשרות יצירות לא חשובות במיוחד שנפלו על ראשו של מנהל העבודה. הסיפור התפוגג ונעלם שוב למשך שנה.

גרטרוד קאודרס החביאה כ-700 מציוריה בבית חברתה ללימודים, בימי מלחמת העולם השנייה (צילום: עמוס שאפל/RFE/RL)
קאודרס החביאה כ-700 מציוריה בבית חברתה ללימודים, בימי מלחמת העולם השנייה (צילום: עמוס שאפל/RFE/RL)

ב-2019 שמעו על כך צאצאיו של קורנליוס קאודרס, אחיינה של גרטרוד, שנמלט לניו זילנד ב-1939 ופנו לשאפל. "הם אמרו לי, 'שמע, אנחנו מנסים לברר מה קרה ליצירות האמנות, אבל אין לנו מושג איך ממשיכים מכאן'", סיפר לי שאפל.

שאפל חבר לווסקובה, וזו איתרה את סדלצ'ק. לבסוף, הוא הזמין את שניהם לביקור. "הגעתי אליו מתוך כוונה לצלם 30 ציורים עבור המוזיאון היהודי בפראג", הסביר שאפל. "ואז מר סדלצ'ק אמר, 'עכשיו אני אראה לכם את האוסף האמיתי'".

"לא אשכח את הרגע הזה עד סוף ימיי", נזכר שאפל. "הקפנו את הפינה, ופתאום ראינו מולנו אוסף עצום של יצירות שזיהינו מיד כאמנות רצינית ביותר. הפה שלי נשאר פעור. היו שם ערימות על ערימות של קנבסים שמורים להפליא, שנקרעו בחיפזון מהמסגרות שלהם והוחבאו", הוא סיפר. בסך הכול הוחבאו בבית כ-700 יצירות. "זה היה מדהים ובלתי נשכח, לראות את כל האוסף הזה".

"לא אשכח את הרגע הזה עד סוף ימיי. הקפנו את הפינה, ופתאום ראינו מולנו אוסף עצום של יצירות. הפה שלי נשאר פעור. היו שם ערימות על ערימות של קנבסים שמורים להפליא, שנקרעו בחיפזון מהמסגרות שלהם והוחבאו"

וסקובה מספרת שגם היא הייתה המומה מהאוסף, שכלל יצירות מסביבות 1910 ועד שנות ה-30, וכן מהסיפורים על חברותה של יחודקובה עם קאודרס.

סדלצ'ק הזמין אותם לחזור ולצלם את האוסף כולו והם אכן עשו זאת בחודש שעבר. "הוא השאיר אותנו לבד עם כל הציורים", אמרה וסקובה. "הוא הכין לנו קפה, וגם אוכל ושתייה. נדרשו לנו חמש או שש שעות".

שאפל אמר שמלאכת הצילום הייתה קדחתנית. הם צילמו את היצירות בזו אחר זו, כמעט מבלי להתעכב. ובכל זאת, "היה רישום אחד ששנינו עצרנו ובהינו בו", סיפר שאפל. "זה היה תיאור יפהפה של ילד קטן שנערה בוגרת יותר מנחמת אותו, ומתחת נכתב, 'האם פחדת, קטנצ'יק?' נראה היה שהילד התעורר מסיוט. אנחנו די משוכנעים שמדובר בגרטרוד ובאחיינה (קורנליוס), היחיד מבני משפחתו שניצל".

הציורים, אמר שאפל, הפיחו חיים בעבר וקירבו אותו אלינו – וכך גם את גורלה של קאודרס, שנפלה קורבן "לרוע השטני ביותר שידעה האנושות בעידן המודרני". "גם לאנשים שחיו אז היו אותם רגשות ואותה שבריריות כמו שלנו".

בבית שליד פראג נתגלו כמה מאות מיצירותיה של קאודרס (צילום: עמוס שאפל/RFE/RL)
בבית שליד פראג נתגלו כמה מאות מיצירותיה של קאודרס (צילום: עמוס שאפל/RFE/RL)

סדלצ'ק אמר לשאפל ולווסקובה כי היה רוצה לראות את היצירות מוצגות בצ'כיה, ואת הדיוקנאות המשפחתיים מוחזרים לבני משפחתה של קאודרס בניו זילנד.

כריסטינה ריחובה, דוברת המוזיאון היהודי בפראג, אמרה לי כי בכוונת המוזיאון ללמוד את "הנושא המרתק הזה" ולמסור "תשובה קונקרטית בהקדם האפשרי" לשאלה האם המוזיאון יוכל להציג כמה מיצירות האמנות של קאודרס.

וסקובה אומרת כי מאז נחשפו היצירות, היא גילתה שקאודרס הייתה אמנית נחשבת, אם כי לא מאד מפורסמת. בביקורות שנכתבו על תערוכות שלה משנות השלושים "היא מוזכרת כאחת מטובי האמנים של אותם ימים".

"זה יהיה נחמד אם תקבל את הכבוד המגיע לה", הוסיפה ואמרה. "ולא רק משום שהייתה יהודיה, או משום שמתה איך שהיא מתה — אלא בתור אישה. נשים לא זכו אז לכבוד הראוי… אסור שישכחו אותה, אחרי שנתגלתה שוב מחדש".

גרטורד קאודרס בפורטרט עצמי, 1942 (צילום: ויקיפדיה)
גרטורד קאודרס בפורטרט עצמי, 1942 (צילום: ויקיפדיה)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 697 מילים ו-2 תגובות
סגירה