סכנת הבחירות הפלסטיניות

מחמוד עבאס ומוחמד דחלאן, ארכיון,2007 (צילום: AP Photo/Muhammed Muheisen)
AP Photo/Muhammed Muheisen
מחמוד עבאס ומוחמד דחלאן, ארכיון,2007

השתתפות תנועת חמאס בבחירות לפרלמנט הפלסטיני מסוכנת לישראל. מדובר בתנועת טרור שהשתתפותה אסורה בבחירות על פי הסכמי אוסלו ואין לתת לה לגיטימציה. ישראל צריכה להודיע כי לא תתיר את השתתפות חמאס בבחירות, ולהשתמש במנופי הלחץ שלה על הרש"פ למניעת הבחירות אם צריך.

רבים מהמזרחנים ומומחי המודיעין בישראל מעריכים כי ההסכמות בין תנועת פת"ח לחמאס, שהושגו בשיחות איסטנבול, לא ייצאו בסופו של דבר אל הפועל, וכי לא יתקיימו הבחירות לפרלמנט הפלסטיני. אלו אמורות להיות השלב הראשון בתהליך הבחירות, שאחריו יתקיימו בחירות לנשיאות ולמל"פ.

רבים מהמזרחנים ומומחי המודיעין בישראל מעריכים כי ההסכמות בין תנועת פת"ח לחמאס, שהושגו בשיחות איסטנבול, לא ייצאו בסופו של דבר אל הפועל, וכי לא יתקיימו הבחירות לפרלמנט הפלסטיני

הרש"פ מתכננת להקים אחרי הבחירות ממשלת אחדות ביחד עם חמאס ואף הציעה לחמאס לרוץ ברשימה משותפת בבחירות לפרלמנט.

מאז 2007, המועד שבו השתלטה חמאס על רצועת עזה ועד היום, הושגו 14 הסכמים והבנות בין שתי התנועות על פיוס לאומי – ואף אחד מהם לא יצא אל הפועל.

הנסיך הסעודי בנדר בן סולטאן, ראש המודיעין הסעודי לשעבר, סיפר לפני כמה ימים בראיון לערוץ "אל-ערביה" כיצד המלך הסעודי עבדאללה בן עבד אלעזיז הפגיש במכה שבסעודיה את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס עם ראש הלשכה המדינית של חמאס דאז ח'אלד משעל כדי שיחתמו על הסכם פיוס, "חלפו כמה ימים בלבד מהחתימה המשותפת והם החלו לחתור זה כנגד זה". הוא הסביר.

גורם בכיר בפת"ח אומר כי תנועת חמאס ופת"ח הם כמו שני קווים מקבילים שאינם יכולים להיפגש לעולם, אולם, ממשל טראמפ, ממשלת הימין בישראל ומדינות ערב לא הותירו שום ברירה לפלסטינים ולכן הם ינסו שוב להתגבר על המכשולים ולהגיע לפיוס לאומי.

הבחירות האחרונות בשטחים היו בשנת 2006 למועצה המחוקקת הפלסטינית (פרלמנט) ותנועת חמאס הביסה בהן את תנועת פת"ח.

הניצחון של חמאס נבע מהחולשה והשחיתות של תנועת פת"ח אבל בעיקר בגלל הטעות שעשתה ממשלת שרון דאז. הסכמי אוסלו אוסרים על השתתפות תנועות וארגוני טרור בבחירות, אבל ראש הממשלה אריאל שרון ז"ל נכנע ללחציו של הנשיא בוש והתוצאה הייתה גרועה לישראל.

שנה לאחר מכן, תנועת חמאס מינפה את ניצחונה בבחירות לרחוב העזתי והשתלטה באמצעות הפיכה צבאית על הרצועה וגירשה בכוח הנשק את הרש"פ מכל אחיזה שלטונית ברצועה.

גורם בכיר בפת"ח אומר כי חמאס ופת"ח הם כשני קווים מקבילים שאינם יכולים להיפגש, אולם ממשל טראמפ, ממשלת הימין בישראל ומדינות ערב לא הותירו ברירה לפלסטינים, שינסו שוב להתגבר על המכשולים ולהגיע לפיוס לאומי

האמירות האסלאמית בהנהגת חמאס שקמה ברצועת עזה כתוצאה מהניצחון בבחירות נחשבת להישג היסטורי של תנועת "האחים המוסלמים", תנועת האם של חמאס, והיא איננה מתכוונת לוותר עליו גם אם תנועת פת"ח תנצח בבחירות.

מאז ועד היום חמאס הקימה ברצועת עזה בסיס טרור ענק עם תעשיית נשק רקטי ופיתוח אמצעי לחימה הקשור בעבותות לאיראן, אותו היא מבססת באופן יומי והוא מסכן את ביטחונה של מדינת ישראל.

עכשיו שואפת חמאס לחזור על התקדים של שנת 2006 ולהשתתף בבחירות לפרלמנט הפלסטיני כ"תחנת ביניים" בדרכה להשתלט גם על שטחי הגדה.

ניצחון של חמאס בבחירות לפרלמנט יחזק את כוחן של איראן וטורקיה באזור והשפעתן על הנעשה בגדה.

ירדן ומצרים הזהירו בימים האחרונים את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מפני הרומן החדש שלו עם תנועת חמאס והתקרבותו לטורקיה וקטאר שמהוות את חוד החנית של תנועת "האחים המוסלמים", הפועלת לערער את יציבות המשטרים המתונים במזה"ת. אולם נראה כי הוא איננו שועה לאזהרות וממשיך לקדם את נושא הבחירות.

מחמוד עבאס מנסה לאותת לישראל, לארה"ב ולמדינות ערב, שלא התייצבו לצידו בדיוני הליגה הערבית נגד הנורמליזציה בין מדינות המפרץ לישראל, כי יש לו גם אלטרנטיבות נוספות והוא יכול גם להתפייס עם חמאס ולחבור לציר המתנגד לנורמליזציה עם ישראל.

חמאס שואפת לחזור על תקדים 2006 ולהשתתף בבחירות לפרלמנט הפלסטיני כ"תחנת ביניים" בדרכה להשתלט גם על שטחי הגדה. ניצחון חמאס בבחירות לפרלמנט יחזק את כוחן של איראן וטורקיה באזור

התגובה הישראלית

זהו השלב שבו ישראל צריכה להתערב ולהבהיר ליו"ר הרש"פ באופן ברור כי אין בכוונתה לאפשר לחמאס להשתתף בבחירות, גם לא באופן עקיף באמצעות הקמת "מפלגת קש" שתתמודד בבחירות לפרלמנט תחת שם אחר.

אסור לתת, באמצעות השתתפות בבחירות, שום לגיטימציה לתנועת חמאס שהינה שלוחה של איראן והדוגלת בראש חוצות בג'יהאד (מלחמת קודש) ובמאבק מזויין במטרה להשמיד את מדינת ישראל ולהקים במקומה את "פלסטין מהים עד הנהר".

לישראל יש מספיק כוח כדי למנוע בעצמה את קיום הבחירות הפלסטיניות בשטחי הגדה ובמזרח ירושלים, היא זו ששולטת בשטח מבחינה ביטחונית, היא יכולה לבצע מעצרים של המתמודדים בבחירות, לאסור על קיום כנסי בחירות, למנוע פתיחת קלפיות ולמנוע מ-300 אלף תושבי מזרח ירושלים להשתתף בבחירות.

ההכרה של ממשל טראמפ בירושלים כבירת ישראל חיזקה את מעמדה של ירושלים ואסור לאפשר כעת את הכירסום במעמדה ולאפשר לתושביה הערביים להשתתף בבחירות שמטרתן לטרפד את תוכנית השלום האמריקנית ולחבל בתהליך הנורמליזציה של מדינות ערב עם ישראל.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס נמצא בשלהי הקריירה הפוליטית שלו, הוא בן 85 וסובל מבעיות לב קשות, בצמרת פת"ח קיימת הערכה כי הוא רוצה לרדת מהבמה הפוליטית ב"אש ובתמרות עשן", כפי שעשה יאסר ערפאת, כדי לחפות על כישלונותיו המדיניים. על פי ההערכה, יתכן שהוא מחפש, באמצעות ההסכמה עם חמאס על עריכת בחירות, להגיע לעימות מדיני עם ישראל.

הדבר איננו צריך להרתיע את ישראל. הרחוב הפלסטיני בגדה איבד את האמון בהנהגת הרש"פ הנתפסת כמושחתת וכושלת, הרחוב לא נענה לקריאות ההנהגה לצאת למאבק של "התנגדות עממית" נגד ישראל. מעטים הפלסטינים שמוכנים להקריב את חייהם למען המשך ישיבתם של מחמוד עבאס וחבורתו על כסאות השלטון במוקאטעה ברמאללה.

זהו השלב שבו ישראל צריכה להתערב ולהבהיר ליו"ר הרש"פ באופן ברור כי אין בכוונתה לאפשר לחמאס להשתתף בבחירות, גם לא באופן עקיף באמצעות הקמת "מפלגת קש" שתתמודד בבחירות לפרלמנט תחת שם אחר

התקווה העיקרית של יו"ר הרש"פ היא שהמועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן ינצח בבחירות ויסובב לאחור את הגלגל. כלומר יבטל את תוכנית השלום של הנשיא טראמפ ויציע את חידוש המשא ומתן על פי מתווה מדיני התואם את דרישות הפלסטינים, כשקו הפתיחה שלו יהיה הויתורים הגדולים שעשה עבור הפלסטינים ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט.

לכן, יש חשיבות רבה שישראל תבהיר את עמדתה המתנגדת בתוקף לבחירות הפלסטיניות בהשתתפות חמאס כבר עתה לפני שינוי אפשרי בבית הלבן. אחר כך זה עלול להיות הרבה יותר קשה להביע התנגדות אם הנשיא טראמפ יפסיד בבחירות.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס עדיין לא "שבר את הכלים" עם ישראל, התיאום הביטחוני ממשיך להתקיים, ולו באופן נקודתי. כך יצאו באישור ישראל מהגדה בכיר פת"ח גבריל רג'וב שנסע לדמשק, צאיב עריקאת שנסע לירדן וחוסיין א-שיח' שנסע לקטאר.

מנגנוני הביטחון של הרש"פ ממשיכים לעצור פעילים של חמאס בגדה ולסכל פיגועים. הגנרל מאג'ד פרג' ממשיך בתיאום הביטחוני נגד הטרור עם ראש השב"כ נדב ארגמן ועם ראש ה-CIA ג'ינה הספל.

זהו הזמן להעביר גם למחמוד עבאס את המסר להתרחק מאיראן וטורקיה ולחזור לחיקה של מצרים. ישראל מחזיקה ב"שוט" חשוב מאוד שבו היא יכולה לנפנף מול מחמוד עבאס שנקרא מוחמד דחלאן.

מוחמד דחלאן, אויבו הפוליטי המר של מחמוד עבאס, משתוקק לחזור לשטחי הגדה כדי להשתתף בקרב הירושה. עד כה נמנעה ישראל מלהתערב בקרב הזה ולתמוך באחד המועמדים לרשת את מחמוד עבאס, אולם ברור שישראל מחזיקה במנוף לחץ גדול שאותו היא יכולה להפעיל על מחמוד עבאס ולגרום לו לרדת מהעץ שהוא טיפס עליו. יש גם מנופי לחץ נוספים. מצבה הכלכלי של הרש"פ גרוע ביותר והיא זקוקה לכספי המיסים שישראל גובה עבורה. היא לא תוכל להמשיך ולהחרים את קבלתם לאורך זמן.

מחמוד עבאס איננו מעוניין בקריסת הרש"פ שבהקמתה הוא רואה "הישג לאומי" חשוב.

עריכת בחירות בשטחים היא חלק חשוב מהסכמי אוסלו ומהתהליך הדמוקרטי לבחירת הנהגה ומוסדות שלטון פלסטינים, ישראל מחוייבת להסכם הזה אך גם הפלסטינים. אסור לאפשר לתנועת טרור להשתתף בהן וזה מצויין במפורש בהסכם.

חשוב שישראל תבהיר את עמדתה, המתנגדת בתוקף לבחירות הפלסטיניות בהשתתפות חמאס, כבר עתה, לפני שינוי אפשרי בבית הלבן. זה עלול להיות הרבה יותר קשה להביע התנגדות אם טראמפ יפסיד

הפלסטינים המתינו 13 שנים לבחירות לפרלמנט והם יכולים להמתין עוד קצת זמן. הזמן לקיים את הבחירות ללא השתתפות תנועת חמאס, הוא ברגע שמחמוד עבאס יירד באופן טבעי מהבמה הפוליטית או כשיכנס למצב של נבצרות. עד אז אין מה למהר. אסור להתפשר בנושא הביטחוני.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,215 מילים
סגירה