המדינה לבג"ץ: אין מקום לחקירת נתניהו בפרשת הצוללות

סקר: לראשונה אפשרות לקואליציה בלי נתניהו והחרדים ● גפני: מר"ן דורש לימוד תורה בישיבות ● ברבש התפטר מהצוות המייעץ לגמזו ● אדלשטיין מאיים על מוסדות חינוך חרדים בקנסות ושלילת רישיון ● גנץ לחרדים: "אי אפשר שיהיו בישראל שתי מדינות" ● נתניהו: "דוחה בתוקף טענות לשיקולים פוליטיים" ● קרוב למיליון מובטלים: צעירים ונשים נפגעו יותר

  • ראש המשלחת הישראלית לבחריין, ראש המל"ל מאיר בן שבת, נושא נאום בנמל התעופה במנאמה ונפגש עם שר החוץ הבחרייני ושר האוצר האמריקאי (צילום: חיים צח / לע"מ)
    חיים צח / לע"מ
  • ראש המשלחת הישראלית לבחריין, ראש המל"ל מאיר בן שבת, נושא נאום בנמל התעופה במנאמה ונפגש עם שר החוץ הבחרייני ושר האוצר האמריקאי (צילום: חיים צח / לע"מ)
    חיים צח / לע"מ
  • מטוס אל על בנמל התעופה בן-גוריון לפני המראת המשלחת הישראלית לבחריין, 18 באוקטובר 2020 (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90 - Pool)
    מרק ישראל סלם, פלאש 90 - Pool
  • חוף הים של תל אביב נפתח לרחצה אחרי הסגר של הגל השני, 18 באוקטובר 2020 (צילום: חיים צח / לע"מ)
    חיים צח / לע"מ
  • בדיון ועדת הכלכלה, היו"ר יעקב מרגי מתח ביקורת קשה על הממשלה: "פרסמו ברשומות תקנות שונות מהנוסח שהועבר לוועדה  באשר לביטול האיסור להגיע לנתב"ג – זו תקלה חמורה שפוגעת באמון בין הרשויות", 18 באוקטובר 2020 (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
    דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן
  • חברי ועדת חוץ ובטחון, צבי האוזר, אבי דיכטר, משה יעלון וגדעון סער, בביקור במפקדת אלון, 18 באוקטובר 2020 (צילום: דוברות הכנסת)
    דוברות הכנסת
06:58 עריכה

ההקלות יוצאות לדרך: מהיום מבוטלת הגבלת אלף המטרים, מתחדשים הלימודים בגני הילדים, נפתחים מקומות העבודה שאינם מקבלים קהל ומתאפשר איסוף עצמי ממסעדות. חופי הים, הגנים הלאומיים ושמורות הטבע נפתחים גם כן.

07:23 עריכה

ישראל ובחריין יחתמו היום על הסכם מסגרת לכינון יחסים. המשלחת הישראלית למנאמה תכלול את ראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת ואת מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז. במשלחת האמריקאית ייקחו חלק שר האוצר סטיב מנוצ'ין ויועצו של הנשיא טראמפ, אבי ברקוביץ'.

07:30 עריכה

ראש עיריית תל אביב יפו רון חולדאי נפגש לאחרונה עם השרה לשעבר ציפי לבני – כך דיווח הבוקר יובל קרני ב"ידיעות אחרונות". חולדאי, שהודיע על כוונתו להצטרף לזירה הפוליטית הארצית, זקוק לפלטפורמה מפלגתית, וייתכן שלשם כך נועד עם יושבת ראש התנועה. חולדאי ולבני לא מסרו תגובה לדיווח.

07:36 עריכה

אחרי שלא התכנסה במשך שלושה חודשים, ועדת השרים לחקיקה צפויה לקיים היום דיון. הוועדה לא התכנסה על רקע חילוקי דעות בין הליכוד וכחול לבן. עם כינוסה צפויה הוועדה לדון רק בהצעות חוק המוסכמות על שני הצדדים.

08:10 עריכה

שנת הלימודים האקדמית תשפ"א נפתחת היום בצל משבר הקורונה. לפי סקר של התאחדות הסטודנטים, 75% מהסטודנטים פוטרו, הוצאו לחופשה ללא תשלום או שחלה הרעה בתנאי העסקתם.

08:23 עריכה

יושב ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט, יעקב אשר, ביטל את הדיון על ההקלות, שאמור היה להיערך בצהריים, כי הממשלה לא הציגה לו תוכנית לטיפול ביישובים האדומים.

09:07 עריכה

נציב שירות המדינה מאשר לקדם הקמת ועדת איתור לפרקליט המדינה, למרות שמנכ"לית משרד המשפטים, שאמורה להיות חברה בוועדת האיתור, מכהנת כממלאת מקום. בכך נסוג דניאל הרשקוביץ מעמדתו המקורית, שלפיה אין אפשרות להקים ועדת איתור לתפקיד פרקליט המדינה כל עוד לא מינתה הממשלה מנכ"ל קבוע למשרד המשפטים. הרשקוביץ הודיע כי יסכים להחריג את ועדת האיתור לפרקליט המדינה מהמדיניות הכללית, בשל הנסיבות החריגות, במכתב ששיגר הבוקר ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ולשר המשפטים אבי ניסנקורן.

09:49 עריכה

יושב ראש כחול לבן בני גנץ הודיע שבכוונתו לקדם מינוי מפכ"ל קבוע.

10:47 עריכה

חבר הכנסת שלמה קרעי נגד כוונת כחול לבן למנות פרקליט מדינה: "אין לכם רוב לאישור בממשלה".

10:56 עריכה

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ הגיע למרכז הרפואי שיבא בתל השומר לאחר שחש ברע. את גנץ יבדוק רופאו האישי ד"ר שלמה שגב.

10:59 עריכה

יושב ראש האיחוד הלאומי – תקומה, בצלאל סמוטריץ', מציין היום 19 שנים לרציחתו של השר רחבעם זאבי.

11:25 עריכה

יושב ראש ועדת הכלכלה יעקב מרגי בביקורת קשה על הממשלה: "פרסמו ברשומות תקנות שונות מהנוסח שהועבר לוועדה באשר לביטול האיסור להגיע לנתב"ג – זו תקלה חמורה שפוגעת באמון בין הרשויות".

נציגת הייעוץ המשפטי של הוועדה, עו"ד נעמה דניאל הסבירה כי התיקון שהוועדה דנה בו עוסק בביטול הסמכות של רשות שדות התעופה לתשאל את הנכנסים לנתב"ג, שאושרה בתקופת הסגר. עו"ד דניאל הוסיפה כי נוסח התקנה הועבר לוועדה ב-15 לחודש בשעה 00:30 – והמשמעות היא שהתקנה הייתה צריכה להיכנס לתוקף 24 שעות לאחר מכן. עם זאת, כדי שהתקנה תיכנס לתוקף בחצות פרסמה הממשלה ברשומות נוסח אחר. "לטעמנו, מדובר בתקלה שאסור שתקרה במערכת היחסים בין הכנסת לממשלה. לא יכול להיות שהממשלה תעביר לוועדה משהו אחר ותפרסם ברשומות משהו אחר", אמרה.

מרגי כינה את האירוע כ"תאונה חמורה", והוסיף: "אני לא מעז לחשוב שמישהו ישנה את לשון החוק שלא כפי שהכנסת אישרה וזו המשמעות של מה שקרה. יש דברים שאי אפשר לעשות. אני לא יודע תחת מי נפל האירוע הזה, אבל נאמר לי שזה לא שגגה".

היועצת המשפטית של רשות התעופה האזרחית, עו"ד רננה שחר, אמרה כי המגבלות להגעה לנתב"ג הוסרו ב-15 בחודש בחצות, ואי אפשר היה שרשות שדות התעופה תמשיך לבדוק. הבעיה היא שהנוסח הועבר לכנסת בחצות וחצי, ולכן צריך היה להיכנס לתוקף בחצות וחצי למחרת ונוצרה חצי שעה של חוסר חוקיות מסוים". נציגת משרד המשפטים, עו"ד דורין ארטשיק, הודתה כי "הייתה פה תקלה שעדיף שלא תתרחש".

היו"ר מרגי שב ומתח ביקורת על החלטת הממשלה לפרסם נוסח אחר ואמר: "גם ככה אנחנו חווים משבר אמון בכל הגזרות ואנחנו לא רוצים לשבור את האמון. אני מצפה לקבל הסברים בכתב ואדרוש זאת גם מיו"ר הכנסת. עדיף היה להישאר עם חצי שעה של חוסר דיוק ולתת לרש"ת הוראה לא לתשאל – מאשר לפגוע באמון בין הממשלה לכנסת".

11:41 עריכה

הסתדרות המורים הכריזה על סכסוך עבודה בגני הילדים ובחינוך המיוחד. לטענת הארגון, צוותי ההוראה שבו לעבודתם ללא ציוד מיגון מתאים וללא חלוקה לקפסולות. "אני קוראת למשרד החינוך להיכנס איתנו להידברות מיידית כדי להבטיח את ביטחונם של עובדי ההוראה", אמרה מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד.

11:43 עריכה

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ סיים את הבדיקות שעבר במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. גורמים בסביבתו אומרים שהבדיקות יצאו תקינות.

12:09 עריכה

יושב כחול לבן בני גנץ, שעבר היום בדיקה במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, מעדכן ששלומו בסדר.

12:24 עריכה

המשלחת הישראלית והמשלחת האמריקאית המריאו לבחריין לחתימה על הסכם מסגרת לכינון היחסים בין ירושלים ומנאמה.

12:40 עריכה

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, דוד רוזן, דחה תלונה שהוגשה לו נגד המשנה לפרקליט המדינה, ליאת בן ארי, בגין עבירות בנייה לכאורה. רוזן כתב שהתלונות "תלויות על בלימה, ואינן נשענות על בסיס עובדתי של ממש".

• החלטת רוזן בעניין בן ארי

13:01 עריכה

בניגוד להנחיות – שורה של תלמודי תורה נפתחו היום ברחבי הארץ.

13:08 עריכה

על רקע הודעתו של נציב שירות המדינה, דניאל הרשקוביץ, שניתן לקדם מינוי פרקליט מדינה, השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, יפעל לזרז מינוי מפכ"ל קבוע. לפי דיווח של אלי סניור ב-ynet, אוחנה צפוי לשוחח בנושא השבוע עם ממלא מקום המפכ"ל מוטי כהן, עם מפקד מחוז ירושלים דורון ידיד, עם מפקד מחוז צפון שמעון לביא ועם מפקד משמר הגבול קובי שבתאי.

14:05 עריכה

המשלחת הישראלית לבחריין נחתה בבירה מנאמה לקראת חתימה על הסכמי ביניים.

14:11 עריכה

מליאת הכנסת תקיים מחר דיון על "הכישלון המחפיר של ראש הממשלה בניהול המשבר הכלכלי והבריאותי". הדיון – שיתקיים לאחר נאומים בני דקה, בסביבות השעה 16:30 – ייערך בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר שהושגו לשם כך חתימות של 40 חברי כנסת.

14:19 עריכה

93% מהאוכלוסייה סבורים שלא ראוי שנבחר ציבור שהפר את ההנחיות ימשיך בתפקידו – כך נמצא בסקר, שערך מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה עבור המרכז לקידום ההגינות וממצאיו פורסמו בגלי צה"ל. 80% מהנשאלים השיבו שהם מקיימים את כל ההנחיות.

14:31 עריכה

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל תודיע היום לבג"ץ מה עמדת משרדה בשאלת הפיקדון על בקבוקי משקה גדולים. בעוד שיצרניות הבקבוקים מתנגדות לפיקדון, ארגונים סביבתיים תומכים בכך.

14:49 עריכה

בנימין נתניהו אמר שפתח ישיבת הממשלה שהיציאה מהסגר נעשית בהתאם להמלצות המומחים ולא נגועה בשיקולים פוליטיים.

"היום אנחנו מתחילים את היציאה שלנו מהסגר. אנחנו יוצאים הפעם מהסגר בזהירות ובאחריות, בדיוק לפי המתווה שהוצע לנו על ידי המומחים וע"י משרד הבריאות, כולל לגבי הערים האדומות. בניגוד למה שנטען בתקשורת, לא הסכמנו לשום שינוי במתווה שהוגש לנו ע"י המומחים, ואני דוחה בתוקף את הטענות על השיקולים הפוליטיים. לא היו שום שיקולים כאלה, וכל השרים שהשתתפו בדיון יעידו על כך.

"ההחלטות שקיבלנו על הסגר, על יציאה האיטית ומדורגת, הן החלטות לא פשוטות, אבל אלה החלטות אחראיות, וכך עלינו להמשיך לנהוג. אני מצפה מכולם לעמוד יחד, מאחורי ההחלטות שקיבלנו, ומאחורי ההחלטות שעוד נקבל.
בערים האדומות נשמור על כתר, עד שגם הן תורדנה את נתוני התחלואה והערים הללו יהפכו לירוקות. אני קורא לציבור החרדי למלא אחר ההנחיות. הרבה מקיימים אחריהן, אבל יש גם ציבור לא קטן שלא ממלא אחריהן. אני מבקש מכם כולכם מלאו אחר ההנחיות, הן מצילות חיים, ויחד נוכל להסיר את הסגר ולהפוך גם אתכם כולכם לתושבי ערים ירוקות.

"אני אכנס השבוע את קבינט הקורונה כדי להמשיך לדון בשלבים הבאים של המתווה. ביקשתי משר האוצר לגבש תכנית סיוע נוספת לעובדים ולעסקים שנשארים בסגר בערים האדומות. אני מברך על העבודה המהירה בגיבוש המתווה. המטרה שלנו ברורה: לא להשאיר אף אחד מאחור.

"אתמול התבשרנו בצער רב על מותם של שני אחים לבית משפחת בוזגלו, שמעון וימין, לאחר שחלו במחלת הקורונה. הם נפטרו חדר ליד חדר בהפרש של פחות משעה. זהו עוד מקרה מזעזע שמראה עד כמה המחלה הזאת קשה. בשם אזרחי ישראל אני מבקש להביע תנחומים למשפחת בוזגלו בשעתה הקשה".

15:07 עריכה

מזכ"ל אש"ף סאיב עריקאת יעבור לאשפוז בישראל לאחר שנדבק בקורונה. הוא יפונה באמבולנס ישראלי מביתו ביריחו לבית חולים הדסה בירושלים לאחר שחלה התדרדרות במצבו ובעקבות בקשה מצד הרשות הפלסטינית.

15:29 עריכה

הממשלה תקציב 25 מיליון שקל לסיוע לשיקום תשתיות וחיזוק החיץ בין החורש לעיר נוף הגליל, (נצרת עלית לשעבר), בעקבות השריפות שפקדו אותה בשבוע שעבר. במקביל, הממשלה אישרה הצעה של השרה מירב כהן שלפיה מחצית מהמשרות הבכירות בשירות המדינה יאוישו בידי נשים. לא ברור האם ומתי דבר כזה יקרה.

15:53 עריכה

בני גנץ מתייחס לסיום אמברגו הנשק על איראן ומבטיח להוביל פעולות שנדרשות למניעת ההתחמשות האיראנית. במקביל, נתניהו מדבר בסרטון נוסף הבוקר, והפעם על המשלחת הישראלית לבחריין, שתקדם הסכמי שיתוף פעולה.

16:21 עריכה

שירות התעסוקה מפרסם עוד דו"ח קשה היום, ממנו עולה כי מעל לחמישית ממובטלי הקורונה הם בני פחות מ-24 ואילת חזרה בספטמבר לצמרת דירוג האבטלה הארצית עם 40% מהעיר שרשומים כדורשי עבודה. רק ביתר עלית מעליה, עם 40.5% מובטלים.

נתון מדאיג נוסף, הוא העמקת הפער בין גברים לנשים: שיעור הנשים בקרב דורשי העבודה החדשים בחודש ספטמבר היה 62.7%, לעומת 37.7% בקרב גברים. בחודש מרץ שיעור הנשים המובטלות היה 57.1%. הפגיעה החמורה בנשים נובעת ככל הנראה מהשבתת מערכת החינוך.

מאז 17.9.2020, יום לפני תחילת הסגר השני, נרשמו בשירות התעסוקה 261,624 דורשי עבודה – מהם 228,122 עקב יציאה לחל"ת ו-33,502 מסיבות אחרות.

מבין דורשי העבודה שנרשמו מאז 17.9.2020, עבור 188,101 זהו רישום שני או יותר מאז תחילת משבר הקורונה בחודש מרס. כיום רשומים בשירות התעסוקה 980,370 דורשי עבודה, מהם 628,344 בחל"ת.

16:49 עריכה

פרקליטות מחוז מרכז סגרה תיק נגד בכיר בעולם הפוליטי שמלצרית טענה שהטריד אותה. התיק נסגר מחוסר ראיות.

16:56 עריכה

ח"כ בצאלאל סמוטריץ' מתנגד להסכמה הישראלית לאשפז את סאיב עריקאת בהדסה, מבלי לדרוש בחזרה מחווה הומניטרית בתמורה.

17:01 עריכה

צלם של ג'רוזלם פוסט ומעריב הותקף היום כשניסה לצלם מוסדות חינוך חרדיים שנפתחו בירושלים. מוקדם יותר הותקף גם כתב ערוץ 12 מאותה סיבה בביתר עלית.

17:09 עריכה

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל  החליטה להטיל פיקדון על בקבוקי 1.5 ליטר של משקאות קלים. תיכנס לתוקף בעוד כשנה שבמהלכה ייערך המשק להרחבת חוק הפיקדון. השרה הודיעה על החלטתה לבג"צ בתשובה לעתירה של "אדם, טבע ודין" בנושא. הכוננה היא להחליף את כלובי הבקבוקים (ה"מיחזוריות") במכונות איסוף אוטומטיות, שיוצבו בסופרמרקטים ונקודות מרכזיות.

17:20 עריכה

מפקדת אלון מסרה היום לחברי ועדת חוץ ובטחון נתונים שמצביעים על בעיה בשיתוף פעולה של הציבור עם חקירות אפידמיולוגיות.

ועדת המשנה למדיניות ואסטרטגיה, בראשות ח"כ צבי האוזר, ביקרה במפקדת 'אלון' לקטיעת שרשרת ההדבקה. תת אלוף איציק בר, ראש מטה פיקוד העורף ותת אלוף ניסן דוידי, מפקד מפקדת 'אלון', הציגו בפני יו"ר הוועדה, וכן חה"כ משה (בוגי) יעלון, אבי דיכטר וגדעון סער, את משימותיה של המפקדה, ואת יכולותיה כיום ובעתיד הקרוב.

אנשי המפקדה הדגישו בפני חברי הוועדה כי אתגר מרכזי כיום הוא אתגר אמון הציבור, אשר יביא לשיתוף פעולה. כיום, יש בעיה קשה של שיתוף הפעולה של מצד הציבור, ולהלן ארבעה נתונים אשר הוצגו בפני חברי הוועדה על מנת להמחיש את המצב:

1. מאז תחילת חודש אוגוסט, 30% מהחולים אשר נערכה להם חקירה אפידמיולוגית דיווחו על 0 מגעים – כלומר לא היו במגע עם אף אחד. 2. כ-48% מהמגעים שאותרו בחקירה אפידמיולוגית אנושית, וכ-90% מהמגעים שאותרו בעזרת יכולות שב"כ, לא דיווחו כי נכנסו לבידוד, בטופס הנדרש. 3. ממוצע המגעים לאדם בחקירות שנערכו אתמול, 17.10, היה 2.8 מגעים בלבד.

4. בשבוע האחרון אותרו כ-41 אלף מגעים שאינם חולים מאומתים, ולהם נשלחה הפניה להיבדק – אך רק כ-13,600 מתוכם (33%) הלכו להיבדק בפועל (חלק מהם ציין כי נבדק עצמאית דרך קופת החולים ולמפקדה אין גישה לנתונים לאמת זאת).

WhatsApp Image 2020-10-08 at 18.21.30
WhatsApp Image 2020-10-08 at 18.21.30
חברי ועדת חוץ ובטחון, צבי האוזר, אבי דיכטר, משה יעלון וגדעון סער, בביקור במפקדת אלון, 18 באוקטובר 2020 (צילום: דוברות הכנסת)
חברי ועדת חוץ ובטחון, צבי האוזר, אבי דיכטר, משה יעלון וגדעון סער, בביקור במפקדת אלון, 18 באוקטובר 2020 (צילום: דוברות הכנסת)

 

18:05 עריכה

בעקבות נתוני האבטלה הקשים שפורסמו היום על ידי שירות התעסוקה, ח"כ עאידה תומא סלימאן קוראת לאשר דמי אבטלה לבני 18-20 וליזום תכניות הכשרה לנשים.

18:32 עריכה

לא רק בימין מוחים על הסכמת ישראל לאשפז בתחומה את סאיב עריקאת. גם ח"כ מיכל קוטלר ווניש מכחול-לבן חושבת שהמדינה היתה צריכה לדרוש מחווה הומניטרית בתמורה לטיפול בבכיר הרשות שהועבר מיריחו להדסה. ח"כ אחמד טיבי אומר לה שדרישתה מטופשת.

18:47 עריכה

שר הבריאות יולי אדלשטיין נאם הערב מאוניברסיטת אריאל והכריז על הקמת מרכז רפואי חדש בעיר והוסיף איום בקנסות ושלילת רישיון ממוסדות לימוד שיפתחו לפני הזמן.

"עכשיו הכדור עובר לכולנו, נכון שהשלב הבא מתוכנן לעוד שבועיים, אבל אין תאריכים … אף אחד לא נתן אישור לפתוח מוסדות חינוך שלא בגילאי 0-6. מי שעושה את זה צפוי לקנסות כבדים ואולי לשלילת רישיון … נשקול שלילת תקציב למוסדות שנפתחו בניגוד לתקנות בערים אדומות".

18:55 עריכה

יו"ר ועדת הכלכלה חבר הכנסת יעקב מרגי, אמר הערב הרשויות האדומות צריכות כלים נוספים כדי להתמודד עם הקשיים והוסיף שהח"כים החרדים האשכנזים ברחו מההנהגה והשאירו את ש"ס להתמודד לבד. מרגי אמר את הדבר בראיון לשלי יחימוביץ ויגאל גואטה בכאן ב':

"אם הייתי ראש רשות אדומה, הייתי מבקש שיוסיפו על העיר סגר עוד שבועיים ושלוש עד להורדת אחוזי התחלואה בעיר. אולם לא יתכן שמטילים סגר ולא מעמידים כלים לרשות להתמודד עם הקשיים, תוך מתן יעדים ליציאה מן הסגר.

"חבריי ליהדות התורה ברחו מההנהגה והשאירו את הרב אריה דרעי אשר מתמודד באומץ לבדו בצומת ההנהגה של כלל הציבור החרדי. אני גאה להיות חבר במפלגת שס, שהיו"ר הרב דרעי מוביל קו ממלכתי ומקצועי, באומץ גדול. אנחנו מתנהלים כפי הנחיית רבותינו מועצת חכמי התורה.

19:02 עריכה

בפגישה עם ראשי ערים חרדיות אמר בני גנץ, שהם יקבלו סיוע וקרא להם לשמור על ההנחיות.

בפגישה עם ראש עיריית בני ברק אברהם רובינשטיין, ראש עיריית אלעד, ישראל פרוש, ראש עיריית מודיעין עילית יעקב גוטרמן, ונציגי הרשויות רכסים וירושלים, אמר שר הביטחון כי "מערכת הביטחון כולה- משרד הביטחון, צה"ל ופיקוד העורף, יגבירו את המאמצים וירחיבו את התוכניות בערים בכדי לשמור על המבודדים בבתים … לא ניתן להרשות שיהיו בישראל שתי מדינות- זה מסוכן רפואית ומסוכן חברתית. חובה עליהם כמנהיגי ציבור, לפעול בכדי שההנחיות ישמרו, שהתחלואה תרד ושנוכל לפתוח את כלל הערים".

19:16 עריכה

משרד הבריאות מעדכן כי 301 נדבקים בקורונה אובחנו מחצות וקרוב ל-400 אתמול. 234 חולים מונשמים כרגע והיום מתו 11.

19:40 עריכה

בנימין נתניהו והשר אמיר אוחנה ביקרו במטה הארצי של המשטרה בבית דגן. ראש הממשלה קרא לחרדים לקיים את הכללים והתריע מפני הגברת האכיפה:

"… להמשיך את ההצלחה הגדולה של הסגר אנחנו רוצים את כבוד הכללים ברחבי הארץ. אני ער לכך שיש לנו אתגר גדול, אנחנו צריכים למנוע זליגה של תחלואה מערים אדומות, לא נשארו הרבה, מספרם ירד ואני קורא לכל ראשי הציבור החרדי לקיים את הכללים, בכל מקרה נצטרך לעשות גם הגברת אכיפה להבטיח שהסגרים הדוקים ובתוך הערים נתן קנסות ככל שהדבר נדרש".

19:43 עריכה

בג"ץ קבע היום שהשר לבטחון פנים אמיר אוחנה לא יוכל לייצג את עצמו בעתירה שנוגעת לרישיון פרטי לנשיאת נשק. השופטים עוזי פוגלמן, נעם סולברג ומני מזוז הודיעו שאוחנה יידרש לייצג את עצמו דרך היועמ"ש בלבד.

20:11 עריכה

יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתיהו ואמר לו שנבחנת האפשרות לצמצם את מספר הילדים בכיתות. במלים אחרות, גפני ודע לכך שמוסדות החינוך החרדיים נפתחו בניגוד להנחיות ומוכן לכל לפשרה כלשהי. בהודעה שיצאה מלשכתו נאמר כך:

"ח"כ גפני הבהיר לרה"מ את דרישתו של מרן שר התורה בדבר חשיבות לימוד התורה של תלמודי התורה והישיבות. ונבחנת האפשרות למציאת מתווה מוסכם של צמצום מספר הילדים בכיתות, ולימוד במרחבים גדולים ומרווחים בבתי הספר של 'החינוך העצמאי' ובבתי הספר של הבנות שלא לומדים כעת, תוך כדי שמירה על הנחיות משרד הבריאות. ח"כ גפני אמר כי אנו מאמינים שלא תצא תקלה מתחת ידו של גדול הדור".

20:15 עריכה

סקר חדשות 13 מצביע על כך שלראשונה עשויה להסתמן קואליציה ללא נתניהו והחרדים. ימינה, יש עתיד, כחול לבן וישראל ביתנו משיגות ביחד יותר מ-60 מנדטים.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אומר שהסקר משקף ניפוץ של תקרת הזכוכית (הפוליטית). חבר מפלגתו ח"כ בועז טופורובסקי מעודד גם הוא.

אם הבחירות היו נערכות היום, למי היית מצביע?
הליכוד 27
ימינה 24
יש עתיד-תל"ם 21
הרשימה המשותפת 11
כחול לבן 8
ישראל ביתנו 8
ש"ס 8
יהדות התורה 7
מרצ 6
העבודה 0
גשר 0
דרך ארץ 0
הבית היהודי 0

מי הכי מתאים לכהן כראש הממשלה?
נתניהו 36%
בנט 25%
לפיד 19%
גנץ 15%

מה עדיף, המשך כהונת הממשלה או בחירות?
בחירות 48%
המשך כהונת הממשלה 36%
לא יודע 16%

האם אתה סומך על פעילות המשטרה באכיפה?
לא סומך 59%
סומך 32%
לא יודע 9%

הטלת ההגבלות עניינית או פוליטית?
פוליטית 64%
עניינית 27%
לא יודע 9%

באיזו מידה אתה מרוצה מתפקודו של נתניהו במשבר הקורונה?
לא מרוצה 59%
די מרוצה 21%
מרוצה 14%

האם לדעתך ישראל תיאלץ לחזור לסגר שלישי?
כן 75%
לא 14%
לא יודע 11%

20:20 עריכה

פרופ' גבי ברבש מתפטר מחברותו בצוות המייעץ לממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו. ברבש הרגיש שהוא לא תורם לדיונים מאחר שהתנגד להסרת הסגר ולפתיחת הלימודים במצב התחלואה הקיים.

20:23 עריכה

ישראל ובחריין חותמות הערב במנאמה על הסכם ביניים לכינון יחסים דיפלומטיים. בטקס משתתפים שר החוץ הבחרייני עבד א-לטיף-א-זיאני, מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז וראש המל"ל מאיר בן שבת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בטלפון עם שר החוץ של בחרין עבד אל-לטיף אל-זיאני ועם מזכיר האוצר האמריקני סטיב מנוצ'ין לקראת החתימה בבחרין על 7 מזכרי הבנות בין ישראל לבחרין.

ראש הממשלה בירך על כך ואמר שאנחנו מקדמים את השלום בצעדי ענק. כמו כן, רה"מ ברך על הטיסה הראשונה שנחתה היום מישראל בבחרין: "זהו המשך פריצת הדרך לשלום".

20:36 עריכה

בראיון לכאן 11 אמר ראש המוסד יוסי כהן שהוא מקווה שייחתמו הסכי נירמול יחסים עם מדינות נוספות בעולם הערבי והבהיר שזה לא צריך להיות מותנה בהסכמים עם הפלסטינים.

"… אנשים רבים וטובים עסקו בנושא הזה שנים רבות, אופקים נפתחים ברמת שיתופי הפעולה ובכל הרמות וזה נותן לנו עומק אסטרטגי חשוב ודומיננטי בעיקר אלה המנוהלים על ידי איראן. יש בדבר הזה מסר לציר הרשע על ידי אותן מדינות לבוא ולומר אנחנו בצד הנכון אתן בצד הלא נכון.

בהקשר ליחסים עם סעודיה אמר כהן כי "לא צריכה להיות התניה בכך שנחתום על הסכם שלום עם הפלסטינאים נברך על כל התקדמות בינינו לפלסטינאים להסדרה עתידית אבל זה לא צריך להיות מכשול למגעים בילטראליים בינינו למדינות המפרץ.

20:58 עריכה

סקר חדשות 12 מצביע על כך שרוב הנשאלים חשבו שהיציאה מהסגר מתנהלת לפי שיקולים פוליטיים ותפקודו של נתניהו רע.

58% מהנשאלים סבורים שתפקודו של נתניהו בנושא הבריאותי בסך הכל רע, 36% סבורים שתפקודו בנושא זה בסך הכל טוב. בנושא הכלכלי, הנתונים עגומים אפילו יותר – 63% סבורים שתפקודו של נתניהו בסך הכל רע ורק 31% השיבו שתפקודו בנושא זה בסך הכל טוב.

על השאלה איך מתנהלת היציאה מהסגר, רוב המשתתפים בסקר סבורים כי השיקולים הם לא מקצועיים, אלא פוליטיים: 63% מהמשיבים סבורים שהיציאה מהסגר מתנהלת בעיקר על פי שיקולים פוליטיים ו-26% סבורים שהיציאה מתנהלת בעיקר על פי שיקולים מקצועיים. 59% מהנשאלים סבורים שהיציאה ההדרגתית מהסגר לא תצליח ונגיע לסגר שלישי, ורק 21% סבורים שתצליח.

בתמונת המנדטים, הליכוד בראשות נתניהו מקבל 27 מנדטים, ימינה 22, יש עתיד-תלם 17, המשותפת 15, כחול-לבן 10, ש"ס 9, ישראל ביתנו 7, יהדות התורה 7 ומרצ 6.

21:19 עריכה

חברת הכנסת שרן השכל (ליכוד) ילדה בת, בשעה טובה.

22:02 עריכה

המדינה הגישה לבג"ץ את תגובתה המקדמית לעתירה בה דרשה התנועה לאיכות השלטון לפתוח בחקירה פלילית בפרשת המניות ובפרשת כלי השיט (3000), וכן להורות על הקמת ועדת חקירה או בדיקה בפרשת כלי השיט.

בהודעה שהוציאה הפרקליטות מובהר שוב שמבחינת היועמ"ש, בפרשת הצולות אין חשד סביר שמצדיק חקירה נגד בנימין נתניהו, ואותו הדבר בפרשת המניות. בניגוד לטענת העותרת, היועמ"ש לא חושב שתצהירי פרשת הצוללות מגבירים את החשד בפרשת המניות. לבסוף, נאמר כי אין מניעה להקמת ועדת חקירה אם תתקבל על כך החלטה בידי הדרג הפוליטי.

בתגובת המדינה נאמר כי ביחס לחלק הנוגע לפתיחת בחקירה פלילית, הרי שבפרשת כלי השיט החלטת היועץ המשפטי לממשלה לפיה לא התגבש חשד סביר המצדיק פתיחה בחקירה פלילית כנגד ראש הממשלה בפרשה זו, עמדה זה מכבר לביקורת שיפוטית לפני בג"ץ.

בית המשפט לא ראה מקום להתערב בהחלטה, לאחר שהוצגו לו השיקולים הראייתיים עליהם נסמכה, ומסקנת כל הגורמים המעורבים בחקירה ובליווייה כי לא התגבש בתשתית הראייתית שנאספה חשד סביר המצדיק חקירה פלילית של ראש הממשלה. בית המשפט הדגיש באותו פסק דין את ההלכה המשפטית בדבר היקפו הרחב של שיקול הדעת המסור לרשויות התביעה, המכתיב ביקורת שיפוטית מצומצמת על החלטותיהן, אשר הינה מצומצמת עוד יותר בעניין ההחלטות הנסמכות על שיקולים ראייתיים.

בנוגע לחקירה בפרשת המניות, המדינה מפנה בתגובתה להחלטת היועמ"ש שפורסמה ביום חמישי האחרון, ולפיה אין בתשתית שנאספה במסגרת הבחינה שבוצעה בעניין, כמו גם בחומר חקירה רלוונטי שנאסף אגב חקירת פרשות אחרות, כדי להצדיק פתיחה בחקירה פלילית נגד ראש הממשלה בפרשה.

היועמ"ש אף התייחס בהחלטתו לטענת העותרת שהתצהירים שצירפה במעטפה סגורה לעתירה והקשר בין פרשת כלי השיט לפרשת המניות, מצדיקים את חקירת ראש הממשלה, וקבע שאין בעתירה ובתצהירים כדי לשנות את החלטתו, שכן עולה מהם תמונה חופפת במידה רבה לזו אשר עלתה בחקירה הפלילית בנושא כלי השיט, ואשר עמדה לפניו טרם החלטתו שלא לפתוח בחקירה נגד ראש הממשלה.

אשר לחלק בעתירה הנוגע לבקשה להורות לממשלה להקים ועדת חקירה או ועדת בדיקה, המדינה משיבה כי דין הבקשה להידחות על הסף מהטעם שאינה בשלה להכרעה שיפוטית. זאת, משום שלאחר החלטת היועמ"ש בפרשת המניות, השתנתה התשתית הנורמטיבית הרלוונטית העומדת בפני הדרג המוסמך לקבל החלטות בנושא הקמת ועדה כאמור.

המדינה מדגישה בתגובה, כי אין באמור כדי להביע עמדה לעניין סוגיית הקמת ועדת החקירה, שהיא נפרדת מהשאלה על פתיחה בחקירה פלילית, ככל שזו תידון בהמשך ע"י הגורמים המוסמכים. זאת, בפרט בשים לב לשורת פסקי דין שניתנו בבג"ץ בהם נקבע מפורשות ובהרחבה, כי שיקול הדעת של הגורמים המוסמכים בעניין זה הוא רחב ביותר להחליט להקים ועדה, להחליט לא להקים ועדה ואף להימנע מקבלת החלטה, ובהתאם היקף הביקורת השיפוטית הוא מצומצם למקרים חריגים ונדירים בלבד.

התגובה הוגשה באמצעות עוה"ד שוש שמואלי ויונתן קרמר ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה.

22:03 עריכה

שר החוץ גבי אשכנזי מברך על חתימת הסכמי כינון היחסים בבחריין הערב.

22:16 עריכה

התנועה לאיכות השלטון מגיבה להודעת הפרקליטות לבג"ץ, לפיה אין מקום לחקירה נגד בנימין נתניהו בפרשות הצוללות והמניות:

"תשובת המדינה לעתירת התנועה מביכה ומבישה. במקום להתייחס עניינית לטענות כבדות המשקל ולחשדות החמורים עליהם מצביעה עתירת התנועה, המדינה נתלית בדחיות הקודמות, בהן העיקר היה חסר מן הספר. אנו סמוכים ובטוחים כי בית המשפט יעמיק בתשתית העובדתית ויבהיר את העננה החמורה מעל פרשת הצוללות וכלי השיט.

סגירה