הבחירות ברש"פ וקרב הירושה

ג'יבריל רג'וב בירושלים (צילום: Nati Shohat/Flash90)
Nati Shohat/Flash90
ג'יבריל רג'וב בירושלים

קרב הירושה ברש"פ מתחמם לקראת האפשרות לעריכת בחירות לפרלמנט הפלסטיני. גורמים בכירים בפת"ח טוענים כי מזכ"ל התנועה ג'בריל רג'וב מנצל את הדיאלוג עם חמאס כדי לשדרג את מעמדו בקרב הירושה, בכירי פת"ח בגדה מצטיידים בנשק ומקימים מליציות לקראת המאבק על ראשות הרש"פ.

ההערכה בצמרת תנועת פת"ח היא כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מעכב באופן מכוון את פירסום הצו הנשיאותי המכריז על מועד הבחירות לפרלמנט הפלסטיני עד שיתבררו תוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב בעוד 3 שבועות, ורק אז יקבל את החלטתו הסופית.

ההערכה בצמרת פת"ח היא כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מעכב במכוון את פירסום הצו הנשיאותי המכריז על מועד הבחירות לפרלמנט הפלסטיני, עד שיתבררו תוצאות הבחירות לנשיאות ארה"ב בעוד 3 שבועות

גורם בכיר בפת"ח מעריך כי מחמוד עבאס השתמש בהתקרבות לחמאס ובהסכמה עקרונית לעריכת בחירות כדי לקנות זמן, אולם, למעשה הוא ממתין לדבר האמיתי מבחינתו – ניצחונו של המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות. מחמוד עבאס מעריך שניצחון כזה ישנה מקצה לקצה את מעמדה המדיני והכלכלי של הרש"פ, שאכלה מרורים ב-4 שנות שלטונו של הנשיא טראמפ.

לדברי אותו גורם בכיר, אם ג'ו בייידן יהפוך לנשיא האמריקני הבא, קלושים הסיכויים לעריכת בחירות. מחמוד עבאס ימצא את התירוץ המתאים לסגת מההבנות עם חמאס. אם הנשיא טראמפ יזכה בכהונה נוספת כנשיא, ימשיך מחמוד עבאס לפלרטט עם חמאס ועם ציר "האחים המוסלמים" בראשות טורקיה וקטאר. גם בתרחיש הזה הסיכויים לעריכת בחירות נמוכים מאוד.

ג'בריל רג'וב מנסה לשדרג את מעמדו

לתוך קלחת ההתקרבות של תנועת פת"ח לחמאס ולציר "האחים המוסלמים" השתרבב גם קרב הירושה ברש"פ.

מזכ"ל פת"ח ג'בריל רג'וב, הטוען לכתר, ראה בדיאלוג של תנועת פת"ח עם חמאס הזדמנות פוליטית לשדרג את מעמדו כמועמד המוביל לתפקיד יו"ר הרש"פ ברגע שמחמוד עבאס יירד מהבמה הפוליטית.

הוא שכנע את מחמוד עבאס כי יש לו קשרים טובים עם חמאס, באמצעות אחיו נאיף רג'וב שהינו בכיר בחמאס, וכי הוא יוכל להביא הישגים פוליטיים ליו"ר הרש"פ ולמצב את מעמדו כמי שפועל לאחדות לאומית.

למעשה, הוא רוצה באמצעות ההידברות עם חמאס לשדרג את עצמו ולמצב את תדמיתו כמי שהצליח להשיג פריצת דרך היסטורית בנושא הפיוס עם חמאס, תהליך שנכשל באופן עקבי מאז 2007 ועד היום, במילים אחרות, "מנהיג לאומי" חדש הראוי לעמוד בראש הרש"פ ולהנהיגה.

מזכ"ל פת"ח ג'בריל רג'וב, הטוען לכתר, ראה בדיאלוג של תנועת פת"ח עם חמאס הזדמנות פוליטית לשדרג את מעמדו כמועמד המוביל לתפקיד יו"ר הרש"פ ברגע שמחמוד עבאס יירד מהבמה הפוליטית

מחמוד עבאס אינו סומך על ג'בריל רגו'ב בכל הקשור לאפשרות כי יהיה יורשו בעתיד. שני האנשים המקורבים ביותר כיום בצמרת פת"ח למחמוד עבאס הינם מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי, וחוסיין א-שיח', השר לעניינים אזרחיים. שניהם יריבים מרים של ג'בריל רג'וב, העומדים בראש ציר שבו בכירים נוספים בפת"ח המתנגדים להנהגתו של רג'וב.

השניים מתנגדים בתוקף לכך שג'בריל רג'וב יוביל את המהלך מול חמאס, אך הם מכבדים את החלטתו של מחמוד עבאס וכרגע לא פועלים למנוע זאת. עם זאת, מאג'ד פרג' הביע כבר בעבר בדיוני הועדה המרכזית של פת"ח את התנגדותו העזה לפיוס כביכול עם תנועת חמאס.

בפועל, מאג'ד פרג' ממשיך לעצור באמצעות מנגנון המודיעין שלו פעילים של חמאס בשטחי הגדה. הוא גורס שתנועת חמאס משתמשת בבחירות כדי לנסות להתחזק בשטחי הגדה ולמוטט את שלטון הרש"פ כפי שעשתה ברצועת עזה ב-2007.

אחד היתרונות הגדולים של ג'בריל רגו'ב בעיני מחמוד עבאס הינו שהוא שונא כמוהו את מוחמד דחלאן, זהו המכנה המשותף ביניהם, לכן יו"ר הרש"פ הזיז הצידה את בכיר פת"ח עזאם אלאחמד, שהינו האחראי על תיק הפיוס עם חמאס,  מינה את ג'בריל רג'וב כראש משלחת פת"ח, והינחה אותו להגיע להבנות עם חמאס ועם טורקיה וקטאר לגבי הדרכים שבהן ניתן לעצור את חזרתו של מוחמד דחלאן לשטחי הגדה ולמנוע ממנו ומאנשיו להתמודד בבחירות הפלסטיניות.

מחמוד עבאס וג'בריל רג'וב רואים במוחמד דחלאן סכנה גדולה למעמדם, דחלאן הינו יועצו הבכיר של השיח' מוחמד בן זאיד, יורש העצר של אבו דאבי, והסכם הנורמליזציה של איחוד האמירויות עם ישראל נותן לו "רוח גבית" לחזור לשטחים כדי להתמודד על תפקיד יו"ר הרש"פ.

עבאס ורג'וב רואים בדחלאן סכנה למעמדם. כיועצו הבכיר של השיח' מוחמד בן זאיד, יורש העצר של אבו דאבי – הסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות נותן לו "רוח גבית" לחזור לשטחים ולהתמודד על ראשות הרש"פ

הכישלון של רג'וב

אחד ה"הישגים" שג'בריל רג'וב מנכס לעצמו מאז שהתחיל בהידברות עם תנועת חמאס הוא השגת ההסכמה עם חמאס על אימוץ אסטרטגיית "ההתנגדות העממית" בשטחי הגדה, שפירושה מחאה באמצעות טרור בעצימות נמוכה: ידויי אבנים ובקבוקי תבערה, הפגנות, עימותים עם חיילי צה"ל במחסומים, תהלוכות, חסימות צירים וכדומה, ללא פיגועים בנשק חם.

לצורך ישום האסטרטגיה הזו, שמחמוד עבאס הגה לאחר כישלון האינתיפאדה השנייה, הוקם גוף חדש הנקרא "המפקדה המאוחדת" מתוך ניסיון לחקות את מודל "המפקדה המאוחדת" שהנהיגה את האינתיפאדה הראשונה.

הגוף החדש פירסם לפני כחודש כרוז ראשון ובו הוראות להפגנות ופעילות מחאה, אך היענות הרחוב הפלסטיני להנחיות הייתה מעטה.

מאז לא פורסמו כרוזים נוספים, מתנגדיו של ג'בריל רגו'ב בצמרת פת"ח אומרים כי הוא נכשל ולא יצליח להניע את השטח, אשר איננו רואה בו מנהיג לאומי סוחף כמו מרוואן ברגותי למשל, אלא עסקן פוליטי בכיר בתנועת פת"ח.

נראה כי הרחוב הפלסטיני בגדה אינו מעוניין בעימות נרחב עם ישראל בעת הזו מכמה סיבות:

  1. נושא הסיפוח בגדה ירד מעל הפרק בעקבות הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות.
  2. חוסר מוטיבציה ואדישות, הרחוב הפלסטיני איננו מעוניין לסכן את חייו למען ההנהגה הפלסטינית הנוכחית שנתפסת בעיניו כמושחתת ורודפת שררה וכסף.
  3. רצון להמתין לתוצאות הבחירות בארה"ב כדי שתתבהר תמונת מצב המדינית.
  4. מצב כלכלי קשה ומגיפת הקורונה.

ההערכה בצמרת פת"ח נכון לכתיבת שורות אלה שלא יתקיימו בסופו של דבר בחירות לפרלמנט מכיוון שיו"ר הרש"פ איננו באמת מעוניין בקיומן. סביר להניח שהוא ינסה לגלגל את האחריות לכך על ישראל ולטעון, כפי שטען בפעם שעברה לפני כשנה וחצי, כי ישראל לא הסכימה להשתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות ולכן נאלץ לסגת מהעניין.

מתנגדי ג'בריל רגו'ב בצמרת פת"ח אומרים כי הוא נכשל ולא יצליח להניע את השטח, שאיננו רואה בו מנהיג לאומי סוחף כמו מרוואן ברגותי למשל, אלא עסקן פוליטי בכיר בתנועת פת"ח

ההסכמה העקרונית בין פת"ח לחמאס על עריכת בחירות האיצה את ההכנות לקרב הירושה ברש"פ.

בכירי פת"ח שרואים עצמם ראויים לרשת את מחמוד עבאס רוצים להיות גם חברים בפרלמנט הפלסטיני ורוצים לרוץ בבחירות ביחד עם אנשיהם.

יריביו של ג'בריל רגו'ב בתוך הרש"פ אורבים לו בתוך הגדה ומחוצה לה וממתינים להזדמנות המתאימה להכשילו, למוחמד דחלאן יש מליציות חמושות בכמה מחנות פליטים בגדה הנתונות למרותו, גורמים בשכם דיווחו השבוע כי מחמוד אלעאלול, סגן יו"ר תנועת פת"ח, רוכש כמויות גדולות של כלי נשק עבור מליציה מקומית שהקים לקראת קרב הירושה.

לרשותו של ג'בריל רגו'ב עומד מנגנון הביטחון המסכל בגדה שהוא עמד בראשו בעבר, כיום מפקד עליו נאמנו זיאד הב א-ריח.

אולם, הסכנה הגדולה ביותר עבור ג'בריל רג'וב היא מהציר של הגנרל מאג'ד פרג' וחוסיין א-שיח' הנחושים למנוע ממנו להפוך ליו"ר הרש"פ הבא. למאג'ד פרג' יש את הכוח הצבאי הגדול והחזק ביותר בגדה ויש לו קשרים טובים עם השב"כ הישראלי וה-CIA.

לג'בריל רג'וב צפוי קרב קשה על תפקיד יו"ר הרש"פ, אם יכשלו ניסיונות הפיוס בין פת"ח לחמאס, הכישלון הזה יזקף לחובתו.

בשורה התחתונה, לתוצאות הבחירות בארה"ב יש השלכה ישירה גם על הבחירות הפלסטיניות, ניצחון של ג'ו ביידן יביא להתחזקות מעמדו של מחמוד עבאס ותחושת הביטחון העצמי שלו, כל עוד מצבו הבריאותי הינו טוב הוא לא יאפשר שום תהליך של בחירות וימשיך בסטטוס קוו הפוליטי הקיים.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,108 מילים
סגירה