ירוחם לא הוכרזה בשום שלב כיישוב ירוק

בדיקת זמן ישראל טל אוחנה הוכתרה בתקשורת כ"אישה שניצחה את הקורונה" ● אבל נתוני משרד הבריאות מראים כי ירוחם מעולם לא הייתה ירוקה ● למעשה, היישוב הדרומי היה אדום גם בזמן שאוחנה התראיינה כמנצחת - ונכון להיום הוא מוגדר ככתום ● בנוסף, ראשת המועצה מצניעה עובדות שאינן מחמיאות לה וגם בתגובתה לזמן ישראל, אוחנה ממשיכה להטעות בנתונים

טל אוחנה מתאחרת אצל אופירה וברקוביץ', אוקטובר 2020 (צילום: צילום מסך, קשת 12)
צילום מסך, קשת 12
טל אוחנה מתאחרת אצל אופירה וברקוביץ', אוקטובר 2020

ביום שישי האחרון התייצבה טל אוחנה, ראשת המועצה המקומית ירוחם, לראיון באולפן של "אופירה וברקוביץ'" בקשת 12, תחת הכותרת: "סגר עצמאי ובדיקות לתושבים – כך ניצחה ירוחם את התפשטות הקורונה בעיר". ואכן, אוחנה הפכה במידה רבה לסופרסטאר תקשורתי, לנוכח המנהיגות שהפגינה בימים הקשים של הסגר השני.

לעומת העימות הלוהט בין מירי רגב לאייל ברקוביץ', שהפך את השידור לשיחת השבוע ולנצפה ביותר בתולדות התוכנית, הראיון עם אוחנה לא חידש הרבה, אלא היה בבחינת מפגן ניצחון נוסף במסע שנמשך כמה שבועות. "בחודש האחרון היא האישה שהצליחה לנצח את הקורונה בעיירה הדרומית", הרימה לה אופירה אסייג. "גם אנחנו רוצים להכיר את האישה שניצחה את הקורונה, ועכשיו גם אתם תדעו כיצד היא ניצחה אותה".

המילה ניצחון, על הטיותיה השונות, התגלגלה בין המנחים כמה פעמים עד שאוחנה ביקשה להציג את העובדות, ואמרה: "המצב הזה הוא שברירי". היא פירטה את הנרטיב ששימש אותה בהרבה מהופעותיה התקשורתיות בשבועות האחרונים, ובין היתר סיפרה על מסיבת השמיניסטים שהביאה לעלייה בתחלואה, על ההחלטה שקיבלה בעקבותיה לסגור את בתי הכנסת, ועל השיח העמוק והלבבי שניהלה עם הרבנים, ושהוביל בסיכומו של דבר לשיתוף פעולה מוצלח ונדיר.

מבט על ירוחם, ארכיון (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
מבט על ירוחם, ארכיון (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

המנחים, מצדם, המשיכו להמתיק שפתיים כלפי האורחת, ולא התעכבו ולו לרגע על המשמעות של המונח "שברירי". בשלב מסוים ביקשו המנחים להבין את סוד ההשפעה הייחודית שלה על הקהילה החרדית, ואוחנה פירטה. היא סיפרה על "רחוב אחד" שהייתה בו הדבקה, ועל שיחה עם הרב הרלוונטי שם, שהביאה לבדיקה של קהילה שלמה. "קיבלנו היום את התוצאות: ברוך השם… אנחנו הולכים לעצור את שרשרת ההדבקה שקורית בתוך האירוע הזה", אמרה.

רק עובדה אחת לא צוינה בראיון: שממש באותה השעה הייתה ירוחם בעיצומה של עלייה משמעותית בתחלואה, שהחלה שבועיים קודם לכן. למעשה באותו היום ירוחם עדיין הייתה אדומה על פי הגדרות משרד הבריאות, עם 87 נדבקים (83 נדבקים על כל 10,000 תושבים) – כמעט כפול ממספר מקרי הקורונה שם שבועיים קודם לכן.

סיבוב פרסה ביציאה מירוחם

אוחנה אולי "ניצחה" את הקורונה לרגע קט, אבל נראה כי לעת עתה הקורונה עשתה סיבוב פרסה ביציאה מירוחם, וחזרה פנימה לגבות את קורבנותיה.

מבדיקת נתוני משרד הבריאות על היקף התחלואה בירוחם עולה התמונה הבאה: מה-4 ועד ה-10 באוקטובר הייתה ירוחם אדומה. בדיקת הרמזור מתפרסמת בכל יום ראשון – ונכון ליום ראשון האחרון (שלשום) ירוחם מוגדרת ככתומה. בשבעת הימים האחרונים נרשמו ביישוב 38 חולים חדשים, ונכון לאתמול יש שם 90 נדבקים מאומתים.

זאת ועוד: עדיין מוקדם להכריז על השתלטות מחודשת על המחלה שם. אחרי הכל, רק ביום שישי נרשמו שם 12 נדבקים חדשים, ממש בשעה שאוחנה ישבה באולפן, וספגה מלוא החופן מחמאות מאסייג וברקוביץ', מבלי שאיש טרח לבקש ממנה את נתוני התחלואה הרשמיים.

ירוחם – ציוני הרמזור בימי ראשון בחודש האחרון:

תאריך ציון צבע
13/9 9.8 אדום
20/9 5.4 צהוב
27/9 5.0 צהוב
04/10 7.8 אדום
11/10 7.4 כתום

מקור: משרד הבריאות

הפייסבוק של אוחנה מתפקד כערוץ עדכון ומידע לציבור, אך הפעם האחרונה שבה שיתפה בפייסבוק את מספר הנדבקים הרשמי הייתה ב-24 בספטמבר, אז נרשמה ירידה בתחלואה בעיר, ככל הנראה לאחר החלמת הילדים שנדבקו במסיבת התיכוניסטים, שהפכה לאירוע הדבקה המוני. ההודעה הזו לוותה בחץ ירוק הפונה כלפי מטה. רוצה לומר: הרמזור התחלף, הגענו לירוק.

יום קודם לכן דווחה הירידה בתחלואה באייטם מפרגן ב"העולם הבוקר", וכן בכתבה בערוץ 13: "היום, ירוחם ירוקה… וההצלחה הזו רשומה בעיקר על שם ראשת העיר הצעירה, טל אוחנה". דיווחים דומים הופיעו בכתבות שפורסמו בשבועות הבאים: ב-29 בספטמבר בגלובס וב-1 באוקטובר בכתבה ששודרה ב"כאן 11" תחת הכותרת: "כך הפכה ראש עיריית ירוחם את העיר מאדומה לירוקה".

בכל הכתבות האלה דיברה אוחנה שוב ושוב על הסגירה ההרמטית והמהירה של כל האירועים, ועל ההקפדה היתרה בחצר המועצה המקומית, שהייתה גדולה אף יותר מההקפדה הנדרשת.

אם אכן הצליחה לשמור את בתי הכנסת סגורים ביום כיפור (כפי שעשו מקומות נוספים), זה בהחלט ראוי לשבח. אולם גם כאן נראה שלפחות בחלק מהזמן – עובדות לחוד ומציאות לחוד. בחודש וחצי האחרונים, אפילו ממש ברגע המזוקק והקצר שבו ירד מספר הנדבקים ל-44, ירוחם לא הוכרזה ולו פעם אחת כירוקה בנתוני הרמזור שמפרסם משרד הבריאות מדי יום ראשון.

ב-20 בספטמבר ירוחם הוגדרה "צהובה" על הסקאלה של הרמזור, עם ציון של 5.4. בפעם הבאה שפורסם המדד הרשמי, ב-27 בספטמבר, חזרה ירוחם לצהוב עם ציון דומה.

בין שתי המדידות הללו המשיכו להתגלות עוד ועוד נדבקים בעיר (33 נדבקים נוספים), ומכאן והלאה חלה עלייה עקבית בתחלואה בירוחם. בכתבה שפורסמה ב"כאן", כבר נספרו 34 מאומתים חדשים בקורונה, שהצטרפו לנדבקים הקיימים, וירוחם התקדמה לעבר הצבע האדום. למרות זאת, השינוי במגמת התחלואה לא קיבל ביטוי בכתבה, וגם לא בהכרזות הרשמיות של ראשת המועצה.

ב-2 באוקטובר, ביום שבו משרד הבריאות דיווח על 20 מאומתי קורונה חדשים בירוחם, אוחנה נמנעה מלציין את המספרים, וכתבה: "עלייה בתחלואה, בעיקר בקרב צעירים שחזרו לעיר לרגל החג. מרביתם נבדקו לפני יומיים והיום יפונו למלוניות". אבל כבר באותו היום נאלצה אוחנה להודות שהסגירה של בתי הכנסת לא ממש הצליחה: "שרשרת הדבקה גדולה בבית כנסת בתפילת יום כיפור".

טל אוחנה, ראשת המועצה המקומית ירוחם (צילום: פלאש90)
טל אוחנה, ראשת המועצה המקומית ירוחם (צילום: פלאש90)

יומיים אחר כך, ביום ראשון ה-4 באוקטובר, ירוחם הפכה רשמית לאדומה על פי נתוני משרד הבריאות, ואוחנה העבירה מסרים סותרים. בפוסט אחד סיפרה כי ישנם "33 חולים ב-16 בתי אב", וכי "ידענו מראש שחזרת בני הישיבות הביתה עלולה להביא עמה התפרצות מחודשת". בפוסט נוסף הבהירה כי "על פי תוצאות כלל הבדיקות שהגיעו כעת (נותרה רק אחת שטרם הגיעה), נראה כי הוסר החשש להדבקה במניין החיצוני ביום כיפור".

ההנחיות נכתבו בדם- על פי תוצאות כלל הבדיקות שהגיעו כעת, (נותרה רק אחת שטרם הגיעה), נראה כי הוסר החשש להדבקה במניין…

פורסם על ידי ‏Tal Ohana – טל אוחנה‏ ב- יום ראשון, 4 באוקטובר 2020

בפועל, באותו היום נוספו 9 נדבקים חדשים, ונרשמה עלייה של לפחות 15% במספר נדבקי הקורונה המאומתים, אבל אוחנה לא מצמצה וכתבה פוסט נוסף:

"לשמחתנו, גם הבוקר, כמעט אין חולים חדשים באוכלוסייה הכללית. זה תוצר אך ורק של הקפדה על הכללים ותפילות בחוץ. אנו מקווים להשתלט במהרה על ההדבקה הגוברת בקהילה החרדית, ומתפללים לרפואה שלמה ומהירה בעבורם".

בירוחם היה מי שהסתייג מהדיכוטומיה הזאת: פתאום הקהילה החרדית (המהווה כ-20% מהציבור) היא כבר לא חלק מהסיפור על "האוכלוסייה הכללית". זאת, על אף שרוב מכריע של תושבי ירוחם הולכים לבתי כנסת.

בירוחם היה מי שהסתייג מהדיכוטומיה של אוחנה: פתאום הקהילה החרדית (המהווה כ-20% מהציבור) היא כבר לא חלק מהסיפור על "האוכלוסייה הכללית". זאת, על אף שרוב מכריע של תושבי ירוחם הולכים לבתי כנסת

ב-8 באוקטובר, כשמספר הנדבקים האמיר ל-63, והרמזור כבר האיר באדום בוהק, המשיכה אוחנה לשדר עסקים כרגיל: בואו להיבדק, קראה לתושבים, מאות כבר נבדקו מהבוקר. למחרת, יום שישי ערב שמחת תורה, המצב כבר הפך קריטי עם סך של 72 נדבקים מאומתים. אבל גם הפעם אוחנה לא פרסמה בפייסבוק שלה את הנתונים המלאים, והמשיכה לקבל חיזוק חיובי מתושבים רבים.

בימים האחרונים נעה ירוחם בין כתום לאדום, עם 87 מקרים (83 ל-10 אלפים תושבים) ב- 10 באוקטובר, ונכון לאתמול (שני) – 90 נדבקים מאומתים. למעשה, מספר הנדבקים ל-10 אלפים איש בירוחם כיום זהה לעיר האדומה אשדוד, וגבוה יותר מהערים האדומות חדרה, לוד ורחובות, לשם השוואה.

אוחנה ממשיכה להתעקש גם השבוע שהעיר בדרך לירוק, אבל הנתונים ממשיכים להיצמד לגבול האדום. אם אוחנה עשתה צעדים נכונים, כמו הידברות עם ראשי הקהילה החרדית ושיח פתוח עם הציבור, היא ראויה לשבחים על כך. אך מכאן ועד התיוג כ"האישה שניצחה את הקורונה", המרחק עדיין רב.

תגובת המועצה המקומית ירוחם

גם בתגובתה, ממשיכה אוחנה להטעות בנתונים. לדבריה, כפי שנמסרו באמצעות דוברה, "ירוחם הפכה לעיר ירוקה ב-21 בספטמבר 2020. מיד עם חזרתם של בני הישיבות ליישוב הפכה הרשות לאדומה, לכמה ימים במהלך חול המועד סוכות. התחלואה התרחשה בקרב 19 משפחות ובסה"כ 59 חולים, נתון שהשתנה כבר בערב החג השני עם קטיעת שרשראות ההדבקה".

בפועל, עם תום החג נרשמו 87 נדבקים – ונכון לאתמול נמשכת העליה במספרים.

עוד מסרה אוחנה בתגובתה: "המועצה מעבירה דיווחים יומיומיים בדבר מצב התחלואה ביישוב בכלל אמצעי המדיה: פייסבוק המועצה, וואטסאפ יישובי" וכי "צבעי הרמזור מתעדכנים על פי מודל משרד הבריאות".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,147 מילים ו-1 תגובות
סגירה