בני גנץ במסיבת העיתונאים ב-24 באוגוסט 2020 (צילום: Oren Ben Hakoon/POOL)
Oren Ben Hakoon/POOL

גנץ משחק פוקר עם קלפים פתוחים, והם לא משהו

כמעט שנתיים אחרי שנכנס לפוליטיקה, הקים את פרויקט כחול-לבן שנועד לשנות את פני הדמוקרטיה הישראלית ונכנס בסוף לממשלה עם נתניהו, שר הביטחון מאיים כעת בבחירות ובונה על לא אחר מאשר נפתלי בנט ● מבחינת נתניהו, שממילא מכוון לבחירות ביוני, גנץ רק יעשה לו טובה ● פרשנות

בני גנץ משחק פוקר פתוח. אין לו מה להסתיר, והוא גם לא יכול להסתיר כלום. אחרי אינספור הצהרות, ראיונות ותדרוכים במהלך סוף השבוע, כל הקלפים שלו גלויים ומתגלים, והם לא משהו.

קרוב לשנתיים אחרי הנאום המכונן של גנץ בגני התערוכה, אז הכריז על כניסתו לפוליטיקה והקמת מפלגתו חוסן לישראל, שר הביטחון מבשר כעת על מות הנשיקה של כחול-לבן – הפרויקט העצום שנועד לשנות את פני הפוליטיקה והדמוקרטיה הישראלית. גנץ מאיים בבחירות שיחסלו את שארית התקווה שנותרה לו להיות ראש ממשלה ברוטציה, ובונה את המשך דרכו על הכוכב העולה של הסקרים, נפתלי בנט.

ראש הממשלה בנימין  נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ הודיעו בסוף השבוע כי יעבירו את תקציב 2020 השבוע בממשלה, ואת תקציב 2021 בקריאה ראשונה בדצמבר הקרוב. פירוש הדבר הוא שנתניהו קונה לעצמו זמן, עם האפשרות לפוצץ את התקציב במרץ 2021, לקראת הקריאה השנייה והשלישית, והליכה לבחירות ביוני 2021.

גנץ תובע דמי רצינות. הוא רוצה תקציב עכשיו. "עוד שבועיים נדע. או שיש תקציב, או שנלך לבחירות ולא תהיה ממשלה", הוא אומר. לדבריו של גנץ, אם אין עבודה על התקציב עכשיו, הוא יצטרף להצעת חוק לפיזור הכנסת והבחירות יתקיימו בתאריך מוקדם יותר, פחות נוח לנתניהו ויותר טוב לבנט. על זה אומרת השרה מירי רגב וחבריה בליכוד: "תגיד, על מי אתה מאיים עם תשעת המנדטים שלך?". במקרה הזה הם צודקים.

לדבריו של גנץ, אם אין עבודה על התקציב עכשיו, הוא יצטרף להצעה לפיזור הכנסת והבחירות יתקיימו בתאריך פחות נוח לנתניהו ויותר טוב לבנט. על זה אומרת מירי רגב: "על מי אתה מאיים עם תשעת המנדטים שלך?"

גנץ שוכח להבהיר פרט חשוב. אם הוא הולך לפיזור הכנסת (לטובת העניין יש 64 חברי כנסת) הוא נחשב מפר הסכם לפי חוק יסוד: הממשלה, ולכן נתניהו נשאר ראש הממשלה עד הבחירות. נתניהו יוכל גם להאשים את גנץ כי גרר את המדינה לבחירות מופקרות בשיאו של משבר הקורונה. אמש הוא התחיל את הקמפיין הזה במסיבת עיתונאים מפויסת שקיים, אבל המסרים יחריפו מאד אם אכן נלך לקלפי לפני שראש הממשלה רוצה.

אבל גנץ בונה על בנט, ועל החשש של נתניהו מיו"ר ימינה. "אני לא אפסול לראשות הממשלה אף אחד שהוא לא [נתניהו]. העם יחליט. רוצים את בנט, שיהיה בנט", גנץ מצוטט ב"הארץ" משיחות פרטיות, וזה כמעט כמו "בנט קח אותי".

אמש, בראיון גרוע מאד שהעניק לרינה מצליח בערוץ 12, גנץ ניסה לזרוק שהוא בכל זאת האלטרנטיבה שתגן על רשויות החוק, אבל זה כבר נשמע כמו בדיחה. ובעצם, די משונה לראות את גנץ וכחול-לבן הולכים ומתדרדרים בסקרים ולכן מתמסרים למפלגה ימנית יותר מהליכוד, שיש בה אלמנטים שעדיין רוצים לעלות על בית המשפט העליון עם די-9.

ויש כאן עוד תמיהה. אם גנץ טוען כי הוא שומר על נתניהו ועל הדמוקרטיה מתוך הממשלה, למה הוא מאיים לפרק את הכול? רק בשביל בנט? בעניין הזה צריך לומר כי הנוכחות של כחול-לבן בממשלה אכן מונעת מהלכים אנטי דמוקרטיים בחסות הקורונה, אבל העסק גם תקוע ללא תקנה.

גנץ, למשל, לא יאשר לכ"ץ למנות מנכ"ל חדש למשרד אוצר עד שנתניהו יאפשר לאבי ניסנקורן למנות מנכ"ל למשרד המשפטים. מנכ"ל משרד המשפטים הוא חבר בוועדת האיתור לבחירת פרקליט מדינה, ונתניהו לא רוצה שזה יקרה. לכן לא קורה כאן כלום, אולי חוץ מכישלונות.

עוד 486 מילים
סגירה