שקר ביטול הסיפוח

.נוף כללי בהתנחלות קרני שומרון בגדה המערבית, יוני 2020 (צילום: Sraya Diamant/Flash90)
Sraya Diamant/Flash90
.נוף כללי בהתנחלות קרני שומרון בגדה המערבית, יוני 2020

הודות להסכם הנורמליזציה עם האמירויות – "הסיפוח ירד מהשולחן" הכריז נשיא ארצות הברית. אלוף בן, כמו אחרים בשמאל-מרכז הישראלי, החרה החזיק אחריו. והנה באותו שבוע שבו הממשלה והכנסת מאשרות את ההסכם, מתכנסת ועדת התכנון העליונה במנהל האזרחי ליומיים של דיונים שבהם יקודמו עשרות תכניות להרחבת התנחלויות בכ-5,000 יחידות דיור.

לכל מי ששוגה באשליות של עצירת הסיפוח כדאי להתעניין במפה שהתכניות הללו יוצרות במרחב. מפה שדומה באופן בולט למפת הסיפוח הכלולה בתכנית טראמפ. כשמבינים את הפרישה המרחבית של התכנית והשלכותיה, אין ספק שהסיפוח דה פקטו של הגדה המערבית כלל לא נעצר, אלא להפך, מתקדם באופן מואץ.

לכל מי ששוגה באשליות של עצירת הסיפוח כדאי להתעניין במפה שהתכניות הללו יוצרות במרחב. כשמבינים את הפרישה המרחבית והשלכותיה, אין ספק שהסיפוח דה פקטו של הגדה המערבית לא נעצר אלא מואץ

מכל רע יש שם: תכניות מבודדות כמו תלם, התנחלויות בעומק הגדה המערבית כמו עלי, והתנחלויות אלימות כמו יצהר ושילה. וחלק ניכר מהתכניות – למעלה משליש מסך יחידות הדיור – הוא באזור שמסביב לירושלים המזרחית.

הרחבת ירושלים אל תוך הגדה המערבית וחיבורה להתנחלויות הסובבות אותה נועדה ליצור את מה שישראל מכנה 'ירושלים רבתי', וסיפוחה נמצא בסדר עדיפות גבוה של הממשלה.

בשני ימי הדיונים כיכבו ההתנחלויות שמסביב למזרח ירושלים: מכוכב יעקב ובית אל שמצפון לעיר, דרך כפר אדומים ונוקדים ממזרחה ועד להר גילה שבדרום. לא מדובר בסתם הרחבה של התנחלויות אלא בעיבוייה של טבעת מסביב לירושלים הפלסטינית באופן שהולך ומנתק אותה משאר הגדה המערבית. כך שואפת ישראל לסתום את הגולל אל האפשרות להסדר שלום ולהנציח את שליטתה דה פקטו בכמה שיותר מהשטח הפלסטיני.

מפת ההתנחלויות שקודמו בוועדה מעמיקה את קיטוע ופירוק המרחב הפלסטיני. תכנית ירושלים רבתי תפרק את מטרופולין רמאללה-ירושלים המזרחית-בית לחם – אזור ברדיוס 13 קילומטר בסך הכל, שחיים בו כמעט מיליון פלסטינים. המטרופולין הזה יפורק לחמש מובלעות נפרדות, שהתנחלויות ישראליות מפרידות ביניהן. באופן כזה אפשר יהיה לשכוח ממדינה פלסטינית מתפקדת. יותר מכך, טבעת ההתנחלויות של ירושלים רבתי תנתק את ירושלים הפלסטינית משאר הגדה. כך ישראל יוצרת עובדות בשטח כדי שאל-קודס לא תוכל להיות הבירה הפלסטינית.

ההסכם עם האמירויות הוא ביטוי לעצמתה של ישראל בתקופה הנוכחית. הוא אף תורם להתעצמותה וממחיש את השפל בו נמצאים הפלסטינים. יש מי שסבורים שפער הכוחות הזה אכן יאפשר לישראל לפעול כרצונה. אבל איזו ישראל זו? זו אינה מדינה אשר משתמשת בכוחה על מנת לפתור את בעיות השורש שלה באופן המבוסס על הכרה ומימוש צרכים אנושיים בסיסיים. להפך, ככל שישראל חזקה יותר כך היא מרשה לעצמה להשתמש בכוחה להרע.

לא סתם הרחבת התנחלויות אלא עיבוי טבעת סביב ירושלים הפלסטינית עד לניתוקה משאר הגדה המערבית. כך שואפת ישראל לסתום את הגולל על סיכוי להסדר שלום ולהנציח את שליטתה דה פקטו בשטח פלסטיני רב

למשל, ממזרח לירושלים, המנהל האזרחי יקדם תכניות בכפר אדומים הסמוך לקהילת חאן אלאחמר, שישראל פועלת על מנת לגרש ממקום מגוריה. מצפון מקודמת הרחבה של כוכב יעקב, אשר יחד עם תשתית כבישים תזרע הרס במרחב בין א-ראם, קלנדיה ורמאללה. שיא השיאים הוא ככל נראה מדרום לירושלים במה שישראל מכנה הרחבה של התנחלות הר גילה, כשבפועל מדובר בהתנחלות חדשה מצפון לזו הקיימת.

התנחלות זו תוקם על אדמות הכפר ולאג'ה ותהפוך את הכפר למובלעת מבודדת. כבר היום ולאג'ה סגור משלושה כיוונים בגדר ההפרדה שישראל התעקשה לבנות בצמוד לבתי הכפר. רק ממערב נותר הכפר פתוח ושם תוקם ההתנחלות החדשה שתסגור את הטבעת. בולאג'ה עצמה ישראל מעולם לא הכינה תכנית מתאר והיא מסרבת לקדם את התכנית שהתושבים הכינו. כתוצאה מכך רוב רובו של הכפר נמצא בסכנת הריסה. את האדמות החקלאיות של ולאג'ה חמדו עירית ירושלים ורשות הטבע והגנים והן הופכות אותן לגן לאומי נחל רפאים.

הר גילה היא התנחלות איכות חיים ובגן הלאומי שעל אדמות ולאג'ה הגזולות יבלו תושבי ירושלים שרבים מהם מתגוררים בתחומי הקו הירוק. לא מדובר בתושבי יצהר אלא בישראלים נורמטיביים לחלוטין שנהנים בלי נקיפות מצפון מהאסון שהמדינה מפילה על ולאג'ה ושאר מיליוני הפלסטינים שתחת שליטתה.

אביב טטרסקי הוא חוקר בעמותת עיר עמים ומומחה למדיניות הישראלית במזרח ירושלים. בשעות הפנאי (הלא רבות שלו), נוהג לגנן להנאתו.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 594 מילים
סגירה