מירוץ 2020
המרוץ לבית הלבן / 25 ימים לבחירות

היש צוהלת ושמחה כמוני מסכה

לפחות 37 נדבקו בהתפרצות הקורונה בבית הלבן עד כה ושישה נדבקים חדשים נוספו מאז שלישי ● אבל החדשות המדאיגות ביותר הן שרבים בצמרת כוחות הביטחון של המעצמה הגדולה בעולם נדבקו גם כן או נכנסו לבידוד ● ובינתיים, טראמפ ממשיך להזיק למאמץ הלאומי בעצירת התחלואה - וגם במאמץ לסייע כלכלית לאזרחים ● האם יתכן שזו תחילתה של מגמה לכיוון ניצחון מובהק של ביידן?

דולנד טראמפ מסיר את המסכה מפניו עם חזרתו לבית הלבן מבית החולים, 2 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
AP Photo/Alex Brandon
דולנד טראמפ מסיר את המסכה מפניו עם חזרתו לבית הלבן מבית החולים, 2 באוקטובר 2020

1

הקורונה

נתחיל במספרים.

לפחות 37 נדבקו בהתפרצות הקורונה בבית הלבן עד כה:

  • הנשיא דונלד טראמפ (אושפז ושוחרר)
  • הגברת הראשונה מלניה טראמפ (סימפטומטית)
  • סנטור מייק לי, רפובליקאי מיוטה, חבר הועדה המשפטית (סימפטומטי)
  • סנטור טום טיליס, רפובליקאי מצפון קרוליינה, חבר הועדה המשפטית (סימפטומטי)
  • סנטור רון ג'ונסון, רפובליקאי מוויסקונסין
  • כריס כריסטי, מושל ניו ג'רזי לשעבר ויועץ לנשיא (מאושפז)
  • קליאן קונווי, יועצת בכירה לשעבר לנשיא, ובתה קלאודיה (סימפטומטית)
  • הופ היקס, יועצת בכירה לנשיא (סימפטומטית)
  • קיילי מקאנני, דוברת הבית הלבן
  • גרג לורי, צ'אד גילמרטין, קרוליין ליויט, עובדים בצוות העיתונות של הבית הלבן
  • רונה מקדניאל, יו"ר המפלגה הרפובליקאית (סימפטומטית)
  • ביל סטפיין, מנהל קמפיין הבחירה מחדש של טראמפ (סימפטומטי)
  • 11 מאנשי צוות ההכנה של טראמפ לעימות
  • ניק לונה, שומר ראש של הנשיא
  • שני עובדי ניקיון ותחזוקה בקומת המגורים של הבית הלבן
  • מייקל שיר, כתב ה"ניו יורק טיימס" בבית הלבן (סימפטומטי)
  • אל דרגו, צלם בצוות העיתונות של הבית הלבן
  • ג'ון ג'נקינס, נשיא אוניברסטית נוטרדאם (סימפטומטי)

לפחות 6 נדבקים חדשים מאז יום שלישי:

  • חבר בית הנבחרים סאלוד קאראבאג'אל (דמוקרט מקליפורניה)
  • סטיבן מילר, יועץ בכיר לנשיא
  • ג'יילן דראמונד, עובד בצוות העיתונות של הבית הלבן
  • ג'יינה מקקרון, עוזר צבאי של הבית הלבן ממשמר החופים, ועוזר צבאי נוסף
  • אדמירל צ'ארלס ריי, סגן מפקד משמר החופים
  • גארי תומס, סגן מפקד חיל הנחתים (סימפטומטי)

ממוצעי הסקרים האחרונים מאתר 538:

  • כלל ארה"ב: 9.8% לביידן;
  • פנסילבניה 7% לביידן;
  • פלורידה 4.2% לביידן;
  • וויסקונסין 7% לביידן;
  • אריזונה 4.3% לביידן;
  • נוודה 6.7% לביידן.

כפי שניתן לראות מהמספרים, ההתפרצות בבית הלבן עוד לא ממש בשליטה. בימים האחרונים, המגפה שלחה לראשונה זרועות מטרידות ביותר לקבוצת אוכלוסייה חדשה: הפיקוד העליון של צבא ארה"ב.

ביום ראשון לפני כשבועיים, לאחר אירוע ההכרזה על מועמדותה של איימי קוני בארט לבית המשפט העליון שמסתמן כתחילת ההתפרצות, התקיים בבית הלבן טקס הוקרה למשפחות של חללים שזכו לעיטור כוכב הזהב, בנוכחות כל המטכ"ל האמריקאי. סגן מפקד משמר החופים, האדמירל צ'ארלס ריי, נדבק כנראה באירוע; נראה שדונלד טראמפ ידע שהוא או הופ היקס חולים ביום הזה, מכיוון שבראיון עם שון הניטי ביום חמישי התייחס טראמפ לכך שהיקס אולי נדבקה מאנשי צבא איתם באה במגע – כנראה בהתייחס לאירוע הזה.

דונלד טראמפ נואם בקבלת פנים למשפחות הנופלים שקיבלו את עיטור כוכב הזהב, בבית הלבן ב-27 בספטמבר 2020 (צילום: Official White House Photo by Delana Scott)
דונלד טראמפ נואם בקבלת פנים למשפחות הנופלים שקיבלו את עיטור כוכב הזהב, בבית הלבן ב-27 בספטמבר 2020 (צילום: Official White House Photo by Delana Scott)

כל הצמרת הביטחונית האמריקאית נמצאת כעת בבידוד, ולא פורסם מצבם הרפואי, לחיוב או לשלילה, מלבד הדיווח על גנרל גארי טומס, שלא נחשף ישירות לטראמפ, אלא כנראה נדבק על ידי אחד מעמיתיו. זה מצב לא מעודד, בלשון המעטה, ויש רק לשמוח שאנחנו לא בשיא המלחמה הקרה ושאויביה של ארה"ב כיום חלשים ממנה משמעותית.

הקשיים בבלימת ההתפשטות נובעים כמובן גם ממעטה החשאיות, הבלבול וחוסר שיתוף הפעולה מצד הבית הלבן.

עד היום הבית הלבן סירב לפרסם מתי הייתה התוצאה השלילית האחרונה והתוצאה החיובית הראשונה בבדיקות הקורונה של הנשיא. לכאורה, הנשיא היה אמור להיבדק יום יום כך שצריכה להיות אפשרות די מדויקת לזהות מתי פחות או יותר נדבק.

סירוב הבית הלבן נובע או מהעובדה שהנשיא לא באמת נבדק, והדיווחים על פרוצדורת הבדיקות היו שקריים; או שהוא נבדק וידע שהוא מדבק ולמרות זאת המשיך בשלל פעילויותיו עד שהחלו להופיע סימפטומים ביום חמישי; או שילוב של השניים.

ראש סגל הבית הלבן מארק מדוז, במרכז, מאזין לרופאי הנשיא דונלד טראמפ בתדרוך על מצב בריאותו, ב-4 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
ראש סגל הבית הלבן מארק מדוז, במרכז, מאזין לרופאי הנשיא דונלד טראמפ בתדרוך על מצב בריאותו, ב-4 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)

זאת ועוד: עד שלשום, הבית הלבן התעלם מפניות מחלקת הבריאות של עיריית וושינגטון לבצע חקירה אפידמיולוגית. שיתוף הפעולה החל רק אחרי שראשת עיריית וושינגטון שלחה מכתב נזעם בנושא לראש הסגל מארק מדוז וכמובן טרחה גם לפרסמו בעיתונות.

אגב, העובדה שרק שלשום נדבק לראשונה דמוקרט בהתפרצות, מראה עד כמה המעגלים החברתיים בין שתי המפלגות נפרדו, בניגוד לשנים עברו בהן הסצינה החברתית בוושינגטון הייתה ידועה כדו-מפלגתית.

2

דונלד טראמפ

על אף שהוא חזר לבית הלבן ובבירור לא במצב קשה מאוד, קשה גם לומר שהוא אכן מחלים כראוי. הבית הלבן הוציא דיווח שהוא ללא סימפטומים מאז שחזר ושנמצאו נוגדנים בדמו, אבל לא רק שמהימנות הבית הלבן בנושא אפסית, הדיווח עצמו חשוד, שכן ברור שיימצאו נוגדנים בדמו, שהרי אחת התרופות שהוא מקבל מכילה נוגדנים.

חשבון הטוויטר של טראמפ מתפקד, אבל בבירור לא בקצב הרגיל; הוא לא מופיע בשידור חי אלא רק בסרטונים ערוכים שגם בהם נראה חלש למדי.

מאז שחזר לבית הלבן, התמה המרכזית שטראמפ מנסה להעביר היא שהקורונה לא כל כך גרועה כמו שעושים ממנה. הנה – הוא החלים ממנה, עוד מעט הטיפול שקיבל יהיה נגיש לכולם, יהיה חיסון עד סוף השנה, והוא צדק כל הזמן כשאמר שכל צעדי הריחוק החברתי מוגזמים.

התמה המרכזית שטראמפ מנסה להעביר היא שהקורונה לא כל כך גרועה. הנה – הוא החלים ממנה, עוד מעט הטיפול שקיבל יהיה נגיש לכולם, יהיה חיסון עד סוף השנה, והוא צדק כל הזמן כשאמר שהריחוק החברתי מוגזם

אולי הסמל המובהק ביותר לכך היה כשהוריד במופגן את מסכת הפנים שלו, כשחזר לבית הלבן ועוד לפני שנכנס לבניין. קשה לומר שהמסר הזה בינתיים משכנע: 92% מהאמריקאים אמרו בסקר לאחרונה שהם לובשים מסכה כשהם יוצאים מהבית, ו-75% אמרו שהם תמיד לובשים מסכה.

Embed from Getty Images

בתחום הממשל, טראמפ לא עשה הרבה – אם כי ציוץ אחד שלו היה הרסני במיוחד.

במאי העביר הקונגרס חוק תמריצים מאוד נרחב, ה-CARE Act, שהרחיב את תקופת דמי האבטלה, נתן תמריצים לעסקים קטנים, ועוד. עבור אמריקאים רבים זו הסיבה העיקרית שהצליחו לשרוד כלכלית בתקופת הקורונה. החוק פקע ביולי והוארך חלקית באמצעות צווים נשיאותיים, אבל עכשיו הוא פוקע סופית.

בית הנבחרים בהנהגת הדמוקרטים כבר העביר הצעה להארכת החוק, אבל הסנאט לא דן בכך בכלל. ננסי פלוסי, מנהיגת בית הנבחרים, החלה במו"מ מול הבית הלבן כדי להגיע לנוסח מוסכם שיעבור גם בסנאט. ביום רביעי ציץ טראמפ שהורה לצוות להפסיק את המשא ומתן, ושהסנאט יתרכז עד לבחירות רק באישור מינויה של איימי קוני בארט לבית המשפט העליון.

הציוץ הזה הותיר את כל העולם הפוליטי, ימין ושמאל, בתדהמה שכן רוב מכריע (כ-75%) של האמריקאים מעוניין שהארכת החוק תעבור ומיעוט ניכר (פחות מ-25%) מעוניין שבארט תאושר לפני הבחירות. שילוב של השניים זה מעשה התאבדות פוליטית.

לאחר כמה שעות צייץ טראמפ ציוץ הפוך, וכעת – כמו בהרבה מקרים אחרים – לא ברור בעצם מה יהיה. המסר האחרון בנושא היה של מיטש מקונל שהכריז שמבחינתו מה שנעשה עד כה מבחינת תמריצים זה מספיק.

ביחס לציוץ, מוחות קונספירטיביים טענו כי ייתכן שטראמפ תחת השפעה קוגניטיבית של התרופות אותן הוא מקבל, אולם קשה לדעת אם לא מדובר פשוט בהתנהגות התזזיתית הרגילה של הנשיא.

3

עימות הסגנים

גם בקמפיינים רגילים, בדרך כלל העימות בין המועמדים לסגן הנשיא לא מאוד משמעותי. גם העימות הידוע ב-1988 בו רמס לויד בנטסן את דן קווייל באמירה "אתה ממש לא ג'ק קנדי, מר קווייל", לא עצר מבוש וקווייל לנצח בבחירות ההן. על אחת כמה וכמה ב-2020, מסע בחירות ש"שגרתי" היא המילה האחרונה בה ניתן לתארו.

העימות בין המועמדים לסגנות הנשיא מייק פנס וקמאלה האריס, ב-7 באוקטובר 2020 ביוטה (צילום: AP Photo/Patrick Semansky)
העימות בין המועמדים לסגנות הנשיא מייק פנס וקמאלה האריס, ב-7 באוקטובר 2020 ביוטה (צילום: AP Photo/Patrick Semansky)

במערכות בחירות קודמות התפקיד המסורתי של המועמד לסגנות הנשיא היה להיות "כלב התקיפה", בעוד המועמד לנשיאות שומר על מכובדות. הפעם, במידה אירונית משהו, עימות הסגנים מילא תפקיד הפוך: אחרי מופע האימים של טראמפ מול ג'ו ביידן בשבוע שעבר, זה היה עימות מנומס ו"רגיל" יחסית.

עם זאת, במידה מסוימת הוא גם הזכיר את הבעיות של הפוליטיקה הרגילה: המועמדים התחמקו מלענות בצורה ישירה כמעט לכל השאלות; מייק פנס גם ניפק את הכמות המצופה ממנו של שקרים – אם כי ביחס ל-2016, אז פשוט שיקר בלי הפסקה, היה כאן שיפור; ובעיקר הייתה תחושה של הרבה דפי מסרים בלי באמת אינפורמציה חדשה.

קמאלה האריס הייתה אסרטיבית והציגה קייס אפקטיבי נגד טראמפ, והבעות הפנים שלה היו כה מצוינות שלא אופתע אם יהפכו לממים פופולריים.

Embed from Getty Images

פנס היה רגוע ושקול והציג חזית מרגיעה ביחס לתזזיתיות של הבוס שלו. גם פנס וגם האריס נתנו לבייס שלהם הזדמנויות ליהנות, למרות שלפי רוב הסקרים לאחר העימות רוב משמעותי סבר שהאריס הייתה טובה יותר (IPSOS, CNN).

ועדיין, לא בכדי הדבר העיקרי שדנו בו לאחר העימות הוא הזבוב שנחת על שערו הלבן המבהיק של פנס ושהה שם במשך שתי דקות תמימות. כנראה שהתוצאה הכי דרמטית שיכולה להיות לעימות הזה הוא אם יתברר חלילה שמישהו באולם היה חולה בקורונה ויצר עוד מוקד התפרצות.

Embed from Getty Images

4

מצב המירוץ

בזהירות המתבקשת, ובניגוד ליציבות המובהקת של המרוץ עד כה, ייתכן שאנחנו רואים את תחילתה של מגמה לכיוון ניצחון מובהק של ביידן. מצבו בסקרים השתפר ב-2%-3% גם ברמה הלאומית וגם במדינות המפתח.

קמפיין טראמפ נמצא במצב כספי מאוד קשה, מה שהוביל להפסקת הפרסום במדינות קריטיות כמו וויסקונסין ופלורידה, בעוד שקמפיין ביידן טובע בכסף – מעבר לצינור החמצן לפעילות הקמפיין, ריבוי תרומות גם מעיד על ההתלהבות של המצביעים.

קמפיין טראמפ נמצא במצב כספי קשה, מה שהוביל להפסקת הפרסום במדינות קריטיות, בעוד שקמפיין ביידן טובע בכסף – ריבוי התרומות מעיד על ההתלהבות של המצביעים

ולבסוף, בצעד מאוד נדיר, מיטש מקונל הצהיר אתמול שכף רגלו לא דרכה בבית הלבן מאז תחילת אוגוסט, ושהוא חושב שההתנהגות של הבית הלבן בתחום הבריאות המונעת הייתה מופקרת, והוא מעדיף את הנוהג בסנאט בו מקפידים יותר על מסכות ועל ריחוק חברתי.

יש סיכוי סביר שהמירוץ יחזור לממוצע שלו – אם כי גם ממוצע זה טוב לביידן. אבל יש גם אפשרות לא מופרכת שזו תחילתה של קריסה. בבחירות 1980 זה היה השלב שבו רונלד רייגן החל לפרוץ, עד שזכה לבסוף בניצחון מוחץ.

מצד שני, כפי שלימדונו בחירות 2016, ברבורים שחורים ומכתבים לקונגרס יכולים לצוץ גם שבוע לפני הבחירות.

עוד 1,358 מילים
סגירה