דמוקרטיה, הגבלת משך הכהונה וניצול לרעה של כוח

בנימין נתניהו על הגבלת כהונה, צילום מסך מרפי רשף
בנימין נתניהו על הגבלת כהונה, צילום מסך מרפי רשף

ישראל לכודה באובדן אמון חסר תקדים של הציבור, בשעה שהיא צועדת אל עבר משבר כלכלי גלובלי, אולי הקשה ביותר מאז היווסדה. מעורבות פוליטית בענייני בריאות הציבור גורמת לשיעורי תחלואה מהגבוהים בעולם, ושיעור אבטלה גבוה (מעל 850,000 בני אדם). בטחון הציבור התערער כתוצא מאופן טיפולה של הממשלה בפנדמיה. בנוסף, ישראל נמצאת במשבר חוקתי לא פתור מאז פירוקה של כחול לבן והצטרפותו של גנץ לממשלת אחדות. יש בהגשת כתב אישום פלילי כנגד ראש הממשלה נתניהו פוטנציאל לערעור נוסף של אמון הציבור במערכת המשפט ובמדינה. אמון הציבור במערכות השלטון מעורער,  יסודות הדמוקרטיה בישראל נשחקים.

ישראל לכודה באובדן אמון חסר תקדים של הציבור, בשעה שהיא צועדת אל עבר משבר כלכלי גלובלי, אולי הקשה ביותר מאז היווסדה. מעורבות פוליטית בענייני בריאות הציבור גורמת לשיעורי תחלואה מהגבוהים בעולם

החרדים הפכו לשעירים לעזאזל ומואשמים בהפצת וירוס הקורונה ובחוסר ציות לתקנות. השמאלנים מואשמים בניסיון להפיל ראש ממשלה נבחר. הימין הקיצוני מואשם בניהול המשבר הבריאותי תוך כדי תיאום עם צרכיו הפרטיים של ראש הממשלה. שרים המקורבים לנתניהו תוקפים את מערכת המשפט בהשראתו של הנאשם עצמו, שמצוי בניגוד אינטרסים מובהק ביותר. הרושם המתקבל על ידי הציבור כולו הוא שאי אפשר לתת אמון בממשלה וכי "כל אחד צריך לדאוג לעצמו". בבחינת:

"בימים ההם אין מלך בישראל, איש הישר בעיניו יעשה" (שופטים כא, 25).

איך אנחנו יוצאים ממעגל אכזרי זה של שחיקת האמון הציבורי ושחיקת הערכים הדמוקרטיים בישראל ומתקדמים הלאה ביחד?

בדמוקרטיות העתיקות של יוון ורומא, הגבלת משך הכהונה של נבחרי ציבור נחשבה לדרך אפקטיבית לרסן שחיתות פוטנציאלית וניצול לרעה של כח. הרעיון של כהונה מוגבלת לנשיאים נידון לראשונה כאשר נכתבה חוקת ארצות הברית.

מאז הנשיא הראשון, ג'ורג' וושינגטון, נהגו נשיאי ארצות הברית להגביל את כהונתם לשתי קדנציות בנות ארבע שנים. רק אחרי בחירתו של פרנקלין ד. רוזוולט (נשיא מ-1933-45) לנשיא לקדנציה שלישית (1940) ורביעית (1944), הציע הקונגרס האמריקני הגבלה חוקתית של שתי קדנציות בנות 4 שנים לכל הנשיאים העתידיים, בטענה שמעבר לזה צובר הנשיא כח מופרז וישנו חשש ממשי לניצול הכח לרעה. במרץ 1947 הקונגרס האמריקני אישר תיקון מס' 22 לחוקה, המגביל את שרותם של הנשיאים לשתי קדנציות.

איך יוצאים מהמעגל האכזרי של שחיקת האמון הציבורי ושחיקת הערכים הדמוקרטיים בישראל ומתקדמים הלאה ביחד? בדמוקרטיות העתיקות של יוון ורומא הגבלת כהונת נבחרים ריסנה שחיתות וניצול לרעה של כח

מן הראוי להנהיג הגבלה דומה לכל ראשי הממשלה הישראלים המכהנים. אל לו לראש ממשלה בישראל לכהן יותר משתי קדנציות. על ידי יישום חוק חדש ופשוט זה המדינה תחזיר לעצמה לגיטימיות ואת אמון הציבור. עצומה ציבורית ו/או משאל עם בנושא יזכו לתמיכה ציבורית רחבה בכל הקשת הפוליטית. אנו חייבים ללמוד מהשגיאות שלנו ולעשות את השינויים הדרושים הללו עכשיו. הגבלה וחלוקה של כח היא הדרך הטובה ביותר להימנע מניצול לרעה של כח ולהחזרת  אמון הציבור במוסדות השלטון. במידה וחוק כזה יאושר, נתניהו יירשם בספרי ההיסטוריה כראש הממשלה עם הכהונה הארוכה ביותר, והכנסת תציל את הדמוקרטיה בישראל.

פרנקלין ד. רוזוולט היה הנשיא האמריקאי עם הכהונה הארוכה ביותר, ויש הטוענים הנשיא הטוב ביותר. הוא הוביל את ארצות הברית למעמד של מעצמת על ולייסוד של סדר עולמי חדש, אך באמצעותו הקונגרס האמריקאי הגיע להבנה שקיים פוטנציאל לניצול הכח באופן לא דמוקרטי  ולא מידתי כאשר המנהיג מכהן תקופה ארוכה מדי. עלינו ללמוד מניסיונם של ידידינו ובני בריתנו הדמוקרטים הטובים ביותר, להם אנו חייבים כל כך הרבה.

מלבד הליכוד והמפלגות החרדיות, כל ראשי הסיעות המרכזיות בכנסת הביעו את נכונותם לתמוך בהגבלת משך הכהונה של ראש הממשלה. בשנות ה-90 המאוחרות של המאה ה-20 גם נתניהו תמך בהגבלת הכהונה. נפתלי בנט אמר שהוא עשוי לתמוך בהגבלת הכהונה, דבר שיעזור לו להשיג את תמיכתם של מצביעי כחול לבן מאוכזבים. אם הוא יצליח להשיג קולות אלה בבחירות הבאות יתכן שהוא יהיה ראש הממשלה. למרכז הישראלי אכפת מניצול לרעה של כח.

קיימת הסכמה ציבורית רחבה בעד הגבלת משך הכהונה כדרך לפתור את המבוי הסתום הנוכחי. רוב חברי הכנסת תמכו ברעיון אחרי הבחירות האחרונות, לפני כינונה של ממשלת האחדות הנוכחית. אין לפזר את הכנסת הנוכחית עד שיתקבל חוק להגבלת משך כהונת ראש הממשלה. על הכנסת לנצל את הכח שהוענק לה על מנת להציל את הדמוקרטיה הישראלית.

קיים קונצנזוס ציבורי רחב בעניין זה והגיע הזמן שתנועת המחאה החברתית תאמץ רעיון זה, ושחברי כנסת יקומו ויתנגדו לניצול לרעה של כח. כך כנסת הקורונה תיזכר לא בשל כישלונותיה, אלא בתור הכנסת שהצילה וחיזקה את הדמוקרטיה בישראל.

קיימת הסכמה ציבורית רחבה על הגבלת משך הכהונה כדרך לפתרון המבוי הסתום. רוב החכ"ים תמכו ברעיון אחרי הבחירות האחרונות, לפני כינון ממשלת האחדות. לפני פיזורה יש להגביל את משך כהונת רה"מ

אם נתניהו לא יכבד את הסכם הרוטציה עם גנץ – תחזית סבירה – אזי נושא הגבלת הכהונה של ראש ממשלה בישראל צריך לחזור לראש סדר העדיפויות של הכנסת ושל תנועת המחאה החברתית, כפי שהיה במרץ, לפני כינונה של ממשלת האחדות. באותו זמן היה רוב ברור, הן בצבור והן בכנסת, בעד עצירת נתניהו מהתמודדות בבחירות הבאות. יש להגיש לכנסת חוק להגבלת כהונה לאישור מיידי.

סיימון פינק חי בישראל, נולד וגדל במלבורן, אוסטרליה. למד משפטים, פוליטיקה וכלכלה ומתעניין במדיניות ציבורית. עבד עבור ממשלות ישראל ואוסטרליה וכרגע עובד בבנק בישראל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 756 מילים ו-1 תגובות
סגירה