נתניהו: תיערך בדיקה יסודית של אכיפת המשטרה בחתונה בגבעת זאב

מיקי זוהר: אם מנדלבליט לא יתפטר ייחשפו עוד חומרים בעניינו ● היועמ"ש לנציב שירות המדינה: אין באפשרותך למנוע את קידום תהליך בחירת פרקליט המדינה ● בשל חשש מתביעות של חברות תעופה, נתב"ג ישוב לפעילות ● מהחקירה האפידמיולוגית של גילה גמליאל עולה שהיא הדביקה שלושה מאנשי צוותה בקורונה ● קרן ברק הוקלטה מכנה את אסנת מארק "בלונדינית מפגרת"

  • מפגינות נגד נתניהו מחוץ למעון פאלאס וייצמן בתל אביב, 13 באוקטובר 2020 (צילום: אבשלום ששוני / פלאש 90)
    אבשלום ששוני / פלאש 90
  • ועדת חוקה אישרה את הארכת הסגר עד יום ראשון, 14 באוקטובר 2020 (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
    דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן
  • ועדת חוקה אישרה את הארכת הסגר עד יום ראשון, 14 באוקטובר 2020 (צילום: שמוליק גרוסמן / דוברות הכנסת)
    שמוליק גרוסמן / דוברות הכנסת
  • ח"כ עופר שלח יו"ר ועדה לביקורת המדינה, 14 באוקטובר 2020 (צילום: שמוליק גרוסמן / דוברות הכנסת)
    שמוליק גרוסמן / דוברות הכנסת
  • מחאה בדרישה לפתוח חקירה בפרשת הצוללות, 14 באוקטובר 2020 (צילום: מחאת הדגלים השחורים)
    מחאת הדגלים השחורים
  • דרישה לפתוח חקירה בפרשת הצוללות, 14 באוקטובר 2020 (צילום: מחאת הדגלים השחורים)
    מחאת הדגלים השחורים
07:15 עריכה

בוקר טוב! הממשלה אישרה אתמול את הארכת הסגר עד לראשון בחצות ונקבעו סייגים נוספים, לפיהם ניתן לצאת לחתונה של בן משפחה קרוב ויותרו אימוני קבוצות ספורט קבוצתי. מחר יתקיים דיון על תכנית היציאה מהסגר ובכלל זה פתיחה של עסקים קטנים, גני ילדים ואיסוף ממסעדות.

השרים תומכים בהארכת הסגר על ערים אדומות, אך יולי אדלשטיין אמר שלא ניתן לסגור הרמטית את הערים האדומות. פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות, אמר בדיון כי "עם משרד החינוך מתנהל שיח של חירשים". עד יום חמישי עדיין אסור לצאת לחו"ל.

נציגי לבנון וישראל ידונו היום בגבול הימי ביניהם. השיחות על סימון הגבול הימי יתקיימו במבנה יוניפיל בנקורה.

סגן שר הבריאות יואב קיש אומר הבוקר לכאן ב': "בסופו של דבר זה מתכנס ליום ראשון אבל השינוי צריך להיות שנעמוד ביעדים. 2,000 זה מספר מאוד גבוה שיכול להוביל להתפרצות, אנחנו לוקחים סיכון ופותחים את הסקטור של עבודה בלי קהל והוא בסיכון נמוך אבל הוא בתלות בגנים … הצעדים מאוד מדודים ויש פה הליך שקול, נדבר בתוצאות ויעדים ומדדים … אסור לנו לחזור לטעות של היציאה מהסגר הקודם, צריך לעשות את זה אחרת".

07:26 עריכה

עופר שלח אומר הבוקר לכאן ב' כי "ההחלטות מונעות ממניעים פוליטיים, צריך לעשות את זה מדורג אבל זה אומר בראש ובראשונה לצאת באופן דיפרנציאלי, תכנית רמזור, לפי נתונים מקומיים. כל הדיבורים על לצאת מדורג פירושם שציבור שלם יצא יותר לאט.

"טרם נקבעו מועד לפריימריז ואני ממשיך להיאבק שייקבעו. עד שלא נפתח התמודדות מול בנימין נתניהו התוצאה של המצב הפוליטי עלולה להיות ממשלת נתניהו-חרדים שלא תהיה אלטרנטיבה שלטונית אלא גרועה ממנה ולכן צריך לפתוח בחירות לראשות המחנה שיתמודד מול נתניהו.

"אני נמצא מול ביתו של בני גנץ מגיעים לפה אנשים שהם יוצאי חיל הים בעלי השקפות שונות למעט דבר אחד: מכירים את חיל הים ותדמיתו ולא סובלים את העובדה שפרשת הצוללות … ודורשים חקירה של זה … בני גנץ הוא שר הבטחון ויכול להורות על בדיקה של זה וגם את זה הוא לא עושה".

08:09 עריכה

משרד הבריאות מדווח הבוקר על 2,255 נדבקים חדשים בקורונה אתמול. נכון להיום יש 808 חולים במצב קשה מהם 240 מונשמים.

08:27 עריכה

שר המדע יזהר שי אומר לכאן ב' כי "היציאה מהסגר הקודם נעשתה בצורה פחות שיטתית ויותר חפוזה ועכשיו יש מתווה מסודר … בכל שלב יש תחולה והמעבר משלב לשלב מבוסס על מדדים … הוכח ביציאה מהסגר הקודם שתוספת המגזר העסקי שלא מקבל קהל לא מהווה סכנה אפידמיולוגית … אנחנו עדיין עם מעל 2,000 מאומתים ליום.

"לכל שלב מכניסים תחולה, מה המגזרים שאפשר יהיה לפתוח אותם, מסעדות או קודם נתב"ג, יש תכנית מסודרת וראיתי בשלושה שבועות האחרונים אנשים שעובדים על התוכנית עד רמה שאפשר לאשר אותה ועדיין לא הסתיימה העבודה.

"המגזר העסקי שלא מקבל קהל ייפתח ביום ראשון, אנחנו צריכים לראות ירידה משמעותית בהיקפי התחלואה. החלטנו שלא נסתכל על המספר אלא על המגמה, מחר ננסה לשכנע את מומחי משרד הבריאות לא לחכות למספר הזה של 2,000 מאומתים אלא להסתכל על המגמה. ואם כן אז נקח את הסיכון הזה. אני אומר את זה ממש בזהירות. מסתכל על מה שקרה עד אתמול היום ומחר. על אלף מאומתים ימותו בין 5-7 אנשים בעוד חודש ולכן צריך להסתכל על זה מאוד בזהירות.

09:20 עריכה

השר יועז הנדל אומר הבוקר לכאן ב' שאם לא יעבור תקציב לשנה אז יהיו בחירות.

"אם לא יעבור תקציב ל-2021, תקציב לשנה, אז אנחנו הולכים לבחירות, בזה אני מסכים עם מיקי זוהר. לא יהיו סולמות שאפשר לרדת מהעץ. שיעבירו תקציב כי זה מה שמדינת ישראל צריכה. לא יכול להיות שעסק אפילו בינוני לא עובד עם תקציב לשנה ולא יכול להיות שמדינה לא תתנהל עם תקציב לשנה אלא לשבעה ימים … בחירות זה רע למדינת ישראל אבל יותר רע לעבוד בלי תקציב.

"כרגיל אנחנו מדברים עם כולם. הדבר היחיד שאפשרי זה תקציב לשנה שלמה, הבאנו את פשרת האוזר כדי שיהיה תקציב, אני יודע שאלה שלא אוהבים את נתניהו רואים את כל מי שלא איתם כביביסטים (וההיפך) מדינת ישראל בלי תקציב זה פוגע בתפקוד של כולנו. אני עושה כל מה שאני יכול במשרד שלי כדי לקדם את האינטרנט המהיר.

09:36 עריכה

מיקי זוהר קורא ליועמ"ש אביחי מנדלבליט להתפטר ומעריך שהבחירות יתקיימות במרץ הקרוב. בראיון לגלי צה"ל התייחס יו"ר הקואליציה לקלטת שנחשפה אתמול בה נשמע מנדלבליט אומר שפרקליט המדינה לשעבר שי ניצן הוא מניאק שמחזיק אותו בגרון.

"כל מה שאמרנו הרבה שנים מהיום שהתחילו את הרדיפה נגד נתניהו, אמרנו שמנדלבליט הולך להכריע נגד נתניהו כי הוא לא יכל לעשות שום דבר אחר כי אם היה עושה דבר אחר שי ניצן היה מראה לו את הדרך החוצה מהתפקיד במקרה הטוב ובמקרה הרע אולי אפילו היה שולח אותו מאחורי סורג ובריח.

"טחנות הצדק טוחנות לאט ולוקח זמן עד שהדברים יתבהרו. מה שראינו זה טפח קטן ממה שקורה מאחורי הקלעים. מה שעושים לנתניהו היום הוכח כנכון כל מה שאמרנו, במפורש שרודפים אותו שרוצים לעשות לו נזק גדול משיקולים פוליטים

"שי ניצן הוא שמאל קיצוני שרצה לסיים את כהונת ראש הממשלה והיה מוכן להפעיל סעיף חדש של שוחד בגין סיקור שלא היה באף דמוקרטיה בעולם.
ברור שהם מתואמים ומסוכמים על הכל לפני שהכל קורה ואין ספק ששי ניצן חייב להיחקר עוד היום במניעים וברצונות שלו הוא לא טהור ונקי, הסיפור הזה נגמר.

"הרצון של שי ניצן ומנדלבליט להציג את עצמם כזכים וטהורים שפעלו משיקולי צדק ואמת, היום הסיפור הזה נגמר. יש הוכחה ברורה וחדה שאי אפשר להתכחש אליה שמדובר בשני אנשים לא פחות ממושחתים. מנדלבליט כנראה ידע שמדובר בפארסה בדבר שלא יכול להבשיל לכתבי אישום על שוחד אבל היה צריך לעשות מעשה ולומר אני הולך עם הצדק והאמת גם אם אשלם מחיר אישי.

"זה הוכח הבוקר כפארסה אחת גדולה ולא סתם אמרנו שההתנהלות נגד רה"מ היתה מלוכלכת, שחורה ושקרית לא היה בה אמת, אני קורא מיד ליועמ"ש להתפטר מתפקידו להניח את המפתחות ולבטל את כל כתבי האישום כי אם לא יעשו את זה אני אומר לכם תהיה פה רעידת אדמה לא נשתוק על זה המידע הזה מוכיח שכל מה שאמרנו, הכל הוכח כאמת לאמיתה.

"אני מעריך שב-23 בדצמבר הכנסת תתפזר ונלך למערכת בחירות ב-23 במרץ. אני לא רואה את עצמנו מגיעים להסכמות עם כחול-לבן. הם רוצים את בני גנץ כראש ממשלה, זה מה שמעניין אותם ומתעקשים על תקציב דו שנתי… כמו שזה נראה אנחנו במסלול בטוח לבחירות מרץ 2021.

09:51 עריכה

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד אמרה הבוקר בוועדה לביקורת המדינה כי פקידי משרד החינוך והמתווה ללמידה מרחוק מנותק מהשטח. "אף מתווה לא יהיה טוב מאנשי שטח שיכולים להכין אותם, אין שיתוף פעולה ולכן המתווים מתפוצצים …אנחנו היחידים שאמרנו לא לפתוח בצורה הזאת את מערכת החינוך, צדקנו ובסוף תקפו אותנו".

10:10 עריכה

מנהלת החינוך במשרד הבריאות אפרת אפללו אמרה הבוקר בוועדה לביקורת המדינה שהחזרה ללימודים בכיתות א'-ב' תהיה ללא קפסולות. "החזרה תהיה באותה דרך שנפתחה שנת הלימודים, בלי קפסולות עד כתה ג'. לא יהיה מעבר של מורים ומפעילים חיצוניים בין קבוצות, יהיה חידוד נהלים למורים וגננות כך שיהיו עם מסיכות בהתנהלות היומיומית. נשקלת המלצת משקף פנים מעל המסכה".

10:37 עריכה

מיקי זוהר איים הבוקר שייחשפו עוד חומרים מביכים על אביחי מנדלבליט אם לא יתפטר או יבטל את כתבי האישום. ח"כ יאיר גולן (מרצ) אומר הבוקר שארגון הפשע נתניהו עובד כך שראש הממשלה אוסף את ההקלטות ועמית סגל מפרסם אותם.

10:41 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו מתנער מהאיום של מיקי זוהר על מנדלבליט, שאם לא יתפטר ויבטל את כתבי האישום נגד ראש הממשלה אזי ייחשפו עוד הקלטות אודותיו. הליכוד מפרסם הודעה שדבריו של זוהר נאמרו ללא ידיעתו של ראש הממשלה והם אינם על דעתו.

10:58 עריכה

יו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר אמר הבוקר בדיון כי החלטות הממשלה צפויות להביא בשורות נוספות לעסקים קטנים שלא מקבלים קהל, לחנויות קטנות נותנות שירות, וטייק-אווי ו"עוד לא הרמתי ידיים בנוגע לרפואה משלימה".

ח"כ אשר השיב לטענות חברי הוועדה על אי כינוס הוועדה מוקדם יותר לדיון בתקנות הגבלת הפעילות והגבלת מקומות העבודה: "בזמן שאתם הייתם עסוקים בכן הצבעות ולא הצבעות, הקדשתי זמן ואנרגיה לדיאלוג מול הממשלה. זה חלק גדול משיטת העבודה שלי כאן כיו"ר. בקרה פרלמנטרית זה לא רק להצביע נגד, לפתוח תחום אחד בלבד כי יש עליו קבוצות לחץ ואז ולרוץ לאולפנים. יש חשיבות לאמון במערכת בין הממשלה לוועדה והשיטה הזו מוכיחה את עצמה".

הוא סיפר על הישגי המו"מ שהוא מנהל מול הממשלה ואמר: "כל הנקודות האלו יעלו מחר ונמצאות בתהליכים מתקדמים ובראשם עסקים קטנים שלא מקבלים קהל, ואני מקווה להצליח להכניס גם חנויות קטנות שנותנות שירות אחד על אחד, נושא אימוני הספורט שבהמשך יתרחב לליגות נוספות, נושא הטייק-אווי שהולך להיפתר כך אני מקווה, ב-99.9%. אני במו"מ עם משרד הבריאות, שרים בממשלה, גם על נושא הגנים והגיל הרך.

"גם בנושא הרפואה המשלימה לא הרמתי ידיים ואני מקווה שנוכל להביא בשורות, כי השתכנענו שזה פוגע במטופלים. גם נושא הסדרת החתונות, כמובן שיהיו מצומצמות וגם נושא הטיסות נמצא על השולחן. אפשר להתווכח למה לא היום אלא בראשון, אך הממשלה נכנסה להליך יותר מוסדר גם בזכותנו והבשורות הללו יקרו בשבוע הבא, גם אם זה לא ב-6 בבוקר בראשון אלא ב-6 בערב".

עוד אמר: "כולנו יכולים לצעוק שצריך לפתוח גבוה יותר, מהר יותר וחזק יותר, אבל הפעם נצא מזה לאט לאט עם רגל על הגז כדי לא להגיע שוב לסגר מיוחד".

בעניין תכנית הרמזור אמר: "לא אסכים לרמזור שרק מדליקים בו אור אדום, שולחים פלוגת מג"ב וסוגרים הכל. צריך לוודא איך אנשים לא יאבדו פרנסה, יצליחו לקבל טיפול רפואי. בפעם הקודמת לא עשו רמזור אלא הצגה. חייבת להיות תכנית עבודה שתרד לרזולוציות אלו, להדליק רמזור גם הילד שלי יודע. פנינו ליציאה הדרגתית מחושבת ושוויונית".

11:11 עריכה

ח"כ מיקי זוהר מבהיר שלא איים על מנדלבליט וממשיך לקרוא לו להתפטר.

11:46 עריכה

ועדת החוקה בראשות ח"כ יעקב אשר אישרה לפני זמן קצר את הארכת התקנות הנוכחיות של הסגר (כולל סגירת מקומות העבודה) עד ליום ראשון 18.10.20 בחצות. התקנות לרבות ההקלות, ייכנסו לתוקף מידי עם פרסומן ברשומות בשעות הקרובות.

נציגי הממשלה הבהירו שאם לא יגובש מתווה חדש, החל מיום שישי (16.10.20) מגבלות התעופה והיציאה לחו"ל יוסרו.

אלה ההקלות שאושרו:

*התרת סיבה נוספת ליציאה מהבית מעבר למגבלת הקילומטר, לטובת חתונה של בן משפחה קרוב (או של המתחתנים עצמם) ועורך החתונה. זאת בכפוף למגבלת ההתקהלות של עד 20 אנשים בשטח פתוח ועשרה בתוך מבנה סגור.

*התרת אימונים של ספורטאים מקצועיים בליגה הבכירה בענפי כדור גברים ונשים.

יו"ר הוועדה ח"כ אשר קרא למארגני ההפגנות להימנע מהפגנות במוצ"ש הקרוב ואמר כי "השבוע לא זמן להפגנות אלא להתכנס בבית; כדי שנוכל לחזור לעבודה; עם ישראל יקבל בשבוע הבא חבילת הקלות גדולה".

9 ח"כים תמכו בתקנות: היו"ר ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) והח"כים שלמה קרעי, אסנת הילה מארק, אריאל קלנר, עמית הלוי (הליכוד), מיכל וונש, הילה שי וזאן, איתן גינזבורג (כחול לבן), אוריאל בוסו (ש"ס).

6 ח"כים התנגדו: אוסאמה סעדי, עופר כסיף (הרשימה המשותפת), יואב סגלוביץ', קארין אלהרר (יש עתיד תל"ם), אלי אבידר (ישראל ביתנו), יאיר גולן (מרצ).

12:01 עריכה

יאיר לפיד פרסם את הבוקר את תכניתו לחילוץ הדור הצעיר מהמשבר שעלול להפוך אותו ל"דור אבוד". בין היתר, הוא מציע מימון מלא ללימודים במקצועות נדרשים, מענקי יזמות וסבסוד מעונות יום לכולם.

12:23 עריכה

מיקי זוהר מתראיין כעת שוב בכאן ב', אחרי שקודם התראיין לרדיו 103 ולשכת רה"מ הוציאה הודעת הסתייגות מדבריו.

"אין לי עניין לאיים עליו ניסיתי לומר שהוא צריך להתפטר לאור האירועים האחרונים … לא דיברתי עם רה"מ לפני ואחרי הראיון הזה. הדברים נאמרו על ידי ראש הממשלה ואני מכבד את דעתו, לא איימתי ואין לי כוונה לאיים אני לא נוקט בשיטות של איום. אני עומד על עמדתי שמנדלבליט צריך להתפטר.

"רצינו להוציא הודעה לתקשורת וחשבנו שאין טעם להתראיין (שוב בכאן ב'). אם דברי הובנו אחרת לא היתה לי כוונה להביע איום. על ההקלטות חשבתי שמה שאמרתי צדקתי, לאורך כל הזמן הזה שטענתי שמנדלבליט היה חייב לקבל החלטה שהיא רק אחת – הגשת כתבי אישום – כי שי ניצן מחזיק נגדו עניינים שחשובים לו מאוד.

"כל בר דעת לא יכול לחשוב אחרת (מאשר שמנדלבליט נסחט על ידי ניצן). לכן קראתי לו להתפטר מתפקידו … כשמנדלבליט אומר ששי ניצן לא סוגר לו תיק כמו שהוא רוצה אנחנו מבינים שמנדלבליט היה חייב להגיש כתבי אישום כי אחרת שי ניצן לא היה מרוצה מההחלטה.

"אני לא מכיר קלטות נוספות, לא יודע מאיפה זה יצא.

12:29 עריכה

נפתלי בנט עבר טיפול בהרדמה וייצא לביתו בשעות הקרובות.

12:35 עריכה

שופט העליון בדימוס אליקים רובינשטיין התייחס להקלטות היועמ"ש שפורסמו אמש ולאיום של מיקי זוהר הבוקר. בראיון לכאן ב' אמר רובינשטיין ש"זה כל כך מופרך ואנשים כנראה יכולים להתרשם שזה ככה, זה לא ככה. מה ששמענו אתמול לא היה ראוי והיועמ"ש מבין את זה, יחסים מתוחים ועולים ויורדים שי בכל המערכות ולא היה צריך לדבר בצורה הזאת.

"אין לי מלים לומר כמה זה נמוך ומוריד לשפל המדרגה את היחסים בין הרשויות. השופטים לא יפחדו ויעשו מה שצריכים לעשות … את מי זה מפחיד את מי שכבר הגישו כתב אישום? כבר הגישו. את השופטים?

"החלטות מתקבלות על בסיס מקצועי, לא אומר שלא ייתכנו חריגים ודברים שלא ניתן להסכים והם נדירים, פה ההחלטות על כתבי אישום התקבלו בצוותים גדולים מהמהשטרה והפרקליטות.

12:49 עריכה

הסופר מאיר שלו ינאם היום בקיסריה בהפגנה שתדרוש לפתוח חקירה בפרשת הצוללת.

"האפשרות של אבק של שוחד דבק בעסקה הזו, זה מעבר למתנות שעוסקים בהן זה חמור מכל ההפגנה הזו מוציאה באופן נייטרלי את הצוללות מהמעמקים החוצה. נתניהו אוהב צוללות כי לא רואים אותן, הן מתחת למים ולא רואות את אור השמש והנה אנחנו מוציאים אותן החוצה כדי שכולם יראו.

"רשויות החוק לא עושות את עבודתן את רואה פתיחת חקירה בנושא הזה? את מנסה להקיז ממני כותרת, אני אומר שדווקא בנושא הזה ההרגשה שלי היא שצריכים חקירה יותר מעמיקה, פורסמו הקלטות חדשות בנושא הזה. אני חושב שצריך לחקור את העניין הזה באופן יותר רציני.

"גם מצביעי נתניהו מתחילים להבין שהוא רימה אותם … מעבר להיותו חשוד הוא פשוט מנהיג לא טוב נטול יכולת ביצוע אדם ללא חזון ללא סדרי עדיפויות שצריך לפעול לפיהן. המבחן האמיתי שלו הוא הקורונה. הוא נכשל בדברים אפילו שאינם מקצועיים … הכל מעיד על כך שהאיש חושב רק על עצמו.

12:55 עריכה

שופטי בג"ץ אסתר חיות, חנן מלצר וניל הנדל הוציאו היום צו על-תנאי במסגרת ארבע העתירות שנדונו אתמול, על ההגבלות שהטילה הממשלה על הפגנות במסגרת מצב החירום המיוחד.

השופטים כתבו בהחלטתם כי אינם מקפיאים מיידית את ההגבלות, נוכח הודעת הפרקליטות בדיון אתמול כי ההגבלות ממילא פקעו נוכח סיוום מצב החירום המיוחד.

בג"ץ הורה לפרקליטות ולכנסת לנמק מדוע חוק ההפגנות והתקנות המיוחדות לא יבוטלו, בתוך כשלושה שבועות. הדיון יימשך בפני הרכב מורחב של 9 שופטים.

13:02 עריכה

אדם שזהותו לא ידועה הגיע היום למערכת הארץ, חיבל בארון החשמל וצעק לעיתונאי גידי וייץ "מה אתה רוצה מביבי?". אתמול הותקף העיתונאי אוהד חמו על ידי מתנחלים בעת שצילם כתבה לערוץ 12.

13:19 עריכה

הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח, התכנסה היום לישיבה בתכנית האסטרטגית של הממשלה ליציאה מהסגר והיערכות משרד החינוך להמשך הלימוד מרחוק.

בדיון עלה כי השיבה ללימודים הפרונטאליים של כיתות ה' ומעלה יהיו בעוד זמן רב – רק כשאר רמת התחלואה תעמוד ב250 נדבקים ליום.

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח: "חזרתה של מערכת החינוך לתפקוד היא עניין קריטי. היא תקבע אם השנה הזו תהיה שנה אבודה עבור מיליוני תלמידים, אם הוריהם יוכלו לחזור לעבוד, אם הפערים ההולכים וגדלים בין הישגי התלמידים שלנו לאלה של המדינות המתקדמות יגדלו עוד יותר. ובסוגיה הקריטית הזו מתגלים כל כשלי הממשלה בטיפול בקורונה: חוסר תיאום, העדר מדיניות, ויכוחים על עובדות וחוסר יכולת לקבל החלטות הנקיות מפוליטיקה.

ח"כ עופר שלח, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, 14 באוקטובר 2020 (צילום: שמוליק גרוסמן / דוברות הכנסת)
ח"כ עופר שלח, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, 14 באוקטובר 2020 (צילום: שמוליק גרוסמן / דוברות הכנסת)

"בדיון התברר שמשרד החינוך נמצא באותו מקום שבו היה לפני חצי שנה: ההבטחות לסגור את פערי המיחשוב ובגישה לאינטרנט רחוקות ממימוש. אין תורה אמיתית וסדורה איך מלמדים את התלמידים הבוגרים, חטיבות הביניים והתיכון, שבתי הספר שלהם יישארו סגורים עוד זמן רב. אין שיח אמיתי עם ההורים, אין תיאום ראוי עם השלטון המקומי. הכל כמו שהיה. משמעות המספרים שהוצגו לנו היא שכיתות ז'-יב' ילמדו במתכונת הבלתי אפשרית הקיימת היום עוד חודשים רבים.

"גם בכיתות הנמוכות יותר, בגילאים שעל פי כל נתון רק מעט מהילדים נדבקים ומדביקים, הם יישארו בבית עוד שבועות. ומעל כל זה מרחפת הקללה הקבועה של הלחץ הפוליטי: דין אחד לערים ירוקות ואדומות, כי נציגי המגזרים לוחצים. מגיע ל-2.4 מיליון תלמידים ולהוריהם יותר מזה. מגיע למשק הישראלי ולעתיד ההשכלה בישראל יותר מזה".

13:32 עריכה

היועמ"ש אביחי מנדלבליט מגיב לאיומים של ח"כ מיקי זוהר, ומלשכתו יצאה ההודעה הבאה:

"איומים למיניהם לא ירתיעו את היועץ המשפטי לממשלה מלבצע מלאכתו. היועץ המשפטי לממשלה פעל לאורך כל תפקידו וימשיך לפעול ללא מורא וללא פחד ומשיקולים ענייניים בלבד, לפי הראיות והדין.

"הטענה כאילו נסחט או הושפע בהחלטותיו כתובע הכללי של מדינת ישראל משיקולים זרים כאלה ואחרים – היא מופרכת ומגוחכת, וממילא החלטות אלה, שהתקבלו לאחר הליך מקצועי וסדור בהשתתפות גורמים רבים, עומדות כעת למבחן שיפוטי, שהוא המבחן הקובע.

כפי שהובהר אמש, אין שום זיקה או קשר בין הדברים שנאמרו בכעס בשיחה סגורה בין חברים לפני שנים, בתקופה בה חש ד"ר מנדלבליט פגוע מן ההתנהלות כלפיו, לבין התיקים הנוגעים לרה"מ ואחרים. כל ניסיון להלך אימים באמצעות איום על חשיפת חומרים מכפישים וכיוצא באלה – נדון לכישלון.

עוד נציין כי מטבע הדברים, היועמ"ש לממשלה לא יהיה מעורב בטיפול בתלונה שהוגשה בגין התבטאותו של ח"כ זוהר. פניות שהתקבלו בעניין זה הועברו לטיפולה של המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, עו"ד נורית ליטמן, אשר תבחן את הדברים עם אגף החקירות והמודיעין במשטרה כמקובל.

14:00 עריכה

יאיר לפיד מגיב לחבלה בעיתון הארץ ומכנה אותה ניסיון להשתיק את התקשורת החופשית.

14:04 עריכה

שר המשפטים אבי ניסנקורן קורא לנציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ להקים ועדת איתור לבחירות פרקליט המדינה. לדעת הנציב, לשם כך דרוש מנכ"ל קבוע למשרד המשפטים. אלא שכרגע אין מנכ"ל בין השאר כי ראש הממשלה לא מוכן לאשר החלטה על מינוי המועמד המוביל.

"המכתב של הנציב משרטט מציאות מעוותת שבה נבלם מינוי מנכ"ל למשרד המשפטים ובמקביל נטען שמינויו של מנכ"ל קבוע הוא תנאי למינוי בעלי תפקידים בכירים במשרד. מדובר במצב בלתי מתקבל על הדעת שאסור לקבלו".

14:11 עריכה

פרופ' רוני גמזו אמר היום שמשרד הבריאות שוקל לקצר את הבידודים הודות לירידה במספר הנדבקים והשיפור במערך הבדיקות והחקירות האפידמיולוגיות.

"הבידודים על סדר היום שלנו. אנחנו בוחנים את קיצור הבידודים … יש לנו מספיק בדיקות כדי לעשות את זה".

"אני מבין את הקשיים אבל רואים תוצאות … אנחנו לא סובלים לחינם. מצד שני צריך לשים לב בימים כמו היום מגלים קרוב ל-3,000 נדבקים בתנאי סגר. זאת אומרת שההדבקה איפשהו מתבצעת".

14:32 עריכה

מפקד חיל הים לשעבר עמי איילון דיבר היום בשיירת המחאה של הדגלים השחורים שעצרה לחניה בגעש, וקרא לפתוח חקירה בפרשת הצוללות.

"… הסירוב לחקור ראש ממשלה שעמד בראש תהליך רכש כלי השיט, וסירובו של היועמ"ש וסירובם של חכ"ים ושרים למנות ועדת חקירה. אנחנו כאן היום על מנת לדרוש חקירה. מחר, ב-15 באוקטובר חייבת המדינה להשיב לבג"ץ מדוע היא נמנעת מלחקור".

 

15:15 עריכה

נכנסה לתוקפה התפטרותו מהכנסת של אליהו חסיד מיהדות התורה. חסיד, חבר אגודת ישראל, הגיש שלשום את התפטרותו ליושב ראש הכנסת, אחרי שכהונה של כשלושה חודשים וחצי. תחתיו התמנה אליהו ברוכי, חבר דגל התורה, שכיהן בעבר כחבר בכנסת הנוכחית.

15:27 עריכה

חברת החדשות והעיתונאי עמית סגל דורשים מחבר הכנסת יאיר גולן להתנצל על "פרסום שקרי, פוגעני ודיבתי" שפרסם היום בחשבון הטוויטר שלו. גולן טען שראש הממשלה נתניהו אוסף הקלטות, עמית סגל מפרסם אותן ומיקי זוהר מאיים שאם היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט "לא יבטל את משפט נתניהו – יפורסמו עוד הקלטות". את הציוץ חתם בקביעה "פשע מאורגן".

15:32 עריכה

נדחתה יוזמתו של חבר הכנסת יצחק פינדרוס להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת תפקוד המשטרה באכיפת תקנות הקורונה. 36 חברי כנסת התנגדו להצעה, ו-12 תמכו בה.

פינדרוס: "בסוף ימצאו חיסון לקורונה, אבל לא לשסע שגורמות התמונות האלה, את השנאה והאיבה שנגרמים מאותן תמונות של המרדפים אחרי ילדים ואחרי נשים. צריך שהביקורת הזו תישמע והנושא ייבדק על ידי גורם מחוץ למשטרה. אנחנו צריכים משטרה טובה וחזקה, זה אינטרס של כולנו, אבל שיפעלו מתוך גישה של שירות ולא של כותרות. אני מקווה שכל החברים בבית הזה שמנסים לשכנע אותנו שהם בעד הציבור החרדי, שיצביעו בעד הקמת ועדת החקירה הזו".

מיקי לוי צעק לעברו של פינדרוס: "המשטרה היא זו שגורמת לשסע? אתה לא מתבייש? אתה הופך את המשטרה לשק אגרוף".

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה השיב בשם הממשלה: "אם לא די לשוטרים במה שהם חוטפים ברחוב בזמן שהם נופלים מהרגליים ומסכנים את עצמם ואת בני ביתם, ובזה שהם שומעים ברחוב קריאות 'נאצים, רוצחים במדים' ועוד קללות, נאצות וגידופים, אז עכשיו הם נאלצים לחטוף גם בכנסת. שמענו השבוע השתלחויות קשות מאוד מעל הדוכן הזה כנגד שוטרים במילים שקשה לשמוע, כשאחד מחברי הכנסת העדיף להתיישר עם הטון של מיעוט קטן וקיצוני. מתוך עשרות אלפי מפגשים בין שוטר לאזרח שעוברים בשלום, מה שמגיע לתקשורת, ולצערי, גם למליאה כאן, אלה אותם אירועים שבהם השוטרים מפעילים כוח. המשטרה אכן מפעילה לעתים כוח, מה ציפיתם שהממשלה והכנסת יחוקקו חוקים והמשטרה לא תאכוף אותם? מה נעשה באותם המקרים שבהם הציבור לא נשמע להוראות המשטרה? לא נאכוף? צדיק ורע לו רשע וטוב לו?".

אוחנה הוסיף: "יש בשולי הדברים גם מקרים של הפעלת כוח לא סביר והמקרים הללו מטופלים משמעתית ובמקרים שיש צורך גם נפתחת בדיקה פלילית. ועדיין המקרים הללו הם יוצאי הדופן, הם מקרים נדירים ולא מאפיינים".

בצלאל סמוטריץ': "אל מול הציבור החרדי יש אלימות שאי אפשר לקבל בחברה דמוקרטית. לא זורקים כלי ילד, לא נותנים בירכיות ואגרופים לפרצוף, לא עושים את זה במדינה דמוקרטית. וזה קורה כי הם חרדים, לא כי הם עוברים על החוק, גם החילונים עוברים על החוק. כמו שזה קרה למתנחלים שפיצצו את הצורה כשחסמנו כבישים לפני הגירוש מגוש קטיף, מה שלא עושים לאף מגזר אחר במדינת ישראל. אי אפשר להתעלם מן הדבר הזה ואת זה צריך לחקור".

סמוטריץ' פנה לפינדרוס והוסיף: "תפסיקו עם המשחקים האלה בנדמה לי, אם ח"כ גפני יגיד עד שלא קמה ועדה – אין וועדת כספים, תאמין לי שתקום".

16:14 עריכה

נמל התעופה בן-גוריון ייפתח מחר בחצות – כך דווח בחדשות 12. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הבהיר בשיחות פנימיות שישנה בעייתיות בהמשך הסגירה של נמל התעופה, כי חברות תעופה מאיימות בתביעות משפטיות בשל הנזקים שהשבתת נתב"ג מסבה להן.

16:23 עריכה

לפי דוח של המטה לביטחון לאומי שנמסר לשרים, מקדם ההדבקה (R) עומד כעת על 0.93.

16:41 עריכה

חברת הכנסת קרן ברק התעמתה עם עמיתתה לסיעה, מאי גולן: "אתם לא שווים את העקב של הסוליה של הנעל שלי. לא את ולא הבלונדינית המפגרת", אמרה בהתייחסה לחברת הכנסת אסנת מארק. "אנשים כאלה לא שווים את הסוליה שלי", הוסיפה. הדברים נחשפו על ידי מורן אזולאי ב-ynet. הרקע לדברים הקשים היה הימנעותם של חברי סיעתה של ברק – גולן, מארק ופטין מולא – מלהשתתף בהצבעה בכנסת על חוק זכויות הסטודנט בימי קורונה.

גולן השיבה לה שלא תרד לרמה שלה. "כמו כל כיפור תבואי לבקש סליחה", אמרה.

לפי הפרסום, גולן ומארק פנו ליושב ראש הכנסת יריב לוין וליושב ראש סיעת הליכוד מיקי זוהר בדרישה להדיח את ברק מתפקיד סגנית יושב ראש הכנסת.

מלשכת ברק נמסר בתגובה: "מדובר בבדיה, בפייק מוחלט מההתחלה ועד הסוף וללא קשר למציאות ומתוך רצון אחד ויחיד להשחיר את הליכוד".

17:02 עריכה

לבקשת משרד הבריאות, משרד הביטחון רוכש שמונה מיליון ערכות לבדיקת קורונה בעלות של למעלה ממאה מיליון שקלים.

17:54 עריכה

קרן ברק בתגובה לפרסום של הקלטתה מתעמתת עם מאי גולן ומכנה את אסנת מארק "בלונדינית מפגרת": "מדובר בעימות שולי ופרטי שבלהט הדברים גלש לפסים אישיים ולא רצויים, ואני מצרה על כך. עם זאת, אני חושבת שאין זה ראוי שחברות כנסת יקליטו אחת את השנייה ויעשו זו לזו שיימינג בתקשורת. אותי לימדו שאת הכביסה המלוכלכת מכבסים בבית, ואת המחלוקות ואי-ההסכמות נפתור בינינו".

17:58 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לנציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ: אין כל מניעה כי ממלאת מקום מנכ"ל משרד המשפטים, סיגל יעקבי, תשמש חברה בוועדת האיתור למשרת פרקליט המדינה. עוד כתב היועץ המשפטי כי אין אפשרות שנציבות שירות המדינה תמנע את הקמת הוועדה לאיתור מועמדים לתפקיד פרקליט המדינה.

• מכתב מנדלבליט להרשקוביץ לגבי הקמת הוועדה לאיתור מועמדים לתפקיד פרקליט המדינה

18:27 עריכה

חבר הכנסת עמית הלוי מהליכוד התמנה לחבר בוועדת החוקה, חוק ומשפט במקומו של גדעון סער, שהתפטר מהוועדה בטענה שיכולת הפיקוח הפרלמנטרי של הוועדה – מוגבלת.

19:09 עריכה

שרת התחבורה מירי רגב מברכת על כך שלראשונה חלפה מעל שמי ישראל טיסה של איתיחאד איירווייז ממילאנו לאבו דאבי.

19:32 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני אדאג לכך שנצא מהסגר הזה מהר ככל האפשר, אבל בזהירות, באחריות ובהדרגתיות".

19:47 עריכה

שר האוצר ישראל כ"ץ וסגן השר לביטחון הפנים גדי יברקן הודיעו על בחינת היוזמה להקמה של יישוב קהילתי מעורב ליוצאי אתיופיה – כך דיווח ברהנו טגניה ב-N12. הקמת היישוב תובא להחלטת הממשלה.

20:03 עריכה

שיירת המחאה בעניין פרשת הצוללות הגיעה לבית המשפט העליון בירושלים.

20:17 עריכה

יושב ראש ש"ס השר אריה דרעי הזהיר מפני מרד של הציבור החרדי, אם לא יושגו הבנות לגבי הפעלת מוסדות הלימוד התורניים. לפי דיווח של מיכאל שמש בתאגיד השידור כאן, דרעי אמר את הדברים היום בישיבה, שבה השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, שר הבריאות יולי אדלשטיין, ממונה הקורונה רוני גמזו וממונה הקורונה במגזר החרדי רוני נומה.

לפי הדיווח, אמר דרעי: "אנחנו הולכים לפיצוץ. אם לא תגיעו איתנו להסדר, אני חושש מאוד ממרד של המגזר החרדי. יהיו הפרות גדולות ויהיה קשה לאכוף את ההנחיות".

20:48 עריכה

היועץ המשפטי לשעבר של משרד הביטחון, אחז בן ארי, אומר – לראשונה בקולו – שעורך הדין דוד שמרון השתמש בשמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כאשר ביקש לעצור את המכרז על הצוללות במטרה לרכוש כלי שיט מתאגיד טיסנקרופ. בן ארי אמר את הדברים בראיון לברוך קרא ששודר הערב בחדשות 13. "מערכת הביטחון התבקשה לשבת בצד, והיוזמה והמגעים היו בעיקר של משרד ראש הממשלה. ובדיעבד מסתבר שזה כנראה הוליד את החטא הגדול", אמר.

מקורבי שמרון מסרו בתגובה שעורך הדין לא הזכיר את נתניהו בשיחתו עם בן ארי כי לא ידע שנתניהו עוסק ברכש הצוללות.

נתניהו מסר בתגובה שלא היו דברים מעולם. בראיון בגלי צה"ל אמר בן ארי דברים הפוכים. כל גורמי אכיפת החוק קבעו שאין בטענות נגד נתניהו דבר.

21:11 עריכה

מהחקירה האפידמיולוגית שנערכה לשרה גילה גמליאל עולה שהיא הדביקה בקורונה שלושה מאנשי הצוות שלה – מנכ"ל המשרד דוד יהלומי, ראש המטה של גמליאל ואחת היועצות שלה. בדוח החקירה האפידמיולוגית של השרה – שפורסם הערב על ידי לי נעים בחדשות 12 – נכתב שגמליאל שהתה בבית כנסת בתל אביב. ממצא זה מתיישב עם הטענה שגמליאל ניסתה להסתיר את ביקורה בטבריה.

21:27 עריכה

יושב ראש ש"ס, השר אריה דרעי, גינה את פיזורה הערב של חתונה שנערכה בהשתתפות עשרות אורחים בגבעת זאב.

22:07 עריכה

השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, על אכיפת המשטרה הערב בחתונה בגבעת זאב: "אבדוק את האירוע באופן אישי ומעמיק".

22:08 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה על פיזור החתונה בגבעת זאב, והאחרון התחייב לקיים בדיקה יסודית ומהירה בעניין ולדווח על תוצאותיה לציבור בהקדם – כך נמסר מלשכת ראש הממשלה.

22:13 עריכה

ממלא מקום מפכ"ל המשטרה מוטי כהן התייחס לפעילות האכיפה של המשטרה הערב בחתונה בגבעת זאב –

שוב אנו עדים לתקיפת שוטרים שמבצעים את תפקידם כלפי מי שמפר את החוק ברגל גסה. לצערי במקום שישמע גינוי חריף כלפי אלו המפרים את התקנות ופוגעים בשוטרים האוכפים אותן, יש מי שבוחרים להשתלח בשוטרים ולהכפישם. אני מגבה ומחזק את ידיהם של השוטרים הפועלים למען שמירת שלום הציבור ובריאותו, ומגנה את כל מי שמנסה לפגוע בהם ובפעילותם לאכיפת החוק. אני שב וקורא לציבור כולו לגלות אחריות ולשמור על החוק.

22:16 עריכה

על רקע הביקורת במערכת הפוליטית על אכיפת המשטרה בחתונה שנערכה בערב בגבעת זאב, נמסרה תגובה מפורטת מדוברות המשטרה –

בהמשך לפניות כתבים אודות האכיפה שבוצעה בחתונה שהתקיימה בבית בישוב גבעת זאב, השוטרים כאמור הגיעו בעקבות דיווח על חתונה והפרת התקנות ובה עשרות משתתפים.

השוטרת שתיעדה את המתרחש וביקשה לזהות את בעלת הבית, הותקפה על ידה, ולכן נאלצו השוטרים להודיע לה שהיא מעוכבת, וביקשו ממנה להתלוות אליהם מספר פעמים.

בשלב זה, שאר בני הבית החלו להתלהם ולהפריע לשוטרים, תוך שחלקם זורקים לעברם בקבוקי שמן מזכוכית שהתנפצו. השוטרים עצרו את אחד החשודים תוך שהוא מתנגד למעצר ותוקף אותם, ובתוך כך החליק על השמן, ושניהם נחבלו משברי הזכוכית.

השוטרים רשמו קנס לבעלת הבית והעבירו את החשוד לתחנת המשטרה, שם זומן צוות מד"א שמעניק לו טיפול רפואי.

לצערנו בשעה האחרונה מופצים ברשתות החברתיות פרטים מעוותים לחלוטין אודות המקרה בניסיון להכפיש את השוטרים ולהטיל דופי בפעילותם, זאת במקום לגנות את מי שהפר את התקנות ברגל גסה, לא נשמע להוראות השוטרים ותקף אותם.

אנו רואים בחומרה רבה כל ניסיון לפגוע בשוטרים המבצעים את תפקידם כחוק למען בריאות הציבור.

22:18 עריכה

פרויקטור הקורונה, פרופסור רוני גמזו: "המשטרה נמצאת במשימה מורכבת וקשה במטרה לשמור על ההנחיות ועל בריאות הציבור. לא ניתן לקיים אירועים כמו חתונה בהתקהלות המונית מבלי לסכן את הציבור. אומנם צריך לנהוג באיפוק אבל בנחישות על מנת למנוע הדבקה ותחלואה".

22:45 עריכה

חבר הכנסת יעקב מרגי מש"ס קרא בציוץ שפרסם לפרישת סיעתו מהקואליציה, אך כעבור מספר דקות מחק את הציוץ.

הציוץ שפורסם ונמחק –

אמליץ מחר ליו"ר התנועה לפרוש מהקואליציה עד שיודחו מפקד הכוח והשוטרים שהשתתפו בפוגרום.

23:00 עריכה

תנועת המחאה אין מצב פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה שיפתח בחקירה נגד שוטרים שהפעילו אלימות נגד מפגינים ב-20 באוגוסט, ובהם אמיר השכל, אסף אגמון וכרמי גילון – עך דיווחה ורד פלמן בתאגיד השידור כאן. מנדלבליט הודיע שיעביר את החומרים הרלוונטיים לבחינת הפרקליטות.

סגירה