צוללים, צוללות וצללי מנהיגים

צילום מסך מכתבה של דני קושמרו על צוללני צה"ל, 9/10/2020  אולפן שישי N12
צילום מסך מכתבה של דני קושמרו על צוללני צה"ל, 9/10/2020 אולפן שישי N12

דני קושמרו אוהב לצלול. אחת לשבועיים שלושה הוא מביא כתבת צלילות לאולפן שישי ומשתף את צופיו בחוויות צלילה עם יחידה חדשה של חיל הים, או גילוי מסעיר מתחת למים. לובש חליפה חתיכית כזאת, מחייך למצלמה, שם שנורקל ומסיכה, נעלם עם הצלם מתחת למים וחוזר, למרבה הפלא, בחליפה ועניבה לאולפן הממוזג. מדהים. לא?

דני קושמרו צולל, צילום מסך מכתבה ב-N12
דני קושמרו צולל, צילום מסך מכתבה ב-N12

אני מביט בו ושואל את עצמי שאלה אחת – למה אתה, מר קושמרו, לא מתעסק בפרשת הצוללות? הרי האנשים הללו שאיתם אתה מסתחבק מתחת למים הם האנשים שהיו אמורים להפעיל את הצוללות האסטרטגיות המיותרות שישראל הייתה אמורה לרכוש במיליארדים, לאחר שאלה הוסתרו מהרמטכ"ל, ממפקד חיל הים, משר הביטחון וצמרת משרדו.

אני מביט בקושמרו צולל ושואל את עצמי – למה אתה לא מתעסק בפרשת הצוללות? הרי האנשים שאיתם אתה מסתחבק מתחת למים היו אמורים להפעיל את הצוללות האסטרטגיות המיותרות שישראל כמעט רכשה במיליארדים

מדוע, מר קושמרו, אתה לא עוסק שבוע אחר שבוע בפרשת הצוללות? צוללות זקוקות לצוללנים. אם המליארדים לא מעניינים אותך לפחות האנשים שצוללים בהן צריכים לעניין אותך.

צילום מסך מכתבה של קושמרו על יחידת הצוללנים של צה"ל, צילום מסך מN12
צילום מסך מכתבה של קושמרו על יחידת הצוללנים של צה"ל, צילום מסך מN12

אתמול (רביעי 14.10.20) עבר מפגן מחאה של מעל מאה צוללות דמה מתחת לחלון של חדשות ערוץ 12. אלפי מכוניות ליוו את הצוללות הללו מקרית שמונה דרך חיפה-קיסריה-תל אביב-לטרון עד ביהמ"ש העליון ורחוב בלפור בירושלים.

ערוץ 12 הקדיש לעניין הזה 15 שניות בערך, 20 דקות לתוך המהדורה, במה שנקרא 'ידיעה מצולמת'. תמונות ברקע וקריינות אטומה של יונית לוי מהאולפן. שום כתב בשטח. יום שלם נסעו מאות חיילי חיל הים במילואים ואיתם אלפים ממפגיני המחאה נגד השחיתות וקושמרו לא מצא חליפת צלילה או עילת צלילה לנושא הזה.

ההתעלמות של תקשורת המיינסטרים ממחאת המפגינים נגד השחיתות בפרשת הצוללות, המניות ותיקי השוחד מרמה והפרת אמונים, גובלת כבר בהעלמת מציאות. שיבוש מהלכי מידע, מעילה באמון הציבור והסתרת האמת. יתכן שבספר החוקים כל הביטויים הללו מתאימים למעשי שוחד פליליים, אבל בעולם התקשורת – הסתרת האמת היא הפשע הגדול ביותר. כלי תקשורת בעולם הרחב, ידעו להתנצל על טעויות או שיבוש מידע שהפיצו לקוראיהם או צופיהם. לא בישראל.

N12 הקדיש לעניין כ-15 שניות. שום כתב בשטח. יום שלם נסעו מאות חיילי חיל הים במילואים עם אלפים ממפגיני המחאה נגד השחיתות וקושמרו לא מצא חליפת צלילה או עילת צלילה לנושא הזה

אבל לא רק כלי התקשורת חוטאים בעניין הזה. האנשים שהפגינו השבוע במיצג הצוללות, הם הם האנשים שהיו אמורים להפעיל את הצוללות. להתגייס, לעבור מבדקים, קורסים, להתאמן, לחתום שנים לשירות קבע, לצאת לים לשבועות ארוכים בלי המשפחה ובלי מקלחת ומיטה זוגית בצוללת ולשמור על הכלי היקר והמתוחכם ביותר של ישראל.

מה חשב לעצמו ראש הממשלה כאשר חתם ודחף לרכש צוללות שמערכת הביטחון אמרה לו שאין צורך בהן? את מי הוא היה מכניס לתוך הצוללות הללו? לוחמים שמפקדיהם לא יודעים על הרכש הזה? צוללנים שמפקדיהם חושבים שהצוללות הללו מיותרות? את מי הוא היה משכנע שכל זה נעשה לטובת ביטחון המדינה, ולצורך כך הועלם המידע מכל מערכת הביטחון משר הביטחון דרך הרמטכ"ל ומפקד חיל הים ומפקד שייטת הצוללות ואנשיו כולם?

הטירוף שבמהלך הזה מתעצם כל יום מחדש כאשר אתה רואה לפתע במחאה ובהפגנות את הפנים והשמות, את האנשים שבדרך כלל מוסתרים מעין הצופה בשל הסודיות והצנזורה המוטלת על תפקידם בשירות מערך הצוללות האסטרטגיות של ישראל (יש אומרים הצוללות הנושאות נשק גרעיני ל"מכה שנייה").

ההתעלמות של היועמ"ש מהפרשה החמורה הזו והחלטתו שלא לחקור את ראש הממשלה בפרשת כלי השיט, מדרדרת את יחסי המדינה עם לוחמיה לשפל של רמאות והונאה. האם מר מנדלבליט מצפה מהאנשים האלה, שעכשיו יוצאים לרחוב, לשרת בנאמנות את גחמותיו המושחתות השוחדיות לכאורה של ראש הממשלה הנאשם כבר בשלשה תיקים?

האם היועמ"ש של ממשלת ישראל שכבר הגיש כתבי אישום בתיק הצוללות וכלי השיט נגד מרבית מקורביו של ראש הממשלה הזה, מצפה מאנשי חיל הים הללו  – שחייהם תלויים בכלי הזה שנרכש, לסכן את חייהם למען המדינה כאשר עננה של שוחד מרמה והפרת אמונים מרחפת מעל כל הההחלטות הללו והרכש הזה, של פרשה מסריחה ולא רק ממי מלח?

ההתעלמות של היועמ"ש מהפרשה החמורה הזו והחלטתו שלא לחקור את ראש הממשלה בפרשת כלי השיט, מדרדרת את יחסי המדינה עם לוחמיה לשפל של רמאות והונאה

מחדל מלחמת יום הכיפורים נחשף לאיטו כאשר לאחר המלחמה החלו להתברר העובדות, המידע הרב שהיה בידי הקברניטים על מלחמה צפויה, הסרבנות של גולדה וממשלתה להצעות סאדאת, ההתרעה של ה"מלאך", הסימנים המעידים הרבים שזרמו לאגף המודיעין, והקונספציה של "סבירות נמוכה", שעימה נכנסו אלפי לוחמים לקו האש ושילמו בגופם ובחייהם.

המחדל הזה חרוט בגופה של ישראל כבר 47 שנים ואינו מרפה. מה חושב לעצמו שר הביטחון גנץ? ונתניהו מה חושב? שאפשר להעלים פרשת שחיתות כזאת ולטאטא אותה מתחת לשטיח בהתיישנות או העלמת עין משפטית? או האשמת דגי הרקק שליוו את הכריש נתניהו בדרך לטרף של מיליוני דולרים עבור עסקת הצוללות וכלי השיט עם תיסנקרופ?

מה לכל הרוחות האנשים הללו חושבים לעצמם כאשר חיל הים המצרי חוגג את קבלת ארבע הצוללות המתקדמות, שבכל יום יכולות לאיים על ישראל אם חלילה יתהפך השלטון במצריים?

ומה חלקו של דני קושמרו בכל השאלות הללו? פשוט. דייג אוהב דגים? אז למה הוא דג אותם? צוללן אוהב צוללנים? אז למה הוא מפקיר אותם ולא שואל את השאלות הללו כל ערב?

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 777 מילים
סגירה