כשאין דמוקרטיה יש שברון

הפגנות נגד כניסת תאגיד שברון לרומניה ב-2014 (צילום: Photo/Vadim Ghirda)
Photo/Vadim Ghirda
הפגנות נגד כניסת תאגיד שברון לרומניה ב-2014

אם היה צורך בסימן נוסף לכך שהדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון כבר לא דמוקרטיה – כניסת תאגיד שברון לישראל היא ההוכחה והחותמת.

"שברון לא היתה מגיעה לכאן ולא הייתה נכנסת אם לא היתה מרגישה שהממשלה תגבה אותה. זו לא סוגייה סביבתית בלבד. מדובר באופייה של הדמוקרטיה הישראלית", אמר ד"ר יונתן אייקנבאום, מנכ"ל גרינפיס ישראל בדיון דחוף בוועדת הפנים והסביבה של הכנסת.

"זוהי הבעת אמון אדירה במשק האנרגיה הישראלי",  התגאה לעומת זאת שר האנרגיה יובל שטייניץ. והוא צודק – זו בהחלט הבעת אמון של תאגיד שברון. הבעת אמון בכך שהשיטה השלטונית בישראל הולמת את צרכיו והעדפותיו.

ועדת הכנסת כמיקרוקוסמוס לדמוקטטורה

בואו נחזור ל-8 בספטמבר שבו כונס דיון דחוף בוועדת הפנים והסביבה של הכנסת כדי לדון בכניסת חברת שברון לארץ. למה דחוף? כי ב-14 בספטמבר הייתה אמורה להתקיים הצבעה במועצת הנפט לאישור בקשת שברון לרכוש את הזכויות של חברת נובל אנרג'י באסדות הגז.

את הדיון יזמה עמותת "צלול", שגייסה עדים מומחים בינלאומיים שהציגו בשידור זום נתונים מזעזעים לגבי דפוס התנהלותה של החברה המדוברת. כל העדים הסבירו למה מסוכן ואף אסור לעשות עסקים עם שברון והמליצו בחום לממשלת ישראל לבדוק היטב את הפרטנר לפני שמפקידים בידיו את הנכסים האסטרטגיים אולי החשובים ביותר של ישראל.

מה היתה התוצאה? אתם יודעים – שברון כאן.

אלא שהדיון בועדת הכנסת מספק לנו, מעבר לנתונים ונורות אזהרה צורחות (ופירוט מורחב על כך בפוסט הבא), הצצה להתנהלות של משטר לא דמוקרטי, בו לפרלמנט אין משמעות (לבד מחותמת גומי של הממשלה), ובואו נראה איך זה קורה:

  1. היעדר שופרות מהדיון
    זוכרים את השימוע למתווה הגז בוועדת הפנים? זוכרים את יו"ר הקואליציה דוד ביטן צועק, מיקי זוהר משסע את דברי העדים, דוד אמסלם שואג, יואב קיש מיתמם, שרון גל וינון מגל (אז ח"כים) מדבררים את המונופול, וביחד כולם מייצרים כאוס מכוון והרעשה ממוקדת כדי להשתיק עדים, למנוע את השמעת האמת, ולא לאפשר דיון? אז הפעם הדיון התנהל למופת. מיקי זוהר, יו"ר הקואליציה, לא טרח אפילו לשלוח מפריעים מהקואליציה, וככה יו"ר הוועדה מיקי חיימוביץ (כחול לבן) וח"כ סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת) הצליחו לשאול שאלות נוקבות ואף להתפלץ מהתשובות. לא היה צריך להפריע. למה להתאמץ?
  2. היעדר נציגים בכירים של משרד האנרגיה והגנת הסביבה
    זוכרים איך בנימין נתניהו עצמו הגיע להעיד באותו דיון בוועדת כלכלה של הכנסת על מתווה הגז? והשר שטייניץ? וראש המל"ל (שלמחרת עדותו קיבל את מינוי ראש המוסד) יוסי כהן? אז כאן הם לא טרחו. גם לא מנכ"ל משרד האנרגיה, אפילו לא העוזר שלו. נשלח איזה פקיד זוטר – ככה נראה זלזול מוחלט בפרלמנט. הם יודעים טוב מאיתנו שאין לכנסת משמעות, לה ולוועדות שלה ולחברי הכנסת שכל תפקידם הוא לאשרר החלטות ממשלה והעומד בראשה. כל השאר קאמופלאג'. הצגה לילדים. וממילא העניין כבר סגור. כל מה שקורה כאן הוא רק פרוצדורה שצריך לעבור.
  3. היעדר תקשורת
    שמעתם על הדיון הזה? קיבלתם איזה דיווח תקשורתי על הדיון שיש לו משמעות עמוקה על החיים של כולנו? התקשורת הצביעה ברגליים. למרות שלא היה צריך לבוא. רק לפתוח את שידורי הוועדה ולדווח מהמחשב הפתוח – דממה תקשורתית. גורנישט מיט גורנישט. אפס. זילץ', זירו.

כאן לא טרחו. גם לא מנכ"ל משרד האנרגיה או עוזרו. נשלח פקיד זוטר. כך נראה זלזול מוחלט בפרלמנט. הם יודעים שאין משמעות לכנסת, לוועדותיה ולח"כים, שתפקידם לאשרר החלטות ממשלה והעומד בראשה

בגידת שומרי הסף

אז הבנו שלכנסת אין משמעות. ובכל זאת, מה היה בדיון? בעיקר הוכחות מצמררות למה לישראל אסור לעשות עסקים עם שברון. ומה הייתה תגובת נציג משרד האנרגיה, מר אילן ניסים? "אנחנו לא מתייחסים לרכילות".

וכשפול הסניניו מקליפורניה, מנכ"ל "אמזון ווטש", מסביר ששברון לא מכבדת את החוק המקומי ותשקיע מיליונים כדי להתחמק ממנו ולכן אסור לעשות איתם עסקים – שימו לב לתגובתו של מר ניסים ממשרד האנרגיה:

"חברת שברון היא חברה מקובלת בעולם ואנחנו לא יכולים להטיל בה דופי בגלל איזו כתבה בעיתון".

תראו כמה לא מעניין את מר ניסים ואת משרד האנרגיה מה עושה שברון בעולם. לא עדויות על נזקים, לא התנהלות מעוררת דאגה. כלום. מה שחשוב זה המקביל בארה"ב. אז בואו נדבר על המקביל של מר ניסים בממשל האמריקאי.

שיטת שברון לשליטה במדינות בהן היא פועלת

אז איך שברון צוברת כל כך הרבה כוח?

  1. לוביזם: שברון משקיעה סכומי עתק בלובי להשפעה על חקיקה בנושאי האקלים בעולם, כ-29 מיליון דולר בשנה.
  2. תרומות לפוליטיקאים: במערכת הבחירות הקודמת בארה"ב, שברון (וחברת הבת שלה אקסון) תרמו לטראמפ 1.2 מיליון דולר. במערכת הבחירות 2020 התרומה לקמפיין טראמפ גדלה ל-4.7 מיליון דולר.
  3. שתילת האנשים שלה בעמדות מפתח במימשל

ואם חשבתם שהמשרד להגנת הסביבה הוא זה שישמור עלינו מהסכנות של שברון, אז שימו לב לנציג המשרד להגנת הסביבה, רני אמיר:

"שמענו כאן עדויות מזעזעות, אבל אנחנו לא יודעים שום דבר וצריכים לשמוע מה קורה במדינת הדגל (היא ארצות הברית)".

באותה מדינה בה נציגי שברון יושבים בעמדות מפתח במימשל האמריקאי.

מודאגים?
חכו לפרק הבא על הסכנות הנשקפות לנו משברון ועל ההיסטוריה וההווה המזהמים של תאגיד שברון.

אסתי סגל מכורה לנתונים ולביג דאטה ומנגישה אותם באינפוגרפיקה והדמיית נתונים (data story telling), אקטיביסטית שלא מפסיקה לנסות לשנות את העולם. חיה בתל אביב אצל פצפונת וסוזנה החתולות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 736 מילים ו-2 תגובות
סגירה