חברי הקהילה האולטרה-אורתודוקסית מדברם עם שוטרי משטרת ניו יורק בפינת רחוב, 7 באוקטובר 2020, בשכונת בורו פארק בברוקלין (צילום: AP/John Minchillo)
AP/John Minchillo

רב בכיר בניו יורק מודה: "הפסקנו לציית להנחיות, כי חשבנו שהמשבר חלף"

חלק מהעיתונאים ומהפוליטיקאים במדינת ניו יורק סימנו את החרדים כקבוצה בעייתית שאינה נשמעת להנחיות הקורונה, ותוקפים אותם על כך ● הרב אבי שפרן, מאגודת ישראל אמריקה, אומר כי "לו היו המושל וראש העיר רותמים את המנהיגות החרדית למאמץ גם בגל השני, הדברים היו רחוקים מאוד מהזעם ומהתסכול שאנחנו רואים עכשיו"

רב חרדי בולט בניו יורק מודה כי החרדים בעיר הפכו שאננים בעקבות הגל הראשון של הקורונה. עם זאת, הוא אומר שהכישלון של הרשויות בעיר לרתום את מנהיגי הקהילה, גרם להפגנות זועמות שהגיעו לכותרות בארצות הברית. מנהל קשרי הציבור של אגודת ישראל אמריקה, אבי שפרן, אומר כי הציות להנחיות "קצת סטה הצידה", בגלל ש"אנשים הרגישו, ולא בצדק, שהמשבר חלף".

במהלך הגל הראשון של מגפת הקורונה, מוקדם יותר השנה, ניו יורק הייתה המדינה עם שיעורי התמותה הגבוהים ביותר בארצות הברית, כשהקהילות החרדיות – בברוקלין ובשכונות נוספות – נפגעו קשה במיוחד. העיר ניו יורק נאבקה עם ההתפרצות ושמרה על רמת הדבקה נמוכה יחסית בקיץ, אך בשבועות האחרונים יש עלייה במקרי התחלואה, ובהתאם לכך – באשפוזים בבתי החולים.

שפרן, שארגון אגודת ישראל שבו הוא עובד משמש כגוף מטריה עבור קבוצות חרדיות בארה"ב, אומר שלחרדים בניו יורק לקח זמן רב יותר להפנים שהנגיף שוב מרים את ראשו. "בזמנו, באביב, הפכו הסירנות של האמבולנסים לחלק מרעשי הרקע של חיי היומיום. בכל פעם שנשמע קולם ברחובות, ידעו כולם שעוד מישהו נכנע לנגיף הקטלני. אנשים נאלצו לשים לב. כשהעניינים נרגעו, כפי שהיה רוב הזמן לאחרונה, נהיה קל יותר להפוך לשאננים. זה טבע האדם", הוא אומר.

"באביב, הפכו הסירנות של האמבולנסים לחלק מרעשי הרקע של היומיום. בכל פעם שנשמע קולם, ידעו כולם שעוד מישהו נכנע לנגיף הקטלני. אנשים נאלצו לשים לב. כשהעניינים נרגעו, נהיה קל יותר להפוך לשאננים"

"אבל מרגע שזוהתה העלייה, הדברים התחילו להשתנות", אומר שפרן בראיון לזמן ישראל, ומצביע על שיתוף הפעולה המשופר של הקהילה, והנכונות הגוברת לעטות מסכות. "לו היו המושל וראש העיר באמת רותמים את המנהיגות החרדית באמונה טובה, במאמץ לבנות ולהתקדם מהקשר הזה, הדברים היו נראים מאוד שונה, רחוקים מאוד מהזעם והתסכול שאנחנו רואים עכשיו", אומר שפרן, ומתייחס להפגנות שנערכו לאחרונה בעיר נגד מגבלות הקורונה החדשות.

האמצעים שאוכפת מדינת ניו יורק כרגע כוללים איסור כניסה לעסקים, בתי תפילה ובתי ספר במקומות מוכי קורונה. האזורים הנגועים בעיר ניו יורק הם בעיקר מעוזים חרדיים, ובקהילה האשימו את הרשויות בהתמקדות מופרזת בהם.

צעירים חרדים נאספים סביב עיתונאי שמקיים ריאיון בפינת הרחוב בשכונת בורו פארק בברוקלין, ניו יורק. 7 באוקטובר, 2020 (צילום: AP/John Minchillo)
חרדים נאספים סביב עיתונאי בשכונת בורו פארק בברוקלין, ניו יורק. 7 באוקטובר, 2020 (צילום: AP/John Minchillo)

מושל ניו יורק, אנדרו קואומו, הכריז על המגבלות החדשות בתחילת החודש (אוקטובר). הוא אמר שהכללים החדשים מבוססים אך ורק על מדע ועל הדבקות קורונה, באזורים שלתחושתו התעלמו מכללי הבטיחות שקיימים במדינה.

ברחבי מדינת ניו יורק אושפזו בתחילת החודש 659 חולי קורונה בשבוע, עלייה מ-436 מאושפזים בשבוע שהסתיים ב-6 בספטמבר, אומר קואומו. בשיא המגפה, בתחילת אפריל, אושפזו כ-19,000 חולי קורונה בבתי החולים בניו יורק. לדבריו, יש מספר אזורים בעיר שמעלים את מספר המקרים בצורה לא פרופורציונלית לגודלם באוכלוסייה, כשיותר מ-5% מהבדיקות מגיעות עם תוצאות חיוביות, ב-20 אזורי מיקוד "אדומים", בהשוואה ל-1.3% בדיקות חיוביות ברחבי המדינה.

הכללים החדשים שם תקפים לחלקים מברוקלין וקווינס בעיר ניו יורק, לחלקים ממחוזות אורנג' ורוקלנד בהאדסון וואלי, ולאזור בתוך בינגהמטון, ליד הגבול עם פנסילבניה. בחלק מהאזורים מחוץ לעיר ניו יורק גרות קהילות גדולות של חרדים.

המגבלות יהיו תקפות באזורים שנקבעו, כשכללים מחמירים יותר יחולו על אזורים עם התפרצויות חמורות יותר, וכללים רופפים יותר על האזורים שסביבם. באזורים "אדומים", בתי ספר נסגרו להוראה פנים אל פנים, ועסקים לא חיוניים נסגרו. בתי תפילה הוגבלו לתפוסה של 25%, ולא מורשים יותר מ-10 אנשים בתפילה.

אגודת ישראל אמריקה הגישה לאחרונה תביעה פדרלית נגד המגבלות על בתי התפילה, וטענה שהמדיניות מהווה אפליה בלתי חוקתית כלפי עיסוק דתי.

דובר אגודת ישראל אמריקה, הרב אבי שפרן (צילום: באדיבותו)
דובר אגודת ישראל אמריקה, הרב שפרן (צילום: באדיבותו)

שפרן קרא לאמצעים שננקטו "בלתי הגיוניים בעליל", וטען שהאבחנה בין מידות החומרה של הכללים, על סמך אזורי מיקוד, מענישה ללא בסיס מוסדות שדווקא כן פעלו בהתאם להנחיות, ומאפשרת למקומות אחרים להמשיך כרגיל, בגלל שהתמזל מזלם להימצא מחוץ לאזור אדום.

הוא גם לא מרוצה מכך שקואומו מתייחס נקודתית ל"יהודים חרדים" במסיבות עיתונאים, ואומר שהן התדרוכים והן "הבחירה של התקשורת בכותרות ובתמונות היא חסרת אחריות, כשאלימות כלפי יהודים עדיין חיה בזיכרון העכשווי שלנו".

שפרן מתייחס לעמוד הראשי של הניו יורק דיילי ניוז, עם הכותרת "אוי, התמרדו" על תמונה מהפגנה, לצד ציטוט של חבר הקהילה שאמר "כאן, בבורו פארק, אנו לא מצייתים לחוק האמריקאי. יש לנו חוקים משל עצמנו". הוא מתאר את הצהובון כ"ילד פרוע" וקורא לעמוד הראשי "חסר אחריות ברובו, עיתונות צהובה".

שפרן מכיר בכך שהציות של הקהילה לכללי הזהירות והבריאות לא אמור למשוך כותרות, אך מייחס את הכותרת לנטייה של רבים בתקשורת "להתמקד במעוררי מהומות ובשחקנים חסרי אחריות", גם אם הם חלק ממיעוט. הוא אומר שחוסר הציות לכללי הקורונה בקבוצות מסוימות בקהילה החרדית עשוי לנבוע מ"גורמים ימניים, ובעיקר מהאמונה בקרב רבים מהחרדים – שבמקורה בדמויות מתוכניות אירוח ודמויות פוליטיות מסוימות – לפיה הנגיף הוא מתיחה או משהו מוגזם".

"חוסר הציות לכללי הקורונה בקהילה החרדית עשוי לנבוע מגורמים ימניים, ובעיקר האמונה בקרב רבים מהחרדים – שבמקורה בדמויות מתוכניות אירוח ודמויות פוליטיות מסוימות – לפיה הנגיף הוא מתיחה או משהו מוגזם"

אחד המארגנים של ההפגנות האחרונות, פעיל הימין הקיצוני ושדרן הרדיו השי טישלר, טען שנתונים שהציגו נציגי מערכת הבריאות העירונית, לפיהם יש עלייה בהדבקות, זויפו. טישלר ענד מדבקה כחולה של "יהודים אורתודוקסים למען טראמפ" על חולצתו, והיא נשארה עליו לאורך רוב ההפגנה שבה השתתף.

בהפגנה השתתפו גם כמה מפגינים שנופפו בדגלים גדולים, שתומכים בבחירה מחדש של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לתפקידו. טראמפ חזר והפחית בימים האחרונים באיום הנגיף, וחלק על המלצותיהם של אנשי רפואה בכירים.

שפרן הוסיף שהיעדר הציות בחודשים האחרונים נובע פחות מהשתייכות לקבוצות ימין קולניות, ויותר "מהיעדר צלילי הסירנות וההלוויות".

עוד 802 מילים
סגירה