חוקר אמריקאי מצא את האות הרוסי שמשבש את ה-GPS במטוסים בארץ

חשיפה פרופ' טוד המפריז: "האות שמגיע מבסיס סורי ברוסיה כל כך חזק, עד שהצלחתי לראותו מהחלל" ● "ההכחשות הרוסיות הן פייק ניוז"

humphreys (צילום: באדיבות המרואיין)
באדיבות המרואיין
המקור לאות המשבש את קליטת ה-GPS למטוסים הטסים מעל ישראל, ממוקם בבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים במערב סוריה, ממצגת של מהנדס התעופה טוד המפריז לממשלת ארה"ב ביוני 2019

חוקר אמריקאי קובע כי האות שמשבש את הניווט הלווייני (GPS) של מטוסים במרחב האווירי של ישראל, מגיע מבסיס חיל אוויר רוסי בסוריה.

לדברי טוד המפריז, פרופסור מאוניברסיטת טקסס, שיבוש פעילות ה-GPS לא נועד ככל הנראה לפגוע בישראל, שסופגת נזק היקפי מהמאמץ של רוסיה להגן על חייליה מתקיפות מל"טים, ולהוכיח את העליונות שלה בזירת האלקטרונית.

מאז האביב האחרון, טייסים שנעים מעל המזרח התיכון, במיוחד סביב סוריה, שמו לב לכך שמערכות ה-GPS שלהם הציגו מיקום שגוי או הפסיקו לעבוד. התופעה החלה לאחר תקיפה של מל"ט מתאבד נגד הכוחות הרוסיים בסוריה.

באמצעות חיישנים שהוצבו על גבי תחנת החלל הבינלאומית, הצוות של המפריז עקב אחרי התופעה במשך כמה חודשים. הוא הצליח לזהת את מקור האות: בסיס חייל האוויר חמיימים, שנבנה על ידי רוסיה ב-2015 לאורך החוף המערבי של סוריה, כחלק מהסיוע שלה לבשאר אסאד. "האות כה חזק עד שאפשר לראותו מהחלל", אומר המפריז, מהנדס תעופה שמתמחה בניווט מבוסס-לוויין.

שיבושים דומים דווחו בשנים האחרונות סביב הים השחור, לאורך הגבולות של רוסיה עם נורווגיה ופינלנד, וליד הקרמלין והארמון של נשיא רוסיה, פוטין.

שורה של חיישנים על תחנת החלל הבינלאומית שנוצרו על ידי מהנדס התעופה טוד המפריז, ממצגת של המפריז לממשלת ארה"ב ביוני 2019 (צילום: באדיבות המרואיין)
שורה של חיישנים על תחנת החלל הבינלאומית שנוצרו על ידי מהנדס התעופה טוד המפריז, ממצגת של המפריז לממשלת ארה"ב ביוני 2019 (צילום: באדיבות המרואיין)

הדבר לא השפיע על מטוסים ישראלים עד לפני מספר שבועות, כאשר טייסים החלו לדווח על בעיות בניווט במהלך המראה ונחיתה בנמל התעופה בן גוריון, כמו גם סביב נמל התעופה של לרנקה. על פי רשות שדות התעופה בישראל, השיבושים לא גרמו לבעיות בטיחות כלשהן, אך הייתה להם השפעה משמעותית – אם כי לא מסוכנת – על האופן שבו הטייסים מפעילים את המטוסים. הבעיה משפיעה רק על מטוסים באוויר מעל ישראל, ואין שיבושים על הקרקע.

לדברי המפריז, ההופעה הפתאומית של הבעיה בישראל עשויה להיות תוצאה של שינויים בפריסת המשדרים הרוסיים, ככל הנראה בקרבת ישראל. "ההנחה שלי היא שרוסיה מיקמה מחדש אחד מהמשדרים שלה", הוא אומר.

נציגים רשמיים בישראל אמרו גם הם כי רוסיה היא האשמה בשיבושים. גורמים במערכת הביטחון, שנשארו בעילום שם, אמרו לעיתון "הארץ" ביום שישי האחרון כי נראה שהמקור לבעיה מגיע ממשבש הממוקם על בסיס קרקעי או על ספינה.

שגרירות רוסיה הכחישה את הטענות האלה, וכינתה אותן "פייק ניוז", אך המפריז אומר כי על בסיס הנתונים שלו, הוא בטוח ב-90% עד 95% שמוסקבה עומדת מאחורי השיבוש. "אני לא חושב שההכחשה של רוסיה אמינה", הוא אומר.

השבתת ה-GPS לא משפיעה על הטייסים הרוסיים שלוקחים חלק במלחמת האזרחים בסוריה, משום שרוסיה לא נסמכת על לווייני GPS בניווט שלה. במקום זאת, רוסיה משתמשת במערכת ניווט לוויינית גלובלית משלה – GLONASS.

המפריז אומר כי נראה שהשיבוש הוא חלק מהמאמצים של רוסיה למנוע תקיפות של מל"טים הנסמכים על ניווט GPS לתקיפת בסיסים וכוח אדם רוסי, אך גם דרך שבה מוסקבה מציגה לכל העולם את ה"דומיננטיות שלה בטווח גלי הרדיו".

מטוס ממריא משדה התעופה בן גוריון, 15 בנובמבר 2018 (צילום: פלאש 90)
מטוס ממריא משדה התעופה בן גוריון, 15 בנובמבר 2018 (צילום: פלאש 90)

בתחילת החודש, המפריז הציג את ממצאיו ל"משרד הלאומי לשיתוף פעולה למיקום, ניווט ותזמון מבוסס-חלל" – הענף של הממשל האמריקאי שאחראי על שמירה על ה-GPS. הוא אמר כי הוא דיבר גם עם חברת התעופה אל על על הנושא, אך לא דן בו עם הצבא הישראלי עם או נציגים אזרחיים רשמיים מישראל.

בצה"ל סירבו להגיב באופן פומבי על מקור השיבוש, אך אמרו בתגובה כי הוא לא השפיע על הפעילות של הצבא. "הנושא הוא אזרחי", מסרו, "וצה"ל מספק תמיכה טכנולוגית כדי לאפשר חופש התנועה במרחב האווירי של ישראל. צה"ל פועל ללא הפסק לשמירה על חופש התנועה והעליונות בטווח האלקטרומגנטי".

בתמונה זו מה-12 בדצמבר, 2017, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מדבר לחיילים בבסיס חייל האוויר קמיימים בסוריה (צילום: מיכאיל קלימנטייב\ מאגר תמונות דרך AP)
בתמונה זו מה-12 בדצמבר, 2017, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מדבר לחיילים בבסיס חייל האוויר קמיימים בסוריה (צילום: מיכאיל קלימנטייב\ מאגר תמונות דרך AP)

בינתיים, מאז תחילת השיבוש, מטוסים בישראל צריכים להשתמש בשיטה חלופית לנחיתות, הידועה בתור Instrument Landing System.

מרשות שדות התעופה נמסר, כי "מדובר בשיטה בטוחה ומקצועית הנמצאת בשימוש בכל יום בשדות תעופה ברחבי העולם, ביניהם ישראל".

עוד 527 מילים
סגירה