מתווה מערכת החינוך, חושבים צעד ועוד צעד

שיחה עם תלמידים בתל אביב, ארכיון, אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: istockphoto)
istockphoto
שיחה עם תלמידים בתל אביב, ארכיון, אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה

בנקודת הזמן שאנו נמצאים בה יש לחזור מיד ללמידה הכי בטוחה שאפשר, ולחשוב איך נחיה בשנים הקרובות עם הקורונה. בואו נחשוב על מערכת חינוך ההולכת צעד אחר צעד וחושבת כמה צעדים קדימה לעבר העתיד.

מתווה 1: למידה בקפסולת מקצוע

אז מה עושים בטווח המיידי? מה אפשר לעשות כדי לחזור לשיגרת לימודים בטוחה?

אנחנו בזמן קורונה. מצב לא מוכר, תקופה אחרת, והגיע הזמן שנחשוב שונה, יחד עם הגורמים במערכת החינוך – עם אנשי השטח, המורים והנציגים שלהם.

עלינו לחשוב אחרת ולהתאים את מערכת החינוך לשינויים המתבקשים, לנסות כל אופציה שיכולה לתת פיתרון ולא לפסול ולהניח שזה בלתי אפשרי – אין להניח הנחות מוקדמות כאן.

אנחנו בזמן קורונה. מצב לא מוכר והגיע הזמן שנחשוב שונה, עם הגורמים במערכת החינוך – אנשי השטח, המורים ונציגיהם. עלינו לחשוב אחרת ולהתאים את מערכת החינוך לשינויים המתבקשים

תקופה זו מבקשת מאיתנו לבחור אחרת, לבחור במתודות למידה ושיטות שונות, חשיבה מחודשת ומותאמת מציאות, חשיבה שונה. נצליח לעשות זאת רק אם נשחרר אחיזה בכל מה שהיה ידוע לנו לגבי התנהלות בזמן השיגרה.

הסיבה שאנו רחוקים מפתרון בזמן קורונה היא לא הקורונה אלא חוסר ההקשבה וחוסר שיתוף הפעולה. הפתרון הלימודי בקורונה בהחלט לא נמצא כרגע במערכת החינוך ויש לחשוב על אפשרויות שכיום לא קיימות במערכת.

אז מה שהקורונה גורמת לי, לחשוב ולשתף הרבה אנשי חינוך וחברים כדי לקיים דיון, לנשום חינוך, לחפש את הדרך החדשה, דרך חשיבה אחרת.

מה שמוצע כאן, זה שמערכת החינוך תעבור ללמידה במתכונת קורס (אפשר לקרוא לזה: השיטה האוניברסיטאית). בקורס ילמדו את כל הנושאים ותכני הלימוד הנחוצים ללמידה במקצועות השונים שנקבעו בתוכנית הלימודים.

לדוגמא, בקורס שפה לכיתה ו' נאחד את כל התכנים והכלים הדרושים, שיילמדו בקפסולה קבועה למשך מספר ימים ('שבוע שפה' יהיה קבוע במערכת הלימודים של התלמיד) עם אותו מורה עד סיום החומר הנלמד (ללא החלפת מורים או תלמידים, קפסולה קבועה). בסיום ייערך מבחן (עד שנצליח לעבור אותו, מועד 1, מועד 2, מועד 3, עד ההצלחה) ומעבר לקורס הבא. אם המורה בכיתה מסויימת מלמדת שני מקצועות, כמובן שאפשר לשלב (יצירתיות זה שם המשחק, לא רק בקורונה).

מתווה 2 – מערכת החינוך בחירום

אז מה עושים בטווח היותר ארוך, מה אפשר לעשות בצעד הבא? מה נעשה במערכת החינוך כדי לחשוב קדימה?

הרוח הנושבת הינה שבקיץ 2021 יהיה חיסון. היתכן? אז מה אנחנו אמורים לעשות, לחכות לחיסון? כן. אבל אולי נחשוב גם כמה צעדים קדימה?

מה היה עד היום: סגר, הפסקת הלימודים, למידה מרחוק, זום, חזרה ללימודים בקפסולות ועוד כל מיני רעיונות שתוצאתם תסכול גדול, למידה למי שיכול ללמוד מרחוק, למידה למי שיודע ללמד מרחוק – בקיצור חוסר מענה לרוב התלמידים, תסכול למורים ובילבול גדול. בילבול חסר פורופורציה.

אילו ילדינו היו נבחנים בסיום למידה ועונים בבילבול כזה היו מקבלים שלילי, נכשלים, ולא היו מקבלים את התעודה.

מה היה עד היום: סגר, הפסקת הלימודים, למידה מרחוק, זום, חזרה ללימודים בקפסולות. תוצאתם: תסכול גדול, למידה למי שיכול ללמוד מרחוק, למי שיודע ללמד מרחוק. חוסר מענה לרוב התלמידים ותסכול למורים

מה עוד יש לנו? שר חינוך נחוש עם הרבה רצון טוב, ארגוני מורים, מורים ותלמידים שעושים הרבה פעולות, אך אני איני רואה לאן זה מכוון. לאן רוצים להגיע? מה התוצאה הצפויה?

הקורונה כאן להרבה זמן (הלוואי שאני טועה), אז גם אם נמשיך לומר שמדובר בלמידה מרחוק, למידה בזום וכדומה, לא תהיה למידה לכלל ילדי ישראל ולא יהיה חינוך לכלל ילדינו. אז איך ייראה עתיד ילדינו? איך יראה עתיד העולם?

בואו נעצור, יש כאן משהו. ארוע הסטורי (שלילי), מגיפה שילמדו עליה בשיעורי ההסטוריה, והמענה חייב להיות שונה. אנחנו בעת חירום וחייבים לתת לכל תלמיד, הורה ומורה תוכנית לשלוש שנים קדימה, כאשר אנחנו קובעים מראש מה יש לדעת תוך בעוד שלוש שנים ואיך זה ישרת את עתידנו.

הפעולות הדרושות

  • גיוס מנחה חינוך (מסייעים למורים) – המנחים ישמשו כמסייעים למורים במערכת וילוו ע"י המורים. ליד כל מורה יהיו שני מנחי חינוך שיהיו להם את הכישורים המתאימים (הדרכה, תנועות נוער, שנת שרות, תרומה לקהילה – כל התמהיל הזה).
    ייקבע מפתח פרופיל לכל גיל, החל מא' ועד יב'. ילמדו רב"טים חשבון וילמדו טייסים פיזיקה לבגרות (וכאן תבוא הטכניקה איך המורה מפעיל את "מנחה החינוך" – תו"ל הפעלה) – המורה "יהיה" בשני חלקי הכיתה במהלך השיעור המפוצל – המורה ינהל במקביל את שני חלקי הכיתה.
  • התשתית בנויה על צה"ל. אני מציע ל"גייס" את צה"ל לשלוש שנים ולגייס שנת י"ג (שנת שרות) – הם ישמשו מנחי חינוך.
  • למידה במבני ציבור.
  • הגמשת זמן השיעור (יתכן שבמודל קפסולות אפשר להקטין את זמן השיעור).
  • למידה בשתי משמרות – מוסדר, לכולם.
  • תנו לראש הרשות לנהל את "משרד החינוך ברשות".

הקורונה כאן להרבה זמן (הלוואי שאני טועה), אז גם אם נמשיך לומר שמדובר בלמידה מרחוק או למידה בזום – לא תהיה למידה לכלל ילדי ישראל ולא יהיה חינוך לכלל ילדינו. אז איך ייראה עתיד ילדינו? איך יראה עתיד העולם?

אני מאמין שעם שר החינוך הזה אפשר לבצע את המבצע הזה. ניפגש בעוד 3 שנים ונאמר תודה. עדיין אפשר להציל את השנה האבודה. כולנו מבינים, הלמידה בישראל – העתיד של המדינה.

פעיל חברתי, חל"תניק של מסע ישראלי, ציוני, פטריוט, איש חינוך, איש תפעול, מוביל מעת לעת.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 754 מילים
סגירה